سندروم سیندرلا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا تا به حال درباره عقده یا سندروم سیندرلا چیزی شنیده‌اید؟ برخی از دختران قدرت انتخاب کردن زیادی به خود نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند منفعلانه منتظر کمک دیگران در کارهای مختلف‌شان بمانند. اغلب پرنسس‌های کارتون‌های دیزنی همچون سفیدبرفی و سیندرلا نیز چنین شخصیتی دارند. دخترانی که تمام طول زندگی خود در رنج و سختی گذرانده و در انتظار شاهزاده سوار بر اسب سفید بوده‌اند که با او به خوشبختی برسند. چنین ویژگی‌های شخصیتی باعث نادیده گرفته شدن مهارت‌ها و استعدادهای دختران شده و علاوه بر عدم پیشرفت آن‌ها، زمینه‌ساز برخی مشکلات روانی در آن‌ها می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با سایر عقده های روانی کلیک کنید.

سندروم سیندرلا چیست ؟

اولین بار از عقده سیندرلا برای اشاره به اتکای بیش‌ازحد زنان در حوزه‌های مختلف مالی، عاطفی و رفتاری به مردان به‌کاربرده شد. این سندرم درواقع به‌نوعی ترس ناهشیارانه در زنان نسبت به استقلال و خودکفایی اشاره دارد. زنان با چنین مشخصه‌ای، همواره سعی می‌کنند به‌طور افراطی حمایت مردان را برای خود داشته باشند. در این حالت، استقلال و توانایی‌های فردی زنان به نحو چشمگیری زیر سؤال می‌رود. برای تغییر این شرایط می‌توانید از خدمات روان درمانی استفاده نمایید.

علت ایجاد سندروم سیندرلا

اغلب متخصصان علت بروز سندرم سیندرلا را در شیوه‌های تربیتی دختران، از همان دوران کودکی می‌دانند. شیوه‌های تربیتی والدین در مورد دختران متمرکز بر تشویق او به خوب بودن، مهربان بودن، ادب داشتن و از خودگذشتگی است. دختر تنها در صورتی محبت و توجه والدین را خواهد داشت که بر اساس همین قواعد رفتار کند. در صورتی که هر گونه رفتار شیطنت‌آمیز و یا تلاش برای کشف محیط پیرامون توسط یک دختر، والدین را عصبی می‌کنند؛ حتی ممکن است آن‌ها فرزند خود را برای انجام چنین رفتارهایی تنبیه کنند. این در حالی است که رفتارهای اکتشافی یکی از رفتارهای مفید و حتی عادی در رشد پسربچه‌ها به‌حساب می‌آید.

دخترهایی که با این سبک تربیتی رشد می‌یابند، یاد می‌گیرند که طبق سلیقه و خوشایند مردان رفتار کنند. در باور آن‌ها ماجراجویی یا تلاش برای استقلال داشتن برای یک دختر کاملاً ممنوع و غیرعادی است. این افراد یاد گرفته‌اند که اگر می‌خواهند آسیب نبینند، باید از حمایت یک مرد بهره‌مند شوند. این مشخصه‌ها به‌خصوص در دوران بلوغ و نوجوانی بیشتر جلوه می‌کند و دختران همواره سعی می‌کنند به‌صورت زنی دوست‌داشتنی و جذاب ازنظر مردان، در جمع ظاهر شوند.

گاهی این موارد به حدی شدید و آسیب‌زا است که زمینه‌ای برای شکل‌گیری برخی اختلالات شخصیت مانند اختلال شخصیت وابسته یا اختلال شخصیت نمایشی می‌شوند.

باورهای زنان مبتلا به سندروم سیندرلا

زنان مبتلا به سندروم سیندرلا باور دارند زمانی فرامی‌رسد که شخص دیگری تمام مسئولیت‌های او را به عهده می‌گیرد، درنتیجه علاقه‌ای به جاه‌طلبی و کسب موفقیت در خود احساس نمی‌کنند. در حقیقت، این سندرم به‌صورت خاص مسئولیت‌پذیری زنان را مورد هدف و آسیب قرار می‌دهد. این‌گونه زنان، به دلیل آگاه نبودن از توانایی‌های خود اعتمادبه‌نفس بالایی ندارند و تنها راه خوشبختی را حضور مردی می‌دانند که وظایف آن‌ها را نیز بر عهده بگیرد. پیشنهاد می‌شود برای درک بهتر این عقده مقاله علم روانشناسی چیست را بخوانید.

نتایج سندرم سیندرلا

بسیاری از بخش‌های زندگی زنان توسط سندرم سیندرلا تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این افراد معمولاً خود را به‌صورت یک قربانی در زندگی می‌بینند که نیازمند رهایی توسط یک قهرمان است. در هر زمینه‌ای احساس می‌کنند که اول باید از دیگران اجازه بگیرند. تصمیم‌گیری قاطعانه و فردی برایشان بسیار طاقت‌فرسا است. همیشه احساس تردید و دودلی دارند و این ویژگی در تقریباً اکثر رفتار و گفتارشان به چشم می‌خورد. اغلب این زنان مبتلا به اختلال شخصیت وابسته نیز تشخیص گذاری می‌شوند.

رفتارهای این‌گونه افراد اغلب روی روابط بین فردی و زندگی مشترک‌شان نیز تأثیر سوء می‌گذارد. آن‌ها همواره به‌طور افراطی به دنبال گرفتن تأیید از دیگران هستند. این حالت به‌مرور باعث می‌شود که این افراد دچار نوعی درماندگی آموخته‌شده شوند و خود را در هیچ زمینه‌ای موفق نمی‌بینند.

بهبود سندرم سیندرلا

یکی از اساسی‌ترین کارها در این زمینه ‌این است که از همان ابتدا، در نحوه تربیت فرزند دختر به‌صورت معتدل‌تری رفتار کنند. لازم است والدین در دیدگاه‌های خود در مورد بایدها و نبایدهای رفتاری دختر و پسر بررسی مجدد انجام دهند و از تبعیض‌های جنسیتی دست‌بردارند.

علاوه بر این بهتر است والدین از سبک فرزندپروری مشابهی برای تمام فرزندان خود استفاده کنند. باید به دختران یاد داد که آن‌ها نیز مانند هر انسان دیگری می‌توانند از عهده کارهای مختلف برآیند. همچنین به پسرها نیز باید توضیح داد که یک زن در انسانیت و درنتیجه حقوق انسانی با آن‌ها هیچ تفاوتی ندارد.

مسئولیت‌پذیری باید از همان کودکی به هر دو جنس آموزش داده شود. آن‌ها باید یاد بگیرند که کمک گرفتن از دیگران تنها در موارد ضروری جایز است و اینکه آن‌ها باید تا حد امکان خودشان از پس مسئولیت‌های خود برآیند.

اصلاح باورهای دختران

باورهای غلطی که از کودکی به دختران یاد داده‌شده، باید مورد تغییر قرار گیرد. آن‌ها باید بفهمند که ازدواج کردن و یافتن شریک زندگی، مانند رفتن به مدرسه بخشی از روال عادی زندگی اکثر انسان‌ها به‌حساب می‌آید؛ بنابراین نباید آن را به‌عنوان هدفی برای خود قرار دهند. مهم‌ترین هدف هر انسانی، جدا از جنسیت او، یافتن معنایی برای زندگی خود و کشف هویت واقعی و اصیل خویش است. در صورتی که احساس می‌کنید خودتان یا عزیزی به این سندروم مبتلا است، حتما از خدمات روانکاوی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عقده ها می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی و روانکاوی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره