نگهداری از پدر و مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نگهداری از پدر و مادر وظیفه مهمی است که هر فرزندی می‌باید خود را برای آن آماده کند. بااین‌حال گاهی اوقات مشکلاتی در مسیر نگهداری از آن‌ها پیش می‌آید که می‌تواند زندگی شما را درگیر خود کند. روان‌شناسان خانواده معتقدند نگهداری از پدر و مادر آثار روانی بسیار مطلوبی برای ما به همراه دارد. درعین‌حال این کار می‌تواند مشکلاتی مانند افسردگی‌های مزمن یا درگیری با اعضای خانواده را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر شما نیاز دارید که در بین وظایف مختلف‌تان تعادل برقرار کنید. اما خیلی اوقات احساس وظیفه مفرط، بیماری، توقعات اطرافیان، مشکلات زندگی و …. مساله را پیچیده کرده و شما را دشوار تشویش می‌‌کند، در چنین شرایطی بهتر است از خدمات مشاوره خانواده بهره ببرید.

اهمیت نگهداری از پدر و مادر

آثار تربیتی

یکی از مهم‌ترین نتایج کمک‌کردن به والدین این است که فرزندان‌تان این کار را از شما یاد می‌گیرند. یادتان باشد دیگران همیشه بیش از آنکه از صحبت‌های ما یاد بگیرند به رفتارمان دقت می‌کنند. پس سعی کنید الگوی خوبی برای فرزندان‌تان باشید.

اگر شما به هر دلیلی از پدر یا مادر خود نگهداری نمی‌کنید باید این را بپذیرید که فرزندان‌تان نیز این دلایل را یاد خواهند گرفت. در نتیجه باید خود را برای این موضوع آماده کنید که آن‌ها نیز به همان دلایل از شما نگهداری نخواهند کرد. در حقیقت شما با نگهداری از والدین‌تان به فرزند خود مسئولیت‌پذیری در مقابل خانواده را یاد می‌دهید و می‌توانید امیدوار باشید که در آینده شما هم می‌توانید از حمایت‌های آن‌ها برخوردار شوید. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های خانواده موفق کلیک کنید.

نگهداری از پدر مادر و سلامت روان

مسائل اخلاقی یکی از مهم‌ترین دلایل برای نگهداری از پدر و مادر هستند. همه ما وقتی کمک‌کردن به پدر و مادر را کنار می‌گذاریم درون خود احساس عذاب وجدان و ناراحتی خواهیم داشت. به همین خاطر است که روان‌شناسان معتقدند کمک‌کردن به والدین از آن دسته مسائلی است که می‌تواند سلامت روان شما را تا حدودی تضمین کند.

وقتی شما به هر دلیلی نسبت به نیازهای والدین خود بی‌توجه هستید در ذهن‌تان دچار تعارض می‌شوید. این شرایط می‌تواند بیماری‌های روحی مانند اضطراب یا افسردگی را به دنبال داشته باشد. درعین‌حال وقتی به والدین‌تان کمک می‌کنید خیال‌تان راحت است که آنچه می‌توانستید برای آن‌ها انجام داده‌اید و این کار تا حد زیادی باعث آرامش و رضایت خاطر شما می‌شود. برای آشنایی با ملاک های خانواده سالم کلیک کنید.

افزایش محبت در خانواده

خانواده اولین و مهم‌ترین تکیه‌گاه زندگی هرکدام از ما است و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این واقعیت باشد. همه ما به حمایت یکدیگر در فضای خانواده نیاز داریم و هرچه بیشتر این فضا را ایجاد کنیم از نتایج مثبت آن هم بیشتر استفاده خواهیم کرد. وقتی شما از پدر یا مادر خود نگهداری می‌کنید احساس علاقه و صمیمیت میان شما و آن‌ها شکل می‌گیرد.

فروشگاه آرامیس

این موضوع باعث می‌شود رابطه شما تا حد زیادی بهتر شود و شما نیز می‌توانید در بسیاری از مواقع روی کمک والدین‌تان حساب کنید. شاید پدر یا مادر شما توانایی انجام برخی کارها را نداشته باشند اما می‌توانند از راه‌های دیگری مثل کمک‌های فکری همراهی‌تان کنند.

مشکلات نگهداری از پدر و مادر

نگهداری از پدر و مادر در کنار اهمیت و مزایایی که دارد مشکلات بسیاری نیز خواهد داشت. اگر نتوانید این مشکلات را مدیریت کنید احتمالاً شرایط بسیار سخت خواهد شد. آشنایی با این مشکلات می‌تواند به شما کمک کند که آمادگی بیشتری برای روبه‌رو شدن با آن داشته باشید و بتوانید راه حلی برای آن‌ها پیدا کنید. این مشکلات باتوجه‌به شرایط زندگی هرکدام از ما متفاوت خواهد بود. بااین‌حال رایج‌ترین مشکلات عبارتند از:

اختلاف با اعضای خانواده

وقتی قرار است از پدر و مادرتان نگهداری کنید اختلاف با همسر و فرزندان یکی از اولین مشکلاتی است که پیش خواهد آمد. نگهداری شما از والدین‌تان تغییراتی را در زندگی آن‌ها نیز به وجود می‌آورد. برای مثال اگر شما پدر یا مادرتان را به خانه خودتان بیاورید طبیعتاً دیگران نیز باید این واقعیت را بپذیرند که در کنار والدین شما زندگی کنند. یا اگر زمان‌هایی را برای نگهداری از آن‌ها به خانه‌شان می‌روید آنها باید درک کنند که شما زمان کمتری برای‌شان خواهید داشت. این شرایط گاهی اوقات موجب نارضایتی اعضای خانواده می‌شود و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

احساس تعارض

نگهداری از والدین وظیفه اخلاقی هرکدام از ما است. در کنار این موضوع شما ممکن است احساس کنید زمان کافی برای رسیدن به برنامه‌های خودتان را ندارید. یا گاهی اوقات به هر دلیلی دوست نداشته باشید زمان‌تان را درگیر نگهداری از والدین خود کنید. این شرایط باعث می‌شود شما بر سر یک دوراهی قرار بگیرید. این دوراهی همان‌طور که گفتیم می‌تواند بیماری‌های روحی بسیاری را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر روان‌شناسان توصیه می‌کنند که در نگهداری از پدر و مادرتان بیش از حد افراط نکنید. این کار باعث می‌شود که خیلی زود احساس فرسودگی روحی به شما دست بدهد و در ادامه این راه دچار مشکل شوید.

بدرفتاری سالمندان

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مواقع با آن مواجه می‌شوید این است که پدر یا مادرتان متوجه زحماتی که شما می‌کشید نیستند. در حقیقت آن‌ها در مقابل تلاش‌های شما برای کمک‌کردن مقاومت می‌کنند و دلشان نمی‌خواهد کمک‌هایتان را قبول کنند. این مشکل به این خاطر پیش می‌آید که سالمندان نمی‌خواهند ناتوانی خود را بپذیرند. در حقیقت آن‌ها در مقابل اینکه استقلال خود را از دست بدهند مقاومت می‌کنند. این شرایط می‌تواند مشکلات شما را در نگهداری از آن‌ها بیشتر کند. روان‌شناسان در این شرایط توصیه می‌کنند که تا جای ممکن اجازه دهید سالمندان خودشان برای زندگی تصمیم بگیرند و به استقلال آن‌ها اهمیت بدهید.

راهکارهایی برای نگهداری از پدر و مادر

با اعضای خانواده صحبت کنید

همان‌طور که گفتیم درگیری با اعضای خانواده یکی از رایج‌ترین مشکلات در نگهداری از پدر و مادر است. به همین خاطر اولین کاری که باید انجام دهید این است که با اعضای خانواده خود به توافق برسید. یادتان باشد شما در مقابل همسر و فرزندان هم به‌اندازه پدر و مادرتان مسئول هستید. پس نباید به نیازهای آن‌ها بی‌توجه باشید. بهترین راه این است که یک جلسه با اعضای خانواده تشکیل بدهید. سعی کنید در این جلسه احساسات و افکار خود را بیان کنید. صحبت‌های اعضا را هم بشنوید و با کمک یکدیگر راه حلی برای شرایط پیدا کنید.

وظایف را تقسیم کنید

اگر بخواهید همه وقت خود را برای نگهداری از والدین‌تان بگذارید دیریازود خسته می‌شوید. راه عاقلانه‌تر این است که از خواهر و برادر یا حتی همسر و فرزندان‌تان کمک بگیرید. اما اگر امکان انجام هیچ‌کدام از این کارها را ندارید بهتر است گاهی اوقات از یک پرستار بخواهید که از والدین‌تان مراقبت کند. همان‌طور که گفتیم اگر شما بخواهید همه کارها را به‌تنهایی انجام دهید دیر یا زود احساس خستگی و فرسودگی به سراغ شما می‌آید و احتمال اینکه بتوانید مسیر خود را ادامه بدهید کاهش پیدا می‌کند.

زمان‌هایی را برای استراحت خودتان در نظر بگیرید

نگهداری از سالمندان به‌خصوص وقتی آن‌ها درگیر بیماری‌های مختلف شده باشند کار بسیار سختی است. به همین خاطر مشاورین خانواده معتقدند کسانی که از سالمندان نگهداری می‌کنند در معرض آسیب‌های روحی بسیاری قرار دارند. اگر شما هم در حال نگهداری از پدر یا مادرتان هستید باید زمان‌هایی را برای تجدید قوا در نظر بگیرید. صحبت‌کردن با یک دوست یا اختصاص دادن زمان به کارهایی که شما دوست‌شان دارید می‌تواند خطر درگیری با بیماری‌های روحی را تا حد زیادی کاهش بدهد.

به نیازهای سالمندان توجه داشته باشید

خیلی اوقات مشکلاتی که بین سالمندان و فرزندان آن‌ها ایجاد می‌شود به این خاطر است که آگاهی کافی از نیازها و شرایط روحی سالمندان ندارید. در نتیجه سعی کنید با مطالعه کتاب یا کمک‌گرفتن از مشاورین اطلاعات خود را از این دوره سنی بالاتر ببرید. وقتی بدانید که قرار است با چه مسائلی مواجه شوید کنترل آن نیز برای‌تان راحت‌تر خواهد بود.

چه زمانی برای نگهداری از پدر و مادر مشاوره بگیریم؟

نگهداری از پدر و مادر از آن دسته مسائلی است که می‌تواند چالش‌های بسیاری را در زندگی شما ایجاد کند. بسیاری از مواقع باید الگوی معمول زندگی خود را تغییر بدهید. برای مثال ممکن است نیاز داشته باشید محیط خانه را برای نگهداری از پدر یا مادرتان تغییر بدهید. یا شاید لازم باشد زمان‌هایی را در خانه آن‌ها بگذرانید. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود از زمانی که وظیفه نگهداری از پدر و مادرتان را برعهده می‌گیرید با یک مشاور متخصص راجع به این تغییرات صحبت کنید. تا هم شما و هم اعضای خانواده‌تان کمترین آسیب را از تغییرات ببینند.

به‌علاوه مشاورین کمک می‌کنند با نیازهای روحی سالمندان و راه‌های کنار آمدن با آن‌ها بیشتر آشنا شوید تا مشکلات کمتری برای برقراری ارتباط با آنها داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

بهتر است خودم از پدر و مادرم نگهداری کنم یا برای آن‌ها پرستار بگیرم؟

اینکه خودتان از آن‌ها نگهداری کنید به دلیل احساس آشنایی و نزدیکی که با شما دارند خیلی بهتر است. اما اگر شرایط این کار را ندارید و احساس می‌کنید دیر یا زود از شرایط خسته می‌شوید بهتر است از یک پرستار کمک بگیرید.

همسرم با اینکه من از پدر و مادرم نگهداری کنم مخالف است؛ چطور می‌توانم راضی‌اش کنم؟

سعی کنید راجع به احساس و خواسته خود با همسرتان صحبت کنید، دلایل او را نیز بشنوید و با کمک هم یک راه‌حل منطقی برای شرایط پیدا کنید. کمک‌گرفتن از پرستار نیز می‌تواند یکی دیگر از راهکارهایی باشد که به شما کمک می‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره