سندرم دست بی قرار چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا چیزی راجع به سندرم دست بی قرار شنیده‌اید؟ سندرم دست بی‌قرار مشکلی است که به دلیل اختلال در دستگاه اعصاب مرکزی به وجود می‌آید. احساس گزگز یا مورمور شدن دست‌ها، تصور اینکه چیزی روی دست راه می‌رود یا تمایل به حرکت‌دادن دست و بازوها از جمله نشانه‌هایی است که این بیماران تجربه می‌کنند. این شرایط می‌تواند مشکلات بسیاری را در جریان زندگی عادی بیمار ایجاد کند. به‌علاوه درمان قطعی نیز برای این بیماری وجود ندارد. به همین خاطر این بیماران معمولاً علاوه بر شرایط جسمی خود مشکلاتی مانند افسردگی، انزوا و گوشه‌گیری را نیز تجربه می‌کنند. به همین خاطر اگر شما یا هر یک از اطرافیان نیز درگیر این بیماری شده‌اید بهتر است در کنار درمان بیماری از یک مشاور نیز کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا راه‌های کنار آمدن با شرایط جدید و ادامه دادن جریان عادی زندگی را آموزش ببینید.

سندرم دست بی قرار چیست؟

اندام بی‌قرار نام یک بیماری عصبی است که باعث حرکات ناگهانی یا احساسات غیرطبیعی در هر یک از اندام‌های بدن می‌شود. سندرم دست بی قرار نیز یکی از شاخه‌های این بیماری است. در این بیماری فرد تصور می‌کند که چیزی روی دست یا بازوهایش راه می‌رود؛ یا بسیاری از مواقع در دست‌هایش احساس سوزن‌سوزن شدن می‌کند؛ این شرایط معمولاً زمانی که بیمار دستش را تکان می‌دهد کمتر می‌شود. به همین خاطر این بیماران معمولاً تمایل بسیاری به تکان دادن دستشان دارند.

به‌علاوه نشانه‌ها وقتی بیمار خوابیده یا بی‌حرکت است شدت پیدا می‌کند. به همین خاطر بی‌خوابی و خستگی نیز یکی از گلایه‌های همیشگی این بیماران است. دست بی‌قرار معمولاً بر اساس اینکه چگونه و در چه سنی شروع می‌شود به دودسته تقسیم می‌شود. این دو گروه به شرح زیر هستند.

سندرم دست بی قرار نخستین

نشانه‌های این بیماری معمولاً تا قبل از رسیدن فرد به 40 سالگی شروع می‌شوند. علائم به‌آرامی و مرور زمان در بیمار ظاهر شده و با گذشت زمان شدت بیشتری پیدا می‌کنند.

سندرم دست بی‌قرار ثانویه

کسانی که درگیر سندرم ثانویه دست بی‌قرار هستند معمولاً در 45 سالگی یا بعد از آن و به طور ناگهانی درگیر این بیماری می‌شوند. بااین‌حال برخلاف گروه اول نشانه‌ها با گذشت زمان بدتر نمی‌شوند.

نشانه های سندرم دست بی قرار

حرکات غیرارادی دست‌ها

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های سندرم دست بی‌قرار حرکت ناگهانی دست است که بیمار هیچ کنترلی روی آن ندارد. این حرکات ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد.

فروشگاه آرامیس

تجربه احساسات مختلف در دست

بیماران مبتلا به سندرم دست بی‌قرار معمولاً بدون وجود محرک خارجی، احساساتی مثل خارش یا سوزن‌سوزن شدن را در دست‌هایشان احساس می‌کنند. گاهی فرد تصور می‌کند که حیوانی در حال راه رفتن روی دستش است.

افزایش احساسات منفی در شب

یکی از نشانه‌های سندرم دست بی‌قرار این است که دو نشانه بالا معمولاً در شب‌ها یا زمان‌هایی که بیمار در حال استراحت است شدت پیدا می‌کند.

کاهش نشانه‌ها با حرکت دست

معمولاً بیماران درگیر با این مشکل متوجه می‌شوند که وقتی دستشان را حرکت می‌دهند نشانه‌ها کمتر می‌شوند و این موضوع تبدیل به دلیلی برای بیشتر شدن حرکات می‌شود.

اختلالات خواب

همان‌طور که گفتیم نشانه‌های این بیماری در زمان‌های استراحت و به‌خصوص شب‌ها بیشتر می‌شود. به همین خاطر بی‌خوابی و خستگی یا سایر اختلالات خواب یکی دیگر از نشانه‌هایی است که این بیماران تجربه می‌کنند.

دلایل سندرم دست بی‌قرار

تاکنون دلیل مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است. بااین‌حال متخصصین معتقدند که وجود علائم زیر می‌تواند احتمال درگیری با این مشکل را افزایش دهد:

ژنتیک

سندرم دست بی‌قرار معمولاً در یک خانواده دیده می‌شود. در واقع احتمال ابتلا در کسانی که یکی از اعضای خانواده‌شان به این بیماری مبتلا است به‌مراتب بیشتر از دیگران است. به همین خاطر متخصصین معتقدند که احتمالاً ژنتیک یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در این بیماری است.

پایین بودن سطح دوپامین مغز

دوپامین ماده شیمیایی است که در مغز ترشح می‌شود. یکی از وظایف دوپامین در بدن هماهنگی حرکت در اندام‌های مختلف است. تحقیقات نشان می‌دهد سطح دوپامین در بدن کسانی که درگیر این بیماری می‌شوند پایین‌تر از حد نرمال است.

کم‌خونی

کم‌خونی یا پایین بودن تعداد گلبول‌های قرمز یکی دیگر از مشکلاتی است که در این بیماران دیده می‌شود. با توجه به اینکه کاهش تعداد گلبول‌های قرمز و آهن خون با کاهش دوپامین ارتباط مستقیمی دارد می‌توانیم این موضوع را یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در بروز سندرم دست بی‌قرار بدانیم.

بیماری‌های زمینه‌ای

بیماری‌های زمینه‌ای و به‌خصوص پارکینسون، فیبرومیالژیا و همین‌طور کمبود ویتامین ب12 را نیز می‌توان از جمله عوامل خطرآفرین در بروز سندرم دست بی‌قرار دانست.

درمان سندرم دست بی‌قرار

متأسفانه تا امروز درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است. بااین‌حال کمک‌گرفتن از روش‌های درمانی مختلف باعث می‌شود که شدت نشانه‌ها کمتر شود و یا از بدتر شدن وضعیت بیمار جلوگیری می‌کند. از جمله روش‌هایی که در درمان این بیماری استفاده می‌شود به شرح زیر است. می‌توانید برای استفاده از روش مناسب مشاوره فردی نیز بگیرید.

درمان‌های دارویی

اولین و مهم‌ترین اقدام در درمان این بیماری استفاده از دارو است. همان‌طور که گفتیم پایین بودن سطح دوپامین یکی از دلایل ابتلا به این بیماری است. به همین خاطر معمولاً در درمان از داروهایی استفاده می‌شود که سطح دوپامین را افزایش می‌دهند.

 استفاده از داروهای مکمل

استفاده از داروهای مکمل مثل آهن، منیزیم و ویتامین ب12 در کسانی که ذخیره مناسبی از این مواد ندارند می‌تواند تأثیر مطلوبی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد.

ورزش منظم

تحقیقات نشان می‌دهد که انجام حرکات کششی و ورزش منظم پیش از خوابیدن می‌تواند شدت علائم در زمان خواب را کاهش بدهد. به‌علاوه بیمارانی که پیش از خواب زمانی را به فعالیت بدنی اختصاص می‌دادند معمولاً کیفیت خواب بهتری داشتند.

سندرم دست بی‌قرار و اهمیت مشاوره

همان‌طور که گفتیم پذیرفتن اینکه شما درگیر یک بیماری سخت شده‌اید موضوع ساده‌ای نیست. نشانه‌های این بیماری می‌تواند کارکردن را برای شما سخت کند. به همین خاطر بیماران درگیر با این مشکل علاوه بر شرایط جسمی خود بیماری‌های روحی مثل افسردگی یا اضطراب را نیز تجربه خواهند کرد. در نتیجه وقتی یک نفر درگیر این سندرم یا هر مشکل زمینه‌ای دیگر می‌شود یکی از اقدامات مهم در درمان فرد کمک‌گرفتن از مشاورین روان‌شناس است. این مشاوره‌ها به شما کمک می‌کند خودتان را با شرایط جدید وفق بدهید و راه‌هایی را برای اینکه آسیب کمتری ببینید پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

سندرم دست بی‌قرار یعنی چه؟

دست بی‌قرار نام بیماری در سیستم اعصاب مرکزی است که باعث می‌شود فرد بدون هیچ محرک خاصی حرکات یا احساسات ناخوشایندی را در دست و بازوها تجربه کند.

بهترین درمان برای سندرم دست بی‌قرار چیست؟

هیچ درمان قطعی برای این شرایط وجود ندارد. بااین‌حال استفاده از داروهایی که میزان دوپامین را افزایش می‌دهند، استفاده از مکمل‌های غذایی، ورزش منظم و همین‌طور کمک‌گرفتن از مشاور متخصص می‌تواند شدت علائم را در بیمار کاهش دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره