روش های تست زنی سریع

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روش های تست زنی و یادگیری آن‌ها در قبولی داوطلبان در کنکور سراسری از اهمیت بسیاری برخوردار است. سوالات کنکور سراسری به صورت تستی و چهارگزینه‌ای طراحی می‌شوند که پاسخگویی به آن‌ها نیازمند اطلاع داشتن از تکنیک‌ها و روش‌های اصولی تست زنی است. بسیاری از دانش آموزان حتی آن‌هایی که در مدرسه دارای نمرات بالایی هستند، به دلیل بی‌اطلاعی از این روش‌های تست زنی، موفق به کسب رتبه و تراز مناسبی در کنکور نمی‌شوند و دلیل آن نیز عدم برخورداری از مهارت لازم در زمینه تست زدن است. تست زدن بیش از اینکه وابسته به دانش و سواد متقاضیان کنکور سراسری باشد، در واقع یک مهارت است. تکنیک‌های عملی و فکری بسیاری در نحوه طراحی سوالات تستی و پاسخگویی به آن‌ها دخیل هستند که در ادامه قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های تست زنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و با از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

روش های تست زنی

نحوه پاسخگویی به سوالات تستی و چهار گزینه‌ای با نحوه پاسخگویی به سوالات تشریحی، کاملا متفاوت می‌باشد که نیازمند تمرین مداوم و همینطور اطلاع از روش‌های تست زنی است. تست زدن دارای انواع مختلفی می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

برای آشنایی با نحوه برنامه ریزی برای کنکور 1403 کلیک کنید.

نوع اول : تست زنی آموزشی

نوع اول از تست زنی، تست زدن آموزشی می‌باشد. تست زدن آموزشی معمولا بلافاصله پس از مطالعه یک مبحث و یا با فاصله چند ساعته از آن انجام می‌شود. هدف از تست زنی آموزشی و یا اصطلاحا تمرینی این است که داوطلب بتواند مطلب را بهتر بیاموزد و با نکته‌ها و انواع تیپ‌های سوال آن مبحث نیز آشنا گردد. 

تست زنی آموزشی حتما باید بعد از مطالعه یک درس انجام شود و زمان در آن اهمیتی ندارد. آنچه که در این تست زدن‌های آموزشی مهم است، یادگیری نکات درسی می‌باشد. بنابراین بهتر است پس از حل هر سوال، تمامی گزینه‌های درست و غلط بررسی شود و نکات آن یادداشت گردد. بهتر است دانش آموزان در این نوع از تست زدن، از تمامی تیپ سوال‌های ساده، متوسط و سخت سوال حل کنند.

نوع دوم :روش های تست زنی آزمونی

پس از تست‌های آموزشی و یا تمرینی، داوطلبان باید تست‌های آزمونی حل کنند. همانطور که از نام تست‌های آزمونی مشخص است؛ هدف از آن‌ها ارزیابی آموخته‌ها می‌باشد. 

زمان مناسب برای تست زنی آزمونی چند روز پس از مطالعه یک مبحث است. در این روش دانش آموز باید برای حل هر سوال زمان مناسبی را در نظر بگیرد و سعی کند در یک مدت مشخص به چندین سوال از تست‌های نکته‌دار، تست‌های نزده و یا تست‌هایی با پاسخ غلط، جواب دهد. 

در حل تست‌های آزمونی، دانش آموز باید یک فضای آزمون را برای خود شبیه سازی کند و سعی نماید تکنیک‌های تست زنی را رعایت کند. پس از اتمام تست زنی انجام رفع اشکال، بررسی گزینه های درست و غلط، یادداشت نکات موجود در تست ها و درصد گیری ضروری است.

نوع سوم : تست‌‌های جمع‌بندی

برخی از زمان‌ها در طول تحصیل، به زمان‌های جمع بندی دروس خوانده شده، اختصاص دارند. ایام قبل از شروع نیمسال تحصیلی در تابستان، پس از امتحانات ترم اول، تعطیلات عید نوروز و پس از اتمام امتحانات نوبت دوم دوران جمع بندی کنکور سراسری هستند.

تست‌هایی که در این زمان باید حل شوند، تست‌های جمع بندی می‌باشند. داوطلبان می‌توانند در این زمان‌ها خلاصه‌ها و نکاتی که یادداشت کرده‌اند را مرور کنند و سپس اقدام به حل تست‌های جمع‌بندی نمایند. بهتر است تست‌های جمع‌بندی مطابق با یک برنامه‌ریزی در زمان‌های مناسب و حتما همراه با درصدگیری و رفع اشکال انجام شود.

مواد لازم در روش های تست زنی خوب

برای اینکه افراد بتوانند به اندازه دانشی که دارند، تست زن خوبی هم باشند؛ باید برخی از مواردی که پیش زمینه یک تست زنی خوب هست را آماده کنند.

1. دانش کافی در موضوع مورد نظر

اولین موردی که در تست زنی اهمیت دارد، این است که داوطلب در آن موضوع مورد نظر دانش و اطلاعات کافی داشته باشد. بنابراین قبل از اینکه اقدام به تست زدن کنید؛ سعی کنید آن مطلب را مطالعه کنید و دانش کافی برای حل سوالات آن را به دست آورید.

2. عبور از تست‌های سخت

تست‌های غلط در کنکور سراسری دارای نمره منفی می‌باشند. این نکته بسیار مهم است که اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید از آن عبور کنید و برای تعداد تست بیشتر و کسب درصد بالاتر وسوسه نشوید.

پاسخگویی به سوالات کنکور با اعتقاد به شانس و یا معجزه، کمکی به شما نمی‌کند و توصیه می‌شود اگر به پاسخ سوالی شک دارید و یا نمی‌دانید، به آن پاسخ ندهید.

3. روش های تست زنی | آمادگی فراشناختی

آمادگی فراشناختی به این معنی است که یک داوطلب کنکور سراسری در مورد تفکراتی که دارد شامل وسوسه‌ها، استرس، اضطراب و … فکر کند و بتواند آن‌ها را کنترل نماید. کنترل این دسته از افکارها سبب می‌شود که لطمه‌ای به تست زدن وارد نشود. 

5.خواندن درست سوال

بسیاری از افراد در پاسخگویی به تست‌ها عجول هستند و همین موضوع سبب می‌شود که سوال را به خوبی نخوانند و آن را متوجه نشوند. در صورتی که داوطلب صورت سوال را به خوبی نخواند و آن را متوجه نشود، بدیهی است که نمی‌تواند به پاسخ درست نیز برسد. بنابراین اگر سوال را به خوبی بخوانید و بفهمید؛ نصف راه را برای تست زنی درست پیموده‌اید. 

6. تمرین مستمر روش های تست زنی

تبدیل شدن از یک تست زن مبتدی به تست زن حرفه‌ای نیازمند تمرین مستمر می‌باشد. در نظر داشته باشید که هیچ وقت برای رسیدن به تسلط تست کافی نزده‌اید و هر زمان که می‌توانید به صورت مدیریت شده و مداوم تست بزنید.

7. مدیریت زمان

همان‌طور که می‌دانید یکی از رموز موفقیت در کنکور سراسری مدیریت زمان می‌باشد. بنابراین باید در طول مطالعه برای کنکور سراسری قادر به مدیریت زمان باشید و سعی کنید برای حل هر سوال همان اندازه زمان اختصاص دهید که برای آن در نظر گرفته شده است.

تکنیک ها و روش های تست زنی

حتما متوجه شده‌اید که حل تست‌های کنکور سراسری با اطلاع از تکنیک‌های تست زنی امکان‌پذیر است. برای اینکه بتوانید از حداکثر دانش و علم خود در جلسه این آزمون استفاده کنید؛ بهتر است از تکنیک‌‌های تست زنی مطلع باشید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با برنامه ریزی تحصیلی کلیک کنید.

1. تکنیک ضربدر و منها

زمانی که سوالات کنکور سراسری در اختیار شما قرار می‌گیرد سوال‌هایی که بلد هستید را پاسخ دهید. سوال‌هایی را که بلد نیستید را با علامت منها مشخص نمایید و سوالاتی را که برای پاسخ دادن به آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارید را با ضربدر مشخص کنید تا در آخر در صورت داشتن زمان به آن‌ها برگردید.

2. تکنیک زمان‌های نقصانی

برای پاسخ دادن به هر درس زمانی کم‌تر از زمان تعیین شده، در نظر بگیرید. در زمانی که در نظر گرفته‌اید به سوالات پاسخ دهید و از تکنیک ضرب در منها نیز استفاده نمایید. در مدت زمان باقی مانده به سراغ حل تست‌هایی که با علامت ضربدر مشخص کرده‌اید و یا درس‌های زمانبر بروید. 

3.تکنیک حذف گزینه

تکنیک حذف گزینه از روش‌های تست زنی می‌باشد که بیشتر برای درس‌های حفظ کردنی کاربرد دارد. این تکنیک به این صورت است که ابتدا گزینه‌هایی که مطمئن هستید غلط هستند را حذف کنید و از میان گزینه‌های باقی مانده پاسخ درست را پیدا کنید. 

سخن آخر

رسیدن به مهارت تست زنی برای تمامی دانش آموزان و دانشجویان امکان‌پذیر است. اما همانطور که اشاره کردیم رسیدن به مهارت تست زنی در افراد مختلف وابسته به ویژگی‌های فردی آن‌ها می‌باشد.

دخیل بودن ویژگی‌های فردی به این معنا است که فرد باید ویژگی‌های شخصیتی و ذهنی خود را به طور کامل بررسی کند و با استفاده از یک روش منحصر به فرد خودش، به این مهارت دست پیدا کند. 

برای یادگیری تکنیک‌های تست زنی متناسب با سطح دانش و ویژگی‌های فردی خود می‌توانید از یک مشاوره تحصیلی کمک بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های تست زنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و با از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

متقاضیان کنکور سراسری چگونه می‌توانند سرعت تست زنی خود را افزایش دهند ؟

حل تست‌های زیاد و مستمر، می‌تواند سبب افزایش سرعت تست زنی نیز شود.

برای حل تست‌های زمانبر و طولانی چه تکنیکی پیشنهاد می‌شود ؟

متقاضیان برای حل سوالاتی که وقت‌گیر هستند، می‌توانند از دو تکنیک ضربدر منها و زمان‌های نقصانی به طور همزمان استفاده کنند که در متن مقاله فوق توضیحات بیشتری پیرامون آن ارائه کرده‌ایم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره