روش های بخشیدن دیگران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

همواره شنیده‌ایم که بخشیدن خطای دیگران بیشتر از هرکسی برای خودمان بهتر است؛ اما ممکن است تابه‌حال این موضوع را ازنظر علمی بررسی نکرده باشیم. ازآنجاکه این موضوع روی سلامت روح و روان ما تأثیر به سزایی دارد، اطلاع پیدا کردن از آن بسیار ضروری است. برای این کار ابتدا باید با معنای حقیقی بخشش آشنا شد. سپس به علل اهمیت بخشیدن دیگران پی برد و درنهایت با مراحل و روش‌هایی برای گذشت کردن آشنایی پیدا کرد. اگر مدت‌هاست بر سر مسائلی نمی‌توانید از موضوعی بگذرید و بخشش به خرج بدهید، حتما برای حفظ سلامت‌روحی خودتان مشاوره فردی دریافت نمایید.

بخشش آدم ها به چه معنا است ؟

پیش از هر چیزی باید معنی واقعی بخشیدن را درک کرد تا به‌غلط از آن سوءبرداشت صورت نگیرد. عده‌ای فکر می‌کنند بخشیدن کسی یعنی “انکار کردن خطا و اشتباهی که آن شخص انجام داده است”؛ در چنین شرایطی باید وانمود کنیم که اتفاقی نیفتاده است. به عبارتی باید جوری رفتار کنیم که گویی فرد خطایی نکرده است.

  • اما این کاملاً غلط است. بخشیدن هرگز منافاتی با آنچه در واقعیت رخ‌داده، ندارد. این امر، نشان‌دهنده نیت پاک و صلح‌طلب انسان است که به دنبال یافتن راه‌حلی برای از سر گرفتن تعاملات عادی است. بخشش، ناشی از یک انتخاب کاملاً اختیاری و آگاهانه هر شخص است که ترجیح می‌دهد به‌جای نگه‌داشتن کینه‌ها در دل، خود را از بند ناراحتی‌های ناشی از یک مسئله ناخوشایند رها کند. درواقع این کار، بیشتر از همه با هدف بازگرداندن آرامش و صلح درون روانی خود فرد انجام می‌گیرد.

چرا بخشیدن دیگران سخت است ؟

در برخی از افراد، میزان هورمون آدرنالین که ترشح‌اش به دلیل داشتن کینه از دیگران زیاد شده، بالاتر از حد معمول است. در این حالت، می‌توان گفت که شخص نسبت به این هورمون و درنتیجه کینه‌توزی معتاد شده است. چیزی که در بین روانشناسان و حتی مردم عادی، نوعی صفت شخصیتی به‌حساب می‌آید.

این قبیل از افراد، بیشتر تمرکز خود را روی انتقام گرفتن گذاشته‌اند. ممکن است مدت‌زمان زیادی را صرف برنامه‌ریزی برای گرفتن چیزی که حق یا عدالت می‌نامند، کنند. درنتیجه بخشیدن را امری بسیار دشوار و حتی در مواردی غیرممکن قلمداد می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها نتوانسته‌اند بین احساسات، نیازها و افکار خود حدومرز دقیقی مشخص کنند.

چرا بخشیدن دیگران در روانشناسی اهمیت دارد؟

افزایش و حفظ سلامت روان و جسم

همان‌طور که گفته شد، نگه‌داشتن ناراحتی و کینه به مدت طولانی از دیگران، سبب ترشح بیش‌ازحد هورمون آدرنالین می‌گردد. این هورمون که نقش بسیار اساسی در بروز استرس دارد، اثرات منفی زیادی را در بلندمدت بر بدن و نیز روحیه افراد خواهد گذاشت. لذا توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز چنین علائمی، دست به بخشیدن دیگران بزنید.

پایین آمدن انرژی و موج منفی بدن

طبق آموزه‌های شرقی، داشتن خشم و ناراحتی‌های روانی زیاد باعث افزایش انرژی منفی انسان شده و همچون سمی با تأثیر دیرپا برای ذهن و جسم عمل می‌کند؛ در عوض بخشیدن دیگران می‌تواند سبب تصفیه روح ازاین‌گونه انرژی‌های منفی و زائد شده و سلامت روح را بالا ببرد.

فروشگاه آرامیس

بزرگ‌تر شدن ظرفیت روحی انسان

هنگامی‌که در حق ما خطا یا اشتباهی صورت می‌گیرد، طبیعی است که خشمگین شده و به دنبال باز پس گرفتن حق خود باشیم؛ اما بعدازاین موضوع هم بخشیدن دیگران و فرد خطاکار آسان نیست، چراکه به‌هرحال باعث ناراحتی و یا آسیب رسیدن به ما شده است. در این حالت، داشتن قدرت و توانایی بخشیدن نشان از ظرفیت بالای روحی و قدرت شخصیتی بسیار قوی است.

مراحل بخشیدن دیگران چیست؟

بخشیدن کسی به‌یک‌باره صورت نمی‌گیرد؛ بلکه این نوع گذشت دارای یک سری اصول و مراحل خاص و مشخص است. برای آنکه بتوانیم به طرزی صحیح فردی را ببخشیم، باید با این مراحل آشنا بوده و از آن‌ها بهره بگیریم. مراحل بخشیدن دیگران به شرح زیر می‌باشد.

اول

قبول کردن واقعیت و این حقیقت که فرد مقابل به شما آسیب رسانده و یا موجب ناراحتی شما گشته است. لازم است با احساسات و افکار خود صادق باشیم و به هر یک از آن‌ها به‌درستی و با شدت مناسب پاسخ دهیم. عدم توجه به این مرحله هرگز شما را به بخشیدن حقیقی دیگران نخواهد رساند. چرا که با هر بار یادآوری یا دیدار احساسات منفی شما فوران خواهد کرد.

دوم

در مرحله اول، پیش از هر چیز خشم و هیجانات منفی است که شمارا در برمی‌گیرد. این موضوع کاملاً عادی است و جایی برای ناراحتی نیست؛ اما نکته اینجا است که نباید اجازه دهید این احساسات کنترل کامل رفتار و واکنش‌های شمارا در دست بگیرند. در این مرحله یادآوری ارزش‌ها و عقیده‌هایی که همواره در زندگی داشته‌ایم، بسیار کمک‌کننده هستند.

سوم

در این مرحله لازم است تا به‌تدریج از میزان خشم و کینه خود نسبت به فرد خطاکار کم کنید. این امر مستلزم تمرین و تلاش زیادی است؛ بنابراین انتظار رد کردن این مرحله برای بخشیدن دیگران را در مدت‌زمان کوتاه نداشته باشید. می‌توانید با گذاشتن خودتان به‌جای شخص مقابل، سعی کنید تا او را درک کنید.

چهارم

روان خود را از خشم و کینه خالی کنید و به مسیر زندگی خود ادامه دهید. باید به یاد داشته باشید که آنچه بیشتر از هر چیز ارزش دارد، زمان حال و زندگی خود شما است. پس با بهترین هیجانات عمر خود را بگذرانید. این که بنشینید و بگویید “چون فلانی با من این کار رو کرد و یا فلان حرف رو زد و…”، فقط به خودتون بد کرده‌اید. با نشستن هم بخشیدن دیگران سخت تر می‌شود و هم حال و روز خودتان رو به افول می‌رود.

چطور بخشیدن دیگران را برای خود ساده کنیم؟

  • به خودتان برای بخشیدن، فرصت بدهید تا خشم‌تان فروبنشیند.
  • قصد و نیت بخشیدن دیگران را داشته باشید.
  • احساسات خود را بشناسید و با خود صادق باشید.
  • تصمیم‌گیری‌های خود را با منطق بگیرید، نه با احساسات.
  • برای رنج‌های خود، معنایی بیابید. برای مثال آیا این ناراحتی باعث رشد شخصیتی شما شده است یا خیر؟
  • از راهنمایی‌های مشاور و روانشناسان حوزه سلامت روان استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ذهن و روان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره