انتخاب هدف در نوجوانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پیدا کردن و انتخاب هدف در نوجوانی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که همه ما با آن رو به رو شده‌ایم. نوجوانی اغلب به‌عنوان آغاز بزرگسالی و رسیدن به بلوغ فکری در نظر گرفته می‌شود. ازاین‌رو لازم است تا نوجوانان برخی مهارت‌های لازم برای ورود به جامعه را در خود پرورش دهند. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های آنان، فراگیری توانایی تعیین هدف برای خود است. این موضوع به دلیل تأثیر زیادی که در مسیر شغلی و رسیدن به اهداف کاری و زندگی دارد، باید در ردیف اول آموزش به نوجوانان قرار بگیرد. در ادامه به نکات اساسی یافتن هدف برای در نوجوانی اشاره کرده‌ایم. برای رسیدن به پاسخ می‌توانید از مشاوره نوجوان استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب هدف در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

هدف‌گذاری و انتخاب هدف در نوجوانی

هدفم در نوجوانی چیه

نوجوانی به معنی دروازه‌ای برای شروع دوره بزرگ‌سالی و به کار گرفتن نیروی توانمندی‌های فرد قلمداد می‌گردد. ازاین‌رو بسیاری از نوجوانان در تلاش‌اند تا از همان ابتدا، مسیر زندگی مناسبی را برای خود بیابند. در این بین همچنین خانواده‌های آنان نیز نگران آینده فرزند خود بوده و سعی می‌کنند از هر روشی برای کمک و راهنمایی به نوجوان استفاده کنند؛ اما آنچه بیشتر از همه در این دوران اهمیت پیدا می‌کند، تعیین اهداف مناسب و یافتن مسیری برای پایبندی به آنان است. بنابراین انتخاب هدف در نوجوانی باید از طرف والدین نیز مورد توجه قرار بگیرد. پیشنهاد می‌شود حتما در مورد تربیت نوجوان مطالعه نمایید.

چرا انتخاب هدف در نوجوانی دشوار است ؟

تعیین کردن هدف‌هایی منطقی برای زندگی، موضوعی است که بسیاری از افراد جامعه هنوز هم با آن مشکل دارند. شمار زیادی از مردم اذعان می‌کنند که قادر به هدف‌گذاری درست و اصولی برای زندگی خود نیستند. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله شخصیت وابسته، بهره هوشی پایین، بی‌اعتمادی نسبت به توانایی‌های خود، مشکلات خانوادگی و غیره داشته باشد؛ اما مهم‌ترین علت ناتوانی در پیدا کردن هدف در مورد نوجوانان، نداشتن هویت شکل یافته است.

دوران نوجوانی ازنظر متخصصان حوزه روانشناسی، زمان یافتن هویت و رسیدن به شخصیتی واحد در افراد است. اشخاص در این هنگام، می‌توانند دورنمایی از زندگی آینده خود، موفقیت‌های شغلی و تحصیلی و توانایی‌های بالقوه خود به دست آورند. درنتیجه، درصورتی‌که دستیابی به شخصیت منطبق با ویژگی‌های فرد تحقق پیدا نکند، می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی در حوزه‌های مختلف، به‌خصوص هدف‌گذاری‌های نوجوانی گردد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

اهمیت انتخاب هدف در نوجوانی

همان‌طور که بیان شد، نوجوانی نقطه شروع مسئولیت‌پذیری‌های فرد و بر عهده گرفتن وظایف مختلف به‌حساب می‌آید؛ بنابراین ضروری دارد تا شخص یاد بگیرد چگونه این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهد. برای آنکه فرد بتواند در جامعه آینده نقش خود را به‌خوبی ایفا کند و به‌عنوان شهروندی مفید فعالیت داشته باشد، لازم است از همین ابتدا یاد بگیرد که چطور باید کارها را مدیریت کرد و چطور باید از پس زمان‌های تعیین‌شده برای هر مسئولیت برآمد. همچنین یاد بگیرد که چطور می‌توان برای هدف‌هایی که به‌صورت بلندمدت تعیین‌شده‌اند، حرکت کند.

ازجمله نکات قابل‌ذکر در مورد اهمیت هدف‌گذاری و انتخاب هدف در نوجوانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود مهارت حل مسئله
  • افزایش انعطاف‌پذیری روانی و شخصیتی
  • در نظر گرفتن پدیده‌های بالقوه و محتمل در مسیر
  • افزایش مهارت پیش‌بینی کردن و مدیریت اوضاع
  • کسب تجربه در مورد پایبندی به اهداف وظایف
  • افزایش مسئولیت‌پذیری و تعهد

چه اهدافی در دوره نوجوانی اولویت دارند ؟

به‌طورکلی باید به این نکته اشاره کرد که اهداف و مسیر انتخاب زندگی برای هر شخص منحصر به خود او است. این مسیر ارتباط زیادی با نحوه هویت‌یابی نوجوان و همچنین ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های وی دارد. بااین‌وجود، می‌توان از چند هدف کلی نام برد که به‌طور مشترک برای اکثر نوجوانان لازم و حیاتی است. در ادامه اولویت هایی برای انتخاب هدف در نوجوانی را پیشنهاد داده‌ایم.

  • بهبود مهارت‌های اجتماعی و بین فردی
  • کسب تجربه و مهارت در حوزه‌های موردعلاقه
  • یافتن الگو سبک زندگی کلی
  • کشف استعدادها و علایق فردی
  • رسیدن به شخصیت واحد روانی

برای آشنایی با نحوه شکل گیری هویت در نوجوان کلیک کنید.

نحوه تعیین هدف توسط نوجوان

هدف‌گذاری مستلزم به کار بردن روش‌هایی برای داشتن عملکرد صحیح در این موضوع است. در این زمینه می‌توان از حمایت‌ها و راهنمایی والدین و سایر اعضای خانواده نیز بهره برد. به‌طور خلاصه می‌توان از راهبردهای زیر برای انتخاب هدف در نوجوانی استفاده کرد.

1- تهیه لیست اهداف

اولین قدم برای مشخص کردن اهداف فردی این است که آن‌ها را به‌طور واضح و عینی ثبت کنیم. این کار قسمت مهمی از فرایند تعیین هدف محسوب می‌شود، زیرا نیازمند در نظر گرفتن تمام جنبه‌های مثبت و منفی شخص، استعدادها و نیز محرومیت‌های وی است. لازم است این مرحله به‌صورت واقع‌گرایانه انجام گیرد تا فرد در ادامه مجبور به تغییر و تجدیدنظرهای مکرر نگردد.

2- مشخص کردن زمان در انتخاب هدف در نوجوانی

لازم است اهداف فرد به سه دسته بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم‌شده و برای هر یک از آن‌ها زمانی برای بررسی روند کار در نظر گرفته شود. این موضوع سبب می‌شود تا نوجوان احساس کنترل بیشتری روی اقدامات خود داشته باشد. به‌علاوه با انتخاب هدف در نوجوانی شخص یاد می‌گیرد که مسئولیت تصمیم‌ها و رفتار خود را بپذیرد.

3- ایجاد حس هدفمند بودن

روند رسیدن به اهداف، به‌ویژه اهداف بلندمدت ممکن است بسیار کند و زمان‌بر باشد؛ بنابراین نیاز است تا فرد همواره در این دوران انگیزه و تلاش خود را حفظ کند. این مهم باعث می‌شود اهمیت تشویق اطرافیان، به‌خصوص والدین به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

4- افزایش تحمل در برابر شکست با انتخاب هدف در نوجوانی

زندگی همیشه سرشار از اتفاقات غیرمنتظره بوده است. لذا به وجود آمدن مسائلی که باعث ایجاد وقفه در روند اهداف می‌شود، امری طبیعی به‌حساب می‌آید. لازم است افراد با صبوری این مراحل را طی کرده و با تنظیم منعطف برنامه و هدف‌های خود، این قبیل مشکلات را پیش‌بینی کنند.

5- آگاهی از مهم‌ترین اشتباه والدین

پدر و مادر همیشه بهترین آرزوها را برای فرزند خود دارند؛ اما گاهی ممکن است در این میان آنچه آن‌ها برای کودکان خود می‌خواهند با چیزی که خود فرد خواهان آن است متفاوت باشد. لازم است والدین این اختلاف‌نظرها در درک کرده و به یادآورند که این زندگی مخصوص فرزند نوجوانشان است. بسیاری از والدین که در رسیدن به آرزوهای خود با شکست مواجه شده‌اند سعی می‌کنند به وسیله اولاد خود به موفقیت برسند.

این موضوع باعث می‌شود تا قدرت اختیار و استقلال را از نوجوانان گرفته و زمینه تعارضات خانوادگی را به وجود آورند. نوجوان در چنین شرایطی اهداف و خواسته های پدر و مادر را خواسته‌های خود می‌داند و چون نمی‌تواند با دستیابی به آن ها احساس شادی داشته باشد، دچار تزلزل در اعتماد به نفس و عزت نفس می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما برای تغییر رویه بر روی انتخاب هدف در نوجوانی توسط خود او تمرکز کنید. و حتما درباره روش های افزایش اعتماد به نفس نوجوانان بخوانید.

سخن آخر

قطعا نمی‌توان هدفی را صد در صد درست و کامل برای یک نوجوان که هنوز تجربه زیادی ندارد، تعیین کرد. انتخاب هدف در نوجوانی به او انگیزه و مسیری روشن برای حرکت می‌دهد. بی هدفی او را از تلاش وا داشته و به عقب می‌اندازد. به عنوان والد و راهنما باید در نظر داشته باشید که انتخاب هدف در نوجوانی به معنای به وجود آوردن پتکی برای اعمال زور نیست. بلکه شما برای کسب مهارت ها و تضمین موفقیت های آینده او را به انتخاب هدفی در نوجوانی تشویق می‌کنید.

سردرگمی و تصمیمات هیجانی در نوجوانی کاملا طبیعی و قابل درک است. اما با هدف گزینی می‌توان انرژی مضاعف نوجوان را در مسیری درست قرار داد. از این انعطاف داشته و در برابر خواسته های او متعادل عمل کنید. در صورتی که در این خصوص نیاز به مشورت داشتید حتما از درباره روانشناسی نوجوانان بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب هدف در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره