نیازهای سالمندان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شناختن نیازهای سالمندان اهمیت بسیاری دارد. سالمندان در دوره سنی قرار دارند که بیش از هر زمان دیگر به دریافت کمک و توجه از سوی دیگران نیاز دارند. این در حالی است که بسیاری از ما نیازهای سالمندان را نمی‌شناسیم. همین موضوع می‌تواند خطر بیماری‌های روحی و جسمی را برای آن‌ها افزایش بدهد. دریافت توجه و محبت و همین‌طور ایجاد احساس مفید بودن در سالمند را می‌توان مهم‌ترین نیازهای روحی آن‌ها دانست. توجه کردن به نیازهای سالمندان باعث خواهد شد در کنار سلامت روحی و جسمی، این دوره از زندگی خود را با آرامش بیشتری بگذرانند. برای اطلاع از نحوه برآورده کردن نیازهای پدر و مادر سالمند خود در کنار نیازهای خودتان حتما از کمک های تخصصی روانشناسان استفاده کنید.. در صورت وجود هر مساله می‌توانید از خدمات مشاوره خانواده استفاده کنید.

نیازهای سالمندان چیست؟

سالمندی دوره سنی است که از 65 سالگی تا پایان عمر فرد ادامه پیدا می‌کند. همه ما در طول زندگی نیازهای مختلفی داریم. بااین‌حال سالمندی سنی است که نیازهای شما بیشتر می‌شود. اما در حالی که توانایی‌تان برای رفع این نیازها نیز کاهش پیدا کرده است. به همین خاطر سالمندان بیش از هر زمان دیگری به حمایت اطرافیان نیاز دارند. اما نکته مهم این است که رفتار شما نباید به شکلی باشد که سالمندان احساس کنند مورد ترحم قرار گرفته‌اند. به خاطر داشته باشید که آن‌ها در مورد این موضوع و همین‌طور ازدست‌دادن استقلالشان بسیار حساس هستند. پس سعی کنید در رفتارهای‌تان به این نکات توجه داشته باشید. از جمله مهم‌ترین نیازهای سالمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با نحوه برخورد و رفتار با سالمندان کلیک کنید.

توجه و محبت

دریافت توجه و محبت را شاید بتوان اصلی‌ترین نیاز سالمندان دانست. تحقیقات نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین مشکلات روحی سالمندان احساس تنهایی است. آنها تصور می‌کنند که دیگر از جامعه کنار گذاشته شده‌اند و برای کسی دوست‌داشتنی نیستند. این باور می‌تواند تأثیر منفی بسیاری در سلامت روان و ابتلا به بیماری‌هایی مثل افسردگی در آن‌ها داشته باشد. به همین خاطر یکی از اولین موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در رفتارتان احساس دوست‌داشتنی بودن را به سالمند منتقل کنید. این کار شما باعث می‌شود آن‌ها از اینکه هنوز هم دوست‌داشتنی هستند مطمئن شوند و این موضوع می‌تواند روی سلامت روان و حتی طول عمر آن‌ها تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

احساس مفید بودن از نیازهای سالمندان

سالمندی دوره سنی است که همه ما از شغل‌مان بازنشسته می‌شویم. علاوه بر این مشکلات جسمانی و ناتوانی‌هایی که در این دوره شروع می‌شوند باعث خواهد شد تا سالمندان تصور کنند دیگر مفید نیستند. رسیدن به چنین باوری را می‌توان دروازه ورود به بیماری‌های روحی و به‌خصوص افسردگی دانست. به همین خاطر روان‌شناسان معتقدند ایجاد باور به مفید بودن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای رفع نیازهای سالمندان انجام بدهید. برای مثال از آنها بخواهید در انجام بعضی از کارهای خانه به شما کمک کنند. یا در کارهایتان از آنها مشورت بگیرید. این رفتارها باعث می‌شود آنها احساس کنند هنوز هم می‌توانند نقشی در جامعه داشته باشند.

برقراری روابط اجتماعی

همان‌طور که گفتیم ترس از تنهایی و طردشدن یکی از مهم‌ترین مشکلات روحی در دوره سالمندی است. به همین خاطر هرچقدر بیشتر بتوانید ارتباطات اجتماعی اطراف آنها را زیاد کنید کمک بیشتری به آنها کرده‌اید. سالمندان علاوه بر اینکه به بودن در جمع خانواده و فرزندانشان نیاز دارند؛ گاهی اوقات نیز لازم است که با گروه همسالان خود ارتباط برقرار کنند. ارتباط با گروه همسالان به این خاطر که نیازهایی مشابه با آنها دارند می‌تواند برایشان بسیار سرگرم‌کننده و درعین‌حال مفید باشد. به همین خاطر سعی کنید تا جای ممکن زمینه‌های لازم برای این نوع ارتباطات را در آنها ایجاد کنید. برای درک بهتر پدر و مادر پیر خود حتما مقاله دوران سالمندی را بخوانید.

نیازهای درمانی سالمندان

سالمندان در دوره سنی قرار دارند که مشکلات جسمی بسیاری را تجربه می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید مشکلات جسمی علاوه بر درد و رنجی که برای آنها ایجاد می‌کند سلامت روحی‌شان را نیز به خطر خواهد انداخت. به همین خاطر یکی از موضوعاتی که بسیار اهمیت دارد این است که به نیازهای جسمی و درمانی سالمند توجه داشته باشید.

نیاز به تغذیه مناسب

تغذیه مناسب یکی از مهم‌ترین نیازهای سالمندان است. تغذیه آن‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که تمامی نیازهای جسمانی آن‌ها را تأمین کند. درعین‌حال می‌بایست احتمال وجود بیماری‌هایی مثل چربی یا قند خون را نیز موردتوجه قرار داد.

حفظ استقلال و شخصیت سالمند

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین نیازهای سالمندان استقلال است. سالمندان مانند هر انسان دیگری دوست ندارند که دیگران کنترل امور آنها را در دست بگیرند. به همین خاطر است که گاهی اوقات هنگام کمک‌کردن به آنها با پرخاش و بدرفتاری مواجه می‌شوید. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است به آن‌ها اجازه بدهید تا جای ممکن کارهایی را که می‌توانند به‌ تنهایی انجام بدهند. یا در انجام کارها از آنها بپرسید که دوست دارند این کارها چگونه انجام بشود.

نقش مشاور در رفع نیازهای سالمندان

هر دوره از زندگی نیازهای مشخصی دارد. اما به‌خصوص در کودکی و سالمندی است که ما برای رفع نیازهایمان به دیگران احتیاج پیدا می‌کنیم. هرچقدر بیشتر بتوانید به نیازهای طرف مقابل در این دوران توجه داشته باشید شرایط زندگی برای آنها راحت‌تر خواهد بود. بااین‌حال یکی از اولین مشکلات این است که بسیاری از ما از نیازهای دوره سالمندی شناخت کافی نداریم. این نیازها می‌تواند با توجه به شخصیت و شرایط زندگی هرکدام از سالمندان متفاوت باشد. به‌علاوه مشکلاتی مانند پرخاشگری سالمندان بسیاری از مواقع باعث می‌شود که در برطرف‌کردن نیازهای آنها دچار مشکل بشوید. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که با رسیدن اطرافیان به سنین سالمندی برای اینکه بهتر و بیشتر با نیازهای آنها آشنا شوید از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین متخصص در زمینه سالمندی به‌خوبی می‌توانند شما را راهنمایی کنند که چطور با سالمندان کنار بیایید.

یکی از مشکلات سالمندان این است که آنها درگیر بیماری‌های روحی بسیاری می‌شوند. افسردگی و ناامیدی و حتی خودکشی از جمله مشکلاتی هستند که در سنین سالمندی بسیار دیده می‌شوند. این موضوع یکی دیگر از دلایلی است که اهمیت کمک گرفتن از مشاورین را نشان می‌دهد. جلسات منظم درمان با مشاورین به شما کمک می‌کند تا علاوه بر پیشگیری از بروز بیماری‌های روحی به سالمند کمک کنید تا راحت‌تر شرایط جدید را بپذیرد و با آن کنار بیاید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مزایا و معایب خانه سالمندان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین نیاز سالمندان چیست؟

توجه و محبت به سالمندان، کمک به آنها برای حفظ استقلال و همین‌طور برقراری روابط اجتماعی از مهم‌ترین نیازهای سالمندان هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره