آزمایش اعتیاد و منفی شدن تست اعتیاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آزمایش اعتیاد یکی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی است که هر فرد در طول مراحل زندگی و برای اهداف مختلفی همچون استخدام، ازدواج و… انجام می‌دهد. با توتست جه به پایین آمدن سن اعتیاد در کشور و از آنجایی که افراد معتاد، مصرف مواد مخدر را انکار می‌کنند شناسایی انواع روش‌های آزمایش اعتیاد می‌تواند به اطرافیان فرد کمک کند که اطلاعات بیشتری از وضعیت وی بدست آورند. به همین خاطر در این مطلب انواع تست‌های اعتیاد و اعتبار آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. در صورتی که نسبت به سلامت یکی از اطرافیانتان دچار تردید هستید می‌توانید با کمک گرفتن از روانشناسان حوزه اعتیاد به مواد مخدر، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش اعتیاد و منفی شدن تست اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

انواع آزمایش اعتیاد

انواع آزمایش اعتیاد

تست‌های اعتیاد بسته به نوع ماده مخدر در انواع مختلفی ارائه می‌شوند و هریک از آن‌ها شیوه مشخصی برای تشخیص مصرف مواد مخدر توسط فرد دارند. به طور کلی از مهم‌ترین تست‌های اعتیاد می‌توان به آزمایش ادرار، پلاسمای خون، بزاق و عرق اشاره کرد که در ادامه هر یک از این موارد به صورت جداگانه توضیح داده می‌شود. در صورت نگرانی درباره مثبت شدن آزمایش اعتیاد خود می توانید با دریافت مشاوره ترک اعتیاد راهکار مناسب را دریابید.

_آزمایش ادرار | آزمایش اعتیاد

متداول‌ترین راه برای تشخیص اعتیاد، آزمایش ادرار است. از این روش برای تشخیص اعتیاد به انواع مختلفی از مواد مخدر استفاده می‌شود. دقت نسبتا پایین یکی از مشکلات آزمایش ادرار است و به همین خاطر مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث تغییر نتیجه آزمایش شود. با این این‌حال آزمایش ادرار، با توجه به سرعت پاسخگویی و مقرون به صرفه بودن، بیشترین کاربرد را در محیط‌های کاری و قانونی دارد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک کنید.

_آزمایش پلاسمای خون

یکی از آزمایش‌های قابل اعتماد و دقیق برای تست اعتیاد، آزمایش پلاسمای خون است اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد هزینه‌بر بودن این روش آزمایش نسبت به سایر روش‌ها می‌باشد. روش آزمایش پلاسمای خون برای انواع مختلفی از مواد مخدر مانند شیشه، کوکائین، کراک و الکل قابل استفاده است.

_آزمایش موی سر و بزاق | آزمایش اعتیاد

یکی از جدیدترین روش‌های تشخیص مصرف مواد مخدر که در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است آزمایش نمونه موی سر و آزمایش بزاق است. با توجه به اثری که از متابولیت مواد مخدر در موهای فرد مصرف‌کننده باقی می‌ماند، آزمایش موی سر می‌تواند با دقت بسیار بالاتری مصرف مواد مخدر در بدن فرد را نشان دهد. آزمایش بزاق به طور کلی نتیجه و عملکردی مشابه آزمایش ادرار برای تشخیص اعتیاد دارد.

_غربالگری روانشناختی

از آنجایی که بر اساس راهنمای تشخيصي و آماری اختلال‌های روانی، مصرف مواد مخدر یک بیماری روانی محسوب می‌شود و همچنین با توجه به اینکه بسیاری از مواد مخدر باعث ایجاد وابستگی روانی در فرد می‌شوند، یکی از راه‌های آزمایش اعتیاد استفاده از غربالگری روانشناختی است که می‌بایست توسط یک روانشناس یا روانپزشک آموزش دیده انجام شود. اگر شما نشانه‌های رفتاری یا روحی مثل پرخاشگری، بدبینی، توهم یا هر نشانه غیر متعارف دیگری را در نزدیکانتان مشاهده می‌کنید بهتر است با یک روانشناس در این باره صحبت کنید. برای اطلاع از روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

دقت آزمایش اعتیاد

از آنجایی که هر یک از روش‌های آزمایش اعتیاد دقت تشخیصی متفاوتی دارند شناسایی و آگاهی از دقیق‌ترین روش آزمایش اعتیاد می‌تواند برای اطرافیان فرد مصرف‌کننده امری با اهمیت تلقی شود. همانطور که پیشتر هم گفته شد هیچ روش آزمایشی دقت صد در صد ندارد، اما می‌توان دقیق‌ترین آزمایش موجود برای آزمایش اعتیاد را تست نمونه موی سر دانست.

البته نکته‌ای که در ارتباط با این تست باید به آن اشاره کرد این است که تست نمونه موی سر در مقایسه با سایر تست‌های اعتیاد هزینه بالایی دارد و به همین خاطر ممکن است انتخاب بسیاری از افراد نباشد. در جدول زیر می توانید با تست هر کدام از مواد اعتیادآور بیشتر آشنا شوید.

🔹تست اعتیاد به ب2

🔹 تست تریاک

🔹تست شیشه

🔹 تست اعتیاد به حشیش

🔹تست اعتیاد به کوکائین

🔹تست اعتیاد به کوکائین

🔹تست هروئین

🔹 تست مورفین

🔹تست گل یا ماریجوانا

🔹تست متادون

🔹 تست اعتیاد به کراک

🔹تست ترامادول

چه داروهایی را نباید قبل از آزمایش اعتیاد مصرف کرد؟

مصرف برخی از داروها باعث می‌شود که جواب آزمایش فرد علی‌رغم نداشتن اعتیاد، مثبت اعلام شود. به عنوان مثال مصرف داروهایی مانند آمفتامین‌ها، متادون و کدئین با دوز مصرفی بالا می‌تواند جواب آزمایش شما را مثبت کند. با این حال در مجموع می‌توان به داروهای زیر اشاره کرد.

  • داروهای ضد افسردگی
  • آنتی هیستامین‌ها
  • انواع داروهای آنتی بیوتیک
  • آمفتامین‌ها
  • دیکلوفناک
  • متادون
  • و…

در نتیجه به یاد داشته باشید که قبل از انجام آزمایش اعتیاد این دارو‌ها را مصرف نکنید.  در چنین شرایطی اگر آزمایش اعتیاد شما مثبت شد، انجام دوباره تست ضروری است. اگر شما از داروهای نام برده شده استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک روانشناس جهت مشاوره انجام آزمایش اعتیاد و بهترین زمان و شیوه انجام تست، کمک بگیرید.

عوامل موثر بر منفی شدن تست اعتیاد

عوامل متعددی می‌توانند بر جواب آزمایش تاثیر گذاشته و منجر به منفی شدن نتیجه شوند. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف بوپرنورفین
  • استفاده از رقیق کننده‌ها
  • تغییر سطح PH خون با مصرف مواد خوراکی اسیدی یا بازی
  • نوشیدن آب بیش از حد
  • استفاده از داروهای ادرار آور

بسیاری از مواقع با وجود اعتیاد و یا برعکس عدم وجود اعتیاد جواب آزمایش اعتیاد با واقعیت تفاوت دارد، این موضوع موجب سردرگمی بسیاری از افراد می شود. در این زمان توصیه می کنیم حتما از مشاوره استفاده کنید، با مراجعه به مرکز مشاوره روانشاسی ذهن نو می توانید به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین مشاوره دریافت کنید.

توصیه می‌کنیم در صورت مثبت شدن جواب آزمایش حتی در اثر کدئین از اقدامات خودسرانه پرهیز کرده و جهت ترک اعتیاد اقدام نمایید.

راه هایی برای منفی شدن تست اعتیاد

روش های منفی شدن تست اعتیاد

علاوه بر اینکه بسیاری از معتادان به دنبال راهی برای منفی شدن تست اعتیاد هستند این موضوع برای خانواده‌ها هم اهمیت بسیاری دارد. نتیجه تست اعتیاد می‌تواند تأثیر بسیاری در یک ازدواج یا استخدام فرد داشته باشد. به همین خاطر این موضوع، از آن دسته مسائلی است که باید به‌دقت به آن توجه کرد. دانستن راهکارهای منفی کردن آزمایش اعتیاد می‌تواند به جلوگیری بیشتر از این روش‌ها و آگاهی خانواده و سازمان کمک کند. برای آشنایی با انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

🔻تغییر دادن نمونه آزمایش

یکی از ساده‌ترین و البته قدیمی‌ترین راهکارها برای مخفی نگه‌داشتن اعتیاد این است که فرد جواب آزمایش اعتیاد خود را با یک نفر دیگر عوض کند. اما می‌توان گفت که امروزه احتمال این کار بسیار کم است. این روزها نمونه‌گیری برای آزمایش اعتیاد با نظارت دقیق و از طریق یک نفر ناظر یا دوربین‌های مداربسته صورت می‌گیرد. و به همین خاطر احتمال اینکه یک نفر به‌سادگی بتواند نمونه خود را با دیگری عوض کند تقریباً غیرممکن است.

🔻 منفی شدن تست اعتیاد با دست‌کاری نمونه آزمایش

ریختن آبلیمو، سفیدکننده یا لخته خون داخل نمونه آزمایش یکی دیگر از راهکارها برای منفی کردن آزمایش اعتیاد است. بسیاری از تست‌های اعتیاد به سطح مشخصی از ph حساس هستند. به همین خاطر تغییر دادن این شرایط باعث می‌شود که تست نتواند به‌درستی نتیجه را تشخیص بدهد. اما این روش نیز درست مانند روش قبلی و به دلیل نظارت بالایی که وجود دارد خیلی ممکن نخواهد بود.

🔻عدم استفاده از ماده مخدر

بسیاری از تست‌های تشخیص اعتیاد تنها می‌توانند وجود ماده مخدر را برای چند روز تا چند هفته در بدن ردیابی کنند. به همین خاطر یکی از روش‌های منفی شدن تست اعتیاد این است که فرد برای مدتی استفاده از ماده مخدر را کنار بگذارد. البته این روش در رابطه با مخدرهای مختلف و همین‌طور با توجه به میزان مصرف، سال‌هایی که فرد از ماده مخدر استفاده کرده، وزن و بسیاری از موارد دیگر نتایج متفاوتی به همراه خواهد داشت.

به‌علاوه معمولاً کسانی می‌توانند برای مدتی از مصرف مخدر دست بکشند که وابستگی زیادی به آن نداشته باشند. این کار معمولاً برای کسانی که کاملاً به ماده مخدر اعتیاد دارند خیلی آسان نیست.

🔻استفاده از خوراکی‌های مختلف

گفته می‌شود که استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند در نتیجه آزمایش اعتیاد تأثیر داشته باشد. یکی از معروف‌ترین خوراکی‌هایی که در این زمینه از آن صحبت می‌شود آب است. بسیاری از کسانی که تجربه منفی شدن تست اعتیاد با استفاده از آب را داشته‌اند معتقدند استفاده زیاد از آب تقریباً از یک هفته قبل از آزمایش اعتیاد می‌تواند در منفی شدن این تست تأثیر بسیاری داشته باشد. شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که استفاده از مایعات باعث رقیق شدن ادرار می‌شود. و این موضوع روی میزان دقت آزمایش اعتیاد تأثیر خواهد گذاشت.

🔻 منفی شدن تست اعتیاد با ورزش‌کردن

بعضی‌ها ورزش‌کردن را یکی از روش‌های منفی شدن تست اعتیاد می‌دانند. دلیل این افراد این است که ماده مخدر در چربی‌ها ذخیره می‌شود. به همین خاطر زمانی که فرد با ورزش چربی‌سوزی می‌کند این مخدرها از بدن خارج می‌شوند. بااین‌حال حتی اگر فرض کنیم که این روش واقعاً می‌تواند در منفی شدن تست اعتیاد به ما کمک کند می‌بایست برای مدت طولانی و به‌صورت مداوم استفاده شود. قطعاً استفاده یک یا چندباره از آن در مدت کوتاه، نمی‌تواند روی نتیجه آزمایش اعتیاد تأثیرگذار باشد.

🔻استفاده از سونا

سونا یکی از روش‌هایی است که باعث تعریق بسیار بدن می‌شود. از طرف دیگر بخش بزرگی از ماده مخدر به‌وسیله تعریق از بدن خارج می‌شود. به همین خاطر یکی از راهکارهایی که برخی از معتادان برای پنهان کردن اعتیاد خود از آن استفاده می‌کنند رفتن به سونا است.

🔻استفاده از داروها برای منفی شدن تست اعتیاد

استفاده از داروها یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای منفی شدن تست اعتیاد است. داروهایی مثل قرص‌های ضدبارداری معمولی یا اورژانسی، قرص‌های معروف به B یا M و همین‌طور ب2 یا بوپرنورفین از جمله داروهایی هستند که برای پنهان کردن اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه این داروها بسیاری از مواقع استفاده می‌شوند و خیلی‌ها معتقدند که آنها در منفی کردن نتیجه تست مؤثرند بااین‌حال یکی از نکاتی که راجع به این داروها باید در نظر داشت این است که بعضی از آن‌ها به‌خصوص داروی B می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

منفی شدن تست اعتیاد در مواد مخدر مختلف

فراموش نکنید که روش منفی شدن تست اعتیاد در مورد مواد مخدر مختلف متفاوت است. چرا که این مواد برای مدت زمان های متفاوتی در بدن باقی مانده و حتی بر بخش های مختلفی از بدن تاثیر می‌گذارند. برای مثال برای منفی شدن تست اعتیاد برای ماری جوانا، مصرف آب زیاد، فلفل و قرص B2 می‌تواند تا حد زیادی در این مورد موثر باشد. در مورد متادون نیز افراد باید PH ادرار خود را به وسیله آبلیمو و یا قرص های ضدبارداری تغییر دهند.

منفی شدن تست اعتیاد بزاق

آزمایش ادرار همیشه با ادرار نبوده و گاهی از طریق آزمایش بزاق صورت می‌گیرد. در این شرایط تغییر جواب آن کمی دشوار و یا حتی غیرممکن است. بهتر است افراد قبل از این آزمایش از آسپرین استفاده کرده و یا حتی از دهانشویه استفاده کنند. یکی از راه های دیگری که قطعیت زیادی ندارد؛ استفاده از گوشت قرمز قبل از آزمایش است.

تاثیر نفازولین بر منفی شدن تست اعتیاد

نفازولین یکی از داروهایی است که افراد تصور می‌کنند که منجر به منفی شدن تست اعتیاد می‌شود. اما اینطور نیست. در واقع مصرف این دارو همزمان با مواد مخدر مختلف، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. روش های کم خطرتری در مقایسه با این دارو وجود داشته که افراد بهتر است از آنها استفاده نمایند.

مدت زمان ماندگاری مواد مخدر مختلف در بدن

همچنین برای منفی شدن تست اعتیاد بسیار مهم است که از زمان ماندگاری هریک از مواد در بدن نیز مطلع باشید. چرا که در این صورت می‌توانید بعد از، از بین رفتن اثرات آنها برای آزمایش مراجعه کنید. چند نمونه از این مواد، شامل موارد زیر می‌شوند.

کوکائین: تا 24 ساعت در آزمایش خون قابل شناسایی است همچنین در 2 الی 4 روز در آزمایش ادرار باقی مانده و اثر آن در موهای سر تا 90 روز است.

ماریجوانا: مدت زمان اثرات مصرف این ماده از کوکائین بیشتر بوده و تا سه روز در آزمایش خون و تا 30 روز در ادرار قابل شناسایی است.

شیشه: این ماده نیز تا 3 روز در خون، تا 6 روز در ادرار و همچنین تا 90 روز در کراتین مو باقی می‌ماند.

الکل: اثر الکل در مقایسه با سایر مواد سریع تر از بین می‌رود. چرا که تا 12ساعت در خون، یک تا پنج روز در ادرار و همچنین تا 90 روز در موی سر باقی می‌ماند.

اهمیت مشاور و منفی شدن تست اعتیاد

همان‌طور که دیدید راه‌های مختلفی برای منفی کردن تست‌اعتیاد وجود دارد. بااین‌حال هیچ‌کدام از این راهکارها قطعی نیستند. به همین خاطر شاید بهتر باشد راجع به مسئله اعتیاد با یک مشاور صحبت کنید. مشاورین می‌توانند به خود فرد معتاد و همین‌طور خانواده وی از راه‌های زیر کمک کنند.

✅ترک اعتیاد

طبیعتاً اولین کاری که یک روان‌شناس می‌تواند برای شما انجام بدهد این است که برای ترک به شما کمک کند. استرس و نگرانی هربار منفی کردن تست‌ها احتمالاً شما را هم خسته کرده است. بااین‌حال بسیاری از معتادان تصور می‌کنند که قدرت ترک اعتیاد را ندارند. این موضوع می‌تواند به‌خاطر تعداد دفعاتی باشد که در این کار شکست خورده‌اند. بااین‌حال اگر ترک اعتیاد را زیر نظر یک متخصص انجام بدهید احتمال موفقیت در ترک بیشتر می‌شود.

✅خانواده‌درمانی

بسیاری از معتادان مشکلات بسیاری را با خانواده تجربه می‌کنند. آن‌ها معمولاً از جانب خانواده طرد می‌شوند. و رفتار بدی را از سوی آنها تجربه می‌کنند. گاهی اوقات نیز دقیقاً به همین خاطر است که فرد اعتیاد خود را پنهان می‌کند. در مقابل خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن‌ها درگیر اعتیاد شده نیز مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنند. یکی دیگر از اقدامات روان‌شناسان این است که به معتادان و خانواده آن‌ها در حل کردن این مشکلات و بهتر کردن ارتباط‌شان با یکدیگر کمک می‌کنند.

منفی شدن تست اعتیاد در آزمایش ازدواج و استخدامی

همان‌طور که گفتیم راهکارهای مختلفی برای منفی شدن تست اعتیاد وجود دارد. بسیاری از مواقع هم این کار برای پنهان کردن اعتیاد از همسر آینده یا کارفرما انجام می‌شود. به همین خاطر شاید بهتر باشد در این موقعیت‌ها از یک مشاور کمک بگیریم. علاوه بر مساله اعتیاد متخصص به شما کمک می‌کند تا با سایر عوارض و جوانب اعتیاد همسر آینده تان آشنا بشوید. اگر خودتان به دنبال راهی برای منفی کردن تست هستید حتما با متخصصین در این باره صحبت کنید تا به شما در مورد اتخاذ مسیر سلامت راهنمایی های لازم را بکنند.

بایدها و نبایدهای روز آزمایش اعتیاد

به طور کلی منفی کردن ویا تغییر دادن جواب آزمایش اعتیاد کار اخلاقی و قانونی نیست. بهتر است برای انجام این آزمایش به طور کلی اعتیاد خود را ترک کرده و هرگز مصرف را آغاز نکنید. اما در چنین روزی به هیچ عنوان با مامورین نیروی انتظامی درگیری نشده و از مواد شوینده نیز استفاده نکنید. همچنین نمونه خود را با فرد دیگری جابه جا نکرده و منجر به بروز دردسر نشوید. از طرفی از افزودن سرکه، نمک، آمونیاک و همچنین مواد سفید کننده به ادرار نیز خودداری فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش اعتیاد و منفی شدن تست اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره تست اعتیاد 

آیا جواب آزمایش اعتیاد همیشه درست است؟

خیر، هیچ روش آزمایشی دقت صد در صد ندارد و با توجه به تاثیر عوامل مختلف بر پاسخ آزمایش اعتیاد در موارد متعددی جواب آزمایش اعتیاد درست نیست. از این رو، جهت کسب اطمینان آزمایش اعتیاد را دوباره تکرار می‌کنند.

آیا مصرف کدئین منجر به پاسخ مثبت آزمایش اعتیاد می‌شود؟

داروهای مختلفی می‌توانند بر جواب آزمایش تاثیر بگذارند و منجر به مثبت شدن نتیجه شوند. یکی از داروهایی که مصرف بیش از حد آن می‌تواند جواب آزمایش اعتیاد شما را تحت تاثیر قرار دهد، مصرف زیاد کدئین است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام من برایم نفی شدن تستم به شما زمگ زدم الان تونستن 5 ماه هیچی مصرف نکنم مرسی از ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره