توهین به همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

توهین و فحاشی به همسر معمولا در روزهای اول ازدواج بدون نیت قبلی رخ می‌دهد، اما وقتی این رفتارها اصلاح نشوند و زوج نتواند روشی مناسب برای تعامل پیدا کنند، آن وقت این توهین ها جدی شده و موجب آسیب به رابطه زن و مرد می‌شود. اختلاف و درگیری در هر رابطه‌ای اتفاق خواهد افتاد، اما آنچه که یک زندگی موفق را شکل می‌دهد همین توانایی کنترل هیجانات است. وقتی شما در مواقعی که عصبانی می‌شوید به همسرتان توهین می‌کنید درواقع حرمت او را از بین می‌برید. این کار باعث می‌شود که به‌تدریج کیفیت رابطه عاطفی شما نیز دچار مشکل شود. پس بهتر است همیشه در مواقع اختلاف بر احساسات خود کنترل کنید یا اگر حرفی زدید که همسرتان را ناراحت شده، سعی کنید از او دلجویی کنید. در صورتی که این مساله چالش‌هایی را در خانه‌تان ایجاد کرد، حتما از مشاوره خانواده استفاده کنید.

دلایل توهین و فحاشی به همسر

برای بسیاری از خانم‌ها یا آقایانی که درگیر بی‌احترامی از جانب همسرشان می‌شوند این سؤال پیش می‌آید که دلیل رفتار طرف مقابل چیست؟ دلایل توهین می‌تواند با توجه به شخصیت طرف مقابل و همین‌طور شرایط زندگی شما متفاوت باشند. بااین‌حال مهم‌ترین دلایل توهین و فحاشی به همسر عبارتند از:

ناتوانی در کنترل هیجانات

همه ما در زندگی خشم را تجربه می‌کنیم. بااین‌حال زندگی در اجتماع به ما یاد داده است که وقتی خشمگین هستیم باید احساسات خود را مهار کنیم. اما هستند کسانی که توانایی کمی برای کنترل احساسات‌شان دارند. آن‌ها وقتی عصبانی می‌شوند تمامی خشم خود را بیرون می‌ریزند. این خشم یا به‌صورت ضرب و شتم و یا به‌صورت توهین و فحاشی خواهد بود. اگر احساس می‌کنید همسر شما هم درگیر چنین مشکلی است در این رابطه از یک مشاور کمک بگیرید.

توهین به همسر بدلیل الگوهای اشتباه

زندگی کردن در محیطی که اطرافیان احترامی برای هم قائل نیستند و به‌راحتی به یکدیگر توهین می‌کنند یکی دیگر از دلایل فحاشی به همسر است. در حقیقت این افراد هرگز بابت توهینی که به دیگران کرده‌اند تنبیه نشده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود به رفتارشان ادامه بدهند. برای آشنایی با چگونگی احترام به همسر کلیک کنید.

احساس حقارت

تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد که معمولاً احساس خشم و بی‌احترامی به طرف مقابل در میان کسانی که اعتمادبه‌نفس پایین‌تری دارند بیشتر است. این افراد معمولاً هر بحث یا اختلاف‌نظری را تهدیدی برای شخصیت خود در نظر می‌گیرند و به‌سرعت به آن واکنش نشان می‌دهند. این درحالیست که وقتی شما به توانایی‌ها و شخصیت خود اعتماد کافی داشته باشید می‌توانید به‌راحتی یک اختلاف‌نظر را مدیریت کنید.

توهین به همسر به دلیل بیماری‌های روانی

اختلالات روانی مانند افسردگی به‌خصوص در مردان، ناتوانی در کنترل تکانه، اختلال خشم انفجاری یا متناوب و  سوءمصرف مواد مخدر نیز می‌توانند دلیلی برای پرخاشگری‌های بیش‌ازحد همسر شما باشند. اگر احساس می‌کنید شدت پرخاشگری‌های همسرتان غیرطبیعی است یا اکثر اوقات عصبانی است هرچه سریع‌تر از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

فروشگاه آرامیس

پیامدهای توهین به همسر

درگیری روحی طرف مقابل

احترام متقابل یکی از نیازهای روحی اساسی در همه انسان‌ها است. بی‌توجهی به این نیاز می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را به دنبال داشته باشد. وقتی یک نفر از جانب همسر مورد توهین قرار می‌گیرد به‌تدریج اعتمادبه‌نفس خود را از دست خواهد داد. این افراد معمولاً مشکلات بسیاری مثل ترس از صحبت کردن با همسر را نیز پیدا خواهند کرد.

آسیب دیدن کیفیت زندگی مشترک

اگر می‌خواهید زندگی مشترک موفقی داشته باشید همسرتان باید احساس کند که شما او را دوست دارید. در حقیقت هرچقدر شما بتوانید عشق و توجه بیشتری به همسرتان بدهید او نیز تلاش می‌کند تا مانند شما رفتار کند. این شرایط به زندگی شما کمک خواهد کرد تا به سمت پیشرفت حرکت کنید. اما وقتی به همسرتان توهین می‌کنید طبیعتاً او را نسبت به زندگی مشترک و احساسی که به او دارید دلسرد خواهید کرد. این شرایط به‌مرورزمان خود را در زندگی مشترک شما نشان خواهد داد. برای آشنایی با سایر علل دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

رفتار متقابل

گاهی اوقات همسر شما هم شروع به توهین می‌کند. یادتان باشد که هرکس تا جایی ظرفیت دارد. وقتی ظرفیت روانی یک نفر پر می‌شود احتمال بروز هر اتفاقی وجود دارد. یکی از این اتفاق‌ها که متأسفانه بسیاری از مواقع پیش می‌آید این است که همسرتان نیز تصمیم می‌گیرد درست مانند شما شروع به توهین کند. در چنین شرایطی حرمت‌های زندگی مشترک از بین رفته و زندگی در معرض خطرات بسیاری قرار خواهد گرفت.

یادگیری کودکان

دعوا و توهین میان زوجین تأثیرات منفی بسیاری روی فرزندان می‌گذارد. در چنین شرایطی کودکان مشکلات روحی بسیاری را تجربه می‌کنند. به‌علاوه یکی از مشکلات جدی که پیش خواهد آمد این است که فرزندانتان نیز این شیوه از برخورد را یاد می‌گیرند. درنتیجه فرزند شما نیز از این به بعد در روابط خود به دیگران توهین می‌کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از توهین به همسر

با همسرتان صحبت کنید

اگر می‌خواهید از اینکه همسرتان به شما توهین کند جلوگیری کنید اولین راه این است که با او صحبت کنید. در یک فضای آرام و مناسب همسرتان را به گفت‌وگو دعوت کنید. راجع به احساس و خواسته‌های خودتان با او صحبت کنید و سعی کنید راه چاره‌ای برای این شرایط پیدا کنید. برای آشنایی با روش‌های جلوگیری از اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

موقعیت‌های خطرناک را شناسایی کنید

با بررسی چند مورد از زمان‌هایی که همسرتان به شما توهین کرده به این سؤال پاسخ دهید که “درگیری‌های شما بیشتر در چه زمان‌هایی اتفاق می‌افتد؟” پاسخ شما به این سؤال دلایل خشم همسرتان را مشخص می‌کند. وقتی شما متوجه دلایل و محرک‌هایی که خشم همسرتان را برمی‌انگیزند باشید بهتر می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید.

از شدید شدن بحث‌ها جلوگیری کنید

یک راهکار مناسب برای جلوگیری از توهین و فحاشی این است که اجازه ندهید بحث‌ها بین شما آن‌قدر بالا بگیرد که همسرتان دست به توهین بزند. می‌توانید با همسرتان توافق کنید و علامتی را برای این کار در نظر بگیرید. برای مثال بلند کردن دست؛ هرزمان احساس کردید که بحث‌های میان شما و همسرتان در حال رسیدن به نقطه خطر است با نشان دادن این علامت از همسرتان بخواهید بحث را به زمانی موکول کند که هردو کمی آرام‌تر شده باشید.

تأثیر تشویق را جدی بگیرید

زمان‌هایی که همسرتان موفق می‌شود خشم خود را کنترل کند او را تشویق کنید. برای مثال می‌توانید از احساسات مثبت خود در این زمان با او صحبت کنید. این کار به‌مرورزمان به همسرتان یاد خواهد داد که برای حفظ آرامش زندگی می‌بایست از توهین کردن خودداری کند.

از حرف‌های دوپهلو خودداری کنید

یکی از جرقه‌های جدی برای شروع توهین و دعوا این است که شما منظورتان را با گوشه و کنایه به همسرتان بفهمانید. یادتان باشد وقتی حرف‌هایتان را واضح و روشن بیان نمی‌کنید ممکن است هر برداشتی از آن‌ها اتفاق بیفتد و این موضوع می‌تواند شما را در آستانه یک اختلاف جدید قرار بدهد. پس تا جایی که می‌توانید از رفتارهایی مثل صحبت کردن با نیش و کنایه خودداری کنید.

نقش مشاور در رفع توهین و فحاشی به همسر

همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین دلایل توهین به همسر کمبود اعتمادبه‌نفس، ناتوانی در کنترل احساسات و بیماری‌های روانی هستند. شما هرگز نمی‌توانید این مشکلات را با صحبت کردن یا به تنهایی حل کنید. برطرف کردن این شرایط نیاز به استفاده از کمک‌های یک فرد متخصص و باتجربه دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود در شرایطی که نمی‌توانید با استفاده از راهکارهای بالا به نتیجه مطلوب برسید حتماً از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با بررسی شخصیت طرف مقابل شما و دلایلی که برای رفتارهای وی وجود دارد از روش‌های خاصی برای تغییر شرایط استفاده می‌کنند.

توهین و فحاشی به همسر قطعاً اختلاف‌ها و مشکلاتی را در زندگی شما ایجاد خواهد کرد. برای مثال ممکن است احساس کنید دیگر همسرتان را به‌اندازه گذشته دوست ندارید. یکی دیگر از اقدامات روانشناسان این است که به شما کمک می‌کنند این اختلاف‌ها را حل کنید و زندگی خود را از نو بسازید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده و همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

توهین به همسر چه دلایلی دارد؟

تربیت‌های اشتباه خانوادگی، ضعف اعتمادبه‌نفس، ناتوانی در کنترل احساسات و همین‌طور بیماری‌های روانی از مهم‌ترین دلایل توهین به همسر هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره