کتک زدن فرزندان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کتک زدن فرزندان آسیب‌های روحی بسیاری را برای آن‌ها در کودکی و بزرگسالی ایجاد می‌کند. به همین خاطر روان‌شناسان همیشه به والدین توصیه می‌کنند که از این رفتار خودداری کنند. اما بعضی مواقع تحمل رفتار کودک برای والدین غیرممکن خواهد شد. در این شرایط احتمالاً کنترل خشم برای آن‌ها کار بسیار سختی خواهد بود و احتمالاً تنها راه چاره را در کتک زدن کودک می‌بینند.

بااین‌حال باید گفت که برخلاف تصور بسیاری از ما کتک زدن فرزندان هرگز نمی‌تواند چیزی را حل کند. بلکه این کار تنها باعث بدتر شدن شرایط خواهد شد. به همین خاطر بهتر است راهکارهایی به‌غیراز کتک زدن فرزندتان را امتحان کنید. اگر احساس می‌کنید در پیداکردن این راه‌حل‌ها به مشکل برخورده‌اید بهتر است راجع به این موضوع با مشاوره خانواده و کودک صحبت کنید.

کتک زدن فرزندان

کتک زدن فرزندان توسط والدین

 

کتک زدن فرزندان در هیچ سنی به آن ها کمکی نمی کند. شدت، علت، روش و موقعیت کتک زدن فرزندان در میزان آسیب روانی و جسمی آن نقش دارد. شاید گاه آسیب ها کوچک باشد اما هرگز منفعتی در جهت تربیت آن ها ندارد. پس شما باید تا حد امکان روی هیجانات و واکنش های خود کار کرده تا در برخورد با اشتباهات فرزندتان رفتار متعادل تری بروز دهید. در ادامه به پیامدها و راه های جایگزین کتک زدن فرزندان اشاره کرده ایم.

برای آشنایی با ویژگی های خانواده سالم بخوانید.

فروشگاه آرامیس

پیامدهای کتک زدن فرزندان

فرقی ندارد شما جسم یا روح فرزندتان را کتک می زنید، در هر صورت این ضربه ها زخم هایی بر جسم و روح او باقی خواهد گذاشت. همیشه آسیب ها جسمانی نیستند، گاه شما با کلام تان چنان زخم هایی بر فرزندتان می گذارید که سال ها او را تحت تاثیر قرار می دهد. ما در ادامه بیشتر به پیامدهای کتک زدن فرزندان به صورت جسمی پرداخته ایم.

?یادگرفتن کودک

یکی از اولین مشکلاتی که کتک زدن فرزندان به دنبال خواهد داشت این است که فرزند شما پرخاشگری را یاد خواهد گرفت. به‌خاطر داشته باشید که کودکان بیش از هر چیز از رفتار شما یاد می‌گیرند. وقتی با رفتارتان پرخاشگری و کتک زدن را به آن‌ها یاد می‌دهید باید انتظار داشته باشید که آن‌ها نیز چه حالا و چه در آینده با اطرافیان خود به همین شکل برخورد خواهند کرد.

?آسیب روحی کودک

کتک زدن عواقب منفی جسمی و روحی بسیاری برای فرزند شما خواهد داشت. شاید چون عواقب روحی آن را نمی‌بینیم متوجه آن‌ها نباشیم. اما واقعیت این است که پیامدهای روحی این رفتار به‌مراتب بیشتر است. این کار باعث می‌شود فرزند شما احساس بدی نسبت به خودش پیدا کند. در واقع او باور خواهد کرد که بد است و به همین خاطر شما او را کتک می‌زنید. چنین باوری باعث می‌شود عزت‌نفس فرزند شما آسیب ببیند؛ این موضوع مشکلات بسیاری را در روابط اجتماعی و زندگی وی ایجاد خواهد کرد.

?آسیب‌دیدن رابطه والدین و کودک

یکی از بدترین پیامدهای کتک زدن فرزندان این است که شما رابطه آن‌ها را با خودتان دچار مشکل می‌کنید. کودکی که از والدین خود کتک می‌خورد به‌تدریج احساسات منفی از جمله ترس یا نفرت نسبت به آن‌ها را در وجود خود شکل می‌دهد. به‌علاوه آن‌ها به‌خاطر احساسات منفی که نسبت به والدین خود پیدا می‌کنند معمولاً به دنبال ارتباطاتی در محیط بیرون از خانه می‌گردند.

یکی دیگر از مشکلاتی که با کتک زدن کودک ایجاد می‌شود این است که پس از مدتی ترس او از این موضوع خواهد ریخت. در این صورت باید انتظار این را داشته باشید که آن‌ها در مقابل شما بایستند و حتی با کتک زدن آن‌ها نیز نتوانید رفتارشان را تغییر بدهید.

برای آشنایی با سایر علل و راه های رفع ترس از پدر و ترس از مادر کلیک کنید.

?پس از کتک زدن فرزندان چه می‌خواهید بکنید؟

همان‌طور که اشاره شد یکی از مشکلات کتک زدن این است که کودک پس از مدتی به آن عادت می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها بدون ترس از این مسئله رفتار اشتباه خود را ادامه بدهند. آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که در این شرایط چه خواهید کرد؟ آیا می‌توانید تنبیه بالاتری برای کودک در نظر بگیرید؟ یا برای مثال او را با شدت بیشتری کتک خواهید زد؟

?پیام مثبتی به کودک منتقل نمی‌کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه روان‌شناسان معتقدند کتک زدن نمی‌تواند اثرات تربیتی داشته باشد این است که شما با این کار هیچ پیامی را به کودک منتقل نمی‌کنید. در واقع شما به فرزندتان می‌گویید کار بدی انجام داده است. اما نه دلیل این رفتار را به او می‌گویید و نه راهکار دیگری ارائه می‌دهید. این شرایط باعث می‌شود فرزند شما در موقعیت مشابه بعدی نداند که باید چه رفتاری نشان بدهد. به همین خاطر احتمال اینکه دوباره به همین شکل رفتار کند یا هیچ کاری انجام ندهد زیاد خواهد بود.

راهکارهایی به‌غیر از کتک زدن فرزندان

جایگزین کتک زدن فرزندان

قطعا به جای کتک زدن فرزندان تان می توانید از راهکارهای مناسب تری استفاده کنید. بیشتر متخصصان کتک زدن را هرگز روش مناسبی برای فهماندن اشتباهات به فرزندان نمی دانند. دسته دیگر نیز تنبیه بدنی را فقط در شرایط و موارد محدود مجاز می دانند. بنابراین شما باید از روش های دیگر به جای کتک زدن فرزندان استفاده کنید. مطمئن باشید نتیجه این تغییر رویه را در آینده نه چندان دور خواهید دید. اما اگر قادر به تغییر رویه نیستید حتما از خدمات مشاوره روانشناختی مجموعه ذهن نو استفاده نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1️⃣ کنترل هیجان را یاد بگیرید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از مواقع رفتارهای کودک تحمل والدین را از بین می‌برد و کنترل خشم را برای آن‌ها غیرممکن می‌سازد. به همین خاطر یکی از اولین راهکارهایی که روان‌شناسان توصیه می‌کنند این است که سعی کنید هیجانات خود را کنترل کنید. برای مثال وقتی احساس می‌کنید شرایط به‌گونه‌ای است که ممکن است از کوره در بروید برای چند لحظه از فرزندتان فاصله بگیرید. یا سعی کنید حواستان را روی موضوع دیگری متمرکز کنید. اما اگر احساس می‌کنید به‌طورکلی در کنترل احساسات ضعیف هستید بهتر است راجع به این موضوع از یک روان‌شناس کمک بگیرید. برای آشنایی با مصادیق خشونت خانگی کلیک کنید.

2️⃣ با فرزندتان صحبت کنید

یکی از راهکارهایی که می‌تواند به‌جای تنبیه استفاده شود این است که با فرزندتان صحبت کنید. دلایل اشتباه بودن رفتار او را بیان کنید. به او بگویید که می‌تواند به‌جای آن از چه رفتاری استفاده کند. اما به این نکته نیز دقت داشته باشید که صحبت‌کردن با کودک اصول خاص خودش را دارد. برای مثال شما می‌بایست از دستورات کوتاه و ساده استفاده کنید. به‌خاطر داشته باشید که ذهن آن‌ها قابلیت پردازش سخنان پیچیده را ندارد. به‌علاوه سعی کنید در زمان مناسب با فرزندتان صحبت کنید. برای مثال هنگامی که او عمیقاً سرگرم بازی یا تماشای تلویزیون است تمرکزی روی صحبت‌های شما نخواهد داشت.

3️⃣ رفتارهای خوب را پاداش بدهید

به‌جای تنبیه کردن رفتارهای اشتباه به رفتارهای صحیح پاداش بدهید. خواهید دید که پس از مدتی رفتارهای اشتباه کم شده و از بین خواهند رفت. روان‌شناسان رفتارگرا معتقدند وقتی می‌خواهید فرزندتان رفتار خاصی را یاد بگیرد می‌بایست این رفتار را در او تشویق کنید. کودکان به دنبال به‌دست‌آوردن تشویق و فرار از تنبیه هستند.

به همین خاطر اگر به آن‌ها نشان بدهید که چگونه می‌توانند رضایت شما را به دست بیاورند آن‌ها با احتمال بیشتری به سراغ این رفتار خواهند رفت. به‌علاوه یکی دیگری از کارهایی که باید انجام بدهید این است که نسبت به رفتار اشتباه آن‌ها بی‌توجه باشید. در این حالت کودک متوجه می‌شود که با رفتار اشتباه خود نمی‌تواند توجه شما را به دست بیاورد و به‌تدریج این رفتار را کنار خواهد گذاشت.

اگر فرزند خود را کتک زده‌اید بخوانید

یکی از مشکلات والدین این است که پس از کتک زدن فرزند خود احساس ناراحتی و عذاب وجدان به آن‌ها دست می‌دهد. در چنین شرایطی بهترین راهکار چیست؟ روان‌شناسان معتقدند در این موقعیت‌ها از دو راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت استفاده کنید. راهکار بلندمدت این است که سعی کنید از روش‌هایی که به‌عنوان جایگزین کتک زدن از آن‌ها صحبت کردیم استفاده کنید. اما در کوتاه‌مدت بهتر است با فرزندتان صحبت کنید. از او دلجویی کنید و سعی کنید راجع به رفتاری که باعث این شرایط شده صحبت کرده و به یک نتیجه مشترک برسید.

کتک زدن فرزندان و اهمیت مشاوره

تربیت کردن فرزندان را می‌توان مهم‌ترین و درعین‌حال سخت‌ترین وظیفه والدین دانست. به همین خاطر بسیار مهم است که راجع به این موضوع با یک مشاور صحبت کنید. راهکارهای جایگزین بسیاری به‌غیراز کتک زدن برای تربیت فرزندان و حتی کودکانی که احساس می‌کنید اصلاً به حرف‌تان گوش نمی‌کنند وجود دارد. کافی است شما دانش کافی برای برخورد با آن‌ها را پیدا کنید. علاوه بر این بعضی مواقع کتک زدن فرزندان به دلیل بیماری‌های روحی والدین مثل افسردگی، اضطراب یا سوءمصرف مخدر اتفاق می‌افتد. به همین خاطر همیشه توصیه می‌شود در چنین شرایطی از یک مشاور کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتک زدن فرزندان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چرا بعضی از والدین فرزند خود را کتک می‌زنند؟

ابتلا به بیماری‌های روحی، ناتوانی در کنترل خشم و همین‌طور رفتارهای نامناسب بعضی از کودکان از جمله دلایل این مسئله هستند.

کتک زدن کودک چه پیامدهایی دارد؟

افزایش پرخاشگری در کودک، ترس از والدین و میل به جداشدن از آنها در کنار اینکه کودک از تنبیه شدن چیزی یاد نمی‌گیرد از جمله پیامدهای منفی این موضوع هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره