تربیت جنسی کودکان | اهمیت و اصول تربیت جنسی کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تربیت جنسی کودکان و اصولی که باید در این زمینه به آن‌ها توجه کرد از جمله مسائلی هستند که روانشناسان و متخصصین حوزه کودک تاکید بسیاری بر اهمیت آن دارند. تربیت جنسی صحیح‌کودکان باعث می‌شود که آن‌ها از خطراتی مثل تجاوز در امان بمانند. و همچنین سطح دانسته‌های کودکان را در کنترل والدین نگه می‌دارد.

در سال‌های اخیر و با گسترش استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی مثل ماهواره در صورتی که شما از تربیت‌جنسی کودکان خود و پاسخگویی به سوالات او شانه خالی کنید یا فرزندتان را به دلیل کنجکاوی‌هایش تنبیه نمایید احتمالا او پاسخ سوالاتش را به گونه دیگری پیدا خواهد کرد و در این راه ممکن است با محتواهایی که مناسب سن او نیست آشنا شود. به همین خاطر شما می‌بایست تربیت جنسی کودک را جدی بگیرید. همچنین بهتر است با دریافت مشاوره کودک انتقال اطلاعات جنسی متناسب با سن کودکتان را آموزش ببینید. حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودکان

 

تربیت جنسی کودکان وظیفه والدین است. این تربیت به منظور شناخت دانش و اطلاعات، رفتار مناسب برای قدرت تصمیم گیری و مهارت ها، احساس در ارزش ها و دیدگاه ها است که این عوامل با رفتار صحیح و اطلاعات صحیح کودک بوجود می‌آید. تربیت‌ جنسی‌کودکان در خانواده ها با توجه به نژاد، قومیت، مذهب و فرهنگ متفاوت از یکدیگر است. برخی از خانواده ها این موضوع را بد تلقی می‌کنند اما برخی دیگر به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی ترس از صحبت در این باره دارند. و به همین دلیل با کودک خود در این باره صحبتی نمی‌کنند.

اگر تربیت جنسی‌کودکان‌آگاهانه صورت نگیرد، کودکان این موضوع را از فضای مجازی، تلویزیون، دوستان و همکلاسی های خود آموزش می‌بینند. بنابراین بهترین راه برای تربیت جنسی کودکان، کمک از مشاورین کودک است. زمانی که تربیت‌کودکان صحیح صورت نگیرد باعث تحریکات جنسی از جمله خود ارضایی خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودارضایی کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

سن شروع تربیت جنسی کودکان

متخصصین معتقدند تربیت جنسی کودکان موضوعی نیست که در یک سن خاص و به یکباره بخواهید آن را انجام دهید. تربیت جنسی در واقع یک فرایند مداوم در طی سال‌های رشد کودک است. که باعث می‌شود او در هر مقطع سنی به اندازه نیازها و قدرت فهم خود اطلاعات دریافت کند. به همین خاطر برای تربیت جنسی کودک نمی‌توان سن خاصی را در نظر گرفت. جهت آشنایی بیشتر با اصول تربیت کودک کلیک کنید.

بهتر است از سنین 2 یا 3 سالگی که کودک شما توانایی صحبت کردن و نام بردن اشیا را پیدا می‌کند تربیت جنسی‌کودکان را با آموزش اسم اعضای بدن به وی شروع کنید. در جریان آموزش اسم اعضای مختلف بدن به فرزندتان نام اندام‌های خصوصی را نیز برای او بگویید.

نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که کودک شما باید از ابتدا با نام واقعی و صحیح اندام خصوصی آشنا بشود. در نظر گرفتن اسامی نامعمول برای این اندام‌ها باعث می‌شود کودکتان نسبت به این مسئله کنجکاوی بیشتری نشان دهد. هرچقدر شما به حالت معمول‌تری این موضوع را به فرزندتان آموزش دهید او نیز ساده‌تر از کنار آن خواهد گذشت. برای آشنایی با نحوه برخورد با کنجکاوی جنسی کودکان کلیک کنید.

اهمیت فضا و موقعیتی که برای تربیت جنسی کودکان استفاده می‌شود

فضا و موقعیتی که برای تربیت جنسی کودکان در نظر گرفته می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. کودکانی که در کنار خانواده و در فضای آرام و محبت آمیز تربیت می‌شوند، در آینده با مشکلات جنسی کمتری روبرو می‌شوند. با این روش تربیتی ذهن کودک بیشتر از موضوعات جنسیتی با عشق، تعهد، مسئولیت و پدر و مادر گره می‌خورد. زمانی که تربیت جنسی‌کودکان در فضای همسالان و همکلاسی ها انجام شود با شوخی ها، تمسخر، جنسیت زدگی و لذت همراه است. از این طریق ذهن کودک با موضوعات مختلف گره می‌خورد و از سر کنجکاوی ممکن است دست به رفتار های هنجار بزند.

به همین دلیل فضای تربیت جنسی کودکان بسیار حائز اهمیت است و کودک را با چالش های زیادی روبرو می‌کند. همه کودکان در سنین خاصی از سر کنجکاوی به دنبال کسب تجربه های جنسی هستند. چه بسا بهتر است برای کاهش آسیب ها، خانواده ها در فضای مناسبی تربیت جنسی‌کودکان را انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نامگذاری اندام جنسی کودکان کلیک کنید.

هدف از تربیت جنسی کودکان چیست؟

هدف از تربیت جنسی کودکان فراهم کردن دیدگاه سالم و مناسب در رابطه با مسائل جنسی است. تربیت جنسی‌کودکان باید با آگاهی و اطلاعات کافی جنسی به کودک صورت بگیرد. با این روش کودک با سلامت روانی و سالم رشد می‌کند و در نهایت از سوء استفاده های جنسی و آزارهای جنسی جلوگیری می‌ کند. با تربیت جنسی فرزند شما از اندام های بدن خود آگاه می‌شود و در نهایت از انحرافات جنسی پیشگیری می‌کند. هدف از تربیت جنسی تنها موضوعات در زمینه جنسی نیست و با دیگر مفاهیمی مانند عشق، علاقه و احساس صمیمیت همراه است.

در واقع تربیت جنسی کودکان به معنای آموزش آناتومی بدن، تولید مثل، بیماری های جنسی، فعالیت های جنسی، هویت جنسی، پرهیز از رابطه جنسی، جهت گیری جنسی، روش های پیشگیری از بارداری، تولید مثل، احساس مسئولیت ، مدیریت روابط صمیمانه، متعهدانه و محترمانه است.

یکی از بزرگترین اهداف تربیت جنسی کودکان کاهش ابتلا به بیماری های اچ ای وی، جلوگیری از ریسک روابط جنسی قبل از موعد، جلوگیری از کاهش حاملگی در نوجوانی و کاهش بیماری های جنسی است. بر اساس تحقیقات انجام شده نوجوانانی که در کشورهایی با تربیت جنسی رشد کرده اند، بسیار محافظانه تر روابط جنسی را تجربه می‌کنند.

نقش والدین در تربیت جنسی کودکان

نقش والدین در تربیت جنسی کودکان به چه صورت است؟ در درجه اول تربیت جنسی‌کودکان بر عهده خانواده و پدر و مادر است. والدین نباید تربیت جنسی کودک خود را به همسالان، دوستان و محیط دیگر بسپارند. در کشورهایی که آموزش جنسی در مدارس انجام نمی‌شود و والدین نیز تلاشی برای آموزش جنسی به کودک خود نمی‌کنند مسائل جنسیتی را بر عهده دوستان و رشد کودک می‌گذارند. اما در کشورهای توسعه یافته تربیت جنسی کودکان موضوع اصلی در مدارس است نیز نباید نقش والدین در آموزش جنسی را نادیده گرفت.

والدین همیشه در تربیت جنسی کودکان احساس شرم و خجالت می‌کنند. این طرز فکر خانواده ها به قدری شدید و پایبند است که با همسران خود نیز با مشکلات روبرو خواهند شد. با این طرز فکر کودمان به سمت آموزش مسائل جنسی از سمت دوستان سوق پیدا می‌کنند. طرز فکر خانواده ها معمولا به دلیل این افکار است که کودکان به تحریکات جنسی دچار می‌شوند و میل جنسی آنها نمایان می‌شود. در حالی که باید آگاه باشید اگر کودکان تربیت جنسی نادرستی ببینند نیاز به دچار تحریکات و انحرافات جنسی می‌شوند.

بی توجهی و بی اهمیتی والدین برای تربیت جنسی کودکان باعث آسیب و روبرو شدن کودک با چالش هایی در دوران بزرگسالی می‌شود. آیا می‌توانید نسبت به گرسنگی و تشنگی کودک خود بی اهمیت باشید؟ خیر. مسائل جنسی نیز در دسته نیازهای افراد قرار دارد و نباید نسبت به آن بی اهمیت شد. بنابراین برای تربیت جنسی‌کودکان وقت بگذارید و آموزش صحیح را با کمک روانشناس انجام دهید. برای آشنایی با راه های پاسخ به سوالات جنسی کودکان کلیک کنید.

نکاتی که در تربیت جنسی کودکان باید به آن‌ها توجه کنید

تربیت-جنسی-کودکان-توسط-والدین

 

تربیت جنسی کودکان شامل چند اصل کلی است. که برای همه کودکان در سنین مختلف و در ارتباط با موضوعات و شرایط متفاوت می بایست آن‌ها را رعایت کنید. اگر مشکل خاصی در ارتباط با کنجکاوی‌های جنسی کودک خود دارید. و یا نمی‌دانید چطور به سوالات او پاسخ دهید بهتر است با یک مشاور کودک در این باره صحبت کنید. در ادامه به نکاتی که در هنگام تربیت جنسی کودک باید به آن توجه داشته باشید خواهیم پرداخت.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از کودک آزاری جنسی کلیک کنید.

1. تناسب محتوا با سن کودک

اولین موضوعی که برای تربیت جنسی کودکان باید توجه داشته باشید این است که در هر مقطع سنی کودک، اطلاعاتی که به او می‌دهید باید متناسب با سطح رشدی و توانایی درک و فهم وی باشد. بیان مطالب نامناسب برای کودکان باعث ترس و نگرانی در آن‌ها خواهد شد. برای مثال اگر کودک شما راجع به چگونگی دنیا آمدن فرزندان از شما سوال می‌کند نیازی نیست که اطلاعاتی راجع به رابطه جنسی به او بدهید.

آن‌ها صرفا می‌خواهند بدانند که خواهر و برادرهایشان چطور به این دنیا می‌آیند. یک راهکار مفید این است که پیش از پاسخ دادن سوال فرزندتان، از او بپرسید راجع به این موضوع چه فکر می‌کند و چه اطلاعاتی دارد. از این طریق شما با سطح معلومات فرزندتان آشنا می‌شوید. و می‌توانید بر اساس اطلاعات او یا انگیزه‌ای که از سوال کردن دارد به او پاسخ دهید.

2. از پاسخ های نامعقول اجتناب کنید

برای تربیت جنسی کودکان، پاسخ به سوالات کودک شما اگرچه باید ساده و قابل فهم باشد. اما متخصصان معتقدند که باید از ارائه پاسخ‌های نامعقول و خیالی یا بی پاسخ گذاشتن سوالات کودکتان جدا اجتناب کنید. فرزند شما به خوبی متوجه خواهد شد که شما می‌خواهید از زیر بار پاسخ دادن به او شانه خالی کنید. و این موضوع باعث درگیری ذهنی وی خواهد شد. بهتر است مسائل را تا حد امکان واقعی ولی ساده و بدون جزئیات برای کودک توضیح دهید.

3. هنگام تربیت جنسی کودکان از تنبیه استفاده نکنید

برای تربیت جنسی کودکان از تنبیه استفاده نکنید. اگر کودکتان را در حال لمس اندام خصوصی خود دیدید و یا متوجه شدید که او و دوستانش راجع به این موضوع باهم صحبت کرده یا اندام خصوصیشان را به یکدیگر نشان می‌دهند، بهتر است بر خود مسلط باشید و از تنبیه فرزندتان خودداری کنید. اجتناب از تنبیه در زمینه سوال‌های جنسی کودک و کنجکاوی‌های او نیز مطرح است. روانشناسان معتقدند تنبیه صرفا این پیام را به کودک منتقل می‌کند که رفتارش اشتباه بوده اما نه دلیل اشتباه بودن رفتار را بیان می‌کند و نه رفتار درست را به کودک نشان می‌دهد.

بهتر است با کنجکاوی‌های جنسی کودک خود به عنوان بخشی طبیعی از رشد وی کنار بیایید. اگر احساس می‌کنید رفتارهای کودک شما از حالت معمول در مقایسه با سایر کودکان متفاوت است می‌توانید راجع به این موضوع از یک مشاور در زمینه تربیت جنسی کودکان کمک بگیرید.  

حتما درباره پوشش والدین در حضور فرزندان بخوانید.

4. صحبت های کودک خود را با دقت گوش کنید

برای تربیت جنسی کودکان سعی کنید با دقت به صحبت های کودک خود گوش کنید. اگر مشغول به کاری هستید آن را کنار بگذارید و با دقت به صحبت های کودکتان گوش فرا دهید. شاید سوالی بپرسد که شما باید حتما جواب مناسبی دهید و به گونه ای باشد که نیاز به آگاهی بیشتری داشته باشید. بنابراین برای آموزش صحیح با دقت به صحبت های کودک خود گوش دهید.

5. احساسات کودک خود را در کنید

احتمالا کودکان زمانی که سوالی در رابطه با مسائل جنسی دارند با ترس و ناراحتی و شرم همراه باشند. تربیت جنسی کودکان نیاز به درک احساسات دارد. باید فشارهای سنگین احساسات کودک را درک کنید و آرامش را به او بازگردانید. سعی کنید احساسات کودک را تکرار کنید. مثلا:

زمانی که کودک سوال می‌پرسد که من چگونه به دنیا آمده ام؟ (با شرم)

شما اینگونه پاسخ دهید که تو چگونه به دنیا آمدی؟ خودت چی فکر می‌کنی؟

6. صبور باشید و فضای مناسبی را انتخاب کنید

تربیت جنسی کودکان نیاز به صبر و حوصله دارد. باید برای کودکان فضایی دور از تنش و تمسخر انتخاب کنید. و موضوعات را در فضای مناسب و آرام توضیح دهید تا کودک بدون ترس و استرس به آگاهی و آموزش برسد.

7. قبل توضیحات اضافه از کودک بخواهید هر اطلاعی که دارد با شما در میان بگذارد

هفتمین مرحله از تربیت جنسی کودکان، سوال از خود کودک است. از او بپرسید که چه اطلاعاتی در رابطه با مسائل جنسی دارد. برخی از کودکان اطلاعات کاملی از مسائل جنسی دارند اما برای اطمینان کامل و راست و دروغ مسائل جنسی از والدین سوال می‌پرسند. سعی کنید صادق و رو راست با کودک خود صحبت کنید.

8. پدر و مادر با همراهی هم تربیت جنسی را هدایت کنند

برای اینکه کودک در امور جنسی چیزی را از والدین خود پنهان نکند لازم است تا با همکاری یکدیگر برای تربیت جنسی کودکان تلاش کنند. کودک نباید مسائل جنسی را موضوعی غیر طبیعی و پنهانی بداند، بنابراین باید والدین ارتباط صمیمانه ای با کودک برقرار کنند.

9. اگر کودک آغاز به سوال پرسیدن نکرد شما شروع کنید

برخی از کودکان هرگز سوالی در رابطه با مسائل جنسی نمی‌پرسند. اما والدین برای تربیت جنسی کودکان باید خودشان آغاز کننده باشند. برای آغاز تربیت جنسی‌کودکان از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی عاشقانه شروع کنید.

10. در رابطه با مسائل جنسی از سنین نوزادی آغاز کنید

تربیت جنسی کودکان باید از دوران نوزادی آغاز شود. به این دلیل که نوزادان از دوران نوزادی به اندام های جنسی خود واکنش نشان می‌دهند و آن را لمس می‌کنند.

11. از روانشناس کمک بگیرید

برای تربیت جنسی کودکان به شیوه صحیح و درست باید از راهنمایی های روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان کودک به خانواده ها در رابطه با آموزش مسائل جنسی آگاهی می‌دهند و نحوه رفتار درست را به والدین آموزش می‌دهند.

باورهای غلط خانواده ها برای تربیت جنسی کودکان

کودکان در سنین خاصی علاقه زیادی به اندام های خصوصی خود و دیگران نشان می‌دهند. اما چون کودکان از کودکی اندام خود را خصوصی می‌دانند از بیان سوالات هراس دارند. خانواده ها نیز باورهای غلطی در رابطه با تربیت جنسی کودکان دارند که در ادامه اشاره کرده ایم.

  • خانواده ها به این موضوع باور دارند که کودکشان اهمیتی نمی‌دهد و در رابطه با اندام های جنسی خود کنجکاو نیست.
  • گاهی والدین می‌گویند که شناخت موضوعات جنسی باعث آسیب به کودک می‌شود.
  • پدر و مادرهایی هستند که می‌گویند کودک ما در معرض سوء استفاده جنسی قرار ندارد. پس نیازی به تربیت جنسی نیست.
  • تربیت جنسی کودکان باید در حدی باشد که به سوالاتشان پاسخ دهیم.
  • گاهی خانواده ها تربیت جنسی کودکان را پای خودشان می‌گذارند و اعتقاد دارند تا زمانی که فرزند سوالی نپرسد نیاز به آموزش نیست.
  • بعضی خانواده ها باور به این دارند که کودکان احساسات جنسی ندارند.

آموزش حفظ حریم شخصی به کودک

آموزش حریم شخصی را در تربیت جنسی کودکان جدی بگیرید. پس از اینکه فرزندتان به سنین 4 یا 5 سالگی رسید و کمی قدرت درک و استدلال وی بالاتر رفت بهتر است راجع به حفظ حریم شخصی با او صحبت کنید. این موضوع را به کودک آموزش دهید که اندام خصوصی شامل کدام بخش‌های بدن است و هیچکس نباید به اندام خصوصی وی دست بزند. حتما در صحبت هایتان بگویید که او هم حق دست زدن به اندام جنسی دیگران را ندارد. برای آشنایی با شیوه آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

برای تربیت جنسی کودکان باید راه‌های دفاع از خود را نیز به کودک آموزش دهید. به او بگویید که اگر فردی قصد آزار او را داشت باید چه کند و این موضوع را به چه کسانی اطلاع بدهد. کودکان ذهنیتی عینی دارند و کارها و رفتارهایی را می کنند که عین یا حداقل مشابه آن را دیده باشند. بنابراین وقتی در محیطشان درباره مسائل جنسی هیچ صحبتی نمیشه و یا هیچ اطلاعاتی دراین باره رد و بدل نشود، آن ها نیز نمی دانند چطور درباره آن سوال کنند و یا در برخورد با مسائل جنسی چه واکنشی داشته باشند. بنابراین این مساله کاملا به والدین بستگی دارد.

آن ها باید در مورد تربیت جنسی  کودکان خود نهایت دقت و توجه را داشته باشند. اما حتما پیش از هر چیز خودتان باید در این زمینه آموزش دیده باشید. پس حتما با متخصصان کودک مشورت نمایید. روانشناسان خبره مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به شما در جهت بهبود مهارت های والدگری و ارتباطی با فرزندان‌تان خدمات ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت جنسی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تفاوت اندام خصوصی دختران و پسران را چطور برای فرزندم بیان کنم؟

در درجه اول از او بپرسید که در این باره چه می‌داند یا چه فکر می‌کند تا با سطح دانسته‌های وی در این موضوع آشنا شوید. سپس سعی کنید این مسئله را به شکلی ساده برای کودک توضیح دهید. می‌توانید به او بگویید که این یک تفاوت ظاهری مثل سایر تفاوت‌های میان دختران و پسران است.

تربیت جنسی کودکان از چه سنی شروع می‌شود؟

از زمانی که کودک شما زبان باز می‌کند و توانایی صحبت کردن پیدا کرده بهتر است تربیت جنسی را با آموزش نام اندام‌های مختلف بدن و اندام خصوصی شروع کنید.

اگر فرزندم به دلیل معاشرت با کودکان بزرگتر از خودش مسائلی را فهمید، چطور این موضوع را مدیریت کنم؟

از دعوا کردن و تنبیه کودک یا انکار واقعیات خودداری کنید. سعی کنید دانسته‌ها و احساسات او را محک بزنید و با زبان خودش آن‌ها را برایش تعریف کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره