استرس در مردان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استرس در مردان معمولا به دلیل باور عموم به برتر بودن جنسیت‌شان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به طوری که انتظار می‌رود مردان در برابر مشکلات سر خم نیاورده و حتی حامی اطرافیان نیز باشند. چنین دیدگاهی به خودی خود به مردان می‌توانند استرس وارد کند. احساس مسئولیت در برابر سایر اعضا و مقابله در برابر فشارهای روزمره، زندگی را برای‌شان دشوار می‌کند. شرایط وقتی سخت‌تر می‌شود که نه همسر و نه هیچ کدام از اطرافیان مردان را درک نکرده و به جای حمایت، خودشان تبدیل به اهرم فشار می‌شوند. در ادامه به نشانه های استرس در مردان و راه های کاهش و درمان آن اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

نشانه های استرس در مردان

استرس در مردان نشانه‌های مختلفی دارد که می‌توان با کمی زیر نظر گرفتن‌شان متوجه آن شد. اگرچه بسیاری از این نشانه‌ها مشابه همان چیزی است که خانم‌ها هم تجربه می‌کنند؛ اما در نشانه‌های رفتاری تفاوت‌هایی میان دو جنس دیده می‌شود. شاید این تفاوت‌ها به این خاطر باشد که مردان بر خلاف زنان نمی‌خواهند به اضطراب خود اعتراف کنند. زیرا آن‌ها استرس را نشانه‌ای از ضعف خود می‌دانند.

بسیاری از آقایان خودشان را به دلیل استرس‌هایی که تجربه می‌کنند ضعیف تصور می‌کنند. همین موضوع می‌تواند آن‌ها را در برابر بیماری‌های روانی آسیب‌پذیرتر از قبل بکند. در ادامه نشانه های جسمانی و روانی استرس در مردان آورده‌ایم. برای آشنایی با سایر علائم استرس کلیک کنید.

نشانه‌های جسمانی استرس در مردان

  • احساس تپش قلب و درد در قفسه سینه
  • احساس تنگی نفس
  • تصور اینکه چیزی در گلو گیر کرده است
  • سردرد و سرگیجه
  • دردهای عضلانی
  • درد معده، احساس تهوع و استفراغ
  • یبوست یا اسهال

نشانه‌های روانی استرس در مردان

افسردگی و احساس کم بودن

یک باور در جامعه وجود دارد که مردان را بسیار توانمند می‌داند. براساس این باور مردان هرگز نباید در مقابل چیزی احساس ضعف داشته باشند. اما همین باور می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. برای مثال مردانی که دچار استرس می‌شوند تصور می‌کنند که ضعیف هستند. همین موضوع می‌تواند تأثیر منفی بسیاری روی سلامت روان آن‌ها داشته باشد. برای مثال این طرز فکر باعث درگیری با بیماری‌های روحی بسیاری از جمله افسردگی می‌شود.

گوشه‌گیری

فروشگاه آرامیس

زنان هنگامی که دچار مشکل می‌شوند از آن صحبت می‌کنند. این باعث می‌شود که آن‌ها تا حدودی آرامش خود را به دست بیاورند. به‌علاوه از کمک‌های دیگران نیز استفاده خواهند کرد. اما مردان معمولاً وقتی دچار مشکل می‌شوند سکوت خواهند کرد. به همین خاطر گوشه‌گیری و انزواطلبی یکی از نشانه‌هایی است که در این زمان‌ها از مردان می‌بینید.

به‌هم‌ریختن الگوی خواب

یکی از نشانه‌های تقریباً همیشگی مشکلات روانی و به‌خصوص استرس به‌هم‌ریختن الگوی خواب است. بعضی‌ها در این شرایط دائماً احساس خستگی می‌کنند و می‌خوابند. اما برخی دیگر بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. بی‌خوابی می‌تواند به‌صورت دشواری در به خواب رفتن یا بیدارشدن زودتر از موعد باشد. بعضی‌ها نیز خواب ناآرامی را تجربه می‌کنند. به این صورت که در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوند یا کابوس می‌بینند. اگر درگیر این مشکلات شده‌اید بهتر است برای برطرف‌کردن آن از یک مشاور کمک بگیرید.

نشانه های رفتاری استرس در مردان

پرخاشگری

یکی از اولین واکنش‌های مردان به فشار روانی پرخاشگری است. به‌طورکلی مشکلات روانی مثل افسردگی یا اضطراب در مردان، خود را به‌صورت پرخاشگری نشان می‌دهد. یکی از دلایل این شرایط این است که حجم زیادی از ظرفیت روانی مردان درگیر مشکلی است که باعث استرس آن‌ها شده است. به همین خاطر مردان ظرفیت کمتری برای روبه‌رو شدن با مسائل مختلف دارند.

استفاده از مواد مخدر

همان‌طور که گفتیم اعتراف به وجود مشکلات برای مردان کار بسیار دشواری است. به همین خاطر بسیاری از آن‌ها به سمت راه‌های اشتباهی برای تسکین مشکلات‌شان می‌روند. یکی از این راهکارها می‌تواند استفاده از مواد مخدر باشد. این مواد به دلیل آرامش موقتی که به فرد می‌دهد می‌تواند برای آن‌ها تجربه شیرینی باشد. به همین خاطر بسیاری از مردان برای فرار از مشکلات زندگی به سراغ استفاده از مخدرها می‌روند.

روش‌های اندازه‌گیری استرس مردها

یکی از سؤالاتی که پیش می‌آید این است که استرس را چطور می‌توان اندازه‌گیری کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت روش‌های بسیاری برای این کار وجود دارد یکی از این روش‌ها این است که از فرد خواسته می‌شود از یک تا ده به استرس خود نمره بدهد. طبیعتاً هرچه نمره‌ای که شما به میزان استرس خود می‌دهید بالاتر باشد به این معناست که شرایط بیمار بدتر است و به کمک سریع‌تری نیاز دارد.

یکی دیگر از روش‌های سنجش استرس را توماس هلمز و همکارش ریچارد رای ایجاد کرده‌اند. در این روش فهرستی از رویدادهای استرس‌زا به بیمار داده می‌شود و از او می‌خواهند که مشخص کند کدام یک از اتفاقات درون فهرست استرس بیشتری را در او ایجاد کرده است. معمولاً مرگ همسر یا جدایی رویدادی است که بیشترین استرس را به همراه دارد.

خطرات استرس برای سلامتی جنس مذکر

همان‌طور که گفتیم استرس می‌تواند تأثیرات بسیاری روی سلامتی فرد داشته باشد. یکی از اولین و شایع‌ترین تأثیراتی که استرس به همراه خودش می‌آورد درگیری با بیماری‌های قلبی و عروقی است. خطر سکته‌های قلبی یا ابتلا به فشارخون بالا در مردانی که شرایط عصبی نامناسبی دارند به‌مراتب بالاتر از دیگران است.

علاوه بر بیماری‌های قلبی اختلال در سیستم ایمنی یکی دیگر از مشکلاتی است که به دنبال استرس‌های مزمن ایجاد می‌شود. استرس‌های مزمن با ترشح دائم کورتیزول بدن را در یک حالت آماده‌باش دائمی قرار می‌دهند. این شرایط باعث می‌شود که بیمار دیر یا زود درگیر مشکلاتی مثل ضعف سیستم ایمنی بشود. به دنبال ضعف سیستم ایمنی مشکلاتی مانند انواع بیماری‌های عفونی و یا بیماری‌های نقص ایمنی برای فرد پیش خواهد آمد. بیماری‌های گوارشی مثل زخم معده و یا اختلالات جنسی مانند دشواری در نعوظ یا انزال زودرس از دیگر مشکلاتی هستند که استرس می‌تواند به همراه داشته باشد.

راهکارهایی برای مبارزه با استرس در مردان

صحبت کنید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از مردان صحبت‌کردن از مشکلات خود را نشانه ضعف می‌دانند. اما واقعیت این است که صحبت‌کردن تأثیر بسیاری روی آرام شدن شرایط روحی شما دارد. همه ما این تجربه را داشته‌ایم که وقتی از مشکلات صحبت می‌کنیم احساس می‌کنیم آرام شده‌ایم. به‌ویژه با صحبت‌کردن متوجه این موضوع می‌شوید که اطرافیان‌تان شما را دوست دارند و برای حمایت از شما آماده‌اند. همچنین ممکن است راهکارهایی به ذهن آن‌ها برسد که شما متوجه آن‌ها نبوده‌اید. به همین خاطر بهتر است صحبت‌کردن را به‌عنوان یک راهکار جدی در نظر بگیرید.

پیاده‌روی کنید

ورزش‌کردن یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به شما در کاهش استرس کمک کند. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید درگیر استرس هستید بهتر است ورزش منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهید. متخصصین معتقدند روزانه 20 دقیقه ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا بسیاری از تنش‌های روانی را از خود دور کنید.

تکنیک‌های آرام‌سازی

تکنیک‌های آرام‌سازی مجموعه‌ای از روش‌ها هستند که به شما کمک می‌کنند استرس را از بدن خود دور کنید. این روش‌ها شامل تکنیک‌های تنفس، یوگا، ریلکسیشن و روش‌هایی ازاین‌دست هستند. یادگرفتن و استفاده از این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا بسیاری از مشکلات خود را حل کنید

از یک مشاور کمک بگیرید

بسیاری از مواقع استرس چیزی نیست که به‌راحتی بتوانید با آن کنار بیایید. استرس ممکن است ریشه در باورهای کودکی شما داشته باشد یا گاهی اوقات شرایط آن‌قدر پیچیده می‌شود که احساس می‌کنید واقعاً هیچ پناه و راه چاره‌ای در مقابل شرایط پیش‌آمده ندارید. در چنین موقعیت‌هایی بهتر است برای تغییر شرایط از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با آموزش راهکارهای حل مسئله به شما و همین‌طور تغییر افکار منفی‌تان، به شما کمک می‌کنند. برای آشنایی با انواع روش های درمان استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل درد ناشی از استرس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مهم‌ترین نشانه‌های اضطراب در مردان چیست؟

افسردگی و گوشه‌گیری، پرخاشگری و تحریک‌پذیری و همین‌طور نشانه‌هایی مانند بالارفتن ضربان قلب، تنگی نفس و احساس دل‌شوره از علائم استرس هستند.

چطور می‌توانم به همسرم کمک کنم استرس نداشته باشد؟

سعی کنید در یک فضای آرام با همسرتان صحبت کنید؛ و به او بگویید که هر مشکلی پیش آمده باشد شما در کنارش هستید و می‌تواند روی کمک شما حساب کند. صحبت‌کردن یکی از راهکارهای بسیار مفید برای تخلیه استرس در مردان است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره