خوشحال بودن با شریک زندگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خوشحال بودن با شریک زندگی شاید مهم‌ترین هدف همه ما از ازدواج باشد. هیچ‌کس برای داشتن یک رابطه سرد و ناراحتی‌هایی که این رابطه همراه خودش می‌آورد ازدواج نمی‌کند. بااین‌همه بسیاری از مواقع و با گذشت مدتی از ازدواجمان زندگی ما هم به سمت سردی می‌رود. در حقیقت یکی از جدی‌ترین مشکلات در زندگی زوجین این است که دیر یا زود برای هم عادی می‌شوند. اینجاست که این سؤال پیش می‌آید: (خوشحال بودن با شریک زندگی چطور به دست می‌آید؟). خوشبختانه اینکه شما بتوانید در کنار همسرتان خوشحال باشید موضوعی است که به‌راحتی به آن می‌رسید. اما شرط آن این است که برخی نکات را در زندگی مشترکتان رعایت کنید. بااین‌حال دقت داشته باشید که اگر مشکلات جدی در زندگی شما به وجود آمده قبل از هر کاری باید این مشکلات را برطرف کنید. برای این کار بهترین روش دریافت مشاوره خانواده است.

اهمیت خوشحال بودن با شریک زندگی

بسیاری از زوجین تصور می‌کنند اینکه کنار همسرشان شاد نیستند به‌خاطر زمانی است که از رابطه آن‌ها گذشته است. در حقیقت بسیاری از ما تصور می‌کنیم اینکه پس از مدتی زندگی ما و همسرمان از آن شور اولیه خالی شود بسیار عادی است. اما شاید برای‌تان جالب باشد اگر بگوییم زوج‌های موفق تا آخرین روز زندگی مشترک نیز احساس شادی و آرامش را در کنار یکدیگر تجربه می‌کنند. به همین خاطر شما هم اگر بخواهید و کمی در رفتارتان تغییر ایجاد کنید می‌توانید به این نقطه برسید.

تحقیقات مشاورین خانواده نشان می‌دهد زوجینی که در یک محیط عاطفی شاد و پرانرژی زندگی می‌کنند نسبت به دیگران سلامت روان بالاتری دارند. آن‌ها احساس می‌کنند یک نفر همان‌طور که هستند دوست‌شان دارد و این موضوع می‌تواند تأثیر بسیاری روی اعتمادبه‌نفس و شرایط روحی هرکدام از ما داشته باشد. به‌علاوه هرچقدر فضای عاطفی خانواده شما شادتر و سالم‌تر باشد فرزندانی که در این خانواده بزرگ می‌شوند هم از نظر روانی سالم‌تر خواهند بود. آن‌ها محبت کردن را از رفتار پدر و مادر یاد می‌گیرند و در آینده احتمالاً زندگی مشترک موفقی خواهند داشت. برای آشنایی با ویژگی های زندگی مشترک موفق کلیک کنید.

راهکارهایی برای خوشحال بودن با شریک زندگی

سؤال اصلی این است که چطور می‌توانیم زندگی مشترک خود را تبدیل به یک فضای شاد کنیم؟ برای رسیدن به این نقطه می‌توانید از چند راهکار ساده استفاده کنید. برای انجام این راهکارها نیاز به همراهی همسرتان ندارید. مطمئن باشید که وقتی همسرتان تغییر رفتار شما را می‌بیند دیر یا زود او هم رفتارش را تغییر خواهد داد.

1- درگیر روزمرگی‌ها نباشید

یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که خوشحالی و نشاط را از رابطه شما می‌برد روزمرگی‌ها هستند. همه ما آن‌قدر درگیر شرایط عادی زندگی می‌شویم که دیگر جایی برای شادی و تنوع باقی نمی‌ماند. اما اصلی‌ترین کاری که باید انجام بدهید این است که دقیقاً در همین شرایط سعی کنید برای همسرتان وقت بگذارید. اجازه ندهید همه چیز تبدیل به روال عادی زندگی شود؛ بلکه سعی کنید با تغییر در برنامه‌های روزانه یکنواختی را از زندگی خود دور کنید. برای مثال می‌توانید وقتی همسرتان از سرکار برمی‌گردد زمانی را برای ساعت چای خوردن و صحبت با یکدیگر، تماشای تلویزیون، پیاده‌روی یا هرچیز دیگر در نظر بگیرید.

برای جلوگیری از عادی شدن رابطه بعد ازدواج کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

2- بین همسر و فرزندان‌تان تعادل برقرار کنید

خوشحال بودن با شریک زندگی بسیاری از مواقع زمانی از بین می‌رود که پای فرزندان وسط باشد. بسیاری از پدر و مادرها آن‌قدر درگیر تربیت فرزندان و تأمین مخارج آن‌ها هستند که دیگر زمانی را برای با هم بودن اختصاص نمی‌دهند. اما به این موضوع دقت داشته باشید که فرزندتان تنها بخشی از ازدواج‌تان است. بی‌توجه بودن به همسر و نداشتن زندگی مشترک می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای زندگی‌تان به همراه داشته باشد. به همین خاطر یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بین درگیری‌های مربوط به فرزندان و همین‌طور بودن در کنار همسرتان تعادل برقرار کنید.

3- به همسرتان نشان بدهید که دوستش دارید

ساده‌ترین راه برای اینکه در کنار همسرتان رابطه خوبی داشته باشید این است که به او نشان بدهید دوستش دارید. با استفاده از جملات محبت‌آمیز، توجه به چیزهایی که همسرتان دوست دارد یا هر راه دیگری که فکر می‌کنید او را خوشحال می‌کند به همسرتان نشان بدهید که هنوز هم به‌اندازه روزهای اول دوستش دارید. بسیاری از زوج‌ها به اشتباه فکر می‌کنند پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک دیگر لازم نیست که به همسرشان بگویند دوستش دارند. اما این یک باور اشتباه است که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای زندگی مشترک شما به همراه داشته باشد. این که شما به همسرتان نشان بدهید با وجود گذشت سال‌ها هنوز هم به‌اندازه روزهای اول او را دوست دارید می‌تواند برای رابطه‌تان بسیار کمک‌کننده باشد.

4- بی‌دلیل عشق بورزید

گاهی اوقات شرایط زندگی آن‌قدر سخت می‌شود که ما احساس می‌کنیم زمانی برای محبت باقی نمانده است. در حقیقت آن‌قدر درگیر مشکلات هستیم که دیگر به این مسائل فکر هم نمی‌کنیم. اما تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌های شاد در هر شرایطی که قرار داشته باشند بازهم به یکدیگر محبت می‌کنند. آن‌ها از این طریق به یکدیگر نشان می‌دهند که تنها در روزهای خوشی در کنار هم نیستند. بلکه در سختی‌ها نیز با یکدیگر دوست هستند. این می‌تواند آرامش روانی بسیاری را در شرایط سخت برای آنها به همراه داشته باشد.

5- به خوبی‌های همسرتان توجه داشته باشید

دیدن بدی‌ها و نقاط ضعف همیشه راحت‌تر از دیدن خوبی‌هاست. بسیاری از ما بدون توجه به اصول یک انتقاد صحیح، دائماً از همسرمان ایراد می‌گیریم و نقاط ضعف او را یادآوری می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تا همسرتان اعتمادبه‌نفس خودش را از دست بدهد. به‌علاوه مشکلات بسیاری را هم برای رابطه شما به همراه خواهد آورد. به همین خاطر روان‌شناسان خانواده توصیه می‌کنند این عادت را کنار بگذارید. اگر می‌خواهید در کنار همسرتان زندگی شادی داشته باشید بهتر است روی خوبی‌های او تمرکز کنید. سعی کنید نقاط قوت همسرتان را پیدا کنید و حتی به خود او بابت این موضوعات بازخورد مثبت بدهید.

6- قهر نکنید

یکی از ویژگی‌های همسران شاد این است که قهر در میان آن‌ها جایی ندارد. البته این به معنای آن نیست که این زوج‌ها بایکدیگر دچار اختلاف نمی‌شوند. اما آن‌ها می‌دانند اختلاف‌های‌شان را چطور مدیریت کنند. به‌خاطر داشته باشید که قهر کردن می‌تواند مشکلات بسیاری را در رابطه شما ایجاد کند. برای مثال شما با قهر چیزی را حل نمی‌کنید. بلکه همه اختلافات سرجای خودشان باقی خواهند ماند. به‌علاوه این کار دقیقاً نقطه مقابل شاد بودن است و پس از مدتی نیز تبدیل به یک عادت در زندگی شما می‌شود. زوجین موفق علی‌رغم تمام دعواها و اختلافاتی که با یکدیگر داشته باشند بازهم با هم صحبت می‌کنند؛ آن‌ها اختلافات‌شان را دلیلی برای اینکه به هم محبت نکنند نمی‌بینند. به همین خاطر رابطه عاطفی میان آن‌ها همیشه باثبات باقی خواهد ماند.

7- اهمیت استقبال در خوشحال بودن با شریک زندگی

وقتی همسرتان به خانه برمی‌گردد از او استقبال کنید. این کار باعث می‌شود او احساس کند حضورش برای شما مهم است؛ در حقیقت همه ما دوست داریم وقتی وارد جایی می‌شویم با یک استقبال گرم مواجه بشویم. بی‌توجهی به حضور ما می‌تواند تبدیل به دلیل و انگیزه‌ای باشد برای اینکه از این به بعد با تردید وارد آن محیط شویم.

8- در طول روز همسرتان را فراموش نکنید

یکی از اشتباهات رایج این است که بسیاری از خانم‌ها و آقایان در طول روز درگیر برنامه‌های خودشان هستند. آن‌ها فقط زمانی که به خانه می‌رسند ساعتی را برای بودن در کنار هم اختصاص می‌دهند. اما اگر می‌خواهید رابطه خود را با همسرتان بهتر کنید باید در طول روز نیز ارتباط‌تان را با هم حفظ کنید. این ارتباط می‌تواند بسته به حجم کار شما حتی در حد یک پیام باشد اما به همسرتان نشان می‌دهید که به یاد او هستید.

برای ایجاد فضایی شاد حتما مقاله شوخی با همسر را بخوانید.

9- روش محبت کردن او را بشناسید

همه آدم‌ها برای محبت کردن از یک روش ثابت استفاده نمی‌کنند. یکی از راهکارهای مهم برای اینکه زندگی شادی داشته باشید این است که زبان محبت کردن همسر خود را بشناسید. بعضی از ما محبت خود را با زبان نشان می‌دهیم. اما محبت عده دیگری را باید از کارهای‌شان فهمید. ممکن است خرید یک هدیه یا بیان اینکه به یادتان هستند نشانه این باشد که دوست‌تان دارند. اگر بتوانید زبان عشق همسرتان را پیدا کنید زندگی آرام‌تری در کنار هم خواهید داشت. تا زمانی که شما انتظار داشته باشید همسرتان دقیقاً همان‌طور که شما می‌خواهید محبت کند احتمالاً فقط تنش را در زندگی خود افزایش می‌دهید.

10- خوشحال بودن با شریک زندگی با ساختن خاطرات مشترک

یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که به شما کمک می‌کند زندگی شادی داشته باشید این است که با همسرتان خاطرات مشترک بسازید. برای مثال یک‌بار با هم آشپزی کنید؛ به یک گردش بروید؛ یا حتی باهم یک فیلم تماشا کنید. مشاورین خانواده معتقدند داشتن خاطرات مشترک یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که به شما کمک می‌کند تا رابطه خود را با یک نفر بهتر کنید. برای ایجاد صمیمیت با همسر کلیک کنید.

خوشحال بودن با شریک زندگی و زمان نیاز به مشاوره

گاهی اوقات اختلافاتی که میان شما و همسرتان پیش آمده باعث می‌شود که نتوانید زندگی شادی را در کنار هم تجربه کنید. احتمالاً شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که مشکلات تمام نمی‌شوند. شما پس از هر اختلاف تنها آنها را فراموش می‌کنید. اما هر بار که اختلاف جدیدی بین شما پیش بیاید دوباره همه چیز را به‌خاطر می‌آورید. مشاورین خانواده نیز معتقدند که وقتی مشکلات جدی در فضای خانواده شما وجود داشته باشد شما نمی‌توانید فضای شادی را تجربه کنید. در این موقعیت‌ها اولویت با حل کردن مشکل است. به همین خاطر اگر شما هم احساس می‌کنید در زندگی مشترکتان اختلافاتی هست که باید آنها را حل کنید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوشحال بودن با شریک زندگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم یکنواخت شدن زندگی مشترکم را از بین ببرم؟

سعی کنید روال عادی زندگی را از بین ببرید و کمی تنوع در محیط و عادت‌های زندگی ایجاد کنید. برای مثال با کمک همسرتان برنامه‌های جدیدی برای زندگی بریزید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره