تقویت اراده با برنامه و تمرین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تقویت اراده می‌تواند در مسیر جنگیدن با سختی‌ها و رسیدن به اهداف، نقش موثر و مفیدی داشته باشد. به طور کلی انسان در طول زندگی خود خواسته‌های بسیاری دارد، اما واقعا چه عواملی در وجود او می‌توانند باعث تحقق رویاها و اهداف او شود. داشتن اراده تا حد زیادی می‌تواند به انسان کمک کند تا برای رسیدن به اهدافش دشواری‌ها و سختی‌ها را کنار بزند. انسانی که نتواند در مسیر رسیدن به آرزو‌ها و اهداف خود در زندگی تلاش کند، صاحب اراده نیست. ابزاری که در زمان‌های سخت و روزهای خسته کننده، باعث حرکت در مسیر درست می‌شود، اراده است. در ادامه سعی داریم راهکارهای تقویت اراده و داشتن اراده قوی را بررسی کنیم. برای برداشتن موانع می‌توانید از مشاوره فردی استفاده نمایید.

اول با مفهوم اراده آشنا بشیم

در تعریفی ساده اگر بخواهیم مفهوم اراده را بیان کنیم، باید بگوییم که اراده رقابتی است که بین دو بخش در وجود شما شکل می‌گیرد. این رقابت میان بخشی از شما که دارای اهداف بلند مدت است و بخشی که به لذت‌های لحظه‌ای فکر می‌کند، ایجاد می‌شود.

اینکه کدام بخش در این رقابت برنده شود، به عوامل مختلفی همچون میزان استرس، انرژی و نوع افکار و … در وجود انسان وابسته است.

ضرب المثل معروفی در این زمینه وجود دارد که می‌گوید؛ “خواستن توانستن است” که دقیقا به اهمیت و قدرت اراده در زندگی افراد اشاره دارد. به این معنی که اگر فردی بخواهد کاری را انجام دهد، حتی با وجود موانع می‌تواند آن را به دست آورد.

البته لازم است اشاره نیز داشته باشیم که انسان‌ها ممکن است در طول مسیر به دلایل مختلفی همچون ترس از شکست، استرس، اضطراب، خستگی و … اراده‌شان ضعیف شده و از حرکت بایستند. اما این افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که رسیدن به اهداف بزرگ، نیازمند زمان و اراده قوی است. برای آشنایی بیشتر با اصول موفقیت کلیک کنید.

چرا تقویت اراده اهمیت دارد؟

همانطور که اشاره کردیم کسانی که نتوانند برای رسیدن به اهداف خود در زندگی حرکت کنند، فاقد اراده هستند. رسیدن به لذت‌های آنی و زودگذر و به عبارتی در لحظه شاد بودن، خوب است اما انسان نیاز دارد گاهی برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر تلاش بیشتری را از خود نشان دهد.

بنابراین داشتن اراده قوی و تقویت آن برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ در زندگی بسیار اهمیت دارد. کسی که اراده نداشته باشد، نمی‌تواند در زندگی اهدافی را برای خود تعیین کند و در مسیر رسیدن به خواسته‌هایش تلاش نماید.

داشتن اراده می‌تواند برای رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ یاری‌گر انسان باشد. به طور مثال گرفتن یک رژیم غذایی برای کاهش وزن، درس خواندن برای شرکت در کنکور سراسری، تلاش برای پیشرفت کاری و … همه نیازمند اراده قوی است. پیشنهاد می‌شود مقاله راه های موفقیت در زندگی را بخوانید.

بهترین راه های تقویت اراده

انسانی که دارای تغذیه خوب و مناسبی باشد، می‌تواند خوب ورزش کند و بدنی سالم داشته باشد. این موضوع را می‌توان به تقویت اراده نسبت دارد؛ به این صورت که اگر انسان مراقب ذهن خود باشد و با افکار مثبت آن را تغذیه کند، می‌تواند گام موثری در جهت تقویت اراده خود بردارد. اراده انسان همواره نیاز به تقویت دارد. بهتر است برای تقویت اراده خود، مراقب ذهن‌تان باشید و تمرین هایی را برای تقویت اراده خود انجام دهید.

کارهای بزرگ در زندگی و رسیدن به موفقیت‌های فردی در زمینه‌های تحصیلی و یا شغلی نیازمند اراده قوی است. اگر احساس می‌کنید برای رسیدن به اهداف خود در زندگی باید اراده خود را تقویت کنید، می‌توانید از راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، استفاده کنید.

1- اول خودتان را بشناسید

از مهم‌ترین مواردی که در تقویت اراده افراد تاثیر می‌گذارد، برخورداری از مهارت خودشناسی است. خودشناسی به این معناست که فرد در موقعیت‌های مختلف و حتی در هنگام سختی‌ها، بداند که با چه چیزهایی حالش بهتر می‌شود.

شناخت این عوامل سبب می‌شود فرد در لحظاتی که ناامید و یا بی‌حوصله است، با اراده قوی‌تری در جهت آرزوها قدم بردارد.

2- برای تقویت اراده ، هدفی مشخص کنید

هدف داشتن به زندگی جهت می‌دهد. در واقع کسانی که در زندگی خود هدف دارند، آشفتگی‌های کمتری را در زندگی تجربه می‌کنند. اگر فرد سعی کند در زندگی هدف خود را به درستی انتخاب کند، قادر است برای رسیدن به آن برنامه ریزی نیز داشته باشد.

حتما درباره راه های رسیدن به هدف بخوانید.

3- پاکسازی افکار منفی با موسیقی

در صورتی که در مورد انجام کارها و یا رسیدن به اهدافتان افکار منفی داشته باشید، به احتمال زیاد پس از مدتی این افکار منفی بر روی انجام کارهایتان تاثیر می‌گذارد.

هر کسی می‌تواند برای دور کردن افکار منفی و تمرکز بر روی اهداف و در نهایت تقویت اراده خود، به موسیقی‌های آرام گوش دهد.

4- به نتیجه کار فکر کنید

هر کار بزرگی که نیازمند زمان، سختی و اراده قوی است؛ بی شک دارای نتیجه خوبی می‌باشد که رسیدن به آن برای فرد موفقیت به شمار می‌رود.

اگر زمان‌هایی احساس کردید که اراده‌تان ضعیف شده است و انرژی کافی برای ادامه مسیر ندارید، می‌توانید برای مدتی چشمان خود را ببندید و به نتیجه کار فکر کنید.

فکر کردن به نتیجه کار باعث می‌شود که احساس خوبی به کارهای خود داشته باشید و با اراده ای قوی‌تر در این مسیر پیش بروید و هر زمان که احساس خستگی کردید با یادآوری نتیجه مورد انتظار و آخر کار انرژی لازم برای ادامه مسیر را به دست آورید.

5- یک شخصیت موفق را الگو قرار بدهید

حتما در میان افراد مختلف که آن‌ها را می‌شناسید، کسانی بوده‌اند که هدف آن‌ها با شما مشترک بوده است و توانسته‌اند به اهداف‌شان دست پیدا کنند. می‌توانید با فکر کردن به این افراد موفق، اراده خود را بیش از گذشته تقویت کنید.

می‎‌توانید برای ادامه مسیرتان و رسیدن به هدف و خواسته‌ای که دارید این افراد را برای خود الگو قرار دهید که چگونه برای رسیدن به هدف‌شان جنگیده و تلاش کرده‌اند.

برای آشنایی  با خصوصیات ثروتمندان کلیک کنید.

6- تقویت اراده با خوردن غذاهای گیاهی

افت و خیز قند خون تاثیرات منفی بر روی عملکرد مغز دارد. مطابق آخرین تحقیقاتی که انجام شده است، مصرف غذاهای گیاهی می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز شود. می‌توانید حتی اگر گیاه خوار هم نیستید، در رژیم غذایی خود از غذاهای گیاهی بیشتری استفاده کنید.

7- انجام ورزش ذهن و مدیتیشن

از مهم‌ترین مواردی که باعث کاهش و تضعیف اراده می‌شود، استرس است. کسی که استرس دارد، دارای احساسات منفی است که توانایی لازم برای تصمیم گیری درست در لحظه را ندارد.

در واقع کسانی که قصد دارند برای اهدافشان تصمیم گیری کنند و در جهت آن‌ها گام بردارند، در صورتی که استرس و اضطراب داشته باشند، سعی می‌کنند به جای فکر کردن به اهداف بلند مدت خود، از لذت‌های آنی استقبال کنند که همان معنی تضعیف اراده است.

از جمله مواردی که در کاهش استرس و در نهایت تقویت اراده نقش دارد، می‌توان به انجام ورزش‌های ذهن و مدیتیشن اشاره کرد. انجام ورزش ذهن، باعث تقویت اراده می‌شود؛ چراکه دارای تاثیراتی بر روی بخشی از مغز است که مرتبط با اراده می‌باشد. بنابراین افراد می‌توانند با انجام مدیتیشن اراده خود را تقویت کنند.

8- رویارویی با ترس ها

ترس از مهم‌ترین عوامل منفی بر روی اراده است. افکار منفی در ذهن و ترس از قدم گذاشتن در مسیری که نیازمند تلاش و اراده است، اختلال ایجاد می‌کند.

سعی کنید ترس‌های خود را از قدم گذاشتن در مسیر رسیدن به هدف‌های‌تان بنویسید و این گونه ذهن خود را از آن‌ها خالی کنید. می‌توانید حتی به این موضوع فکر کنید که ترس‌هایی که شما بر روی کاغذ آورده‌اید ممکن است دروغین و ساخته ذهن‌تان باشد. بنابراین سعی کنید آن‌ها را دور بریزید و بر روی هدف متمرکز شوید.

9- به اندازه کافی بخوابید

هر فردی باید هر شب 8 ساعت بخوابد. عوامل بسیاری باعث بی خوابی می‌شود که در نهایت نیز موجب خستگی، استرس و یا … شود. خواب کم سبب می‌شود فرد در طول روز انرژی کافی نداشته باشد و نتواند آن طور که باید بر روی موضوعات تمرکز کند.

استرس، عدم تمرکز، کاهش توان تصمیم گیری و … در نهایت باعث تضعیف اراده می‌شود. سعی کنید هر شب به اندازه کافی بخوابید و تغذیه مناسبی داشته باشد تا هر روز خود را با اراده و قدرت آغاز کنید.

سخن آخر

اراده نقش پررنگی در کیفیت زندگی همه ما دارد. کسی که از اراده قوی برخوردار است برای جنبه‌های مختلف زندگی خود مثل تحصیلی، شغلی و … برنامه ریزی می‌کند در جهت رسیدن به آن‌ها تلاش هم می‌کند.

در صورتی که احساس می‌کنید برای تقویت اراده نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتری هستید، می‌توانید از طریق مشاوره روانشناسی تلفنی در مرکز ذهن نو، با یک روانشناس مجرب در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت اراده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن‌های ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره