طراح زندگی خودم هستم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

طراح زندگی خود بودن برای هر کس معنی متفاوتی ممکن است بدهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای آنکه بتوانیم زندگی سازگارانه‌ای در جامعه داشته باشیم، داشتن طرحی برای آینده و زندگی است؛ اما ازآنجاکه این اجتماع همواره در حال تغییر است، باید مهارت آن را داشته باشیم که به شیوه‌ای منعطف و موفق دست به طراحی زندگی خود بزنیم؛ بنابراین طراحی زندگی به معنی کنترل متغیرهای مختلف و بهره‌مندی از آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود، است. این مهارت دارای اصولی است که در صورت آگاهی از آن‌ها می‌توان باثبات و دقت بیشتری اقدام به تعیین اهداف و مشخص کردن راه رسیدن به آن‌ها کرد. البته لازم به ذکر است که در مورد برخی از اهداف که نیاز به طرحی دقیق برای رسیدن به آن‌ها است، بهتر است از راهنمایی‌ها و مشاوره متخصصان بهره برد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

دلایل لزوم طراحی زندگی به دست خود

در طول زندگی، مسائلی وجود دارند که انتخاب آن‌ها هرگز به اختیار انسان نبوده است. برای مثال شخص هیچ‌گاه فرصت انتخاب خانواده و والدین، مکان تولد و شرایط و رخدادهای دوران کودکی را نداشته است. در ادامه مسیر زندگی نیز ممکن است همواره با پیش آمدهایی روبرو شود که غیرمنتظره اتفاق می‌افتند؛ بنابراین نمی‌توان تضمین کرد که آینده همان جوری است که فرد می‌خواهد. بااین‌حال، برای آنکه بتوان جاده زندگی را باوجود تمام پیچ‌وخم‌هایش به سرمنزل مقصود خود رساند، لازم است اقدام به کنترل و طراحی زندگی خود کرد.

در حقیقت، می‌توان سبک زندگی خود را به نحوی قابل‌انعطاف تنظیم کرد که باوجود بروز اتفاقات غیرمنتظره و ایجاد تأخیرهایی در مسیر اهداف نیز، هنوز قابلیت هدایت فرد را داشته باشد. به‌علاوه، تنها از این طریق است که فرد می‌تواند روال‌های ناخوشایندی که از کودکی با خود همراه داشته را قطع کند. برای مثال کسی که تمام خانواده‌اش در مزرعه زندگی می‌کرده‌اند، می‌تواند با طراحی نقشه‌ای برای زندگی‌اش، برای رسیدن به رویای دادستان شدن تلاش کند. پیشنهاد می‌شود مقاله ویژگی های زندگی سالم را بخوانید.

چگونه زندگی خود را طراحی کنیم ؟

لازمه ایجاد برنامه‌ای موفق و اصولی برای زندگی این است که با مراحل طراحی آن آشنایی پیداکرده و گام‌به‌گام آن‌ها را دنبال کرد. این موضوع سبب می‌شود تا بتوان به‌درستی برای رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی کرد. مراحل طراحی مسیر زندگی به شرح زیر است.

اول: نقشه بندی اولیه

مانند شروع هر کار دیگری، طراحی زندگی نیز در ابتدا نیازمند مشخص کردن اهداف و آرزوهای خود در زمینه‌های موردنظر است. باید اول‌ازهمه برای خود مشخص کنید که در زندگی به دنبال چه چیزهایی هستید. در ادامه آن‌ها را اولویت‌بندی کنید و حتی در صورت لزوم، گاهی آن‌ها را تغییر دهید یا دقیق‌تر کنید.

بنابراین مهم است که جنبه‌های مختلف خود را بشناسید. ازجمله زندگی و ویژگی‌های شخصی خود، تعاملات اجتماعی، روابط نزدیک و صمیمی، فعالیت‌های کاری و شغلی و غیره. سپس بر اساس اهمیتی که هر یک از موارد برای شما دارند، دست به طراحی اولیه نقشه راه بزنید.

دوم: ثابت‌قدم شدن و تمرکز

بعد از آن‌که طرح زندگی خود را ایجاد کردید، باید روی آن متمرکز شوید؛ یعنی خود ر ا متعهد به حرکت بر اساس آن کنید. برای این کار لازم است از چیزهایی که ذهن شما را به مسائل بیهوده یا مانع ساز منحرف می‌کند، دوری کنید. همچنین توصیه می‌شود در راه رسیدن به اهداف خود با دید مثبت به مسیر نگاه کنید. این کار سبب می‌شود تا تمام قدرت و انرژی خود را در جهت خواسته‌هایتان صرف کنید، نه بازیابی انگیزه.

توجه داشته باشید که عوامل متغیر زیادی ممکن است در زندگی رخ دهد که رسیدن شما به رؤیاهایتان را دشوارتر می‌کنند؛ اما آنچه مهم است ماندن در مسیر هدف‌ها و مأیوس نشدن است.

سوم: دست به عمل زدن

هنگامی‌که ازنظر روانی آماده شروع مسیر خود شدید، باید دست به اقدام زده و عملی در جهت اهداف خود داشته باشید. باید توجه کرد که اراده داشتن بدون هیچ اقدامی باعث موفقیت نخواهد شد؛ بنابراین لازم است از تمام فرصت‌های خود بهره کامل را ببرید.

برای مثال درصورتی‌که لازم است برای رسیدن به آنچه می‌خواهید، دوره‌هایی برای افزایش مهارت‌های خود را بگذرانید، آن را به تأخیر نیندازید. درصورتی‌که برای شرکت در این دوره نیازمند درآمد هستید، در جستجوی کار باشید و منتظر فعالیت‌ها و مشاغل رؤیایی نمانید. درواقع باید به یاد داشته باشید که رؤیاها را خودتان خواهید ساخت.

چهارم: نظارت کردن و اصلاح کردن مکرر طرح خود

همان‌طور که قبلاً بیان شد، احتمال دارد شرایطی پیش آید که روند طبیعی زندگی را مختل کرده و یا مانعی برای رسیدن به اهداف بر اساس طرح موردنظر فرد باشد. در این حالت لازم است که نقشه و برنامه زندگی بر طبق این موارد، مورد ارزیابی مجدد و اصلاح قرار گیرد. همچنین گاهی حتی بعد از رسید به موفقیت‌هایی، آن‌هم قبل از زمانی که پیش‌بینی‌شده بود، برای تسریع در روال طراحی‌شده و رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر، تغییراتی در برنامه نیاز باشد.

گاهی حتی ممکن است اولویت برخی از اهداف برحسب شرایط و تغییر ویژگی‌های شخصیتی و…، تغییر کند. در این شرایط نیز باید اقدام به بررسی‌هایی برای بهبود طرح زندگی خود کرد. برای کسانی که نمی‌توانند چنین برنامه دقیقی بریزند، پیشنهاد می‌شود حتما مقاله زندگی بر اساس حرف مردم را بخوانند.

برخی نکات کلیدی در رابطه با طراحی زندگی خود

  • اهداف خود را به‌طور واضح مشخص کنید.
  • برای هر یک از هدف‌ها، زمانی منطقی جهت دستیابی به آن‌ها پیش‌بینی کنید.
  • خود را متعهد به اجرای برنامه و طرح خود بدانید.
  • هنگام رخ دادن چالش‌های مختلف، ریسک‌پذیر باشید اما عاقلانه رفتار کنید.
  • از شکست‌های خود نترسید و آن‌ها را تجربه‌ای برای موفقیت‌های بعدی در نظر بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چگونه طراح زندگی خود باشیم می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره