گشتالت درمانی برای کدام بیماران مفید است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گشتالت درمانی یکی از انواع روش‌های درمانی در روان‌شناسی است. این روش از دل روانکاوی و توسط کسانی ایجاد شد که در این زمینه تحصیل کرده بودند. بااین‌حال خیلی زود توانست جای خود را در میان روش‌های درمانی دیگر باز کند. گشتالت درمانی سعی می‌کند انسان را به‌عنوان یک کل منسجم در نظر بگیرد. برخلاف روانکاوی بیش از هر چیز به تمرکز بر لحظه حال دقت دارد. در این مطلب سعی می‌کنیم تا راجع به گشتالت درمانی اطلاعات مفیدی ارائه کنیم. اگر احساس می‌کنید این روش می‌تواند برای شما جذاب باشد یا می‌توانید از آن در زندگی خود استفاده کنید بهتر است راجع به این موضوع با مشاوری متخصص مشورت کنید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

گشتالت درمانی از کجا شروع شد؟

روان‌شناسان در گذشته تا حد زیادی تحت‌تأثیر علم شیمی قرار داشتند. آن‌ها معتقد بودند شیمی‌دان‌ها می‌توانند با تجزیه مواد به ذرات تشکیل‌دهنده آن شناخت بهتری از هر ماده پیدا کنند. پس روان‌شناسان نیز می‌توانند با تجزیه رفتار انسان به اجزا کوچک‌تر و شناخت هرکدام از آن‌ها به درک درست‌تری از انسان دست پیدا کنند. به همین خاطر روان‌شناسی برای سال‌های سال به سمت تجزیه رفتارهای آدمی و همین‌طور فعالیت‌های مغزی حرکت کرد. تا اینکه رویکرد گشتالتی روی کار آمد. به‌طورکلی گشتالت یک اصطلاح آلمانی و به معنای کل است. این رویکرد اعتقاد دارد که همه چیز و به‌خصوص انسان را می‌بایست به‌صورت یک کل منسجم در نظر گرفت. زیرا کل چیزی فراتر از مجموع اجزای آن است.

به طور مثال به یک رفتار ساده مثل خندیدن در خودتان دقت کنید. متوجه این موضوع خواهید شد که اگر قرار باشد خندیدن را به‌عنوان مجموعه‌ای از فعالیت‌های عصبی و هورمونی در نظر بگیریم چیزی از آن نمی‌فهمیم. اما اگر به کل ماجرا یعنی شرایط روحی و افکار شما، موقعیتی که در آن قرار دارید و همین‌طور فعالیت‌های عصبی و هورمونی در کنار هم نگاه کنیم بهتر می‌توانیم معنای خندیدن را درک کنیم.

اهداف درمان گشتالتی

افزایش آگاهی نسبت به خود

یکی از اهداف گشتالت درمانی این است که فرد آگاهی بالاتری نسبت به خودش داشته باشد. در واقع در این روش تلاش می‌شود تا شما با بدن و ابعاد مختلف خودتان آشتی کنید. احساسات متضاد و باورهای مختلفی که دارید را ببینید و تمرکز خود را افزایش بدهید.

برعهده گرفتن مسئولیت‌ها

یکی از نکاتی که در گشتالت درمانی اهمیت بسیار بالایی دارد این است که هر فرد بپذیرد خودش تنها مسئول اتفاقاتی است که در طول زندگی برای او افتاده یا دارد می‌افتد. هنگامی که متوجه این موضوع بشوید انتظارات‌تان از دیگران و همین‌طور خشم و ناراحتی که احتمالاً تجربه می‌کنید کمتر می‌شود. به همین خاطر این شرایط می‌تواند تأثیر مطلوبی روی آرامش روانی شما داشته باشد.

رشد و پیشرفت

گشتالت درمانی به فرد کمک می‌کند تا توانایی‌های خودش را بالا ببرد. این کار باعث می‌شود آن‌ها به نسخه بهتری از خودشان تبدیل بشوند. در حقیقت این روش درمان به فرد کمک می‌کند استعدادهای خود را شناسایی کرده و برای شکوفا کردن آن‌ها تلاش کند.

فروشگاه آرامیس

گشتالت درمانی برای چه بیماری‌هایی مفید است؟

به‌طورکلی گشتالت درمانی برای کسانی که می‌خواهند شرایط زندگی خود را بهتر کنند می‌تواند مفید باشد. این رویکرد به شما کمک خواهد کرد تا خودآگاهی و مسئولیت‌پذیری بیشتری در زندگی داشته باشید و این می‌تواند به همه ما برای داشتن زندگی بهتر کمک کند. اما علاوه بر این کسانی که درگیر مشکلاتی مثل عزت‌نفس پایین، اضطراب و افسردگی هستند می‌توانند از این رویکرد استفاده کنند.

مفاهیم اصلی گشتالت درمانی

انطباق

این مفهوم به فرایندی اشاره دارد که باعث می‌شود هرکدام از ما محدودیت‌هایی که در زندگی داریم را بشناسیم و با آن‌ها کنار بیاییم.

درون‌فکنی

وقتی شما بدون قیدوشرط دیدگاه‌های دیگران را می‌پذیرید و ارزش‌های آنها را درونی می‌کنید به این کار درون‌فکنی گفته می‌شود. طبیعتاً کسانی که بیشتر از درون‌فکنی استفاده می‌کنند شخصیت‌های تقلیدکننده‌ای هستند و نمی‌توانند خود را ارتقا بدهند.

فرافکنی

فرافکنی دقیقاً معنایی مخالف با درون‌فکنی دارد. در این روش فرد بخش‌هایی از وجود خودش را که از آن‌ها شناختی ندارد و یا آن‌ها را سرکوب کرده است به محیط بیرون از خود نسبت می‌دهد. برای مثال به‌جای اینکه بپذیرد نسبت به دیگران خشم دارد معتقد است که دیگران پرخاشگرانه با او برخورد می‌کنند.

مهم‌ترین تمرینات گشتالت درمانی

تکنیک صندلی خالی

در این روش مراجع تشویق می‌شود با شخصی که با او مشکل دارد صحبت کند. حتی گاهی اوقات این مشکلات با بخشی از وجود خود فرد اتفاق افتاده است. اما الزاماً این فرد دیگر، کسی نیست که بدی را در حق مراجع انجام داده باشد. گاهی اوقات فرد یا بخش ضعیفی از وجود خود شخص است که نیاز به مراقبت دارد.

ابتدا دو صندلی روبه‌روی هم قرار داده می‌شوند و مراجع روی یکی از این صندلی‌ها می‌نشیند. مراجع تصور می‌کند که طرف مقابل روی صندلی دیگر نشسته است و شروع به صحبت با او می‌کند. این گفت‌وگو می‌بایست با جملاتی به زمان حال اتفاق بیافتد. یکی از اهداف این روش تخلیه هیجانی و احساس آرامش و سبکی است. به‌علاوه با انجام این گفت‌وگوها بیمار می‌تواند بخش‌هایی از تعارضاتی که او را آزار می‌دهند را حل کند.

دقت در استفاده از کلمات

همان‌طور که گفتیم یکی از اهداف روش گشتالت ایجاد مسئولیت‌پذیری است. به همین خاطر درمانگر تلاش می‌کند تا در طول جلسه اشتباهات گفتاری مراجع را تصحیح کند. مراجعین باید در تمام صحبت‌های خود از کلماتی استفاده کنند که نشان‌دهنده مسئولیت خودشان باشد. برای مثال به‌جای اینکه بگوید (این رفتار مادرم باعث آسیب‌دیدن من شد) باید گفته شود (من از رفتار مادرم آسیب دیدم زیرا احساس بی‌پناهی کردم).

کشف محل احساسات

در طول جلسه و زمانی که مراجع راجع به احساسات خود صحبت می‌کند ممکن است درمانگر از او بخواهد که نشان دهد احساسات خود را در کدام اندام احساس می‌کند. برای مثال شما ممکن است اضطراب را به‌صورت ضربان قلب یا دل‌شوره احساس کنید. یا ممکن است سردرگمی را در سرتان احساس کنید. این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند آگاهی بیشتری نسبت به خود و احساسات‌تان پیدا کنید.

گشتالت درمانی و اهمیت مشاوره

اگرچه گشتالت درمانی می‌تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد بااین‌حال همیشه این نکته را به‌خاطر داشته باشید که تشخیص نوع درمان به عهده متخصص است. گاهی اوقات و باتوجه‌به شرایط شما بعضی از درمان‌ها مناسب نیستند. یا ممکن است درمانگر تشخیص بدهد که بهتر است از ترکیب چند روش درمانی استفاده کند. به همین خاطر اگر می‌خواهید از گشتالت درمانی استفاده کنید بهتر است راجع به این موضوع از یک روان‌شناس متخصص کمک بگیرید تا مطمئن شوید که این درمان بهترین گزینه برای شما است. برای آشنایی بیشتر با سایر روش های روان درمانی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خود و روابط بین فردی خود می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

گشتالت درمانی چیست؟

یکی از شیوه‌های درمان است که به شما کمک می‌کند زندگی در لحظه را تجربه کنید، مسئولیت زندگی خود را برعهده بگیرید و همین‌طور برای رسیدن به اهدافتان پیشرفت کنید. در حقیقت این روش درمانی به شما کمک می‌کند تا شرایط بهتری برای زندگی خودتان فراهم کنید.

گشتالت درمانی برای چه افرادی مناسب است؟

این روش برای بیماران افسرده، اضطرابی و همه کسانی که می‌خواهند زندگی بهتری را تجربه کنند مفید خواهد بود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره