علت کم حرفی و سکوت زیاد چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت کم حرفی و سکوت چیست ؟ برخی از افراد با توجه به ویژگی‌های فردی و شخصیتی‌شان، فرقی ندارد در چه جمعی باشند؛ می‌توانند به راحتی با خوش صحبتی در کانون توجه قرار بگیرند و در ارتباط با دیگران خیلی خوب عمل کنند. برخی دیگر نیز در همین جمع‌ها شنونده هستند و بسیار آرام و کم حرف می‌باشند. کم حرف بودن در روابط اجتماعی و عافطی افراد تاثیرگذار است و می‌تواند دلایل مختلفی همچون اعتماد به نفس پایین، خجالتی بودن و یا درونگرایی داشته باشد. در ادامه به علت های کم حرفی و سکوت و راه‌های مقابله با آن و برقراری ارتباط موثر با دیگران بپردازیم. در صورت نیاز به بررسی دقیق علل کم حرفی می‌توانید از مشاوره فردی استفاده نمایید.

به چه کسانی کم حرف می گوییم؟

ویزگی‌های ذاتی افراد سبب می‌شود که آن‌ها دارای خصوصیات متفاوتی با یکدیگر باشند؛ به همین دلیل دسته‌ای از انسان‌ها پرحرف هستند، این دست افراد همیشه حرفی برای گفتن دارند؛ اما دسته‌ای دیگر تمایل به سکوت و شنونده بودن دارند.

کم حرف بودن به این معناست که فرد در موقعیت‌هایی که لازم است صحبت نمی‌کند و به نوعی از برقراری ارتباط و صحبت با دیگران اجتناب می‌ورزد. گاهی دلیل این موضوع خجالتی بودن است که او را از صحبت کردن با دیگران پشیمان می‌کند و ترجیح می‌دهد سکوت کنند. کم حرفی به مرور سبب می‌شود حتی افراد کم حرف از جواب دادن به سوالی که از آن‌ها شده نیز طفره بروند.

بسیاری از مردم کم حرفی را با درونگرایی به اشتباه می‌گیرند در حالی که این دو با یکدیگر متفاوت است؛ چراکه افراد کم حرف در هیچ موقعیتی تمایل به صحبت کردن ندارند اما افراد درونگرا در موقعیت‌هایی که باید، سکوت اختیار می‌کنند و شنونده هستند و در موقعیت‌هایی که نیاز است صحبت کنند؛ قاطع و جدی حرف خود را می‌زنند و در برقراری ارتباط با دیگران مشکلی ندارند و یا خجالت نمی‌کشند. 

آیا کم حرفی ذاتی است؟

اینکه افراد درونگرا و یا برونگرا باشند یک امر ذاتی است؛ اما همانطور که اشاره کردیم درونگرایی با کم حرفی بسیار تفاوت دارد. 

یادگیری زبان و صحبت کردن فرآیندی است که از دوران کودکی آغاز می‌گردد اما این موضوع که مهارت صحبت کردن تا چه اندازه رشد و پرورش پیدا می‌کند، وابسته به ویژگی‌های شخصیتی فرد است.

زبان و مهارت صحبت کردن در اثر تمرین و تکرار پیشرفت می‌‌کند؛ در واقع والدین باید زمان کافی را برای صحبت با فرزند خود اختصاص دهند و بازخوردهای مثبتی را به او نشان دهند تا کم‌کم این ویژگی را در کودک شان ایجاد کنند. 

علت کم حرفی و سکوت چیست ؟

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم کم حرفی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که در اثر آن‌ها افراد سکوت کردن را ترجیح دهند. در ادامه به علت های کم حرفی و سکوت اشاره کرده‌ایم:

  • نداشتن اعتماد به نفس از دلایل اصلی کم حرفی و سکوت است. در واقع افراد با اعتماد به نفس پایین فکر می‌کنند از مهارت کافی برای صحبت کردن برخوردار نیستند. 
  • برخی دیگر نیز دچار نگرانی و ترس از صحبت کردن در جمع هستند و به نوعی دارای اضطراب اجتماعی می‌باشند.
  • نداشتن مهارت‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با دیگر افراد نیز سبب کم حرفی می‌گردد. 
  • بسیاری دیگر نیز پیرامون عمکلرد اجتماعی خود دارای برخی افکار و باورهای غلط هستند؛ به عنوان مثال فکر می‌کنند حرف‌هایشان برای کسی جالب نیست. 
  • کم رویی و خجالتی بودن
  • آشنا نبودن به زبان بدن
  • دریافت بازخورد منفی از خانواده، مدرسه و یا جامعه
  • درون گرایی

مقابله با کم حرفی

کم حرفی به مرور سبب شکل‌گیری نوعی اضطراب در افراد می‌گردد که آن‌ها احساس می‌کنند نمی‌توانند ابراز وجود کرده و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند. همین موضوع باعث می‌شود که فرد کم حرف دائما خود را مورد سرزنش و ملامت قرار دهد. بنابراین مقابله با کم حرفی بسیار حائز اهمیت است که در ادامه به راهکارهای موثر در این زمینه اشاره کرده‌ایم:

  • تقویت اعتماد به نفس
  • کنترل اضطراب و استرس 
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی
  • تمرین گوش دادن فعال
  • تمرین خودگویی مثبت بجای خودگویی منفی
  • شرکت در گروه‌های مختلف از جمله گروه درمانی
  • تمرین صحبت کردن در مقابل آیینه
  • اهمیت دادن به وضعیت ظاهری و انتخاب پوشش مناسب

راهکارهای مؤثر در درمان کم حرفی

افراد کم حرف در اثر قرار گرفتن در جمع‌های مختلف وقتی فردی را می‌بینند که با خوش صحبتی کانون توجه شده است، ممکن است دچار نوعی جنگ درونی شوند که منتهی به استرس و اضطراب در آن‌ها شود. بنابراین لازم است که از روش‌های موثر در زمینه درمان کم حرفی استفاده کنید تا بتوانید به راحتی با دیگران در ارتباط باشید. برای آشنایی با سایر روش های تقویت مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

1.آماده کردن جملات از قبل

اگر به یک مهمانی دعوت شده‌اید، قبل از حاضر شدن در جمع خانوادگی و یا دوستانه سعی کنید در حین آماده شدن جملاتی که قرار است بگویید را با خود تکرار کنید. مثلا می‌توانید از غذای میزبان و یا لباسی که پوشیده است شروع کنید و از آن‌ها تعریف کنید. تکرار کردن این جملات در مقابل آینه به شما کمک می‌کند راحت‌تر اینکار را انجام دهید. در نظر داشته باشید که قرار نیست با ورود به مهمانی شما مطابق با برنامه از پیش تعیین شده خود جلو بروید اما می‌توانید در موقعیت‌های مختلف از جملاتی که آماده کرده‌اید، استفاده کنید.  

2. تمرکز کردن بر فرد مقابل

از ویژگی‌های افراد کم حرف و البته خجالتی این است که فکر می‌کنند در رفتار و یا گفتارشان نقطه ضعفی وجود دارد که ممکن است طرف مقابل از آن خوشش نیاید. این دسته از افراد باید سعی کنند به جای تمرکز بر روی خود، بر روی طرف مقابل تمرکز کنند و شنونده صحبت‌های او باشند. برقراری رابطه چشمی و گوش دادن فعال سبب می‌شود که افراد بتوانند ارتباط موثرتری را برقرار کنند.  

3. سریع وارد شدن در گفت و گو

اگر وارد جمعی شده‌اید، سعی کنید از همان دقایق ابتدایی وارد گفت و گو شوید. شروع صحبت از ابتدای بحث سبب می‌شود شما نیز بتوانید از ابتدا اظهار نظر کنید و یا حتی موافقت خود را با یک لبخند و یا سر تکان دادن ساده نشان دهید.

4. دور کردن افکار منفی

معمولا افراد کم حرف و ساکت برخی الگوهای فکری منفی و غلط را در ذهن خود می‌پرورانند که با قرار گرفتن در یک موقعیت اجتماعی سبب پریشانی و خجالت زده شدن آن‌ها می‌گردد. 

برای دوری از کم حرفی لازم است این افکار منفی شناسایی شده و از بین بروند. چراکه در اغلب موارد این افکار ساخته ذهن خود فرد است و واقعی نیست و تنها سبب کاهش اعتماد به نفس در او می‌شود. مثل این مورد که فرد کم حرف گمان می‌کند اگر حرف اشتباهی بزند سبب می‌شود که دیگران او را مسخره کنند.

سخن آخر

بسیاری از انسان‌ها تمایل دارند شخصیتی آرام و متین داشته باشند و در مواقعی که نیاز است صحبت کنند. اما قرار گرفتن در میان اعضای خانواده و یا دوستان نیازمند این است که شما صحبت کنید و با به اشتراک گذاشتن خاطرات خود لحظات شادی را برای هم بسازید. چراکه کم حرف بودن در این جمع‌ها سبب اذیت شدن شما و دیگران می‌شود.

بهتر است کنار گذاشتن کم حرفی را از همین گروه‌های خانوادگی و دوستانه خود شروع کنید و سعی کنید با اعضای خانواده‌ و دوستانتان ارتباط برقرار کنید. در صورتی که احساس می‌کنید برای درمان کم حرفی به کمک یک مشاور و یا روانشناس نیاز دارید؛ توصیه می‌کنیم در کم‌ترین زمان و با کم‎‌ترین هزینه با مشاوران مرکز ذهن نو تماس بگیرید و از کمک‌های آن‌ها استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کم حرفی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

علت کم حرفی و سکوت چیست؟

کم حرفی و سکوت می‌تواند دلایل مختلفی شامل کمبود اعتماد به نفس، خجالت و کم روی، درونگرایی، عدم برخورداری از مهارت‌های اجتماعی و … داشته باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره