تحقیر دیگران چه عواقبی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تحقیر دیگران رفتاری است که در بعضی‌ها دیده می‌شود. بااین‌حال شاید بسیاری از ما ندانیم که این کار می‌تواند چه تأثیراتی روی خود فرد و همین‌طور کسی که تحقیر می‌شود داشته باشد. روان‌شناسان معتقدند ازبین‌رفتن یک رابطه و همین‌طور آسیب‌دیدن اعتمادبه‌نفس طرف مقابل از مهم‌ترین عواقب تحقیر دیگران است. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند خودشان هم رنج بسیاری را تحمل می‌کنند. زیرا آن‌ها تا حد زیادی خودشان را از داشتن یک رابطه مطلوب محروم می‌کنند. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم عواقب تحقیر دیگران را با یکدیگر بررسی کنیم. درعین‌حال توصیه می‌کنیم اگر در رابطه‌ای قرار دارید که مدام تحقیر می‌شوید و یا اگر احساس می‌کنید ناخواسته و همیشه دست به تحقیر دیگران می‌زنید بهتر است برای حل این مشکل از مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

عواقب تحقیر دیگران

تحقیر کردن دیگران می‌تواند عواقب منفی بسیاری را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. این موضوع به حدی جدی است که اگر شما از تأثیر رفتارتان بر دیگران آگاهی داشته باشید هرگز دست به این کار نخواهید زد. روان‌شناسان معتقدند مهم‌ترین پیامدهای تحقیر دیگران عبارتند از:

آسیب‌دیدن رابطه

اولین و شایع‌ترین مشکلی که با تحقیر دیگران پیش می‌آید ازبین‌رفتن رابطه شما است. هیچ‌کس در رابطه‌ای که قرار باشد همیشه تحقیر شود باقی نمی‌ماند. اما اگر به هر دلیلی رابطه پر از تحقیر را ادامه می‌دهد می‌توان مطمئن بود که از درون خشم و ناراحتی بسیاری را تحمل می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که کیفیت رابطه و علاقه میان شما دیگر به‌اندازه روزهای اول نباشد. به همین خاطر می‌توان گفت این پیامد تحقیر کردن دیگران هم گریبان تحقیرکننده و هم کسی که مورد تحقیر قرار می‌گیرد را خواهد گرفت. کسانی که دائماً دیگران را تحقیر می‌کنند درواقع دائماً خودشان را تنهاتر می‌کنند. کسی که در یک رابطه تحقیر می‌شود نیز احساس خشم و ازبین‌رفتن علاقه را تجربه خواهد کرد.

احساس حقارت و اعتمادبه‌نفس پایین

یکی دیگر از پیامدهای بسیار جدی تحقیر شدن این است که فرد اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهد داد. در واقع وقتی یک نفر دائم به شما گوشزد می‌کند که کارهای‌تان را درست انجام نمی‌دهید این موضوع به‌تدریج تبدیل به باور خودتان هم خواهد شد. کسی که مورد تحقیر قرار می‌گیرد دیریازود باور خواهد کرد که حداقل در زمینه‌هایی که از او انتقاد می‌شود توانایی ندارد. این موضوع اعتمادبه‌نفس او را در این زمینه‌ها از بین خواهد برد.

تحقیر دیگران و تصویر ذهنی منفی از خود

وقتی تحقیر شدن به‌خصوص در کودکان ادامه پیدا کند فرد به‌تدریج به این باور می‌رسد که به‌طورکلی شخصیت ارزشمندی نیست. در حقیقت تحقیر شدن باعث به‌وجودآمدن تصویر ذهنی (من بد هستم) در فرد می‌شود. شکل گرفتن چنین تصوری باعث می‌شود که او به‌طورکلی عزت‌نفس و احساس ارزشمندی خودش را از دست بدهد. به همین خاطر بیشتر کسانی که تحقیر می‌شوند نه فقط در زمینه‌هایی که از آن‌ها انتقاد شده بلکه راجع به کل شخصیت‌شان یک تصور منفی پیدا می‌کنند.

یادگیری

یکی از عواقب تحقیر کردن دیگران این است که شما این رفتار را به آن‌ها یاد می‌دهید. روان‌شناسان معتقدند بسیاری از کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند خودشان در بخش‌هایی از زندگی و به‌خصوص دوران کودکی مورد تحقیر دیگران قرار گرفته‌اند.

بیماری‌های روحی

احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی در کسانی که مورد تحقیر و انتقاد قرار می‌گیرند بیش از دیگران است. همان‌طور که گفتیم تحقیر شدن عزت‌نفس و احساس ارزشمندی فرد را از بین می‌برد. این شرایط مهم‌ترین عوامل خطر برای درگیر شدن با افسردگی هستند. از طرف دیگر وقتی دیگران دائماً به شما می‌گویند که نمی‌توانید کاری را انجام بدهید به‌احتمال زیاد در زمان انجام‌دادن آن دچار اضطراب می‌شوید. یا شاید هر کاری که می‌خواهید انجام بدهید احساس کنید توان انجام‌دادن آن را ندارید. همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های اضطرابی باشد.

واکنش مناسب در برابر تحقیر شدن

اگر احساس می‌کنید رفتار طرف مقابل شما باعث تحقیر و ناراحتی‌تان شده است در اولین قدم بهتر است که با او صحبت کنید. سعی کنید احساسات خود را راجع به کاری که او انجام می‌دهد بیان کنید و از دوست یا همسرتان بخواهید که این رفتار را کنار بگذارد. بسیاری از مواقع کسانی که دیگران را تحقیر می‌کنند خودشان از پیامدهای کاری که می‌کنند آگاه نیستند. به همین خاطر صحبت‌کردن با آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

اگر احساس می‌کنید که صحبت‌کردن نمی‌تواند به بهبود رابطه شما کمک کند شاید وقت آن رسیده که برای ادامه رابطه‌تان تصمیم جدی‌تری بگیرید. به‌خاطر داشته باشید که پایان‌دادن به روابط سمی و ناراحت‌کننده یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌بایست برای حفظ سلامت روان خود انجام بدهید. به همین خاطر بهتر است زمانی را با خودتان خلوت کنید و به این موضوع فکر کنید که چطور می‌توانید رابطه خود با شخصی که شما را تحقیر می‌کند را مدیریت کنید.

عواقب تحقیر دیگران و اهمیت مشاوره

یکی از راهکارهایی که در پایان‌دادن به تحقیر می‌تواند بسیار مفید باشد کمک‌گرفتن از یک مشاور است. بسیاری از مواقع شما نمی‌توانید ارتباطتان با کسی که تحقیرتان می‌کند را کنار بگذارید. برای مثال ما نمی‌توانیم والدین یا خواهر و برادرمان را عوض کنیم. در چنین شرایطی مشاورین با بررسی شرایط و مشکلات رابطه به شما کمک می‌کنند تا جلوی آسیب‌های رابطه‌تان را بگیرید. بسیاری از مواقع تحقیر کردن دیگران به این خاطر است که ما راه‌های صحیح ارتباط برقرار کردن و بیان منظورمان را بلد نیستیم. یا شاید افکار اشتباهی داریم مثل اینکه تصور می‌کنیم همه باید شبیه ما فکر و رفتار کنند. در این موقعیت‌ها روان‌شناس به شما کمک خواهد کرد تا این ضعف‌ها را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور با کسی که دائماً مرا تحقیر می‌کند برخورد کنم؟

اولین و بهترین راه این است که با طرف مقابل صحبت کنید و او را در جریان احساسات خود بگذارید. اما اگر این راهکار به شما کمک نکرد کمک‌گرفتن از یک مشاور می‌تواند مفید باشد. در غیر این صورت بهتر است کمی جدی‌تر راجع به ادامه رابطه خود فکر کنید.

تحقیر شدن دائم در یک رابطه چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

آسیب‌دیدن رابطه، ازبین‌رفتن اعتمادبه‌نفس و درگیری با بیماری‌های روحی از جمله مشکلاتی هستند که در اثر تحقیر شدن دائمی به وجود می‌آیند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره