افسردگی بعد از تعطیلات

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی پس از تعطیلات مشکلی است که برای خیلی از افراد رخ می‌دهد. این موضوع باعث کاهش انگیزه و خلق فرد شده و اشتیاق او را نسبت به بازگشتن به روند نرمال زندگی از بین می‌برد. این رخوت ممکن است تا مدت‌ها بعد از تعطیلات ادامه پیدا کند و تبدیل به یک عادت بشود؛ بنابراین لازم است با روش‌هایی در مورد نحوه جلوگیری از اثرات این نوع افسردگی و نیز راه‌های بهبود و تخفیف آن آشنا شویم. در ادامه در مورد نشانه ها ، علل و راه های مقابله با افسردگی پس از تعطیلات توضیحاتی ارائه داده‌ایم. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منظور از افسردگی بعد از تعطیلات چیست ؟

همه ما می‌دانیم که داشتن تعطیلات و زمانی برای فراغت از مشغله‌های زندگی تأثیر شگرفی بر سلامت روح و روان ما می‌گذارد. در طول این زمان ما فرصت می‌کنیم تا دست به انجام کارها و فعالیت‌هایی بزنیم که باعث تقویت روحیه و حال خوبمان می‌شوند. علاوه بر این، رفتن به تعطیلات باعث می‌شود بدن و ذهن کمی از کارهای روزمره و تکراری آسوده شوند و به استراحت بپردازند.

بااین‌حال برخلاف تصور عموم که انتظار دارند بعد از داشتن اوقات فراغت در این‌گونه تفریح‌ها، با انرژی بیشتر به سر کار و زندگی روزانه برگردیم، بسیاری از افراد دچار افسردگی می‌شوند. این پدیده موضوعی جالب و البته پراهمیت برای اشخاص، به‌ویژه کارفرماها است. چراکه باوجود صرف هزینه برای داشتن فراغت کارمندهای خود بازهم به کارایی بالاتر دست پیدا نمی‌کنند. برای آشنایی با علت افسردگی کلیک کنید.

چرا افسردگی بعد از تعطیلات رخ می‌دهد ؟

نتایج در یک تحقیق بلندمدت روی زنان شاغل حاکی از آن بود که داشتن مرخصی 10 روزه با حقوق و مزایا، نزدیک به 30 درصد از خطر افسردگی شرکت‌کنندگان در این پژوهش را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، این موضوع که واقعاً تعطیلات و آرامش ذهنی ناشی از آن بر کاهش استرس تأثیرگذار است، تصدیق شد.

بااین‌وجود هنوز این سؤال مطرح است که چرا باوجود این دوره استراحت و آرامش، فقط ظرف چند روز حالت روحی و هیجانی افراد افت می‌کند. بر این اساس، پژوهشگران دست به بررسی میزان حالات افسردگی اشخاص، قبل و بعد از تعطیلات زدند. یافته‌های این کار نشان داد که درواقع شرکت‌کنندگان بعد از تعطیلات به همان سطح اولیه روحیه خود برمی‌گردند. بااین‌وجود از آنجا که تغییر حالت روحی از هیجان زیاد به‌سرعت و تنها طی چند روز بروز می‌کند، برای آدم باعث ایجاد ناراحتی و حتی نقص در عملکردهای روزانه می‌گردد.

همچنین از منظر دیدگاه‌های روان‌شناختی دیگر، اشاره‌شده است که تعطیلات فرصت بروز دادن برخی استعدادها و تمایلات فردی را به شخص می‌دهد؛ بنابراین، سرشت انسان احساس شکوفایی و تعالی پیدا می‌کند؛ اما هنگامی‌که زمان بازگشت به زندگی عادی فرامی‌رسد، فرد باید دست از تمام آنچه برایش لذت‌بخش بوده بردارد و به روال تکراری و کسالت‌بار گذشته برگردد. لذا وجود انسان که همواره در پی تعالی یافتن است دچار افسردگی می‌گردد.

پس فایده تعطیلات چیست ؟

پس از به دست آمدن نتایج و علل ذکرشده از پژوهش‌هایی که بالاتر اشاره شد، پرسش دیگری برای محققان پیش آمد: «پس فایده و اهمیت رفتن به تعطیلات چه می‌شود؟»

پاسخ این است که همان‌طور که انسان پس از یک روز کار و فعالیت نیاز به خواب و استراحت دارد، در طی سال نیز باید زمانی را برای فراغت و استراحت در نظر بگیرد.

این موضوع از آنجا اهمیت می‌یابد که گذراندن تعطیلات باعث می‌شود خلق فرد به‌صورت دائم رو به کاهش نرود و دوره‌هایی از نشاط را نیز برای حفظ سلامت روان تجربه کند.

راه‌کارهای جلوگیری از افسردگی بعد از تعطیلات

مرتب کردن خانه قبل از رفتن به تعطیلات

اغلب افراد به دلیل هیجانی که برای تفریح و سفر دارند، از خانه وزندگی خود غافل می‌شوند. آن‌ها با این فکر که بعد از تعطیلات همه‌چیز را مرتب خواهند کرد، به سفر خود می‌روند. این در حالی است که بعد از بازگشت به خانه و دیدن صحنه آشفته آن، زمینه را برای افزایش احتمال ابتلا به افسردگی بعد از تعطیلات آماده می‌کنند. باید محیط خانه را برای ورود دوباره خود از تعطیلات به منزل آماده کنید.

دادن فرصتی برای بازگشت به روال عادی زندگی

هرقدر هم که تعطیلات طولانی باشد، روزی پایان می‌یابد. لذا باید درهرصورت خود را آماده بازگشت به روال روزمره زندگی کنید. برای این کار پیشنهاد می‌شود حداقل آخرین روز از تعطیلات خود را صرف آماده‌سازی‌های لازم برای بازگشت به کار وزندگی همیشگی خود کنید.

در حقیقت، اینکه بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای، دوباره خود را به دریای زندگی روتین خود بیندازید باعث شدت یافتن افسردگی و تغییرات خلقی بعد از تعطیلات می‌گردد.

برنامه‌ریزی برای بعد از تعطیلات

اغلب اوقات، اولین هفته پس از تعطیلات برای افراد پر از مشغله و شلوغ خواهد بود. همین موضوع سبب می‌گردد تا روی آوردن موج عظیمی از رویدادهای کاری درست بعد از داشتن دوره استراحت، تغییرات هیجانی و خلقی شدیدی را منجر شود.

بنابراین بهتر است برای امور خود از قبل برنامه‌ریزی کنید و با اشتیاق و انگیزه دست به انجام هر یک از آن‌ها بزنید.

پیشنهاد می‌شود حتما مقاله بی خوابی و افسردگی را هم بخوانید.

نحوه بهبود افسردگی بعد از تعطیلات

گاهی ممکن است باوجود تمام اقدامات و آماده‌سازی‌ها، بازهم تا حدی دچار حالت رکود و کسلی پس از دوره فراغت و استراحت بشوید. برای بهبود این اوضاع نیز روش‌های زیر توصیه می‌گردند.

1- اصلاح سبک زندگی

از تجربیاتی که در طول سفر به دست آورده‌اید برای بهبود برخی از عادات و روش‌های زندگی روزانه خود استفاده کنید. برای مثال، سعی کنید مانند زمان استراحت و تعطیلات خود، ساعتی را برای گفتگو با همسر یا فرزندانتان به‌طور ویژه اختصاص دهید.

همچنین سعی کنید از رفتارهایی را که در طور تعطیلات به دست آورده‌اید اما مناسب روال عادی زندگی شما نیست، خلاص شوید. برای مثال پرخوری دوران تفریح را کنار گذاشته و به رژیم غذایی سالم خود برگردید.

2- در ارتباط ماندن با طبیعت

در طول روز زمانی را برای گذراندن در محیط بیرون و حفظ پیوند با طبیعت اختصاص دهید. برای مثال روزانه یک ساعت در پارک قدم بزنید.

3- به کار بردن تفکرات جدید در زندگی

ایده‌ها، افکار و دیدگاه‌های جدیدی را که در طول سفر خود به دست آورده‌اید را حفظ کنید. به‌علاوه سعی کنید برخی از جنبه‌های زندگی خود را نیز بر اساس آن‌ها طراحی کنید. این کار باعث می‌شود با آدمی که قبل از تعطیلات بوده‌اید تفاوت داشته و بهتر از پیش شوید. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره