قهر با پدر و مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قهر با پدر و مادر ممکن است در زندگی هرکدام از ما پیش بیاید. بروز اختلاف و ناراحتی میان اعضای یک خانواده کاملاً طبیعی است. بااین‌حال همه ما این را می‌دانیم که قهر کردن‌ها نباید بیش از حد طولانی شوند. به‌خصوص وقتی با پدر و مادرمان دچار اختلاف می‌شویم احساس ناراحتی بیشتری را تجربه خواهیم کرد. پدر و مادر یکی از عزیزترین داشته‌های هرکدام از ما هستند. به همین خاطر اختلاف با آن‌ها احتمالاً شما را درگیر عذاب وجدان خواهد کرد. اما گاهی مشکلات و اختلاف‌نظرها آن‌قدر زیاد می‌شوند که انگار راهی به جز قهر باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی باید راه‌های برخورد صحیح با خانواده و حل مشکلات را به‌خوبی بلد باشید. در غیر این صورت ادامه پیداکردن قهر و اختلاف می‌تواند مشکلات بیشتری به همراه داشته باشد.

اگر احساس می‌کنید قهر با والدین‌تان طولانی شده یا برای تغییر شرایط کاری از دست‌تان برنمی‌آید بهتر است از مشاوره خانواده برای حل کردن مشکلات کمک بگیرید.

آسیب های قهر با پدر و مادر

روان‌شناسان خانواده معتقدند به‌طورکلی قهر و اختلاف در محیط خانواده می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به‌هم‌ریختن شرایط روحی

وقتی با پدر یا مادرتان دچار اختلاف می‌شوید اولین چیزی که تجربه خواهید کرد ازبین‌رفتن آرامش روانی خودتان است. در این شرایط همه ما احساس ناراحتی و عذاب وجدان می‌کنیم. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی شرایط روحی شما را به هم بریزد. احتمالاً خودتان را بر سر یک دوراهی می‌بینید. از یک سو از دست پدر و مادرتان عصبانی هستید و دل‌تان نمی‌خواهد از موضع خودتان کوتاه بیایید؛ از سوی دیگر قهر و اختلاف با آن‌ها نیز موجب ناراحتی‌تان می‌شود. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود به‌جای قهر کردن سعی کنید مشکلات خود را به روشی دیگر حل کنید.

حل نشدن مشکلات

یک واقعیت این است که قهر کردن هرگز چیزی را حل نمی‌کند. وقتی با پدر و مادرتان قهر هستید در واقع تنها صورت مسئله را پاک کرده‌اید. در چنین شرایطی مشکل شما سر جای خودش باقی می‌ماند. پس همان‌طور که گفتیم بهتر است به‌جای قهر کردن به دنبال راهکار مناسبی برای حل کردن اختلافات خود باشید. برای آشنایی با روش های آشتی با پدر و مادر کلیک کنید.

آثار منفی تربیتی

پیامدهای قهر شما با پدر و مادرتان تنها به خود شما محدود نمی‌شود. این اختلاف‌ها همه اعضای خانواده را درگیر خود خواهد کرد. در چنین شرایطی معمولاً دیگران و به‌خصوص فرزندان‌تان این رفتار را از شما یاد خواهند گرفت. این شرایط باعث می‌شود دیر یا زود این رفتار را از آن‌ها نیز ببینید.

فروشگاه آرامیس

راهکارهای جایگزین قهر با پدر و مادر

فضای خانه را آرام نگه دارید

اولین و مهم‌ترین راهکار جایگزین به‌جای قهر این است که به‌طورکلی از اتفاق افتادن آن پیشگیری کنید. معمولاً قبل از اینکه رابطه شما به سمت اختلاف و قهر برود فضای خانه تا حدودی به‌هم‌ریخته می‌شود. کاری که شما باید انجام بدهید این است که این فضای به‌هم‌ریخته را مدیریت کنید. برای مثال وقتی می‌بینید یک بحث به سمت دعوا و قهر حرکت می‌کند بهتر است آرامش خودتان را حفظ کنید. اگر احساس می‌کنید این کار برای‌تان سخت است از آن‌ها بخواهید که ادامه بحث را برای زمان دیگری بگذارند و سراغ کارهایی بروید که به شما آرامش می‌دهند. ادامه صحبت‌ها را برای زمانی بگذارید که شرایط روحی شما و سایر اعضای خانواده کمی آرام‌تر شده باشد. برای جلوگیری از دعوا با پدر و مادر کلیک کنید.

با پدر و مادرتان صحبت کنید

همان‌طور که گفتیم قهر کردن چیزی را بین شما حل نخواهد کرد. به همین خاطر بهتر است به‌جای آن به دنبال راهی باشید که می‌تواند مشکلات شما را برطرف کند. بهترین راهکاری که همه مشاورین در این شرایط توصیه می‌کنند این است که با پدر و مادر خود صحبت کنید. سعی کنید در یک فضای آرام و دوستانه آن‌ها را به صحبت کردن دعوت کنید. سپس احساس و خواسته خودتان را مطرح کنید. از آن‌ها نیز بخواهید که خواسته‌های خودشان را مطرح کنند و با کمک یکدیگر برای مشکلی که پیش آمده راهکاری پیدا کنید.

قهر با پدر و مادر و اهمیت مشاوره

همان‌طور که گفتیم اختلاف میان اعضای خانواده موضوعی بسیار طبیعی است. این شرایط حداقل یک‌بار در هر خانواده‌ای پیش آمده است. بااین‌حال گاهی اوقات قهر با پدر و مادر طولانی می‌شود و شما احساس می‌کنید راهی برای حل کردن مشکل پیش آمده پیدا نمی‌کنید. یا شاید احساس کنید قهرهای شما و پدر و مادرتان بیش از آنچه که باید اتفاق می‌افتد. در این شرایط بهترین راهکار این است که برای حل کردن مشکلات از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین خانواده در این شرایط به شما کمک خواهند کرد تا اختلافات خود را از راه صحیح حل کنید. برای آشنایی با راه های حل اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

بسیاری از مواقع قهر با پدر و مادر به این خاطر است که دو طرف احساس می‌کنند زبان یکدیگر را نمی‌فهمند. در این شرایط روان‌شناس به شما کمک خواهد کرد تا مهارت‌های صحبت‌کردن و حل مسئله را یاد بگیرید. با یادگرفتن این مهارت‌ها شما می‌توانید همیشه اختلاف‌نظرهایتان را از راه بهتری حل کنید. این وضعیت باعث می‌شود که قهر و اختلاف در خانواده شما کمتر بشود.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور در یک اختلاف از قهر کردن با پدر و مادرم جلوگیری کنم؟

بهتر است زمانی که احساس می‌کنید بحث شما به سمت اختلاف حرکت می‌کند از ادامه دادن خودداری کنید و ادامه صحبت‌هایتان را برای زمانی بگذارید که شرایط عصبی همه شما آرام‌تر شده باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام . امروز مادرم سر یک سو تفاهم قهر کرده . فردا امتحان علوم دارم. بدون مامانم نمیدونم چجوری باید درس بخوانم ‌ .من از مامانم سریع عذر خواهی کردم ولی بهم اهمیت نداد . من الان بغضم . واقعا بدون کمک اون امتحانمو خراب میکنم. میشه یکی بهم بگه چطوری درس بخونم ؟

    1. سلام بهتره کمی به مادر زمان بدهید و بعد در کنار او بنشینید برایش کاری کنید که دوست دارد مثلا برایش یک چای بریزی یا در مورد موضوعی که مورد علاقه اش است صحبت کنید. سپس ابراز پشیمانی کنید و از او بخواهید شما را ببخشد. آن وقت می توانید در مورد امتحان و کمک ایشون صحبت کنید.

  2. مامانم دیگه بهم اهمیت نمیده
    بهم اعتماد نداره
    هیچ وقت نمیتونم حرف توی دلم رو بهش بگم و….
    هر وقت دلم دلم میخواد برم سر کوچمون توی کافه یه قهوه بگیرم سرم داد میزنم و تنبیهم می‌کنه
    هرچی کار مار هست رو میده به من و میگه دیگه از من چیزی نخواه
    من رو به خاطر وزن زیادم اذیت می‌کنه
    داشتم آب می‌خوردم اولین رو که تموم کردم برگشت به من گفت انقدر آب نخور
    خب یعنی حتی برای اب؟؟
    همه ی لباس هام و وسیله هام و خودش انتخاب می‌کنه و هیچ کدوم یکی از لباس هام رو دوست ندارم
    هروقت می‌خوام با سلیقه ی خودم لباس بخرم جنگ راه میفته
    من قبلاً خیلی قوی بودم طوری که باید یه نفر فوت میکرد تا اشک بریزم ولی از وقتی که سنم بیشتر شده همینطوری بدون هیچ دلیلی(با فکر کردن حرف های که بهم زد) آبشار نیاگارا درست میشه

    1. معمولا مادرانی که به این حد کنترل گر هستند نتوانستن اراده و توانایی فرزندشان را بپذیرند. در واقع نوعی ناامنی مادر شما را آزار می دهد. در این خصوص حتما باید از روانشناس کمک دریافت کنید. اگر امکانش هست ایشون رو برای دریافت خدمات مجاب کنید در غیر این صورت از پدر یا یکی از نزدیکان قابل اعتماد در این باره کمک بگیرید.

    1. سلام آقای حمیدرضا باید بدونید که هر پدر و مادری ممکنه بر سر مسائلی دچار اختلاف نظر هایی شوند. پس خودتان در این باره مقصر ندانید. از طرفی بهتره یک جلسه کوچک خانوادگی تشکیل دهید و آن ها را متوجه کنید که این دعوا ها چقدر شما را آزار میدهند . سپس بخواهید که مانند افراد بالغ رفتار کرده و مشکلات شان را حل کنند و اگر خودشان از پس حل این اختلافات بر نمی آیند از روانشناسان خانواده کمک بگیرند.

      1. من‌ به‌ مامانم گفتم کاش تو مادرم نبودی اما اون هم منو خیلیییییییی سرزنش کرد صحبت کردم اما جواب نداد خیلی خیلی پشیمونم

  3. من تک فرزندم و شونزده ساله مامانم میخواد برای من یه خواهر یا برادر یا حالا هر کوفتی بیاره
    من دوست ندارم و دارم دیوانه میشم میخوام کلمو بکوبم به دیوار هرچی بهش میگم نمیخوام کار خودشو میکنه میشه بگین چیکار کنم دارم روانی میشم

  4. سلام عمو جان تو را خدا کمکم کنید پسر 18سالمه ام با مادرش الان بیش از یکماه قهر کرده با اینکه همیشه باهم خوب بودند ولی نمی دونم چرا اینجوری شده پسرم میگه مامان گیر میده خانمم قول داده دیگه گیر نده اما بخاطر شرایط عاطفی همسر و پسرم اعصاب همسرم کلا بهم ریخته کلا پسر اعصاب ندارم باید با ملایمت برخورد کنیم حال پسرم حاضر نیست آشتی کنه و باهاش صحبت کردم خودشم اقرار داره از این بابت ناراحت است ولی باید شرایطش جور بشه واقعا من نمی‌دونم چیکار کنم پسرم قبل از قهر به مادرش میگه برو بمیر آخه من هیچ پسری ندیدم اینجوری بی احترامی کنه به مادر یا پدرش

    1. سلام و درود
      دلخوری ها و تنش های نوجوان با والدین خیلی رایجه و این مساله ناشی از عدم آشنایی طرفین از تغییراتی است که برای نوجوان در حال رخ دادن هست. شما باید بدونید که نوجوان شما دوران سختی رو سپری می کنه اون علاوه بر مسائل درسی، انتخاب شغل، بلوغ، مسائل جنسی و…. درگیر هویت یابی است. نوجوان شما دیگه نمیتونه کنترل و محدودیت های دوران کودکی رو تحمل کنه. اون نیاز به آزادی و قدرت تصمیم گیری داره. والدین باید نسبت به این تغییرات آگاه باشن و در کنار اون قرار بگیرن نه در مقابلش. انجام این کار چندان آسان نیست حتما درباره نحوه برخورد با نوجوان و نیازها نوجوان بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره