تایید شدن نیاز یا تمایلی مرضی است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نیاز به تایید شدن از جانب دیگران یکی از تمایلات و ویژگی‌های طبیعی انسان است؛ اما هنگامی‌که بیش‌ازاندازه باشد، تأثیرات مخربی در زندگی برجا می‌گذارد. پس باید باآگاهی از این نیاز و ویژگی‌های افرادی که به شدت دچار احساس تاییدخواهی هستند، در جهت تغییر و تعادل در این عادت اقدام کنیم. خیلی اوقات نسبت به این میل آگاهی نداریم و ذهن باباور به اینکه انتخاب‌ها و تصمیمات‌ش براساس خواست خودش است، دائم به دنبال دریافت تایید و جلب نظر دیگران می‌باشد. چنین خطای شناختی می‌تواند به طور کل زندگی و شخصیت فرد را تحت تاثیر قرار دهد. به‌همین دلیل افراد بالغ با شناخت خود و پیداکردن علل رفتار و تصمیماتشان می‌توانند به مرضی بودن یا نبودن این میل پی‌ببریند. در ادامه روش‌هایی برای کاهش نیاز به موردپذیرش قرار گرفتن بیان می‌شود. می‌توانید برای رسیدن به این شناخت از مشاوره فردی بهره‌مند شوید.

منظور از تایید طلبی و نیاز به تایید شدن چیست ؟

در یک تعریف از احساس نیاز به تأیید شدن، می‌توان آن را به‌عنوان در اولویت قرار دادن افکار، عقاید و ارزش‌های دیگران به‌جای باور و نگرش‌های خود بیان کرد. در کسانی که این نیاز شدت زیادی پیداکرده است، تقریباً تمام تصمیم‌گیری‌های خود را در جهت به دست آوردن رضایت و موافقت دیگران انتخاب می‌کنند. در این رؤیاها و نیازها خود را بی‌اهمیت جلوه داده و به‌مرور، این ویژگی و رفتار تبدیل به‌نوعی عادت در زندگی آن‌ها می‌گردد.

از طرف دیگر، درصورتی‌که این اشخاص، باوجود تمام تلاش‌های خود بازهم نتوانند مقبولیت مورد نیاز خود را از اطرافیان‌شان دریافت کنند، دچار احساس‌های آزاردهنده‌ای همچون حقارت و طرد می‌شوند. علاوه بر این، اطرافیان آن‌ها نیز کم‌کم عادت می‌کنند که وی تمام انتظارات‌شان را برآورده سازد؛ بنابراین رفتارها و ویژگی‌های فرد، به نحو چشمگیری روی سبک زندگی او و نحوه تعاملات‌اش با دیگران تأثیر خواهد گذاشت.

نشانه های نیاز به تایید شدن افراطی

کسانی که نیاز به تایید خواهی بالایی دارند، معمولاً ویژگی‌هایی از خود نشان می‌دهند که آن‌ها را از سایرین متمایز می‌کند. برخی از این مشخصه‌ها به شرح زیر است. برای آشنایی با نشانه های زندگی سالم کلیک کنید.

  • در هر کار و فعالیتی، به‌ویژه در شغل خود نهایت تلاش را انجام می‌دهند تا جلوه خوبی از خود به نمایش بگذارند؛ به‌نحوی‌که دیگران نیز متوجه تقلای بیش‌ازاندازه آن‌ها می‌گردند.
  • ترجیح می‌دهند کنترل اوضاع را به دست دیگران بسپارند و خودشان فقط به دنبال اجرای دستورات باشند.
  • از خود اختیاری نشان نمی‌دهند و همواره به دنبال کسب تأیید و اجازه اطرافیان برای تمام امور هستند.
  • وابستگی زیادی به دیگران دارند که به‌خوبی در ارتباطاتشان مشخص می‌شود.
  • احساس خود ارزشمندی آن‌ها درگرو تأیید اطرافیان است.
  • از قضاوت شدن و مورد ارزیابی قرار گرفتن نگران هستند و از ابراز نظرات خود در گفتگوها اجتناب می‌کنند.
  • اغلب به‌صورت محافظه‌کارانه رفتار می‌کنند و به نظر در هر موقعیتی محتاط هستند.
  • همواره در خدمت درخواست‌های اطرافیان هستند و کم پیش می‌آید تقاضای دیگران را رد کنند.
  • خود را فرد بی‌کفایتی می‌بینند که هیچ استعداد و مهارتی ندارد.

پیامدهای منفی تایید طلبی

به‌طورکلی، افرادی که به دنبال گرفتن تأیید و پذیرش دیگران هستند زندگی خود را وقف رفتار بر اساس تمایلات و عقاید دیگران می‌کنند؛ بنابراین جایی برای باورها و علایق خود نخواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها هویتی برای خودشان نداشته باشند و همین نکته می‌تواند این اشخاص را مستعد ابتلا به اختلالات روانی و شخصیتی زیادی کند.

علاوه بر این کسانی که نیاز به مورد تأیید قرار گرفتن دارند، هنگامی‌که بحث یا گفت‌وگویی پیش می‌آید، اعتمادبه‌نفس بیان نظرات خود را ندارند و از ترس عدم رضایت یا طرد شدن، به‌آسانی از حقوق و خواسته‌های خود دست می‌کشند.

به‌صورت خلاصه، می‌توان بخشی از اثرات منفی نیاز افراطی به موردپذیرش قرار گرفتن را به شرح زیر بیان کرد:

  • نارضایتی درونی و شخصی
  • عزت‌نفس پایین
  • نداشتن اعتمادبه‌نفس کافی
  • تحمل سطح بالای اضطراب
  • عدم توانایی رسیدن به هدف‌های خود
  • بی‌هویتی
  • عدم موفقیت در زندگی روزمره و کاری

علت نیاز به تایید شدن

نیاز افراد به مقبولیت داشتن در نزد دیگران، به عواملی چون ویژگی‌های شخصیتی، تجارب دوران کودکی، نحوه تربیت والدین و شرایط و موقعیت‌های رخ‌داده در زندگی بستگی دارد. بااین‌حال می‌توان برخی از رایج‌ترین دلایل افزایش بیش‌ازاندازه این نیاز را به‌صورت زیر بیان کرد:

مقایسه کردن خود با دیگران

برخی از ویژگی‌های شخصیتی همچون وابستگی به دیگران، احساس حقارت درونی و… می‌تواند باعث شود که فرد برای موفق شدن درزمینه‌های مختلف زندگی به سراغ مقایسه کردن خود باکسانی که به نظرش در آن ابعاد سربلند بوده‌اند، بروند. در این شرایط، او به‌جای بررسی کردن ویژگی‌ها و محدودیت‌های خود، بی‌چون‌وچرا به تقلید از کارهای آن‌ها می‌پردازد؛ زیرا توانایی‌های خودش را کاملاً شکست‌خورده و بی‌ارزش می‌داند.

عجله کردن برای رسیدن به اهداف

عده‌ای از افراد آرزو دارند راه صدساله را یک‌شبه طی کنند. این در حالی است که هنوز به‌خوبی از دشواری‌های مسیر آگاهی ندارند. حتی گاهی مطمئن نیستند واقعاً چه هدفی را در نظر دارند. آن‌ها تنها به دنبال تمام کردن هر چه سریع‌تر مسیر خود هستند و برای این کار، دنباله کسانی می‌شوند و که قبلاً این مسیر را رفته‌اند و کورکورانه روش آن‌ها را انجام می‌دهند.

این اشخاص به منحصربه‌فرد بودن راه موفقیت برای هر فرد اهمیتی نمی‌دهند و در این حال، حتی در صورت رسیدن به جایگاه موردنظر نیز، احساس پیروزی را تجربه نمی‌کنند.

سبک تربیتی والدین

برخی از والدین با این فرض که بهتر از هرکسی می‌توانند راه و چاه را به فرزندان‌شان نشان دهند، کودکان را وادار به تبعیت از خود در تمام‌کارها می‌کنند. در این شرایط، کودک به‌جای آنکه فرصت شناسایی و شکوفا کردن استعدادهای خود را پیدا کند، تبدیل به مقلدی می‌شود که اهدافش از قبل برایش مشخص‌شده‌اند. در این حالت حس خودمختاری و کفایت آن‌ها به‌درستی شکل نگرفته و در آینده نیز به همین صورت باقی می‌مانند.

راهکارهایی برای کاهش احساس نیاز به تایید شدن

آگاه بودن از اعمال و رفتار خود

برای انجام کارهای خود، علتی درونی و شخصی داشته باشید نه درخواست و ارزش‌های دیگران. برای تقویت این مهارت می‌توانید خواسته ها و برنامه های روزانه خود را بنویسید و برای خودتان مشخص شود که چقدر به این یادداشت‌ها در طول روز عمل می‌کنید.

افزایش حس پذیرش خود

خود را باوجود تمام نقاط مثبت و منفی، به‌عنوان یک کل واحد بپذیرید. سپس، برای افزایش ویژگی‌های خوب و کاهش و رفع محدودیت‌های خود تلاش کنید.

دوست داشتن خود

بیشتر از هرکسی، به خود اهمیت دهید و با خودتان مهربان باشید. در این صورت به‌مرور تحملتان در برابر انتقادهای دیگران افزایش پیدا می‌کند.

توجه کردن به عواطف و احساسات خود

آگاه شدن از نیازها و خواسته‌های درونی خود باعث می‌شود، به‌طور واقعی با احساسات و تمایلاتتان آشنا شوید. درنتیجه به‌جای تقلید از دیگران، می‌توانید به احساس درونی‌تان اعتماد کنید و کارها را به روش خود انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خود و روابط بین فردی خود می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره