تست الکل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تست الکل در کشورهایی که مصرف نوشیدنی های الکلی آزاد است، معمولا از رانندگان گرفته می‌شود. این تست به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. نتیجه تست، مصرف الکل و یا اعتیاد به آن را مشخص می کند. شرایطی مثل اینکه شما چه مقدار الکل مصرف کرده‌اید، چند روز بعد از مصرف الکل از تست استفاده می‌کنید و همین‌طور نوع تستی که از آن استفاده کرده‌اید در نتیجه آزمایش شما اثر خواهد داشت. روش های تقلب و تغییر نتیجه تست نیز همواره وجود دارد برای جلوگیری از این موضوع در ادامه با ما همراه باشید. همچنین اگر خودتان یا عزیزتان دچار اعتیاد به الکل هستید، حتما برای دریافت خدمات درمان و ترک الکل کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست الکل می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تست الکل

انجام تست الکل به‌طورکلی می‌تواند سه موضوع مختلف را نشان بدهد. این سه موضوع عبارتند از:

  1. آیا فرد دچار سوءمصرف الکل است؟ سوءمصرف به معنای استفاده از حدود 40 گرم اتانول در طول روز است.
  2. شناسایی مصرف‌های کمتر از 40 گرم در طول روز یا نوشیدن‌های گهگاهی
  3. آیا فرد به‌طورکلی و در بلندمدت از الکل استفاده می‌کند؟

برای آشنایی بیشتر با میزان اعتبار تست اعتیاد کلیک کنید.

نحوه گرفتن تست الکل

نحوه گرفتن تست الکل

برای انجام تست الکل روش‌های مختلفی وجود دارد. هرکدام از این روش‌ها میزان دقت متفاوتی دارند؛ و برای هدف‌های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. مهم‌ترین روش‌ها برای تست الکل عبارتند از:

آزمایش تنفس

احتمالاً شما هم راجع به تست‌ الکل از طریق آزمایش تنفس شنیده‌اید. این روش با استفاده از دستگاه‌های کوچکی انجام می‌شود که بلافاصله می‌توانند نتیجه را نشان بدهند. اگر می‌خواهید بدانید که تست‌الکل با استفاده از دستگاه بررسی تنفس چقدر قدرت دارد باید گفت که 12 تا 24 ساعت پس از مصرف الکل این ماده در نفس شما باقی خواهد ماند.

تست الکل از طریق نمونه ادرار

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای بررسی استفاده از الکل، انجام آزمایش از طریق نمونه ادرار است. در این روش متابولیت‌های الکل مورد بررسی قرار می‌گیرند. تست الکل با استفاده از نمونه ادرار درصورتی‌که بین 12 تا 48 ساعت قبل از الکل استفاده کرده باشید آن را نشان خواهد داد.

آزمایش خون

یکی دیگر از روش‌های بررسی الکل استفاده از آزمایش خون است. این روش در مقایسه با تست نمونه ادرار توانایی تشخیص کمتری دارد و همچنین زمان بالاتری را می‌سنجد. تست الکل از طریق آزمایش خون می‌تواند مصرف این ماده را تا 6 ساعت گذشته نشان بدهد.

تست نمونه مو

قطعی‌ترین و بهترین روشی که برای بررسی اعتیاد و تست الکل به هرگونه ماده مخدر تا امروز شناسایی شده استفاده از نمونه مو است. باقی‌مانده متابولیسم مواد مخدر و همین‌طور الکل تا 90 روز پس از مصرف نیز در موها باقی می‌ماند. بااین‌حال این روش علی‌رغم دقت بالایی که دارد هزینه بالایی نیز دارد. به همین خاطر به طور معمول از آن استفاده نمی‌شود.

برای آشنایی با نشانه های اعتیاد به الکل کلیک کنید.

سواب دهانی

یکی دیگر از روش های تست الکل با سوآب دهانی است که اینکار معمولا در آزمایشگاه ها صورت می‌گیرد. استفاده از این روش از 24 تا 72 ساعت از مصرف الکل امکانپذیر است. همچنین نسبتا روش دقیقی بوده و خطای زیادی ندارد.

الکل تا چند روز در بدن می ماند؟

شناسایی مشروبات الکلی در بدن با توجه به روش انجام آن متفاوت است. اما امکان تشخیص از 6 ساعت تا 3 ماه از آخرین مصرف الکل وجود دارد. همچنین عوامل مختلفی مثل متابولیسم بدن و میزان مصرف بر نتیجه تست الکل تاثیر دارد. اگر تحت شرایطی قرار گرفته اید که این مساله آینده شما را به خطر انداخته حتما با شماره های درج شده جهت دریافت خدمات مشاوره تماس بگیرید.

تقلب و منفی کردن تست الکل

برخی از افراد به دلیل اینکه این موضوع را از دیگران پنهان کنند؛ دست به انجام روش های نامناسبی برای منفی کردن تست خود می‌زنند. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شود.

تغییر نمونه

یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی که برای منفی کردن تست الکل انجام می‌شود عوض‌کردن نمونه است. در این روش فرد نمونه خون یا ادرار خود را با شخص دیگری که درگیر اعتیاد به الکل نیست عوض خواهد کرد. اما بهتر است بدانید که این راهکار دیگر نمی‌تواند خیلی پاسخگو باشد. تقریباً تمامی مراکز از تجهیزاتی مثل دوربین‌های مداربسته استفاده می‌کنند. و این به معنای آن است که شما هیچ شانسی برای تغییر نمونه خود ندارید.

نوشیدن آب

یکی دیگر از راهکارهایی که برای منفی کردن تست الکل انجام می‌شود استفاده از آب یا قرص‌های مدر است. این داروها کمک می‌کنند تا الکل سریع‌تر از بدن خارج شود. به همین خاطر استفاده از آنها می‌تواند در بعضی از مواقع کمک‌کننده باشد. با این‌حال همان‌طور که گفتیم آزمایش‌هایی مثل تست مو مصرف الکل حتی برای چند ماه گذشته را تشخیص می‌دهند.

ورزش برای منفی کردن تست الکل

فعالیت و ورزش‌کردن هم راهی است که به خروج سریع‌تر الکل از بدن کمک می‌کند. بااین‌حال به خاطر داشته باشید که انجام یک یا دو روزه ورزش نمی‌تواند فایده چندانی در تست الکل داشته باشد. شما برای اینکه بتوانید از این روش استفاده کنید باید برای یک مدت مشخص و به طور منظم ورزش کنید.

عقب انداختن زمان آزمایش

همان‌طور که گفتیم هریک از انواع تست الکل برای زمان مشخصی می‌توانند وجود  این ماده را تشخیص بدهند. به همین خاطر شاید بتوان گفت یکی از راهکارهایی که می‌تواند تا حد زیادی به منفی شدن تست اعتیاد کمک کند این است که انجام آزمایش را برای مدتی به تعویق بیندازید. و یا حداقل در مدتی که قرار است تست بدهید از الکل استفاده نکنید. همچنین توصیه می شود که هر چه زودتر برای درمان اعتیاد خود خدمات مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

تراشیدن موها

یکی دیگر از راه هایی که افراد می‌توانند برای فرار از تست الکل انجام دهند؛ تراشیدن موهاست. در این صورت نمی‌توانند آزمایش های مربوط به مو را برای تشخیص مصرف الکل انجام داد. از طرفی تغییر رنگ موها و یا شستن هر روزه آنها نیز می‌تواند منجر به منفی شدن تست بشود.

مشاوره به دلیل مثبت شدن تست الکل مثبت

الکل یکی از انواع مخدرهایی است که به‌راحتی می‌تواند شما را به خود وابسته کند. احساس اعتمادبه‌نفس و سرخوشی که به دنبال استفاده از این ماده به دست می‌آید برای بسیاری از افراد تبدیل به تجربه خوشایندی می‌شود؛ و همین موضوع علاقه شخص برای استفاده مجدد از الکل را افزایش می‌دهد.

اما همان‌طور که می‌دانید اعتیاد به الکل اثرات مخرب بسیاری به‌خصوص روی کبد می‌گذارد. به همین خاطر درصورتی‌که احساس می‌کنید شما یا هر یک از اطرافیان‌تان درگیر استفاده از این مخدر شده‌اید بهتر است با یک مشاور برای ترک آن مشورت کنید. مشاورین به شما کمک می‌کنند که راه‌های ترک این ماده و همین‌طور جلوگیری از وسوسه استفاده مجدد آن را یاد بگیرید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

موارد استفاده از تست الکل

به دلیل اینکه مصرف این ماده در کشور ما به طور کلی غیرقانونی است؛ در بسیاری از موارد از تست الکل استفاده می‌شود. برای مثال رانندگانی که سرعت غیرمجاز دارند و یا برای استخدام در شرکت ها و سازمان های مختلف از این تست استفاده می‌شود. همچنین ورزشکاران نیز در برخی از موارد باید قبل از مسابقه ورزشی این تست را انجام دهند. رانندگان ماشین های سنگین برای رانندگی در جاده و قبل از انجام پژوهش های مهم و بزرگ از داوطلبین تست الکل گرفته می‌شود.

آیا تست الکل خطرناک است؟

تست الکل به هر روشی که صورت گیرد؛ هیچ خطری برای افراد ندارد. البته در روش تنفسی به دلیل اینکه این دستگاه لوله ای دارند که گاهی یکبار مصرف نیست؛ به همین دلیل احتمال انتقال برخی از بیماری ها وجود دارد. برای مثال در دوران همه گیری کرونا از این دستگاه برای تست الکل استفاده نمی‌شد.

نتایج تست الکل

نتایج تست الکل

در آزمایش خون، اعدادی به دست می‌آید که هریک معنایی دارند.

عدد صفر به معنی عدم وجود الکل در خون و هوشیاری کامل است.

عدد 0.08 به معنی خارج بودن از حالت طبیعی و مستی فرد است.

از 0.08 تا 0.4 به معنای مسمومیت فرد یا مصرف بیش از اندازه از الکل است.

بیشتر از 0.4 فردی است که در معرض خطر مشکلات جدی قرار دارد.

سخن پایانی

تست الکل در موارد زیادی کاربرد دارد. در واقع انجام این تست هم به نفع خود فرد و هم اطرافیان او تمام می‌شود. به همین دلیل تقلب در آن کار درستی نبوده و همچنین روزی همه افراد متوجه حقیقت خواهند شد. بهتر است در این مورد صادق بوده، برای ترک مصرف الکل اقدام کنید. اینکار با کمک متخصص و روانشناس امکانپذیر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست الکل می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

دقیق‌ترین تست برای بررسی اعتیاد به الکل چیست؟

بررسی نمونه مو دقیق‌ترین روشی است که برای بررسی اعتیاد به الکل وجود دارد. این‌تست می‌تواند استفاده از الکل تا چندین ماه قبل را نشان بدهد. بااین‌حال هزینه بالایی که استفاده از این روش دارد باعث می‌شود که معمولاً از آن استفاده نشود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره