دنیای افسرده ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بین دنیای درونی و بیرونی آدم های افسرده فاصله زیادی وجود دارد. شاید شما هم افراد موفق و ثروتمندی را دیده باشید که با وجود تمام داشته‌هایشان نمی‌توانند از آن‌ها لذت ببرند. برعکس آدم‌هایی را می‌بینیم که با وجود تمام مشکلات و کاستی‌هایی که در زندگی دارند، شاد هستند. پس در اینجا این سوال پیش می‌آید آن چیزی که واقعا باعث می‌شود احساس شادمانی و خوشبختی کنیم چیست؟ آن هسته اصلی که درون هر انسانی او را تبدیل به آدمی شاد یا غمگین می‌کند چیست؟ برای رسیدن به جواب این سوالات بهتر است با دنیای افسرده ها بیشتر آشنا شویم. در صورتی که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنید حتما از مشاوره افسردگی استفاده نمایید.

در دنیای افسرده ها چه می‌گذرد ؟

افسردگی در یک تعریف کلی به‌صورت یک دوره طولانی غم، روحیه بد و گوشه‌گیری بیان می‌شود. می‌توان به جرئت گفت که تمام انسان‌ها در برهه‌ای از زندگی خود احساس افسردگی می‌کنند، اما به‌طور معمول می‌توانند علت این حالت را به رویدادهای مشخصی نسبت دهند؛ اما برای برخی از افراد نشانه‌های افسردگی زمان طولانی‌تری باقی می‌ماند و در همه جوانب زندگی آن‌ها نفوذ می‌کند. به‌عبارت‌دیگر این افراد به معنی واقعی وارد دنیای افسردگی و رکود هیجانی شده‌اند.

در این دنیا، افراد در زندگی خود به هیچ چیزی امیدی ندارند. از هیچ چیزی واقعاً خوشحال نمی‌شوند. احساس می‌کنند که زندگی‌شان به‌صورت دور آهسته و به‌کندی در گذر است. هیچ خوراکی و غذایی مزه خوب و لذت بخشی به آن‌ها نمی‌دهد. در ریتم خواب آن‌ها مشکلاتی به وجود می‌آید. بی‌دلیل و به خاطر مسائلی که واقعاً برایشان ناراحت‌کننده نیست، گریه می‌کنند. حتی گاهی باوجود نیاز به گریه و ابراز هیجانات خود قادر به این کار نیستند.

گاهی افراد چنان در این دنیا غرق‌شده‌اند که می‌توان گفت تقریباً همیشه غمگین هستند. این حالت ممکن است چندین سال به طول انجامد. خلق پایین، احساس خستگی بیش‌ازاندازه، ناامیدی، نداشتن تمرکز حواس و حتی گاهی افکار مربوط به خودکشی، نمونه‌ای از ویژگی‌های این دسته از مبتلایان است. برای آشنایی با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

افسرده‌ها چطور فکر می‌کنند ؟

افراد مبتلابه افسردگی معمولاً احساس بی‌فایده بودن، خلأ، هیچ بودن و ناامیدی دارند. آن‌ها درباره توانایی‌های خود باورهای بسیار بدبینانه‌ای دارند. برای مثال استعدادهای خود را ناچیز می‌شمارند و درنتیجه برای شکوفا کردن آن‌ها حتی ذره‌ای تلاش نمی‌کنند، چرا که هر کوششی در این زمینه را شکست‌خورده می‌پندارند. آن‌ها خودشان را از قبل باخته‌اند.

چنین اشخاصی باور دارند کسی نمی‌تواند به آن‌ها برای خروج از این وضعیت کمک کند. آن‌ها معتقدند که آینده تیره‌وتاری در پیش رو دارند و هیچ روزنه امیدی برای خود نمی‌بینند. این گروه معمولاً اعتمادبه‌نفسی ندارد و خودشان را به بی‌عرضگی و بی‌لیاقتی متهم می‌کنند. بسیاری از آن‌ها باور دارند که مرگ‌شان به نفع اطرافیانشان است و مدام خود را تحقیر کرده و به طرز کاملاً غیرمنطقی از خود ایراد می‌گیرند.

فروشگاه آرامیس

لازم به ذکراست که این افراد تفکر غلط و ناقصی از خود، دنیا و اطرافیان‌شان دارند. به‌عبارت‌دیگر باورهای غیرمنطقی آن‌ها باعث شده تا اقدام به تصمیم‌گیری‌هایی ناخوشایند کنند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله تاثیر افسردگی بر کارکردهای مغز را بخوانید.

دنیای افسرده ها و علاقه به تاریکی

ازآنجاکه افراد افسرده معمولاً به غار تنهایی درونی خود فرورفته‌اند، معمولاً ترجیح می‌دهند محیط بیرونی خود را نیز برحسب شرایط روحی خود، یعنی همان حالت افسرده وار تطبیق دهند. این موضوع سبب می‌شود تا شاهد این باشیم که علاقه به تاریکی و تنهایی، انزوا و گوشه‌نشینی در این دسته از بیماران زیاد گزارش می‌گردد.

البته در این مورد لازم است با احتیاط رفتار شود، زیرا نمی‌توان تمام کسانی را که به تاریکی و تنهایی علاقه دارند را افسرده تلقی کرد. ویژگی‌های شخصیتی و نیز سایر علائم و نشانه‌های این مشکل نیز باید در شخص بررسی شود تا به نتیجه درست و قطعی رسید. برای آشنایی با راه های تغییر میل گوشه گیری در افسردگی کلیک کنید.

راه‌های خروج از افسردگی درونی

مهم‌ترین نکته درباره بهبود افسردگی توجه به این موضوع است که هیچ‌کس نمی‌تواند افسردگی فرد دیگری را شفا دهد. در حقیقت اول از هر چیز باید به بیمار کمک کنیم تا بفهمد که نیاز به تغییر حالت خود دارد. بعد از آن باید با گفتار و رفتار همدلانه خود به‌عنوان خانواده و آشنایان یک فرد افسرده، به او نشان دهیم که جای تغییر وجود دارد اما خودش باید بخواهد تا تغییر کند.

بعدازاین حالت است که می‌توان شخص را با ارجاع دادن به مراکز درمانی و سلامت روان، ازجمله مراجعه به روانشناس در جهت بهبود این اختلال یاری کرد. برای آشنایی با انواع روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

علاوه بر این موارد، می‌توان از اقدامات زیر نیز به‌عنوان استراتژی‌های ضدافسردگی یا اقدامات اضافه بر سازمان خدمات روان‌شناختی حرفه‌ای استفاده کرد:

  • هرگز بیش‌تر از چند ساعت در خانه تنها نمانید.
  • تا زمانی که حالتان بهتر نشده است از هرگونه تصمیم‌گیری مهم در زندگی خود اجتناب کنید و یا از مشورت سایرین استفاده کنید.
  • صبح‌های «ساختاریافته» داشته باشید و برای آن برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید.
  • از مصرف مواد مخدر، الکل و سایر دخانیات پرهیز کنید.
  • برای کاهش علائم ناتوانی در تمرکز حواس، از موضوعات و کارهای کوچک و بزرگ خود یادداشت بردارید.
  • به خودتان فرصت استراحت دهید و خود را غرق در کار و زندگی نکنید. نباید از خودتان انتظار داشته باشید کارهای روزمره خود را با همان کیفیت در طول دوره‌های افسردگی نیز انجام دهید.
  • سعی کنید گاهی با متخصصان بهداشت روانی ارتباط داشته باشید تا در صورت لزوم از راهنمایی‌های آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره