چهره خوانی و تشخیص شخصیت افراد از روی چهره

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چهره خوانی از آن دسته علومی است که می‌تواند برای بسیاری از ما جذاب باشد. اینکه بتوانیم از روی چهره یک نفر به اسرار درونی او پی ببریم شاید خواسته خیلی از ما باشد. بااین‌حال واقعاً چقدر می‌توان روی چنین چیزی حساب باز کرد؟ علومی مانند چهره خوانی سال‌های سال یا حتی شاید برای قرن‌ها قدمت دارند و به همین خاطر شاید بتوان گفت بخش‌هایی از واقعیت را درون خود دارند. اما این علوم در بهترین حالت تنها بخشی از واقعیت را نشان می‌دهند. به‌علاوه اینکه اطلاعات حاصل از آن‌ها قابل بررسی علمی نیست. به همین خاطر توصیه می‌شود برای شناخت شخصیت اطرافیان از روش‌های علمی‌تری استفاده کنید. کمک‌گرفتن از آزمون‌های روان‌شناسی و مشاوره فردی متخصص مطمئن‌ترین راه برای پی بردن به شخصیت دیگران است. برای آشنایی بیشتر با علم روانشناسی کلیک کنید.

چهره خوانی چیست؟

چهره خوانی همان‌طور که از نام آن پیداست یعنی از روی چهره یک نفر بتوانید اطلاعاتی راجع به شخصیت او به دست بیاورید. این موضوع از گذشته برای بشر جالب بوده است که بتواند بدون صحبت‌کردن و به شکلی نامحسوس اطلاعات بیشتری راجع به یک نفر کسب کند. به همین خاطر آن‌ها علم چهره خوانی را ایجاد کرده‌اند. این روش تا امروز گسترش بسیاری پیدا کرده و انواع مختلفی دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • علم پیشانی خوانی یا متوپوسکپی یکی از روش‌های چهره خوانی است. در این روش با استفاده از خطوط و چین‌هایی که روی پیشانی فرد افتاده راجع به شخصیت او قضاوت می‌کنند.
  • بررسی شکل جمجمه و همین‌طور انواع مدل‌های ذاتی و روانی افراد را جمجمه خوانی یا فرنولوژی می‌گویند.
  • چهره خوانی یا فیزیوگنومی به این معنی است که چطور از ظاهر و چهره فرد راجع به شخصیت او اطلاعات پیدا کنیم.

تشخیص شخصیت افراد از روی چهره

همان‌طور که گفتیم چهره خوانی به معنای این است که بتوانیم از روی ویژگی‌های صورت مثل فرم پیشانی یا گردی صورت یک نفر راجع به شخصیت او قضاوت کنیم. در این قسمت اصولی که چهره خوانی از آن استفاده می‌کند را بررسی خواهیم کرد. بااین‌حال بازهم تکرار می‌کنیم که این اصول قطعی نیستند. پس اگر یک نفر از اطرافیان شما ویژگی‌های خاصی در چهره‌اش دارد بلافاصله احساس نکنید که او می‌بایست خصوصیات اخلاقی خاصی را نیز داشته باشد. با همه این‌ها اصول چهره خوانی عبارتند از:

چهره خوانی و شکل صورت

  • صورت‌های کشیده و دراز: علم چهره خوانی معتقد است افراد دارای کشیده و دراز، قدرت سازگاری بالایی دارند. آن‌ها به‌راحتی با شرایط سخت کنار می‌آیند و خیلی خوب می‌توانند بحران‌ها را مدیریت کنند. به عبارتی می‌توان گفت کسانی که صورت کشیده‌ای دارند صبورتر از دیگران هستند.
  • صورت‌های گرد: کسانی که صورت گرد دارند شخصیت‌هایی متضاد با افسردگی هستند. آن‌ها همیشه دیدگاهی مثبت نسبت به محیط اطراف‌شان دارند و استعداد خاصی در ایجاد تغییرات مثبت در شرایط دارند.
  • صورت‌های پهن: صاحبان صورت‌های پهن درست مانند صورت‌های کشیده افراد صبوری هستند. آن‌ها در کنار صبوری که دارند با دیگران بسیار مهربان هستند و همیشه برای کمک‌کردن به اطرافیان خود آماده‌اند.
  • صورت‌های مربعی: صورت‌های مربعی از آن دسته انسان‌های سخت‌کوشی هستند که تا می‌توانند برای رسیدن به آرزوهای‌شان تلاش می‌کنند. بااین‌حال برخلاف کسانی که صورت‌های گرد یا پهنی دارند بیشتر طرف‌دار فردگرایی و تنهایی هستند.

چهره خوانی و پیشانی

انسان‌ها از نظر شکل پیشانی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛

پیشانی‌های صاف و بدون خط

علم چهره خوانی معتقد است کسانی که این شکل از پیشانی را دارند افراد بسیار منطقی هستند. مدیریت بحران در این افراد خوب است. آن‌ها به‌زودی و با دیدن مشکلات دستپاچه نمی‌شوند و به‌خوبی می‌توانند از پس شرایط سخت بربیایند.

فروشگاه آرامیس

پیشانی‌های دارای چین‌وچروک

برخلاف آن‌هایی که پیشانی صافی دارند چین‌وچروک روی پیشانی نشان‌دهنده یک شخصیت احساساتی و هیجانی است. صاحبان این ویژگی معمولاً به‌آسانی و با کوچک‌ترین مشکلی پریشان می‌شوند. به همین خاطر شاید کمتر بتوانند حل مسئله موفقی داشته باشند.

چهره خوانی از روی نگاه‌کردن به چشم‌ها

همیشه گفته‌اند که چشم‌ها صادق‌ترین عضو بدن هستند. به همین خاطر چشم‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی هستند که در چهره خوانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای مثال چهره شناسان معتقدند:

  • اگر در هر دو چشم بین عنبیه و پلک پایینی سفیدی وجود داشته باشد به معنای اضطراب است.
  • اگر به‌جای پایین عنبیه، بخش بالایی عنبیه رنگ سفید داشته باشد فرد علاوه بر اضطراب، پرخاشگری نیز دارد.
  • اگر سفیدی در دورتادور عنبیه وجود داشته باشد به معنای انسانی است که تعادل چندانی در شرایط روحی خود ندارد.
  • خطوط کوچکی که بیرون از چشم فرد ایجاد می‌شوند نشان‌دهنده فردی بشاش و خنده‌رو هستند.

چهره خوانی و ابروها

  • ابروهای صاف: ابروهای صاف نشان‌دهنده این است که صاحب آن‌ها اهل تفکر است و ایده‌های بسیاری در سر دارد. این ابروها معمولاً نشان‌دهنده منطقی بودن هستند.
  • ابروهای باریک: این ابروها خبر از عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایین می‌دهند.در واقع این افراد قدرت چندانی برای بیان نظرات‌شان در جمع ندارند و همیشه احساس می‌کنند دیگران از آن‌ها بهتر هستند.
  • ابروهای کمانی: نشان‌دهنده شخصیت‌های واقع‌گرا است. این افراد تمایل چندانی به خیال‌بافی ندارند و بیشتر درگیر مسائل دنیای واقعی هستند.

اهمیت پلک‌ها در چهره خوانی

کسانی که بالای پلک کوتاه و مژه‌های کمی دارند معمولاً از روابط نزدیک دوری می‌کنند. آن‌ها بیشتر تمایل دارند استقلال و فردیت خود را حفظ کنند. اما برخلاف این‌ها کسانی که پلک‌های بزرگی دارند بیش از حد به دیگران وابسته هستند.

بینی در چهره‌خوانی

  • بینی کوچک: چهره شناسان معتقدند کسانی که بینی کوچکی دارند تا حدودی بی‌ثبات هستند. آن‌ها بر سر تصمیم‌های زندگی خود نمی‌مانند.
  • بینی بزرگ: این افراد برخلاف کسانی که بینی کوچکی دارند بااراده هستند. آن‌ها اگر تصمیمی بگیرند حتماً آن را اجرا خواهند کرد.
  • صاحبان بینی‌های تیز: این افراد به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به‌راحتی با هر عقیده‌ای کنار بیایند. به همین خاطر می‌توان گفت وابستگی چندانی به آداب‌ورسوم ندارند.
  • بینی‌های عقابی: چهره شناسان این افراد را دودل توصیف می‌کنند. آن‌ها معمولاً نمی‌دانند چطور تصمیم بگیرند.

گوش‌ها و چهره‌‌خوانی

  • گوش‌های کوچک: این افراد از نظر علم چهره‌شناسی معمولاً احساس ناامنی می‌کنند. شاید به همین خاطر باشد که یکی دیگر از ویژگی‌های آن‌ها سخت‌کوشی است. در واقع تلاش می‌کنند تا این احساس ناامنی را از بین ببرند.
  • بزرگ بودن گوش: مهم‌ترین ویژگی این افراد این است که انعطاف‌پذیری و سازگاری پایینی نسبت به شرایط دارند. به همین خاطر به‌سختی با مسائل مختلف کنار می‌آیند و خیلی کم پیش می‌آید که موضوعی را رها کنند.

اهمیت گونه‌ها در علم چهره خوانی

  • گونه‌های برجسته: صاحبان این ویژگی قدرت و اعتمادبه‌نفس بالایی دارند.
  • چال گونه: اشخاصی اجتماعی و برون‌گرا که به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

چانه و فک در چهره خوانی

  • فک مربع شکل: مهم‌ترین ویژگی این افراد سرسختی و تسلیم‌ناپذیری است. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند آرزوهای‌شان را تبدیل به واقعیت کنند. رک بودن و پرخاشگری از دیگر ویژگی‌هایی است که این افراد دارند.
  • چانه‌های برآمده: آن‌ها شخصیت‌های خودشیفته‌ای هستند که هیچ‌کس به‌غیراز خودشان برای آن‌ها اهمیتی ندارد. در واقع غرور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این افراد است.
  • چانه‌های رو به عقب: این‌ها شخصیت‌های راحتی هستند که درک و سازگاری بالایی از دیگران و شرایط آن‌ها دارند. به همین خاطر هیچ‌وقت کاری را به دیگران سخت نمی‌گیرند.

چهره خوانی و اهمیت لب‌ها

  • لب‌های درشت و قلوه‌ای: علم چهره‌شناسی معتقد است مهم‌ترین ویژگی این افراد بخشندگی آنها است. آن‌ها اشخاصی مهربان هستند که به‌راحتی خواسته‌های دیگران را انجام می‌دهند. به‌علاوه لب‌های قلوه‌ای نشان‌دهنده این است که صاحب آنها تمایل دارد تا از زندگی خودش با دیگران صحبت کند.
  • لب‌های نازک: اینها افرادی درون‌گرا هستند و معمولاً ترجیح می‌دهند با خودشان تنها باشند.
  • لب بالایی نازک و لب پایین پهن: این افراد به‌راحتی می‌توانند دیگران را برای آنچه می‌خواهند متقاعد کنند.

اهمیت سر در چهره خوانی

  • داشتن سر بزرگ: چهره شناسان معتقدند کسانی که سر بزرگ‌تری دارند احتمالاً درک و فهم بالاتری دارند. به همین خاطر آن‌ها را دارای قدرت درک و استدلال بالاتری می‌دانند.
  • داشتن سر کوچک: سر کوچک از نظر چهره‌شناسی دقیقاً برعکس سر بزرگ و نشانه ناتوانی در فهم و درک فرد است.
  • سر دراز: صاحبان سر دراز احتمالاً افرادی مکار و دارای نفسی منفی هستند.

چهره خوانی و روان‌شناسی شخصیت

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین ایراد چهره خوانی این است که نمی‌توانیم آن را به‌عنوان یک علم در نظر بگیریم. به همین خاطر نمی‌توانید روی اطلاعاتی که از این روش به دست می‌آیند حسابی باز کنید. اگر به دنبال این هستید که راجع به شخصیت خود یا هر فرد دیگری اطلاعات دقیق و قابل‌اطمینانی به دست بیاورید بهترین راه این است که از یک روان‌شناس متخصص کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند و همین‌طور با استفاده از انواع آزمون‌هایی که برای این کار ساخته شده است می‌توانند پاسخ‌های معتبری راجع به ویژگی‌های شخصیتی‌تان به شما ارائه کنند. برای آشنایی با انواع تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا می‌توان به اطلاعات چهره خوانی اعتماد کرد؟

خیر؛ دانشمندان این اطلاعات را به‌عنوان علم قبول ندارند و آن را شبه علم می‌دانند. یعنی اگرچه علمی نیستند اما برای علم ضرری هم ندارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره