افسردگی بعد از شکست عشقی | علت و 5 روش درمانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی بعد از شکست عشقی یکی از مشکلات رایجی است که افراد پس از تجربه جدایی از شریک عاطفی خود آن را گزارش می‌دهند. البته تجربه خلق غمگین بعد از تمام شدن رابطه واکنشی طبیعی است و تنها زمانی از نظر متخصصان به عنوان اختلال افسردگی اساسی در نظر گرفته می‌شود که فرد پس از 6 ماه همچنان در سازگاری با جدایی مشکل داشته باشد و علائمی نظیر لذت نبردن از زندگی و خلق عمگین را در بیشتر ساعات روز نشان دهد. معمولا شکست عشقی از رابطه‌هایی با طول عمر زیاد به احتمال بیشتری نشانه های افسردگی، افکار خودکشی، ناامیدی، لختگی و… را ایجاد می‌کند. بنابراین حتما بعد از جدایی از چنین روابطی مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی بعد از شکست عشقی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

افسردگی بعد از شسکت عشقی | واکنش طبیعی یا غیر طبیعی؟

افسردگی بعد شکست عشقی طبیعی یا غیر طبیعی

بررسی‌ها نشان می‌دهند که افسردگی و جدایی از شریک عاطفی همبستگی بالایی با یکدیگر دارند. در حقیقت امروزه متخصصین، جدایی به خصوص در قالب طلاق را به عنوان یکی از استرس‌زاترین رویدادهای زندگی می‌شناسند. در همین راستا بسیاری از افراد پس از طلاق با بحران‌های روحی مختلفی مواجه می‌شوند و احساس شکست خوردگی می‌کنند. در این شرایط ممکن است ذهن شما شروع به فاجعه سازی نماید و یا احساس کنید دیگر هرگز توانایی دوست داشتن فردی دیگر را نخواهید داشت.

برای اطلاع از نحوه مقابله با افسردگی بعد از طلاق کلیک کنید.

با این حال همه این واکنش‌ها تا حدودی پذیرفته شده‌اند. چرا که جدایی از شریک عاطفی می‌تواند به اندازه از دست دادن یک عزیز به واسطه مرگ دردناک باشد. در نتیجه طبیعتا نیاز به سوگواری دارد. به همین خاطر روانشناسان احساس غمگینی، ناراحتی و بروز علائم افسردگی پس از شکست عشقی را سریعا به عنوان علامتی از یک اختلال در نظر نمی‌گیرند.

آن‌ها بر این باورند که تا 6 ماه بروز این علائم طبیعی هستند، اما به مرور زمان فرد باید بتواند با جدایی کنار بیاید و زندگی خود را از نو شروع کند. کسانی که به تدریج وضعیت روانی بدتری پیدا می‌کنند یا به طور پایدار علائم افسردگی را تا بیش از 6 ماه نشان می‌دهند به احتمال زیاد در حال تجربه افسردگی اساسی هستند و به دریافت درمان‌های جدی‌تر نیاز دارند. برای آشنایی بیشتر با مراحل شکست عشقی کلیک کنید.

علائم افسردگی بعد از شکست عشقی

افسردگی بعد از شکست عشقی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با گذشت بیش از 6 ماه از جدایی دست کم به مدت دو هفته و به طور پایدار علائمی از خلق غمگین یا لذت نبردن از موضوعاتی که قبلا برای او لذت بخش بوده‌اند را تجربه نماید.

از جمله دیگر علائم افسردگی اساسی که در این شرایط اتفاق می‌افتند، باید به بروز مشکلاتی در الگوی خواب، فقدان انرژی، احساس خستگی مفرط، ایجاد تغییراتی در اشتها، نداشتن تمرکز، احساس گناه در مورد جدایی یا مقصر دانستن خود و درگیری با افکار مرگ و خودکشی اشاره کرد.

هرچقدر تعداد علائم تجربه شده از جانب فرد بیشتر باشد می‌توان گفت که افسردگی شدیدتری را تجربه می‌کند. در این شرایط مراجعه به یک متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روان شناس و روان پزشک از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی کلیک کنید.

مقابله با افسردگی بعد از شکست عشقی

همه کسانی که شکست عشقی را تجربه می‌کنند لزوما دچار افسردگی نمی‌شوند. در واقع شما به کمک برخی راهکارهای روان شناختی می‌توانید در جهت ارتقای سلامت روان خود گام بردارید و از بروز مشکلات روان شناختی نظیر اضطراب و افسردگی پیشگیری کنید. ما در ادامه به ارائه چند راهکار در این زمینه پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله درمان شکست عشقی را بخوانید.

1- به خودتان زمان بدهید

همانطور که گفته شد از دست دادن شریک عاطفی در قالب جدایی یا طلاق می‌تواند به اندازه مرگ یک عزیز دردناک باشد. در نتیجه کنار آمدن با آن نیز نیازمند زمان و شکیبایی است. از خود انتظار نداشته باشید که یک شبه این موضوع را فراموش کنید. پس جلوی ابراز احساسات خود را نگیرید و تلاش کنید غم و اندوهی که در درون‌تان جریان دارد را تجربه کنید. هرچقدر بیشتر از عواطف منفی فرار کنید سازگاری با شکست عشقی و افسردگی بعد از شکست عشقی برای شما دشوارتر و طولانی‌تر خواهد شد.

2- برای مقابله با افسردگی بعد از شکست عشقی مهارت حل مسئله را بیاموزید

پس از جدایی به خصوص پس از طلاق مشکلات و چالش‌های زیادی در زندگی زن و مرد پدید می‌آید. در این شرایط کسانی که از مهارت حل مسئله برخوردار هستند می‌توانند بر راه حل‌ها تمرکز کرده و راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی پیدا کنند. در مقابل کسانی که از این مهارت برخوردار نیستند تنها بر هیجانات منفی که در موقعیت فعلی دارند متمرکز می‌شوند و ممکن است به راه حل‌های کوتاه مدت و موقتی برای کاهش عواطف منفی در خورد روی بیاورند.

برای مثال برخی افراد در دوره افسردگی بعد از شکست عشقی شروع به سیگار کشیدن می‌کنند یا به مشروبات الکلی برای فرار از احساسات ناخوشایند خود پناه می‌برند. روانشناسان در این موقعیت می‌توانند با آموزش مهارت حل مسئله به کمک شما بیایند. با یادگیری این مهارت می‌توانید از راهکارهای بلند مدت و سالم‌تری برای غلبه بر مشکلات زندگی استفاده کنید.

3- اعتماد به نفس خود را افزایش بدهید

روانشناسان معتقدند کسانی که تمام هویت و اعتماد به نفس خود را به رابطه با شریک عاطفی گره می‌زنند بیش از دیگران احتمال دارد که از شکست عاطفی آسیب ببینند و درگیر اختلالاتی نظیر افسردگی و اضطراب شوند. در نتیجه تقویت اعتماد به نفس و بالا بردن توانایی‌های خود در سایر جنبه‌های زندگی از جمله روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند بتوانید زودتر با جدایی کنار بیایید و عواطف منفی خود را به شیوه‌ای موثر مدیریت نمایید.

برای آشنایی با راه های مدیریت افسردگی بعد از جدایی کلیک کنید.

4- برای مقابله با افسردگی بعد از شکست عشقی در زندگی خود هدف تعیین کنید

پس از جدایی برای پیشگیری از افسردگی بعد از شکست عشقی لازم است که بتوانید نظمی به زندگی خود بدهید و اهداف مشخصی را تعیین کنید. نداشتن هدف در کنار از دست رفتن رابطه عاطفی بیش از هرچیز می‌تواند شما را به سمت افسردگی سوق دهد.

در نتیجه تلاش کنید علایق و توانمندی‌های خود را پیدا کرده و اهدافی را در همان راستا برای خود ایجاد کنید. اگر احساس می‌کنید در این زمینه با مشکلات مواجه هستید مراجعه به یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.

5- با یک فرد مورد اعتماد صحبت کنید

داشتن گفتگوی موثر با کسی که شما را قضاوت نمی‌کند و برای عواطف شما ارزش قائل است یکی از روش‌های موثر برای پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از افسردگی بعد از شکست عشقی است. در نتیجه زمان‌هایی که بیش از حد تحت فشار قرار دارید بهتر است با یک فرد مطمئن نظیر یک دوست یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید دیگران نمی‌توانند آنطور که باید شما را درک کنند ترجیحا از یک روانشناس کمک بگیرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

درمان افسردگی بعد از شکست عشقی

درمان افسردگی بعد از شکست عشقی همانند هر افسردگی دیگری می‌تواند با دریافت روان درمانی یا دارو درمانی بهبود یابد. البته مصرف دارو تنها زمانی ضرورت پیدا می‌کند که افسردگی فرد شدید باشد یا درگیری با افکار مرگ و خودکشی مشاهده شود.

نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهند که در این شرایط نیز مصرف داروهای ضد افسردگی به تنهایی کافی نیستند و در صورتی که این درمان در کنار جلسات روان درمانی قرار بگیرد اثر بخشی آن دو چندان خواهد شد. از همین رو برای درمان افسردگی بعد از شکست عشقی لازم است که در ابتدا به یک روانشناس مراجعه کنید. در صورتی که نیاز به دریافت دارو وجود داشته باشد درمانگر شما را به یک روان پزشک نیز ارجاع خواهد داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی بعد از شکست عشقی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا مصرف داروی فلوکستین می تواند به درمان افسردگی بعد از شکست عسقی کمک کند؟

مصرف داروهای روان پزشکی حتما باید تحت نظر و نظارت متخصص صورت بگیرد. در اکثر موارد افسردگی به درمان های غیر دارویی نظیر درمان شناختی رفتاری جواب می‌دهد و مصرف دارو ضرورت ندارد. در نتیجه برای تصمیم گیری در این زمینه حتما با یک روانشناس مشورت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره