چرا بعضی ها زیاد حرف می زنند | زنان پر حرف

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت پرحرفی در افراد مختلف، متفاوت است. همه ما افرادی را ملاقات کرده ایم که بیش از اندازه صحبت کرده و به دیگران مهلت نمی‌دهند. این موضوع در بیشتر موارد ناخوشایند بوده و دیگران را کلافه می‌کند. با این که گاهی لازم است بیشتر از حالت عادی صحبت کنیم؛ اما هرگز نیازی به پرحرفی کردن نیست. در واقع مرز باریکی میان معاشرتی بودن و خوش صحبتی با پرحرفی آزاردهنده وجود دارد. زمانی که افراد متوجه این تفاوت شده و یا به علت پرحرفی خود پی ببرند؛ کمتر احتمال دارد که چنین رفتاری از خود بروز دهند. افراد می‌توانند در این زمینه از روانشناس نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت پرحرفی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

زنان پرحرف

زنان به طور طبیعی تمایل بیشتری به صحبت کردن با دیگران داشته و یکی از نیازهای اساسی در آنان محسوب می‌شود. اما بازهم این ویژگی در آنان لزوما به معنی پرحرفی کردن نیست. از طرفی گاهی مردان به این دلیل که خود مایل به صحبت کردن نیستند؛ تصور می‌کنند همسرشان و یا زنان دیگر پرحرف می‌باشند. به طور کلی می‌توان گفت که شاید این موضوع در مورد زنان بارزتر باشد؛ اما گاها شاهد مردانی هستیم که پرحرف تر از زنان بوده و بیش از حد صحبت می‌کنند. همیشه استثنائاتی وجود داشته و نمی‌توان به طور کلی زنان یا مردان را در این مورد قضاوت کرد.

نشانه هایی که بیانگر پرحرف بودن شما هستند

نشانه های پرحرفی

اگر بعد از خواندن مطالب بالا در این مورد دچار تردید شدید؛ که پرحرف هستید یا خیر؛ با پرسیدن چنین سوالاتی از خود می‌توانید این موضوع را در خود تشخیص دهید. جهت آشنایی و آموزش مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

💠در بیشتر موارد در حال صحبت کردن هستید و یا گوش کردن را ترجیح می‌دهید؟

💠وسط حرف دیگران می‌پرید؟

💠زمانی که دیگران با شما صحبت می‌کنند؛ تنها می‌خواهید به آنها جواب دهید؟

💠در صحبت های خود بسیار اغراق و بزرگ نمایی می‌کنید؟

💠غیبت کردن را دوست دارید؟

💠بیشتر سوالات شما بی ربط به موضوع است؟

برخی از علل پرحرفی افراد

پیدا کردن علت پرحرفی افراد ، مهم ترین موضوعی است که باید به آن توجه داشت. در واقع پرحرفی واکنشی است که افراد نسبت به مسائل مختلف از خود نشان می‌دهند. از این رو توجه کردن به علت و از بین بردن آن می‌تواند کاهش دهنده نشانه های این رفتار نیز در افراد باشد. در این قسمت به توضیح برخی از دلایل این موضوع می‌پردازیم.

کنجکاوی و تمایل به دانستن همه مسائل

یکی از علل پرحرفی کنجکاوی افراد نسبت به همه چیز است. چنین افرادی برای اینکه در مورد همه مسائل اطلاعاتی کسب کنند؛ بسیار سوال پرسیده و سعی می‌کنند در مورد همه چیز صحبت کنند.

نشانه ای از میزان هوش و استعداد

بیشتر شاهد پرحرفی کودکان باهوش هستیم. در واقع نمی‌توان همیشه پرحرفی را نشانه ای از هوش دانست. بزرگسالانی که از هوش زیادی برخوردار هستند؛ معمولا زیاد صحبت نمی‌کنند. اما کودکان باهوش برای اینکه بیشتر با جهان اطراف خود آشنا شوند؛ بیشتر صحبت می‌کنند.

تمایل داشتن به ارتباط و تعامل

معمولا افرادی که پرحرفی می‌کنند؛ افرادی تنها هستند. چنین افرادی نیاز دارند تا شنیده شوند. از این رو زمانی که فردی را می‌بینند برای اینکه با او ارتباط برقرار کنند؛ شروع به صحبت کردن به صورت افراطی می‌کنند.

برونگرا بودن

افراد برونگرا بیشتر از افراد دیگر مایل به صحبت کردن دارند. چنین افرادی در بیشتر موارد انرژی زیادی داشته و برای تخلیه آن نیاز دارند تا صحبت کنند. پس پرحرفی می‌تواند نشانه ای از درونگرایی باشد.

جلب توجه کردن

یکی از راه های جلب کردن توجه دیگران به سمت خود، پرحرفی است. در یک جمع فردی که بیش از همه صحبت می‌کند؛ بیشتر هم دیده می‌شود. از این رو نیاز روانی او به مورد توجه قرار گرفتن نیز ارضا می‌گردد.

حسادت

حسادت نیز دلیل دیگری برای پرحرفی در افراد محسوب می‌شود. در واقع زمانی که افراد می‌بینند فردی بهتر از آنها وجود دارد؛ شروع به پرحرفی کرده و تلاش می‌کنند تا با حرف هایشان دیگران را تحت تاثیر قرار دهند.

تقلید از دیگران

پرحرفی یک نفر در جمع و یا خانواده باعث پرحرفی دیگران نیز می‌شود. در واقع افراد به طور ناخودآگاه این ویژگی را تقلید کرده و از خود نشان می‌دهند.

فکر کردن با صدای بلند

گاهی افراد واقعا از قصد پرحرفی نکرده و تنها در حال فکر کردن با صدای بلند هستند. چنین افرادی عادت دارند که هرچیز که در ذهن شان می‌گذرد را با صدای بلند بیان کرده و برایشان فرقی نمی‌کند که در کجا هستند!

داشتن کمبود محبت

علت دیگری که برای پرحرفی وجود دارد؛ داشتن کمبود محبت است. افرادی که به اندازه مورد محبت واقع نشده اند؛ بیشتر نیاز دارند تا صحبت کرده و توجه دیگران را از این طریق جلب کنند.

بیش فعال بودن

کودکان و بزرگسالان بیش فعال نیز، بیشتر از دیگران صحبت می‌کنند. چنین افرادی علاوه بر داشتن تحرک بدنی، به طور مداوم نیز در مورد مسائل مختلف صحبت می‌کنند.

ابتلا به بیماری های روانی

یکی از اصلی ترین علل پرحرفی، ابتلا به بیماری های روانی مختلف مثل اضطراب است. افرادی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند؛ بیش از دیگران نیاز به صحبت کردن دارند.

پرحرفی در کودکان

در کودکان نیز مخصوصا در سنین خاص، شاهد پرحرفی کردن هستیم. البته آنان بیشتر به دنبال رفع کنجکاوی های خود و شناخت بیشتر جهان هستند و در بیشتر موارد این رفتار نگران کننده نیست. از این رو والدین باید به درستی با آنان رفتار کرده و به این دلیل آنها را سرزنش نکنند. برای اطلاع از دلایل و نحوه برخورد با پرحرفی کودکان کلیک کنید.

پیامدهای ناشی از پرحرفی

اما پرحرفی افراد را در معرض مشکلات مختلفی قرار می‎دهد. در واقع این موضوع برای هیچکس خوشایند نبوده و حتی خود فردی که پرحرفی می‌کند نیز از این بابت احساس خوبی ندارد. اما کنترلی بر این موضوع نداشته و نمی‌تواند خود را متوقف سازد. این رفتار باعث از بین رفتن ارتباطات دوستانه و خانوادگی شده و اعتماد دیگران را از بین می‌برد. چرا که هرچه فرد بیشتر صحبت کند؛ بیشتر دچار هرزه گویی می‌شود. افراد در این شرایط کمتر احتمال دارد که بتوانند در کار خود پیشرفت کنند. همچنین این رفتار دیگران را خسته و عصبانی نیز می‌کند.

چطور با افراد پرحرف برخورد کنیم؟ | درمان پرحرفی

برخورد با علت پرحرفی

اگر در اطرافیان شما فردی وجود دارد که پرحرف است و یا خودتان به این موضوع مبتلا هستید؛ باید حتما در این مورد اقدام کنید. کنترل و از بین بردن این رفتار مخصوصا در دیگران، کار دشواری است. اما با تکرار و تمرین امکانپذیر بوده و می‌توان این موضوع را تا حدی تغییر داد. برخی از روش هایی که در این زمینه می‌توانید امتحان کنید؛ شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی با راه های همکار پرحرف کلیک نمایید.

  • پیدا کردن علت
  • تمرین کردن سکوت
  • یادداشت کردن افکار
  • دوری از تکنولوژی
  • مراقبه کردن
  • کمک گرفتن از روانشناس
  • پذیرش و عدم قضاوت

سخن پایانی

از آنجایی که پرحرفی پیامدهای زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند؛ بهتر است افراد از آن با روش هایی که در قسمت قبلی اشاره شد؛ جلوگیری کنند. صحبت کردن افراد را در معرض قضاوت و سوتفاهم قرار می‌دهد. از این رو همواره گوش کردن فواید بیشتری نسبت به صحبت کردن دارد. بهتر است افراد تامل قبل از صحبت کردن را در شرایط مختلف آموخته و تمرین کنند و برای درمان پرحرفی به طور کامل نیز از روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت پرحرفی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره