معده درد عصبی نشانه چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

معده درد عصبی به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود، این نوع معده درد یکی از رایج‌ترین انواع درد معدی است که بیمار را به مراکز درمان می‌کشاند. معمولا بعد از انجام آزمایشات مختلف درمانگران هیچ علت جسمانی نمی‌توانند برای این نوع درد بیابند، از این رو استرس و اضطراب و تغییرات خلقی و هیجانی اصلی‌ترین عوامل در بروز معده‌درد عصبی شناخته شده‌اند.

طبق تحقیقات وضعیت ذهنی و روانی انسان به صورت مستقیم در سلامت جسمی و بروز درد با منشا عصبی موثر است. لازم به ذکر است با وجود شکایت زیاد از معده‌درد عصبی، متخصصان آن را یک تشخیص رسمی در پزشکی نمی‌دانند و درمان توسط روانشناسان نتیجه موثرتری بر جای گذاشته است. در ادامه به علائم، علل و درمان این نوع اختلال پرداخته‌ایم. اگر مدت‌هاست با این مساله روبرو هستید، حتما برای مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه معده درد عصبی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

معده درد عصبی

به هم ریختن سیستم گوارشی و دردهای معدی از جمله شایع ترین عوارض فشارهای عصبی و اضطراب هست. مردان و زنان و حتی کودکان در سنین مختلف به معده درد عصبی دچار می‌شوند. با بررسی های اولیه و رد مشکلات جسمانی، می‌توان معده درد عصبی را تشخیص داد. با توجه به تحقیقات کسانی که برای مدت زیادی تحت استرس بوده اند و یا مشکلات شان را انکار می کردند بیشتر دچار معده درد عصبی گشته اند.

پیشنهاد می‌شود که حتما درباره اختلالات عصبی شناختی مطالعه نمایید.

عوامل بروز معده درد عصبی

در شرایط نگرانی و اضطراب و در وضعیت‌ها تنش‌زا، سلول‌‌ها مغزی هورمون استرس تولید می‌کنند. پس از رسیدن هورمون استرس به سلول‌های عصبی معده، این سلول‌ها واکنش نشان داده و خون بیشتری به عضلات، ریه و قلب پمپ می‌شود.

شرایط استرس‌زا، نگرانی و اضطراب افراد موجب پیدایش معده درد عصبی در آن‌ها می‌گردد. معمولا علت دیگری برای این نوع درد ذکر نشده است.

دردها مربوط به معده با منشا عصبی بیشتر در افراد زیر ۴۰ سال رخ می‌دهد. پایدار نبوده و فقط در مواقع استرس و نگرانی بروز می‌کند. شدت معده‌درد عصبی زیاد نیست و خللی در زندگی روزمره فرد ایجاد نمی‌کند.

وضعیت‌های تنش‌زا در زندگی منجر به تضعیف سیستم ایمنی شده و در نتیجه تضعیف ایمنی بدن، درد و تشدید علائم ایجاد می‌شود.

سلامت روانی، شرایط روحی و عاطفی، وضعیت سلامت دستگاه گوارش در ایجاد معده درد‌عصبی موثرند. برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری روان تنی کلیک کنید.

علائم و نشانه های درد معده

نشانه های معده درد عصبی

همواره معده درد عصبی با درد همراه نیست. از طرفی دردی که فرد تجربه می‌کند، پایدار نیست و مشکلاتی برای فرد همراه ندارد. برخی بیماری‌ها مانند سندروم روده تحریک‌پذیر، علائمی مثل معده‌درد عصبی ایجاد می‌کند. سایر علائم معده درد عصبی شامل موارد زیر است.

  • نفخ
  • دل‌درد، دل‌پیچه، اسپاسم و گرفتگی عضلات شکم
  • تهوع و استفراغ
  • اضطراب، استرس، نگرانی
  • التهاب و لرزش معده به دنبال استرس
  • دلشوره به دنبال اضطراب
  • سوزش معده
  • تخلیه معده به کندی و با تاخیر صورت می‌گیرد
  • تکرر دفعات دفع ادرار و اجابت مزاج
  • سیر شدن زودهنگام و عدم توانایی فرد در غذا خوردن
  • سوء‌هاضمه

دلایل ایجاد معده‌درد عصبی

قرار گرفتن در محیط‌های استرسی و شرایط تنش‌زا را مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل ایجاد معده درد عصبی می‌دانند.

شرایط اقتصادی، وضعیت مالی، مشکلات خانوادگی، استرس‌ها ناشی از کار و فعالیت، ابتلا به سایر بیماری‌ها مزمن، نگرانی‌ها اجتماعی، از دست دادن عزیزان از جمله مواردی است که موجب استرس و اضطراب خواهد شد.

به دنبال استرس فرد، هورمون اپی‌نفرین آزاد شده و به معده می‌رود. اپی‌نفرین در معده باعث افزایش ترشح اسید معده شده که به نوبه خود، مشکلات گوارشی و سوزش معده ایجاد می‌کند.

به طور کلی احساسات مختلف بر سلامت بدنی تاثیرگذار است. احساس استرس و اضطراب منجر به پیدایش احساس ناراحتی در معده شده که به آن معده درد عصبی می‌‌گویند. برای آشنایی با سایر عوارض استرس کلیک کنید.

درمان معده درد های بدون منشا جسمانی

درمان معده درد عصبی

درمان معده درد عصبی با روش های دارویی تنها برای مدت کوتاهی موثر هست. در واقع این داروها برای تسکین درد هستند اما نمی‌توانند ریشه های روانی که موجب درد می‌شوند را درمان کنند. در ادامه به روش هایی موثر برای غلبه بر معده درد عصبی آورده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

? تحت کنترل گرفتن استرس

عوامل استرس‌زا در زندگی به هیچ عنوان قابل کنترل در زندگی نیستند. با این حال،شما می‌توانید عوامل استرس‌آور غیرضروری را از زندگی‌تان حذف کنید. روش‌های مدیریت و کنترل استرس را فرابگیرید. سپس با به کارگیری این روش‌ها، استرس خود را در زندگی کاهش داده و از معده‌درد عصبی پیشگیری کنید. برای آشنایی با تکنیک های درمان استرس کلیک کنید.

در مواردی ممکن است فرد نیاز به مشاوره کنترل استرس داشته باشد. صحبت کردن با یک روان‌شناس ماهر به شما در شناسایی علل استرس‌زا و آموزش شیوه‌ها کنترل استرس کمک می‌کند.

? استفاده از تکنیک های آرام سازی

ورزش‌ها سبک مانند یوگا و مدیتیشن به کنترل استرس کمک کرده و در کاهش معده‌درد عصبی موثرند. نفس عمیق بکشید. در واقع تنفس صحیح به تمرکز بیشتر روی بدن و آرامش ذهن کمک‌کننده است. با شرکت در جلسات درمانی و یا گروه های مربوط به کنترل استرس به راحتی می‌توانید این تکنیک ها را یاد بگیرید.

? تغییر در سبک غذا خوردن

رژیم غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در بهبود معده‌درد عصبی تاثیرگذار است. میوه‌‌جات، سبزی‌جات، غلات، آب و مایعات کافی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سعی کنید از مصرف غذاها سرخ‌کردنی، غذاهای پرچرب، گوشت قرمز، نوشابه، نوشیدنی‌ها الکلی، شیرینی‌ها بپرهیزید.

دمنوش‌هایی مثل زنجبیل، گل گاو‌زبان، نعنا، بابونه، سنبل‌الطیب در تسکین معده‌درد عصبی و کاهش ترشح اسید معده موثر هستند.

حجم وعده‌ها غذایی خود را کاهش داده ولی تعداد وعده‌ها را افزایش دهید. هضم غذاهای کم‌حجم برای معده راحت‌تر بوده و در درمان و پیشگیری از معده‌درد عصبی تاثیرگذار می‌باشد.

? ذهن تان را جهت دهید

از فعالیت‌های مورد علاقه خود، کارهای لذت‌بخش، سرگرمی‌های ساده و تمامی فعالیت‌هایی که به نحوی شما را از مسائل تنش‌زا دور می‌کنند، غافل نشوید. با اشتغال به این دست کارها به راحتی می‌توانید ذهن تان را در جهتی پیش ببرید که بدنتان هم به آرامش بیشتری دست بیابد.

? پرهیز از مصرف خودسرانه داروها

استفاده از داروها مانند تامس، سیمیلاک، امترول، میلانتا و …. تحت نظر پزشک صورت گیرد. توجه داشته باشید نمی‌توانید داروها را طولانی‌مدت استفاده کنید.

فراموش نکنید هر دارو در کنار اثرات مفید خود بر بدن، عوارضی نیز به همراه دارد. بنابراین اگر برای استرس و دردهایی که منشا مشخصی ندارند به پزشک مراجعه کردید و به شما دارو داد، توجه داشته باشید که این نوع داروها تنها برای تسکین درد بوده و درمان قطعی نیستند، شما باید با تغییر سبک زندگی تان به دنبال درمان باشید.

? پرهیز از عوامل تشدید کننده درد

از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه خودداری کنید. زیرا کافئین موجب افزایش استرس شده و از طرف دیگر روده را نیز تحریک می‌کند. همچنین مواد غذایی که موجب تحریک و درد معده برای شما می‌شوند را از رژیم غذایی‌تان حذف نمایید.

به علاوه برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کارها به شما در کنترل استرس کمک می‌کند. خیلی اوقات با حذف یکسری عوامل به راحتی می‌توانید منشا استرس را از زندگی تان حذف کنید. تنها کافی است لیستی از این عوامل را تهیه کرده و به مرور آن‌ها تحت کنترل خود در بیاورید.

سخن آخر

خیلی از کسانی که دچار معده درد عصبی هستند، تا مدت ها نسبت به منشا بیماری نا آگاه‎اند. به همین دلیل بارها و بارها با درد زیاد به مراکز درمانی مراجعه می کنند. در هر بار مراجعه با انجام آزمایشات فراوان، هیچ بیماری جدی در آن‌ها یافت نمی‌شود. بیشتر آن ها منشاء روانی این مساله را انکار می‌کنند. در حالی که تنها با مراجعه به روانشناس می‌توانند ریشه های این مساله را پیدا کرده و از بین ببرند. شاید در نگاه اول هزینه های روانشناس بیشتر باشد، اما با احتساب مراجعات پیشین به مراکز درمانی، در خواهید یافت که درمان های روانشناختی علاوه بر اثرگذاری طولانی مدت کم هزینه تر نیز هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه معده درد عصبی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. یک ساله معده و روده ام دچار مشکل شده و واقعا عصبی شدممم هردکتری رفتم یعالمه قرص دادن و باز تاثیری نداشته و با اون همه دارو بهتر نشدم نمیدونم دلیلش چیه واقعا خسته شدم

    1. سلام و درود خیلی از دردهایی که ریشه روانی دارند نسبت به داروها مقاوم هستند و تاثیری نمیگیرند. دل دردهای شما اگر منشا جسمانی ندارند و به دارو پاسخ نمیدن احتمال زیاد به یک یا چند عامل ذهنی ارتباط دارند.برای بررسی بیشتر این مساله حتما با متخصص روانشناسی صحبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره