غذاهای مناسب برای افسردگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

غذاهای مناسب برای افسردگی را می‌توان به عنوان راهی علمی برای از بین بردن افسردگی نام برد. تغذیه مناسب تاثیر مستقیمی بر سلامت جسم و ترشح هورمون های بدن دارد که در افزایش سلامت روان هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. کاهش اضطراب و مشکلات روحی در نتیجه تغذیه سالم موضوع بسیار مهمی است که باعث می شود حال بهتری داشته باشید و با افسردگی ناشی از التهاب مغز مبارزه نمایید. تحقیقات پزشکی نشان داده سیستم لیمبیک (مرکز احساسات) در نتیجه خوردن غذاهای سالم به نحو بهتری عمل می‌کند و احساسات خوشایندتری را شکل می دهد. برای اطلاع بیشتر از راه های ساده جهت درمان این بیماری برای مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای مناسب برای افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

غذاهای مناسب برای افسردگی

در ادامه به مواد غذایی که به کاهش افسردگی و سلامت جسم کمک به سزایی می‌کنند اشاره می‌کنیم. اگر در خود علائمی از افسردگی را دیدید با تغییر در رژیم غذایی خود می‌توانید آن را مهار کنید. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی کلیک کنید.

سبزیجات تازه با برگ های تیره بخورید

اسفناج، کلم کالی و برگ چغندر از جمله سبزیجاتی هستند که سالم ترین غذا های دنیا به حساب می آید. این سبزیجات سرشار  از مواد مغذی هستند. سبزیجات به همراه دیگر مواد غذایی مانند قارچ، لوبیا روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد و سبب تقویت ایمنی آن می شود. سبزی ها سرشار از ویتامینA، ویتامین C، ویتامینE، ویتامینK و انواع مواد معدنی هستند. دارا بودن این مواد معذی باعث مبارزه با انواع التهابات می شود.

مصرف اسید های چرب امگا 3 را افزایش دهید

مصرف اسید های چرب امگا 3 از جمله گردو در بهبود عملکرد مغز موثر است. امروزه به دلیل افزایش مصرف غذای های مدرن، میزان مصرف غذاهای چرب امگا به شدت کاهش یافته است و در نتیجه مشکلات و بیماری های  ناشی از کاهش این مواد غذایی روز به روز افزایش یافته است. انتقال دهنده های عصبی تحت تاثیر این مواد مغذی در بهبود علائم روحی و روانی اثرات مثبتی را برجای می گذارد.

آتی اکسیدان ها ترمیم  کننده سلول های بدن

توت فرنگ، چای سبز، تمشک سیاه، تمشک آبی حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان هستند. نحوه عملکرد آنتی اکسیدان ها را در کاهش  عوارض روحی و روانی از جمله افسردگی می توان شبیه تعمیر کار DNA دانست. به این ترتیب که آنها سلول های آسیب دیده سطح آمیگدال را ترمیم می کنند و باعث ایجاد احساس شادی و هیجان مثبت می گردند.

فروشگاه آرامیس

کاکائو و شکلات تیره از غذاهای مناسب برای افسردگی

در صورتی که احساس می کنید مدتی است دچار احساس ناخوشایندی هستید و کمتر از لحظات خود لذت می برید

اقدامات مناسب از جمله تغذیه مناسب را در اولویت کار خود قرار دهید. یکی از بهترین غذا ها در رژیم غذایی استفاده از شکلات تیره است. اسید های آمینه در بدن میزان انتقال سروتونین را افزایش می دهد که انتقال دهنده عصبی از شادی است.

تخم مرغ  کامل ترین رژیم غذایی

از کامل ترین برنامه های غذایی، مصرف تخم مرغ است. این ماده غذایی به دلیل داشتن B12 و آمینه اسید به فعالیت سیستم عصبی  کمک می کند و در کاهش اضطراب و افسردگی تاثیرات بسیار زیادی دارد.

مصرف میوه جات را فراموش نکنید

میوه ها به خصوص موز در ترشح کورتیزول که هورمون اصلی کاهش دهنده استرس است نقش مهمی دارند. با مصرف این میوه می توانید میزان حالات منفی خود را تا حد زیادی کاهش دهید و احساس مثبت بیشتری را تجربه نمایید.

غذاهای های نا مناسب برای افسردگی

در کنار غذاهای مفید، مواد غذایی زیر تاثیر منفی بر سلامت روح و جسم افراد دارند و می‌تواند میزان اضطراب و افسردگی فرد را افزایش دهند.

  • سوسیس
  • کافئین
  • پنیر های چرب
  • غلات غنی شده
  • غذاهای شیرین حاوی قند و شکر
  • غذاهای سرخ شده

نتیجه تحقیقات تاثیر مواد غذایی بر افسردگی

تحقیقات متعددی ارتباط بین مصرف مواد غذایی با افسردگی را تایید می‌کند. یکی از این تحقیقات توسط آقای منصور شهرکی و خانم مهسا امیرپور انجام شده است. طبق نتیجه این مطالعه مشخص که ویتامین‌های گروه B، امگا3، روی، سلنیم و منزیم به طور مستقیم در کاهش افسردگی نقش دارند.

همچنین طبق گزارشاتی که از بیماران افسرده به دست آمد، میزان غلظت روی به طور چشم گیری کاهش می‌یابد. منیزیم در بافت های سیستم عصبی برای انتقال های سیناپسی اهمیت دارد و کاهش آن افسردگی را تشدید‌می‌کند. سلنیم نیز تاثیر مستقیمی بر فعالیت مغز دارد و افت آن کارکرد مغز را مختل می‌کند، از طرفی تعدیل کننده دوپامین نیز می باشد (دوپامین در بیماری های روانی و افسردگی به عنوان پاتوفیزیولوژیک نقش ایفا می کند).

پیشنهاد می‌شود مقاله غذاهای تشدید کننده افسردگی را هم بخوانید.

مشاوره برای غذاهای مناسب برای افسردگی

افسردگی یکی از رایج ترین انواع بیماری های ذهنی در جهان است که زنان را 2برابر مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اختلال روانپزشکی، در غرب شیوع بیشتری دارد و دارای عواقب فردی و اجتماعی و اقتصادی است. به دلیل بالا رفتن میزان استرس و اضطراب در سطح زندگی هر کس، باید به دنبال راه حلی برای رفع علل آن بود. عدم توجه به درمان افسردگی و اضطراب نه تنها خود فرد بلکه اطرافیان او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین با مشاهده اولین علائم حتما به متخصصین روانشناسی مراجعه نمایید تا در کوتاه ترین زمان بدون دارو درمان انجام گیرد. برای آشنایی با سایر روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای مناسب برای افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره