استرس و ترس از بی پولی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استرس و ترس از بی پولی با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان این روزها بیشتر از گذشته در میان افراد دیده می‌شود. استرس مالی و ترس از نداشتن پول دارای تاثیرات منفی گسترده‌ای بر روی سلامت روان و جسم افراد است. بنابراین بسیار اهمیت دارد که هر فرد در طول زندگی، بر این نوع از استرس خود مدیریت داشته باشد و بتواند به آن‌ غلبه کند تا دچار دیگر مشکلات نگردد. در ادامه ضمن بررسی دلیل ایجاد استرس و ترس از بی پولی به راهکارهای موثر برای کنترل آن نیز بپردازیم. برای آشنایی با روش های درمان استرس کلیک کنید.

استرس و ترس از بی پولی

متاسفانه امروزه شاهد شرایط اقتصادی بسیار نابسامانی می‌باشیم که همین موضوع سبب شده افراد پیرامون مسائل مالی و شرایط اقتصادی خود دچار استرس و ترس شوند. استرس و ترس از بی پولی در دسته‌ای از استرس‌ها می‌باشد که افراد را در محیط کار و همینطور محل زندگی به خود درگیر می‌کند.

استرس و ترس از بی پولی زمانی ایجاد می‌شود که فردی دائما نگران است شغل خود را از دست بدهد و بیکار شود و یا حقوق او به اندازه‌ای کم باشد که به زیرخط فقر برسد و در واقع نتواند از عهده خرج‌های زندگی برآید.

لازم است اشاره کنیم که میزان رضایت شغلی و گردش مالی دارای رابطه مستقیمی با کیفیت زندگی و کاهش استرس‌های مالی می‌باشد. در واقع اگر فردی از شغل و درآمدی که دارد، رضایت داشته باشد دغدغه، استرس و ترس از بی پولی نخواهد داشت.

بنابراین منظور از استرس و ترس از بی پولی، در واقع داشتن دوراندیشی برای کسب درآمد بیشتر نیست و به معنای یک اضطراب درونی می‌باشد که بر اثر آن افراد می‌ترسند در آینده دچار فقر و یا بی پولی شوند و به نوعی آرامش خود را از دست می‌دهند. برای آشنایی با انواع فوبیا کلیک کنید.

دلایل استرس و ترس از بی پولی

در مورد ایجاد استرس و ترس از بی پولی عوامل بسیاری همچون داشتن توقع بیش از حد انتطار از خود، سرزنش دائمی خود، نگرانی بیش از حد پیرامون مشکلات و … موثر می‌باشند. در ادامه به اصلی‌ترین دلایل ایجاد استرس مالی پرداخته‌ایم:

1.عزت نفس پایین

دلیل استرس و ترس از بی پولی در برخی از افراد، عزت نفس پایین می‌باشد. در واقع کسانی که از درون احساس بی‌ارزشی دارند، دائما دچار استرس و اضطراب هستند.

این دسته از افراد احساس می‌کنند که توانایی انجام هیچ کاری را ندارند و تلاش‌های آن‌ها بی‌ثمر و بی‌نتیجه است. تقویت عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس می‌تواند در زمینه کاهش استرس مالی مفید واقع شود.

2.تمرکز بر جنبه‌های منفی زندگی

زندگی هر انسانی ترکیبی از جنبه‌های مثبت و منفی است؛ برخی از افراد یادگرفته‌اند دائما بر جنبه‌های منفی زندگی خود تمرکز کنند به همین دلیل دچار استرس و افسردگی می‌شوند. این افراد به محض کوچک‌ترین مشکل مالی و یا افزایش هزینه‌های زندگی، دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

3. استرس بی پولی ناشی از درآمد کم و یا بیکاری

از دیگر دلایل مهم استرس و ترس از بی پولی بیکاری و یا داشتن درآمد پایین است. در جامعه امروزی هزینه‌های زندگی افزایش پیدا کرده است و ناتوانی در پرداخت این هزینه‌ها سبب می‌گردد که افراد دچار استرس و اضطراب شوند.

4. داشتن قرض و بدهکاری

کسانی که برای تامین هزینه‌های زندگی و یا خرید خانه و ماشین زیربار قرض و بدهکاری می‌روند، در معرض استرس و ترس از بی پولی هستند. کار بیشتر و فکر کردن به پرداخت اقساط وام و قرض‌ها و در نهایت کم کردن بدهی می‌تواند از فشار مالی بر روی این دسته از افراد بکاهد.

5.برنامه ریزی نادرست

برخی از انسان‌ها در طول زندگی خود نمی‌توانند برای خرج و مخارج‌شان برنامه ریزی کنند و ناگهان با تمام شدن پول‌های‌شان متوجه می‌شوند که ولخرجی کرده‌اند و دچار استرس و ترس از بی پولی می‌شوند.

موضوعی که وجود دارد این است که اگر افراد برای درآمد خود برنامه ریزی نکنند و بدون مدیریت پول هایشان را خرج کنند؛ به دلیل هزینه‌های زیاد ناشی از ولخرجی دچار مشکل مالی و در نهایت استرس و اضطراب می‌شوند.

6.تجربیات نزدیکان

گاهی دلیل استرس و ترس از بی پولی تجربیات نزدیکان است. ممکن است افراد به دلیل زندگی در خانواده‌هایی با مشکل مالی این ترس را از خانواده خود به ارث برده باشند.

اثرات و عوارض استرس و ترس از بی پولی

استرس و ترس از بی پولی می‌تواند دارای تاثیرات منفی بر روی سلامت جسمانی و روانی افراد باشد. به طوری که براساس گفته محققان، استرس مالی بر روی سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد و زمینه ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی را افزایش می‌دهد. در ادامه سعی کرده‌ایم به اثرات استرس و ترس از بی پولی بپردازیم.

1.افسردگی

کسانی که نتوانند استرس و ترس از بی پولی خود را کنترل کنند، ممکن است به بیماری‌های روحی و روانی از جمله افسردگی مبتلا شوند. به طور کلی استرس خود عامل بسیاری از اختلالات روانی است و فردی که دائما با استرس ناشی از بدهکاری دست و پنجه نرم می‌کند، به دلیل افکار منفی و درماندگی احتمالا دچار افسردگی می‌شود.

2. به خطر افتادن روابط بین فردی

از دیگر عوارض و اثرات استرس و ترس از بی پولی به خطر افتادن روابط بین فردی است، به عنوان مثال می‌تواند سبب ایجاد بحث و مشاجره بر سر موضوعات مالی میان زوجین گردد. زن و مردی که در زندگی از پس مشکلات اقتصادی خود برنمی‌آیند به دلیل بحث‌های پی در پی پس از مدتی دچار طلاق عاطفی می‌شوند.

همین‌طور اگر افراد به دوستان و آشنایان خود بدهکار باشند و نتوانند بدهی‌های خود را به موقع پرداخت کنند، ممکن است با آن‌ها به مشکل بخورند.

3. اختلالات خواب ناشی از استرس بی پولی

از دیگر پیامدهای استرس و ترس از بی پولی اختلالات خواب است. کسانی که دائما دغدغه‌های مالی دارند و در مورد پرداخت بدیهی‌ها و اقساط خود نگران هستند، نمی‌توانند خواب راحت شب را هم تجربه کنند. حتی ممکن است این استرس‌ها خود را به صورت کابوس‌های شبانه و یا پریدن با وحشت از خواب نیز نشان دهد.

4.ایجاد بیماری های روان تنی

براساس اطلاعاتی که از سوی محققین منتشر شده است کسانی که دچار استرس و ترس از بی پولی هستند، در معرض ابتلا به بیماری‌های روان تنی و یا سایکوسوماتیک نیز قرار دارند.

در واقع استرس مالی در این افراد تبدیل به بیماری‌هایی مانند سردرد، کمردرد، تنش عضلانی، ثپش قلب و … می‌شود که برای هیچ کدام منشا فیزیولوژیکی وجود ندارد.

5.گوشه‌گیری و انزوا طلبی

استرس‌های مالی و تنش‌های روانی ناشی از آن در نهایت منجر به گوشته‌گیری و محدود کردن روابط اجتماعی می‌شود.

در واقع نگرانی‌های مالی سبب می‌شود افراد به دور از جمع‌های خانوادگی، دوستانه و … سعی کنند در تنهایی خود سیر کنند. این افراد به دلیل اینکه از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آیند، هیچ سفر و یا تفریحی را برای خود برنامه ریزی نمی‌کنند و حتی زمانی را برای بیرون رفتن با دوستان‌شان اختصاص نمی‌دهند و همین موضوع سبب می‌شود کم‌کم تنها و منزوی شوند. برای اشنایی با روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

راهکارهای کاهش استرس و ترس از بی پولی

همانطور که توضیح دادیم استرس و ترس از بی پولی دارای پیامد و عوارض‌های بسیاری است و بهتر است افراد سعی کنند با استفاده از برخی راهکارها و تکنیک‌ها آن را در زندگی خود کنترل کنند.

1. خودکارآمدی

خودکارآمدی به معنای پیدا کردن راه حل مناسب برای مشکلات است. در واقع افراد بتوانند با الگوبرداری از زندگی دیگر افراد راهکارهایی که نتایج موفقیت آمیز داشته است را بیاموزند.

برای کسب خودکارآمدی باید در زندگی خود هدف داشته باشید. اهداف چالش برانگیز سبب می‌شود تا پس از رسیدن به آن احساس رضایت کسی کنید. انتخاب الگوهای درست و خوب در زندگی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

2. ایجاد یک سیستم حمایتی

ایجاد یک سیستم حمایتی به این معناست که افراد بتوانند رابطه‌های عمیق و عاطفی را برای خود شکل دهند و در این رابطه‌ها احساس درک شدن و حمایت شدن داشته باشند. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است برخورداری از سیستم حمایت اجتماعی دارای اثرات مثبتی به شرح موارد زیر است :

  • اضطراب و استرس کم‌تر
  • مثبت اندیشی
  • سازگاری با آسیب‌های ناشی از ناتوانی جسمی
  • حفظ عزت‌نفس

3.انجام تکنیک‌های آرام بخش

پرداختن به برخی فعالیت‌های آرام بخش همچون یوگا، مدیتیشن و … می‌تواند به شما کمک کند کمی از استرس‌های مالی خود بکاهید و به آرامش برسید.

سخن آخر

استرس و ترس از بی‌‌ پولی همانند هر نوع ترس و فوبیای دیگری نیازمند درمان است؛ چراکه در صورت ادامه‌دار شدن زندگی را تحت الشعاع قرار می‌دهد و دارای تاثیرات منفی بر روی سلامت جسم و روان فرد است. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

اگر به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانید برای دریافت مشاوره تخصصی به صورت حضوری به مراکز روانشناسی و مشاوره مراجعه کنید، توصیه می‌شود برای یادگیری تکنیک‌های موثر در این زمینه به صورت تلفنی با مشاوران مرکز ذهن نو در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و ترس از بی پولی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره