فشار روانی نوجوان | علائم فشار عصبی در نوجوانان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فشار روانی نوجوان و فشار عصبی نوجوانان یکی از مشکلات مخصوص این دوران است که تقریبا همه آن را طی خواهند کرد. نوجوانی مانند پلی است که فرزند شما را از کودکی وارد دنیای بزرگسالی می‌کند. این تغییرات می‌تواند استرس بسیاری را به همراه داشته باشد. برعهده گرفتن نقش‌های جدید، تلاش برای پیداکردن هویت و به‌خصوص مشکلاتی که بین نوجوان و پدر و مادر پیش می‌آید از جمله دلایل فشار روانی در این سن هستند.

با توجه به اینکه فشار روانی می‌تواند مشکلات بسیاری را برای نوجوان به همراه داشته باشد بهتر است که والدین نشانه‌های این شرایط را بشناسند و برای برطرف‌کردن آن اقدام کنند. راهکارهایی مثل صحبت‌کردن و ارتباط برقرار کردن با نوجوان یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید استفاده کنید. به‌علاوه این نکته را به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از مشاور می‌تواند تأثیر مثبت بسیاری در تمام مراحل تربیت فرزندتان داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه فشار روانی نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

علائم نگرانی و فشار روانی نوجوانان

این که والدین بتوانند فشار روانی نوجوان را بشناسند و برای برطرف‌کردن آن اقدام کنند بسیار مهم است. به همین خاطر در اولین قدم شما می‌بایست نشانه‌های فشار روانی را بشناسید. اگر این نشانه‌ها را در فرزند خود می‌بینید بهتر است کمی دقیق‌تر به شرایط روحی او توجه داشته باشید و حتما برای مشاوره نوجوان کلیک کنید.

بیماری‌های روحی

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های فشار روانی نوجوان و به‌خصوص فشارهای روانی شدید بیماری‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی هستند. اگر احساس می‌کنید فرزند شما غمگین و گوشه‌گیر شده، اعتمادبه‌نفس ندارد و یا دائماً درگیر افکار منفی است باید به این موضوع دقت بیشتری داشته باشید. زمانی که اضطراب و نگرانی از یک میزان مشخص بیشتر می‌شود بیماری‌های روحی را به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه همین بیماری‌ها می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری برای نوجوان داشته باشد بهتر است وقتی این نشانه‌ها را می‌بینید برای درمان آن از یک مشاور کمک بگیرید.

برای اطلاع از علل و راه های برخورد با نوجوان گوشه گیر کلیک کنید.

رفتارهای نگران‌کننده بدلیل فشار روانی بر نوجوان

رفتارهای نگران‌کننده با پیامدهای منفی زیادشان شناسایی می شوند. برای مثال استفاده از مشروبات الکلی یا مواد مخدر، رابطه‌های کنترل نشده و یا رانندگی‌های پرخطر می‌توانند از جمله رفتارهای نگران کننده و نشانه‌ای از استرس باشند. اگرچه این رفتارها می‌توانند دلایل دیگری نیز داشته باشند. بااین‌حال خیلی از نوجوانان برای فرار از اضطرابی که تجربه می‌کنند به این رفتارها و به‌خصوص استفاده از مخدرها روی می‌آورند. برای درک بهتر حتما مقاله روانشناسی نوجوان را بخوانید.

مشکلات جسمانی

بعضی از نوجوانان در مقابل فشار روانی دچار مشکلات جسمانی می‌شوند. مسائلی مانند سردردهای اضطرابی به‌خصوص میگرن، مشکلات گوارشی، تنفسی و به‌خصوص حساسیت‌های پوستی از جمله مسائلی هستند که تا حدودی به خاطر فشار روانی ایجاد می‌شوند. این شرایط به‌خصوص برای نوجوانانی پیش می‌آید که در ظاهر آرام هستند و خیلی توانایی صحبت‌کردن از اضطراب‌هایشان را ندارند.

فشار روانی نوجوان و عادت‌های عصبی

رفتارهایی مثل جویدن ناخن، تکان دادن پا یا سایر رفتارهای این‌چنینی همیشه نشانه‌ای از فشار روانی بوده‌اند. حتی برخی رفتارها مانند عادت به کندن موها نیز می‌تواند در این دسته قرار بگیرد. در چنین شرایطی بهتر است به دنبال دلیل فشار روانی در فرزندتان باشید. و به او کمک کنید تا این مشکلات را حل کند.

تغییر الگوی خواب‌وخوراک

همان‌طور که می‌دانید تغییر در الگوی خواب‌وخوراک همیشه یکی از نشانه‌های فشار روانی بوده است. بی‌میلی به غذا و کم‌خوابی و یا برعکس، پرخوابی و پراشتهایی می‌توانند علائمی باشند که به شما راجع به استرس فرزندتان هشدار می‌دهند.

ضعف در مهارت‌های ذهنی

اگر فرزندتان بی‌دقت شده و یا خیلی زود بعضی چیزها را فراموش می‌کند او را به بی‌خیالی متهم نکنید. این موضوع می‌تواند یکی از نشانه‌های خیلی رایج در فشار روانی باشد. در این شرایط ظرفیت ذهنی زیادی درگیر استرس شده و به همین خاطر توانایی سایر فعالیت‌های مغزی کم می‌شود.

بی‌توجهی

تقریباً همه ما نوجوانانی را دیده‌ایم که همه مسائل را کنار گذاشته‌اند و انگار که هیچ فعالیت جدی ندارند. بسیاری از ما این نوجوانان را به بی‌خیالی متهم می‌کنیم. اما بهتر است بدانید رهاکردن مسائل مختلف می‌تواند یکی از نشانه‌های اضطراب باشد. این نوجوانان استرس بسیاری را تحمل می‌کنند؛ اما به‌جای مواجه شدن، از آن فرار می‌کنند.

برای آشنایی با سایر ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

دلایل فشار روانی نوجوان

سازگاری با شرایط جدید

نوجوان دیگر یک کودک نیست. آن‌ها در حال تبدیل‌شدن به یک بزرگسال هستند. همین موضوع می‌تواند زمینه فشار روانی نوجوان را ایجاد کند. ترس از روبرو شدن با مسائل دنیای بزرگسالان و همین‌طور بی‌تجربه بودن در حل این مشکلات از جمله دلایلی است که باعث نگرانی نوجوان می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فشار روانی نوجوان و هویت‌یابی

نوجوانی زمانی است که فرزند شما به دنبال هویت مشخصی برای خود می‌گردد. این شرایط باعث می‌شود که فشار روانی نوجوان بیشتر شود. آن‌ها ممکن است هر زمان به دنبال مسیر جدیدی بروند. و سؤالات بسیاری در ذهنشان شکل می‌گیرد. شاید بتوان گفت که رسیدن به یک هویت مشخص مهم‌ترین تکلیف سال‌های نوجوانی است. زمانی که نوجوان این تکلیف را تمام می‌کند بسیاری از تعارض‌های درونی حل شده و فشار روانی فرد نیز کمتر می‌شود.

اختلاف با پدر و مادر

نوجوانی دوره سنی است که بسیاری از والدین با فرزندشان اختلاف پیدا می‌کنند. این اختلاف‌ها با هر دلیلی فشار روانی نوجوان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. اما بدون توجه به دلیل این اختلاف‌ها، وجود تنش می‌تواند اضطراب بیشتری را در فرزند شما ایجاد کند.

راهکارهایی برای کاهش فشار عصبی و روانی نوجوان

1- برقراری ارتباط با نوجوان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند فشار روانی نوجوان را کاهش بدهد این است که والدین رابطه خوبی با نوجوان داشته باشند. همان‌طور که گفتیم اختلاف‌های بین والدین و فرزندان می‌تواند اضطراب بسیاری را برای آن‌ها به وجود بیاورد. به همین خاطر است که هرچقدر شما بتوانید رابطه خود را با نوجوان بهتر کنید به کم‌شدن تعارض در آنها کمک کرده‌اید. در حقیقت شما با این کار باعث می‌شوید که فرزندتان حداقل از جانب ارتباط با پدر و مادر مشکلی را تجربه نکند.

2- فرزندتان را بپذیرید

یکی از مهم‌ترین اصول ارتباط با دیگران این است که شما آنها را همان‌طور که هستند بپذیرید. وقتی شما فرزندتان را دقیقاً همان‌طور که هست بخواهید و این را به او نیز نشان بدهید امنیت روانی بسیاری را برای وی فراهم خواهید کرد. در چنین شرایطی نوجوان احساس می‌کند که حتی اگر کار اشتباهی انجام بدهد باز هم حمایت و محبت اطرافیان را دارد. این موضوع باعث می‌شود که آنها فشار روانی کمتری را تجربه کنند.

3- ورزش‌کردن

سبک زندگی سالم و به‌خصوص ورزش‌کردن یکی از مهم‌ترین نکات در کاهش فشار روانی است. به همین خاطر شاید بهتر باشد حداقل 20 دقیقه ورزش روزانه را در برنامه نوجوان قرار دهید. این کار علاوه بر اینکه اضطراب را کاهش می‌دهد احساسات روحی مثبت را نیز در آنها تقویت می‌کند.

4- پرکردن اوقات فراغت

بیکاری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند اضطراب را به همراه داشته باشد. احتمالاً این را تجربه کرده باشید که همه ما در چنین مواقعی درگیر فکر و خیال‌های مختلف می‌شویم. به‌علاوه هریک از ما به تفریح و صحبت‌کردن با دوستان نیاز داریم. این کار می‌تواند انرژی ما را برای فعالیت بیشتر کند. در نتیجه یکی از راهکارها برای کاهش فشار روانی نوجوان این است که برنامه مناسبی برای اوقات فراغت او در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌شود حتما برای درک بهتر و برقراری ارتباطی موثر مقاله دوران نوجوانی را بخوانید، خیلی چیزها هست که شاید فراموش کرده باشید.

فشار روانی نوجوان و اهمیت مشاوره

فشار روانی گاهی اوقات مشکلات روحی بسیاری را برای نوجوان به وجود می‌آورد. گاهی وقت‌ها نیز ممکن است فرزندتان دست به رفتارهای پرخطری بزند که پیامدهای منفی بسیاری دارد؛ یا شاید با بی‌توجهی به حل کردن مشکلات بخش مهمی از فرصت‌های زندگی خود را از دست بدهد. به‌علاوه بسیاری از مواقع والدین نمی‌دانند که در این شرایط چطور با فرزندشان برخورد کنند. رفتارهای اشتباه شما می‌تواند شرایط را از آنچه هست به‌مراتب بدتر کند. به همین خاطر شاید بهتر باشد در شرایطی که نوجوان دچار استرس شده و یا به‌طورکلی برای تربیت صحیح فرزندتان در این دوره سنی از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فشار روانی نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

بهترین راهکار برای درمان فشار روانی نوجوان چیست؟

بهتر است فرزندتان را همان‌طور که هست بپذیرید و دوست داشته باشید و با او ارتباط مناسبی برقرار کنید.

مهم‌ترین دلیل فشار روانی در نوجوانان چیست؟

تلاش برای دستیابی به هویت، تغییرات دوره نوجوانی و همین‌طور اختلاف با والدین از دلایل فشار روانی نوجوان هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره