کودک درون فعال است

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا چیزی درباره کودک درون می‌دانید؟ شاید برای بسیاری از ما حتی قابل‌تصور هم نباشد که پس از رسیدن به سن بزرگسالی باز هم اثری از کودکی در درون‌مان داشته باشیم. در جواب این افراد باید گفت که کودک درون واقعیتی اثبات شده است. همه ما این کودک را در بخشی از ذهن خود داریم. چه از وجود این مهمان ناخوانده آگاه باشید و چه آگاه نباشید کودک درون در ذهن شما زندگی کرده و تأثیر خودش را روی بسیاری از فعالیت‌های‌تان خواهد گذاشت. به همین خاطر مشاورین توصیه می‌کنند با این بخش از وجود خودتان ارتباط برقرار کنید. زیرا در این صورت متوجه خواهید شد که چه زمانی و چه رفتارهایی از شما تحت‌تأثیر کودک درونتان هستند. این آگاهی قدرت کنترل شما روی شرایط را بالاتر می‌برد. برای رسیدن به این آگاهی می‌توانید از خدمات روان درمانی استفاده نمایید.

کودک درون چیست؟

قبل از هرچیز باید بتوانیم معنای مشخصی از کودک درون داشته باشیم. بسیاری از ما در طول روز و در صحبت‌های‌مان از این اصطلاح استفاده می‌کنیم. بااین‌حال شاید کمتر پیش آمده باشد که راجع به معنی آن هم فکر کنیم. روان‌شناسان معتقدند بخشی از شخصیت ما همیشه ویژگی‌های یک کودک را همراه خودش خواهد داشت. برای مثال کودکان سرشار از انرژی هستند؛ احتیاج به مراقبت اطرافیان دارند؛ گاهی اوقات لجباز و یکدنده می‌شوند یا حتی ممکن است بدون هیچ منطقی روی خواستن یک چیز پافشاری کنند. در یک جمله می‌توان گفت رفتارهای کودکانه مجموعه‌ای از رفتارها هستند که منطق یک فرد بالغ را همراه خود ندارند.

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که گاهی اوقات احساس کنید درگیر هرکدام از این رفتارها شده‌اید. در چنین شرایطی کودک درون‌تان ابتکار عمل را در دست گرفته است. در واقع ما همیشه از یک بزرگسال توقع داریم که رفتارهایش منطقی و دارای دلیل باشند. به همین خاطر هر زمان که احساس کردید از این شرایط خارج شده‌اید بدانید که احتمالاً سکان رفتارتان به دست کودک درون افتاده است. این کودک برخلاف تصور بسیاری از افراد همیشه هم شاد و سرزنده نیست. بلکه گاهی اوقات بسیار بداخلاق و لجباز خواهد بود. به‌علاوه میزان استفاده از آن در هر فرد متفاوت است. برخی افراد همیشه با کودک‌درون‌شان زندگی می‌کنند. اما بعضی دیگر حتی شاید سال‌ها هم به او اجازه فعالیت ندهند. پیشنهاد می‌شود مقاله علم روانشناسی چیست را بخوانید.

کودک درون خود را شناسایی کنید

همان‌طور که گفتیم از یک فرد بزرگسال انتظار داریم بتواند رفتارهای خود را با دلیل و منطق پیش ببرد. در واقع رفتار پخته و بالغانه نشانه این است که شما واقعاً بزرگ شده‌اید. پس می‌توان گفت هر زمان که رفتاری به‌غیراز این داشته باشیم در واقع نشانه‌ای برای این است که کودک‌درون شما شروع به فعالیت کرده است. این حالت شبیه به مشکلی است که در روان‌شناسی از آن به نام سندروم پیتر پن صحبت می‌شود.

سندروم پیتر پن در مورد کسانی به کار می‌رود که نمی‌خواهند مسئولیت‌های دنیای بزرگسالی را بپذیرند. پس بهتر است بگوییم بهترین راه برای اینکه ببینید کودک‌درون شما چه می‌خواهد این است که مراقب رفتارهای خودتان باشید. ببینید چه زمانی این رفتارها رنگ و بوی بالغانه خود را از دست می‌دهند؟ سپس با خودتان به دلایل این رفتار بیاندیشید. این کار باعث می‌شود متوجه بشوید کودک‌درون شما به چه چیزهایی نیاز دارد. روان‌شناسان معتقدند بسیاری از مواقع رگه‌هایی از ترس‌ها و مشکلات دوران کودکی در رفتار امروز کودک‌درون شما دیده خواهد شد. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید در این زمینه درگیر مشکل خاصی شده‌اید بهتر است راجع به آن از یک مشاور کمک بگیرید.

اهمیت ارتباط با کودک درون

کودک‌درون بخش‌هایی از تجربیات کودکی شما را همراه خودش دارد. تمامی احساسات خوب و همین‌طور ترس و کمبودهایی که در کودکی داشته‌اید حالا در این قسمت از وجود شما تأثیر خواهند گذاشت. به همین خاطر اینکه بتوانید این بخش از وجود خودتان را بشناسید اهمیت بسیاری دارد. در واقع شناخت کودک‌درون یعنی شناخت بخشی از ناهشیار که دارد روی رفتار شما تأثیرش را می‌گذارد. به همین خاطر می‌توانید از این به بعد با کنترل وضعیت موجود بسیاری از مشکلات را حل کنید و بخش مهمی از انرژی روانی‌تان آزاد خواهد شد. با همه این‌ها شناخت کودک‌درون و آشنایی با ریشه‌های آن کار ساده‌ای نیست. به‌علاوه اشتباه کردن در این مسیر می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. به همین خاطر بهتر است این کار را با کمک مشاور پیش ببرید.

فروشگاه آرامیس

چطور با کودک درون خود ارتباط برقرار کنیم؟

تجربیات لذت‌بخش کودکی

کمی زمان بگذارید و به خاطر بیاورید که وقتی کودک بودید چه خواسته‌هایی داشتید؟ چه چیزهایی برای شما لذت‌بخش بودند؟ سعی کنید حالا این شرایط را برای خودتان فراهم کنید. با کمک‌گرفتن از این کارها می‌توانید احساس سرزندگی و نشاط را مجدداً به زندگی خود برگردانید.

برای کودک درون‌تان نامه بنویسید

یکی از رفتارهایی که باعث می‌شود کودک درون شما احساس امنیت و آرامش را تجربه کند این است که با او صحبت کنید. به همین خاطر نامه نوشتن برای او می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. ابتدا سعی کنید بادقت در رفتارهای‌تان نیازهای او را شناسایی کنید و سپس بر اساس همین نیازها به او نامه بنویسید. برای مثال اگر کودک‌درون شما زخم‌خورده و عصبانی است. به او بگویید که درکش می‌کنید و می‌خواهید کاری کنید که سختی‌هایش جبران شوند.

انجام فعالیت‌های بدنی

فعالیت‌های بدنی و به‌خصوص فعالیت‌هایی که جنب‌وجوش بیشتری دارند یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود درست مانند یک کودک احساس سرزندگی و نشاط داشته باشید. به همین خاطر سعی کنید ورزش و بازی‌های کودکانه را در فعالیت‌های روزمره خود قرار بدهید.

خلاقیت داشته باشید

یکی از ویژگی‌های کودکان خلاقیت است؛ اما به‌مرور که بزرگ‌تر می‌شویم این توانایی را کنار می‌گذاریم و سعی می‌کنیم هرچه بیشتر شبیه دیگران باشیم. به همین خاطر اگر می‌خواهید با کودک درون‌تان ارتباط برقرار کنید یکی از راهکارها این است که خلاقیت را از سر بگیرید. نقاشی، مجسمه‌سازی یا حتی کارهای ساده‌ای مثل آشپزی می‌توانند منبعی برای خلاقیت شما باشند.

جملاتی که بهتر است کودک درون تان بشنود

من همیشه دوستت دارم

اینکه احساس کنیم یک نفر ما را برای خودمان دوست دارد یکی از نیازهای اصلی انسان است. بااین‌حال بسیاری از ما در کودکی این امنیت را دریافت نکرده‌ایم. ما همیشه وقتی ارزشمند و دوست‌داشتنی بوده‌ایم که کار خوبی انجام می‌دادیم. به همین خاطر مشکلاتی مثل عزت‌نفس پایین یا طرح‌واره‌های معیوب در بسیاری از ما وجود دارد. بیشتر ما هنوز هم فکر می‌کنیم به‌خودی‌خود لیاقت اینکه یک نفر دوستمان داشته باشد را نداریم. به همین خاطر لازم است که این تمرین را انجام بدهید. هر وقت یادتان افتاد به خودتان بگویید که برای خودتان بسیار باارزش و دوست‌داشتنی هستید.

تو بد نیستی

یکی از اشتباهات بسیاری از بزرگ‌ترها این است که وقتی می‌خواهند رفتار اشتباه کودک را تنبیه کنند فقط راجع به آن رفتار صحبت نمی‌کنند. آنها جوری واکنش نشان می‌دهند انگار که کودک واقعاً و ذاتاً فرد بدی است. متأسفانه باور به بد بودن در ذهن کودکان شکل می‌گیرد؛ و حتی تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند. به همین خاطر بهتر است به کودک درونتان یادآوری کنید که او واقعاً بد نیست؛ و همه چیز به‌خاطر اشتباه دیگران بوده است.

من را ببخش

همه ما در طول زندگی و با آموزش‌هایی که می‌بینیم تلاش می‌کنیم از کودک درونمان فاصله بگیریم. در واقع هیچ‌کس به دنبال توجه به نیازهای کودک درونش نیست. بلکه همه ما فقط سعی می‌کنیم به یک بزرگسال بالغ و نمونه تبدیل بشویم. به همین خاطر است که شما یک معذرت‌خواهی به کودک درونتان بابت همه لحظه‌هایی که او را تنها گذاشته‌اید بدهکار هستید.

هرکاری از دستت برمی‌آمد انجام دادی

وقتی از دریچه امروز به اتفاقات گذشته نگاه می‌کنیم راهکارهایی را می‌بینیم که شاید آن زمان به ذهنمان نمی‌رسیدند. یا شاید احساس کنیم قدم‌های اشتباهی برداشته‌ایم. بسیاری از ما این موضوع را از یاد می‌بریم که در گذشته آگاهی و توانایی امروز را نداشته‌ایم. به همین خاطر خودمان را مقصر می‌دانیم؛ و رفتار نامناسبی با خودمان خواهیم داشت. در چنین شرایطی بهتر است به خودتان یادآوری کنید که هر کاری از دستتان برمی‌آمده انجام داده‌اید. و حالا بهتر است به جای سرزنش کردن کمی مهربانانه‌تر با خودتان برخورد کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

کودک درون یعنی چه؟

کودک درون به بخشی از ذهن گفته می‌شود که همه اخلاقیات، نیازها، خواسته‌ها و ترس‌های دوران کودکی شما را همراه خودش حمل می‌کند.

چطور می‌توانم با کودک درونم ارتباط برقرار کنم؟

استفاده از فعالیت‌های پرجنب‌وجوش، توجه به خلاقیت و همین‌طور نامه نوشتن برای کودک درون از بهترین راهکارها هستند. بااین‌حال یکی از مهم‌ترین روش‌ها این است که شما به رفتارهای خود دقت کنید و ببینید ریشه و نیازهای اصلی کودک درونتان در چیست.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره