صمیمیت با فرزندان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

صمیمیت با فرزندان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند. وقتی شما با فرزندتان ارتباط دوستانه‌ای برقرار کرده‌اید، در واقع این آرامش را در آن‌ها ایجاد می‌کنید که می‌توانند در سختی‌ها روی کمک شما حساب کنند. به همین خاطر بسیاری از آسیب‌ها و مشکلاتی که در خانواده پیش می‌آید کمتر خواهد شد. اما صمیمیت نیز مانند هر موضوع دیگری حد و مرزهای مشخصی دارد.

به همان اندازه که بی‌توجهی به این موضوع مشکلاتی را به همراه دارد صمیمیت بیش از حد هم می‌تواند پیامدهای منفی در تربیت فرزند شما داشته باشد. به همین خاطر بهتر است اطلاعات خود را راجع به سبک فرزندپروری و صمیمیت با فرزندان بالاتر ببرید. به‌علاوه شما می‌توانید در هر مرحله از تربیت فرزندتان مشاوره نوجوان بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صمیمیت با فرزندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

صمیمیت با فرزندان

صمیمیت با فرزند

صمیمیت با فرزندان باید با رفتارهای والدین شکل بگیرد. والدینی که قصد صمیمیت دارند باید به تربیت فرزندان اهمیت دهند. شکل گیری این صمیمیت از دوران کودکی آغاز می‌شود و تا بزرگسالی ادامه دارد. اما با هر بی اعتمادی صمیمیت با فرزندان نابود می‌شود. به همین دلیل است که باید در رفتار و تربیت دقت کنید. 

فروشگاه آرامیس

صمیمیت‌با فرزندان باعث می‌شود که در موقعیت های مختلف زندگی فرزندانتان از شما کمک بگیرند. و احساس نزدیکی داشته باشند. اگر قصد افزایش و تقویت این رفتار را دارید حتما از روانشناس کمک بگیرید. در ادامه مزایا و راهکار مهمی را ارائه داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مزایای صمیمیت با فرزندان

صمیمیت با فرزندان مزایای بسیار زیادی دارد. به همین دلیل اغلب والدین علاقه دارند تا با فرزندان خود مانند دوست باشند. در این مقاله راجع به مزایای صمیمیت با فرزندان صحبت کرده ایم.

? کم‌ شدن پنهان‌ کاری‌ ها

پنهان‌کاری یکی از مشکلات والدین با فرزندان به‌خصوص در سنین نوجوانی است. در این سنین نوجوانان به دلیل ترسی که از مخالفت‌های والدین دارند معمولاً مسائل زندگی خود را از آن‌ها پنهان می‌کنند. این در حالی است که نوجوان به تنهایی قدرت برطرف‌کردن مشکلاتش را ندارد.

یکی از مزایای صمیمیت با فرزندان این است که آنها می‌توانند به شما اعتماد کنند و با خیال راحت راجع به مشکلاتی که برایشان پیش می‌آید با شما صحبت خواهند کرد. این موضوع می‌تواند کنترل شما روی تربیت فرزندتان را نیز بیشتر کند.

? آرامش روحی و سلامت روان فرزندان

یکی از فواید صمیمیت با فرزندان، آرامش روحی و سلامت روان فرزندان است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ارتباط نزدیک میان والدین و فرزندان تأثیر بسیاری در سلامت روان آنها دارد. وقتی فرزند شما از این موضوع مطمئن باشد که شما دوستش دارید و هر زمانی می‌تواند به شما تکیه کند طبیعتاً آرامش و نشاط بیشتری را تجربه خواهد کرد.

بر اساس تحقیقات این موضوع علاوه بر آرامش روانی روی هوش و پیشرفت فرزند شما نیز تأثیرات مثبتی خواهد داشت. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله تربیت نوجوان را هم بخوانید.

راهکارهایی برای بالابردن صمیمیت با فرزندان

اغلب والدین به دنبال برقراری ارتباط مناسب با فرزندان خود هستند. صمیمیت با فرزندان باعث جلوگیری از بسیاری موقعیت های خطرناک می‌شود. در این بخش مقاله برای کمک به والدین روش های صمیمیت با فرزندان را توضیح داده ایم.

? با فرزندتان صحبت کنید

یکی از ساده‌ترین راهکارها برای افزایش صمیمیت با فرزندان این است که با آن‌ها صحبت کنید. سعی کنید در طول روز زمانی را به فرزندانتان اختصاص بدهید. با آن‌ها راجع به اتفاقات روزانه و مسائلی که در طول روز داشته‌اند صحبت کنید. این کار باعث می‌شود که شما در جریان زندگی و افکار آن‌ها قرار بگیرید. به‌علاوه دنیای شما را به یکدیگر نزدیک خواهد کرد.

? صمیمیت با فرزندان و توجه به نظرات آنها

یکی از روش های برقراری صمیمیت با فرزندان، توجه به نظرات آنهاست. احترام یکی از نیازهای اساسی همه ما است. باید به این موضوع توجه داشته باشید که این نیاز در فرزند شما هم وجود دارد. به همین خاطر بهتر است به نظر و خواسته‌های فرزندتان احترام بگذارید. این کار باعث می‌شود آنها احساس کنند که می‌توانند خواسته‌ها و افکارشان را بدون خجالت با شما در میان بگذارند و این می‌تواند تا حد زیادی به صمیمیت بین شما کمک کند.

? با دلیل صحبت کنید

برای ایجاد صمیمیت با فرزندان، با دلیل صحبت کنید. اگر می‌خواهید فرزندتان حرف‌های شما را بپذیرد یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که با دلیل حرف بزنید. هیچ‌کدام از ما از اینکه بخواهیم بی‌دلیل خواسته‌های یک نفر را انجام بدهیم خوشمان نمی‌آید. به‌علاوه احتمالاً شما هم در رابطه با فرزندتان متوجه این موضوع شده‌اید که آنها بدون دلیل چیزی را نمی‌پذیرند. به همین خاطر بهتر است وقتی می‌خواهید با آنها صحبت کنید دلایل خود را با آرامش برای آنها توضیح دهید.

? وارد دنیای فرزندتان بشوید

برای برقراری صمیمیت با فرزندان، وارد دنیای آنها شوید. یادتان باشد که ارتباط برقرار کردن با هر گروهی به این معناست که شما بتوانید دنیای آنها را درک کنید. پس اگر می‌خواهید با فرزندتان ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنید باید دنیای آنها را بشناسید. این به معنای آن است که شما می‌بایست اطلاعات خود را راجع به نیازها، سلیقه، ادبیات صحبت‌کردن و سایر مسائل گروه سنی فرزندتان بالاتر ببرید. در غیر این صورت احتمال اینکه بتوانید آنها را درک کنید کمتر خواهد شد.

? به حریم شخصی فرزندتان احترام بگذارید

احترام به حریم خصوصی فرزندان، از روش های صمیمیت با فرزندان می‌باشد. یکی از موضوعاتی که تا حد زیادی به ارتباط میان شما و فرزندتان آسیب می‌زند این است که شما حریم خصوصی آنها را بشکنید. گاهی اوقات پدر و مادرها به دلایلی مثل نگرانی برای فرزندان حریم شخصی آنها را از بین می‌برند.

این کار شاید در کوتاه‌مدت باعث شود که شما از زندگی فرزندتان آگاه شوید یا حتی آن را کنترل کنید. اما در بلندمدت و به‌خصوص اگر فرزندتان متوجه این مسئله بشود باعث ازبین‌رفتن اعتماد او و آسیب‌دیدن رابطه شما خواهد شد. در این راستا حتما برای تعیین حریم خصوصی نوجوان کلیک کنید.

⚪ تعیین وظایف و مسئولیت‌ها

احتمالاً به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که وقتی در یک رابطه حد و مرزها مشخص نباشد؛ این موضوع می‌تواند از جنبه‌های مختلف به رابطه صدمه بزند. به همین خاطر یکی از راهکارهایی که برای صمیمیت با فرزندان باید در نظر داشته باشید این است که از ابتدا حد و مرزها و مسئولیت‌های فرزندتان را مشخص کنید. این کار باعث می‌شود آنها سطح توقع خود از اعضای خانواده را متعادل‌تر کنند. این موضوع به ارتباط شما بسیار کمک خواهد کرد.

? قوانین مشخصی داشته باشید

از دیگر کارهای لازم برای صمیمیت با فرزندان، قوانین مشخص است. علاوه بر وظایف، قوانین نیز موضوع دیگری هستند که باید به‌دقت مشخص شوند. قوانینی که به‌درستی مشخص نشده‌اند باعث اختلاف‌نظر میان والدین و فرزندان می‌شوند. برای مثال بسیاری از مواقع فرزندان این قوانین را رعایت نمی‌کنند؛ یا از تناقض‌هایی که در رفتار شما وجود دارد به نفع خودشان استفاده می‌کنند.

این موضوع بسیاری از مواقع باعث آسیب‌دیدن رابطه میان والدین و فرزندان می‌شود. پس بهتر است برای جلوگیری از این مشکل از ابتدا قوانین مشخصی در محیط خانه داشته باشید.

? محبت به فرزندان

از روش های تقویت صمیمیت با فرزندان، محبت به آنها است. به طور کل همیشه فرزندان نیازمند توجه و اهمیت از سوی والدین هستند. زمانی که در این محبت کمبود وجود نداشته باشد؛ امنیت روانی فزند تامین و ارتباط بهتری با والدین برقرار خواهد کرد.

? خوش قول باشید

برای صمیمیت با فرزندان باید خوش قول باشید. زمانی که به قول های خود عمل نکنید؛ اعتماد از بین خواهد رفت. فرزند شما در این شرایط به سوی افرادی خواهد رفت که پای حرف های خود باشند. به همین دلیل در قول و قرارهای خود دقت داشته باشید و کارهایی را بر عهده بگیرید که از انجام آن اطمینان دارید.

کارهایی که باعث عدم صمیمیت با فرزندان می‌شود

عدم صمیمیت با فرزند

گاهی رفتارهای والدین باعث عدم صمیمیت با فرزندان می‌شود. برای اینکه از این رفتار دوری کنید لازم است که حتما کارهایی که در ادامه ذکر شده انجام ندهید.

? مسخره کردن فرزند

? تحقیر فرزند

? سرزنش کردن افراطی

? بی توجهی

? بحث و مشاجره زیاد

? بدگویی از فرزندان در جمع

? اصلاح نکردن خود در تمامی زمینه ها

صمیمیت با فرزندان و اهمیت مشاوره

همان‌طور که گفتیم صمیمیت با فرزندان موضوع بسیار مهمی در تربیت آنها است. بااین‌حال بسیاری از مواقع و به‌خصوص در سنین نوجوانی صمیمیت با فرزندان کار بسیار سختی خواهد بود. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ یکی از راهکارهایی که در این زمان توصیه می‌شود کمک‌گرفتن از مشاورین کودک و نوجوان است. این مشاورین به‌خوبی با نیازهای فرزندان شما در هر دوره سنی آشنا هستند. و می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

به‌علاوه وقتی مشکلی در رابطه میان والدین و فرزندان پیش می‌آید آنها به شما کمک می‌کنند تا این مشکلات را برطرف کنید؛ و همین‌طور با بررسی و برطرف‌کردن دلایل از بروز دوباره آنها جلوگیری کنید. برای درک بیشتر او حتما درباره روانشناسی نوجوانی مطالعه نمایید.

کلام آخر

صمیمیت با فرزندان مزایای زیادی دارد. اغلب والدین باید این صمیمیت را ایجاد کنند تا در آینده خیالشان راحت تر باشد. اما برقراری این ارتباط با فرزندان چگونه است؟ با کمک روانشناس و افزایش آگاهی می‌توانید این رفتار را تقویت کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صمیمیت با فرزندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین راهکار برای صمیمیت با نوجوانان چیست؟

شما با استفاده از یک راهکار نمی‌توانید با نوجوان صمیمی بشوید. بهتر است از مجموعه‌ای از رفتارها مثل صحبت‌کردن با نوجوان، وقت‌گذاشتن برای تفریح کردن با او، واردشدن به دنیای نوجوان و همین‌طور مشخص‌کردن وظایف و قوانین استفاده کنید.

چطور با نوجوانی که همیشه با من قهر است رابطه خوبی برقرار کنم؟

بهتر است در یک زمان مناسب با او صحبت کنید، دلایل ناراحتیش را پیدا کنید و سعی کنید با کمک هم راهکار مناسبی برای این شرایط پیدا کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره