موفقیت در نوجوانی چطور به دست می آید؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

موفقیت در نوجوانی یکی از موضوعات چالش برانگیز برای افراد در این سن می‌باشد که تمایل دارند در رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود موفق شوند. نکته مهمی که در مورد موفقیت وجود دارد این است که موفق شدن اتفاقی نیست و افراد در هر سنی که باشند باید برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنند. از حساس‌ترین و مهم‌ترین سنین در طول زندگی، سنین نوجوانی می‌باشد که تصمیمات و اهداف انسان‌ها در این سن، تعیین کننده آینده آن‌ها است. اگر موفقیت در نوجوانی خواسته شما نیز می‌باشد در ادامه همراه ما بمانید تا با راهکارهای موفق شدن در دوره نوجوانی آشنا شوید. برای برنامه ریزی و گذر از مشکلات این دورا بهتر است برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه موفقیت در نوجوانی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

موفقیت در نوجوانی

راه های موفقیت در نوجوانی

بسیاری از نوجوانان و همین‌طور والدین آن‌ها تمایل دارند در سنین پایین به اهداف خود برسند و همه از آنان به عنوان نوجوان موفق یاد کنند. بدیهی است رسیدن به موفقیت نیازمند برنامه‌ریزی و داشتن عملکردی مناسب می‌باشد. در ادامه قصد داریم راهکارهای موفقیت در نوجوانی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

🔽 داشتن عملکرد خوب در مدرسه

یکی از موضوعاتی که در میزان موفقیت افراد در زندگی تاثیرگذار می‌باشد، تحصیلات است. بنابراین نوجوانان باید سعی کنند از سنین پایین به تحصیل خود در مدرسه توجه داشته باشند و عملکرد خوبی را از خود نشان دهند.

خوب درس خواندن به نوجوانان کمک می‌کند تا در دانشگاه‌های خوب نیز پذیرفته شوند و در رشته مورد علاقه‌شان ادامه تحصیل دهند. در صورتی که احساس می‌کنید برای پیشرفت تحصیلی نیازمند برنامه‌ریزی و دریافت اطلاعات بیشتر هستید؛ می‌توانید از مشاوره تحصیلی نیز کمک بگیرید. 

 🔽موفقیت در نوجوانی | فعال و پر انرژی

برای رسیدن به موفقیت باید سعی کنید همیشه فعال و پرانرژی باشید. در همین جهت توصیه می‌شود به صورت روزانه ورزش کنید تا برای پیشرفت کردن انگیزه داشته باشد. 

مهم نیست چه ورزشی را انتخاب می‌کنید، آنچه که اهمیت دارد این است که به طور مرتب آن را انجام دهید و فعالیت بدنی داشته باشید. داشتن فعالیت‌های بدنی از سنین پایین به افراد کمک می‌کند تا از نظر جسمانی و روانی بهتر عمل کنند. 

 🔽کمک کردن

سعی کنید برای داشتن روحیه‌ای بهتر و شادتر بودن به دیگران کمک کنید. کمک به دیگران و یا انجام کارهای خیرخواهانه سبب می‌شود شما از نظر عاطفی و احساسی در وضعیت بهتری قرار بگیرید و بار منفی را از خودتان دور کنید و بتوانید برای رسیدن به موفقیت تمرکز بیشتری داشته باشید.

🔽موفقیت در نوجوانی | داشتن دوستانی خوب

از دیگر نکات مهم در رسیدن به موفقیت در نوجوانی، داشتن دوستانی خوب می‌باشد. دوستان خوب می‌توانند شما را در مسیر پیشرفت و رسیدن به موفقیت کمک کنند، بنابراین توصیه می‌شود سعی کنید دوستانی شبیه به خود را پیدا کنید تا خالصانه در کنارهم یکدیگر را همراهی نمایید. برای آشنایی با نحوه و اهمیت انتخاب دوست در نوجوانی کلیک کنید.

🔽تعیین اهداف و برنامه‌ریزی

اشاره کوتاهی کردیم که تعیین هدف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن می‌تواند در کسب موفقیت به شما کمک کند. سعی کنید متناسب با علاقه‌مندی‌هایی که دارید شغل آینده خود را انتخاب کنید و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی نمایید.

حتما علاقه و استعداد خود را در رشته و شغلی که برای آینده انتخاب می‌کنید؛ در نظر بگیرید تا در انتها بتوانید در آن موفق عمل کنید.

البته لازم است اشاره کنیم که موفق شدن صرفا به معنای رسیدن به شغل در آینده و کار کردن نیست. شما باید در هر زمینه‌ای که مد نظر دارید، برای خود هدف تعیین نمایید و راه رسیدن به آن را برنامه‌ریزی کنید؛ حال این هدف می‌تواند یادگیری یک نوع ساز و یا موفق شدن در یک زمینه ورزشی باشد. 

برای آشنایی با نحوه برخورد با نوجوان سرکش کلیک کنید.

 🔽موفقیت در نوجوانی با حفظ آرامش

نوجوانی دوره تغییرات است و طبیعی است که شما در این سنین گاهی به دلیل فشارهای روانی بسیار، عصبانی و یا پرخاشگر باشید. اما توصیه می‌کنیم از درگیر شدن و یا ایجاد دردسر برای دیگران بپرهیزید و در تمامی لحظه‌ها آرامش خود را حفظ کنید.

در همین زمینه باید در انتخاب دوستان خود دقت کنید و از بودن در کنار کسانی که فقط به دنبال دردسر هستند و تنش ایجاد می‌کنند، جلوگیری نمایید. دوستانی که از نظر رفتاری با شما همسان هستند، می‌توانند به تقویت مهارت‌های ارتباطی و همینطور بهبود خلق و خوی‌تان به شما کمک کنند. برای جلوگیری از پیشروی استرس در نوجوانان کلیک کنید.

🔽رعایت احترام و رفتار مناسب

همواره در نظر داشته باشید که خانواده و یا معلمان شما خواستار پیشرفت و موفقیت‌تان هستند و در هر شرایطی نظرات‌شان بر صلاح شماست. بنابراین حتی اگر باورها و عقایدشان بر خلاف نظر و عقاید شما بود؛ سعی کنید احترام‌شان را نگه دارید و قدردان زحمات‌شان باشید. 

داشتن اختلاف نظر با والدین طبیعی است اما آنچه اهمیت دارد این است که شما از هر چالشی که برای‌تان ایجاد می‌شود درس بگیرید تا در انتها در محیط تحصیل در دانشگاه و یا محیط کار بتوانید تعامل درست با دیگران داشته باشید و ارتباط موثر و موفقی را با آن‌ها برقرار کنید.

🔽موفقیت با یافتن یک مسیر اجتماعی | موفقیت در نوجوانی

موفق شدن نیازمند این است که برای خود باورها و ارزش‌هایی را تعیین کنید و به آن‌ها پایبند باشید؛ این‌گونه بهتر و بیشتر می‌توانید معنای زندگی‌تان را درک کنید. در این زمینه می‌توانید کتاب‌های مفیدی را مطالعه کنید و یا از معلمان و والدین خود کمک بگیرید.

 🔽استفاده از تمام ابعاد زندگی‌تان

سنین نوجوانی، دوره کوتاهی از زندگی است که به سرعت می‌گذرد. بنابراین سعی نکنید در این دوران به صورت تک بعدی عمل کنید به طوری که در آیند حسرت بازگشت به قبل را داشته باشید. بهتر است به کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید بپردازید و از زندگی لذت ببرید.  

🔽پرداختن به کارهای مورد علاقه | موفقیت در نوجوانی

موفقیت برای هر فردی می‌تواند تعابیر و معانی متفاوتی داشته باشد. برخی یادگیری آواز خواندن، برخی خیاطی کردن و برخی دیگر داشتن تحصیلات را موفقیت می‌دانند. 

در واقع شما باید بدانید زمانی موفق خواهید شد که به کارهای مورد علاقه تان بپردازید. کاری که با انجام آن احساس مفید بودن دارید و از وقت گذراندن برای انجامش احساس لذت می‌کنید. 

چطور از نوجوانی موفق شویم؟

قوانین موفقیت در نوجوانی

برخی تصور می‌کنند که اگر از نوجوانی شروع کنند؛ شاید بتوانند در آینده موفق شوند. امام اصلا موفقیت در نوجوانی ممکن نیست. اما این باور اشتباهی است. چرا که گاهی داشتن یک سبک زندگی درست در این دوران و یا حتی درست فکر کردن؛ خودش موفقیت محسوب می‌شود. در واقع باید ذهن موفقی داشت و نه شرایطی جاص.

✨قدرت ذهن

اگر می‌خواهید به قدرت ذهن خود پی ببرید؛ تنها ده ثانیه به خوراکی هایی ترش مثل گوجه سبز و یا آلبالو فکر کنید؛ به زودی خواهید دید که براغ دهان تان بیشتر از حالت عادی ترشح می‌شود. می‌بینید که چطور افکارتان اینکار را کرد. پس برای موفقیت نیز اگر به روش درستی به آن فکر کنید توانایی ها و استعدادهایتان شما را در این مسیر قرار می‌دهند.

مثال: خانم کاندولیزا رایس وزیر پیشین وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که در کودکی پدرش همیشه او را از کنار کاخ سفید رد می‌کرده و به او می‌گفته: این محل کار تو در آینده است. همچنین عکس کاخ سفید را نیز در اتاق دخترش نصب می‌کند.

مثالی دیگر در این مورد آقای هیلتون است که کل دوران نوجوانی و جوانی اش تنها یک سرایدار هتل بوده؛ اما الان صاحب 84 هتل در دنیا است. در مصاحبه ای او می‌گوید زمانی که رئیسم اتاقش را ترک می‌کرد؛ من جای او می‌نشستم و خودم را مدیر هتل تصور می‌کردم.

✨مثبت فکر کردن

یکی از آزمایشاتی که در ای زمینه انجام شده است انداختن ماهی کوچک و بزرگی در یک آکواریوم در دو قسمت جداگانه بود. در این حالت ماهی کوچک تر که همیشه غذای ماهی بزرگ تر است با استفاده از دیوار شیشه ای از ماهی بزرگتر جدا شده بود. ماهی بزرگتر بارها برای خوردن ماهی کوچک تر تلاش کرد اما هربار به شیشه می‌خورد. با اینکه بعد از مدتی دیوار شیشه ای برداشته شده بود و ماهی بزرگتر می‌توانست ماهی کوچکتر را بخورد؛ اما اینکار را نکرد چرا که او در ذهن او همواره این دیوار وجود داشت. بسیاری از موانع ما برای موفقیت در نوجوانی ذهنی هستند. از این رو در ابتدا باید با مثبت فکر کردن بر آنها غلبه کنیم.

✨بلندپروازی

زمانی که بلند پرواز باشید؛ سنگ هایی که به طرف شما پرتاپ می‌شوند؛ به شما نخواهد خورد. از این رو به منفی بافی های دیگران گوش نکرده و تا جایی که می‌توانید آرزوها و رویاهای بزرگ داشته باشید. هرچه به چیز بزرگتر فکر کنید؛ تلاش تان نیز بیشتر می‌شود.

✨تاثیر واژگان در موفقیت در نوجوانی

جالب است بدانید که بین واژگان مختلف و احتمال موفقیت در نوجوانی رابطه تنگاتنگی وجود دارد. برای مثال این رابطه در کلمه نمی‌خواهم صفر درصد است.

نمی‌توانیم ده درصد

نمی‌دانم 20 درصد

ای کاش می‌توانستم 30 درصد

فکر می‌کنم می‌توانم 70 درصد

می‌توانم 80 درصد

انجام می‌شود صد درصد.

برای رسیدن به موفقیت در نوجوانی بهتر است سه کلمه را به طور کلی فراموش کنید: نمی‌توانم، نمی‌دانم و نمی‌شود.

✨هدف گذاری

یکی از اصل های مهم در مورد موفقیت در نوجوانی ، هدف گذاری است. بهتر است به طور مشخص و واضح اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی برای خود داشته و اقدامات مورد نیازشان را نیز انجام دهید. حتی می‌توانید هر هدف بزرگی را به اهداف کوچک تر تقسیم کرده و کمی کار خود را راحت تر کنید.

✨استفاده از قانون دانه

با نگاه کردن به طبیعت هم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که برای رسیدن به هرچیزی باید بیش از یکبار تلاش کنیم. برای مثال یک درخت سیب حاوی پانصد سیب است که هریک ده دانه دارند. اما برای رسیدن به چنین نتیجه ای به بیش از این تعداد دانه نیاز داریم. با توجه به قانون دانه باید در مصاحبه ها شغلی زیادی شرکت کنیم تا در یکی از آنها موفق شویم؛ باید با آدم های زیادی معاشرت کنیم تا یک دوست خوب پیدا کنیم و….

✨بهانه آوردن ممنوع

بهانه گیری مخصوصا در دوران نوجوانی کار ساده ای است. اما بهتر است بدانید که هیچ بهانه ای در این مورد پذیرفته نیست. چرا که بسیاری از افراد در طول تاریخ بر این موارد غلبه کرده و به موفقیت رسیده اند. در بیشتر موارد افراد در مورد عوامل بیرونی و محیطی خود بهانه گیری می‌کنند؛ که این هیچ نتیجه ای در بر ندارد.

کمبود استعداد بهانه خوبی برای موفق نشدن نیست

جالب است بدانید که معلم ادیسون او را کودن خطاب کرده حتی او را از مرسه اخراج کردند. اما او با بیش از هزار و صد پنجاه اختراع اکنون یکی از بزرگ ترین افراد جامعه علم فیزیک محسوب می‌شود. همچنین نظر متخصص ها در مورد انیشتین نیز این بود که او یک کند ذهن است. او تنها دچار بیماری دیلکسیا بود که مفهوم کلمات و عبارت ها را تشخیص نمی‌داد. مثال های زیادی از این افراد وجود دارد. به همین دلیل می‌توان گفت که هوش تنها عامل موفقیت نیست.

✨قوی ترها همیشه برنده نیستند

شرکت گوگل کار خود را در یک گاراژ آغاز کرد. در زمانی که یاهو یکی از بزرگ ترین شرکت های دنیا در زمینه موتورهای جستجو بود. اما بعدها گوگل شرکت یاهو را خرید و در حال حاضر خدمات یاهو را شرکت گوگل انجام می‌دهد. همیشه افرادی قوی تر از شما وجود دارند؛ اما این دلیلی بر شکست شما نیست.

✨خوش شانس بودن!؟

این موضوع را در مورد موفقیت در نوجوانی در نظر داشته باشید که خوش شانسی بدون تلاش محقق نمی‌شود. احد عظیم زاده و بابک بختیاری هیچ یک خوش شانس نبودند. آنها سالها تلاش کرده و یک شبه به موفقیت نرسیده اند.

سخن آخر

نوجوانی از سنین بسیار حساس و مهم در زندگی هر فردی می‌باشد که تصمیمات و رفتار انسان‌ها در آن زمان تا حد زیادی می‌تواند تعیین کننده آینده‌شان باشد. در صورتی که دچار چالش و مشکلاتی شده‌اید پیشنهاد می‌شود حتما مقاله مشکلات و انحرافات نوجوانی را بخوانید.

موفقیت در سنین نوجوانی علاوه بر اینکه نیازمند تلاش و پشتکار خود فرد است، نیازمند حمایت‌های والدین نیز می‌باشد. بنابراین پدر و مادرها باید تلاش کنند، آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند و بستر مناسبی را برای رشد و پیشرفت فرزندشان فراهم کنند. شما نوجوانان عزیز و والدین گرامی می‌توانید از مشاوره خانواده مرکز تخصصی ذهن نو کمک بگیرید و پیرامون موفقیت در سنین نوجوانی با مشاوران این مرکز مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه موفقیت در نوجوانی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

دوستان تا چه اندازه در میزان موفقیت در نوجوانان نقش دارند؟

دوست خوب می‌تواند انسان را در مسیر رسیدن به خواسته و هدف‌اش یاری کند. بنابراین نوجوانان برای رسیدن به موفقیت باید دوستان خود را با دقت انتخاب کنند. دوستانی که خیرخواهانه و خالصانه در کنارشان باشند و به آن‌ها در رسیدن به موفقیت کمک کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره