پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلال میل جنسی به کودکان (پدوفیلیا)، یکی از انواع اختلالات جنسی و پارافیلیاها محسوب می‌شود. شاید بارها داستان تجاوز به کودکان به دلیل ناتوانی فرد در غلبه بر میل جنسی به کودکان را شنیده باشید یا شاید اصلا یکی از نزدیکان قربان این نوع تجاوز باشید. اما چطور می‌توان چنین میلی به کودک داشت؟ پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان یک نوع بیماری روحی روانی است که در اکثر متجاوزین به کودکان تشخیص داده شده است.

افراد مبتلا به این بیماری اغلب خودشان را با برنامه‌ریزی به کودک یا والدین او نزدیک می کنند تا اعتماد او را جلب نمایند و از این طریق نقشه تجاوز را اجرا کنند. متاسفانه پدوفیلی ها اکثرا افرادی آشنا یا نزددیک به کودک‌اند و همین موضوع آسیب را بیشتر می‌کند. برای جلوگیری از این مساله حتما در این خصوص مطالعه داشته و از مشاوره جنسی استفاده نمایید.

اختلال میل جنسی به کودکان یا پدوفیلیا

اختلال میل جنسی به کودکان یا پدوفیلیا اختلالی است که بر اثر آن فرد به کودکان نابالغ یا در اوایل سن بلوغ میل جنسی پیدا می‌کند.

این اختلال یکی از انواع اختلالات پارافیلیاست. در اختلالات پارافیلیا بیمار نمی‌تواند لذت جنسی خود را از راه‌های معمول تامین کند به همین علت دست به رفتارهایی مثل عورت نمایی، تماشاگری جنسی، فتیش پرستی یا .. می‌زند.

مبتلایان بیشتر مردها هستند و اکثرا تمایل جنسی آن‌ها هم به کودکان پسر و هم به کودکان دختر است. اما طبق آمارهای جهانی متاسفانه بیشتر قربانیان دختر بچه‌ها هستند.

این افراد معمولا با دزدیدن کودکان یا فراهم کردن شرایطی که در آن با کودک تنها باشند، اقدام به این کارها می‌کنند؛ نشان دادن اندام‌های جنسی خود، برهنه کردن کودک، خودارضایی در مقابل چشم کودک، دست کشیدن به اندام های جنسی قربانی، اجبار کودک به فعالیت‌های جنسی اورال (دهانی) یا تناسلی.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال پدوفیلیا معتاد هستند و نیمی از آن‌ها نیز هنگام تجاوز مست بوده‌اند. علاوه بر این تعداد چشمگیری از این افراد پیش از این به اعمال جنسی مجرمانه‌ای مثل عورت نمایی، تجاوز و زنا با محارم دست زده‌اند. برای آشنایی بیشتر با سایر انواع اختلالات انحرافات جنسی کلیک کنید.

علائم و نشانه های پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان

نشانه اختلال میل جنسی به کودکان

  • داشتن تصورات، تخیلات، رویاها و خواب‌های مربوط به اعمال جنسی با کودکان به مدت 6 ماه یا بیشتر
  • مختل شدن زندگی عادی و روزمره به خاطر تهاجم افکار مربوط با میل جنسی به کودکان
  • دیدن پورنوگرافی‌های مربوط به کودکان، به دلیل ابتلا به اختلال میل جنسی به کودکان (پدوفیلیا)
  • اقدام به تجاوزهای کوچک و بزرگ (تجاوز به کودک می تواند از زوری بوسیدن او به خاطر لذت جنسی تا فعالیت جنسی کامل یعنی دخول را شامل شود)
  • داشتن 16 سال یا بیشتر و تمایل جنسی به کسانی که حداقل 5 سال از او کوچک‌ترند

علل بروز اختلال پدوفیلیا

عده‌ای از متخصصان بر این باورند که اختلالات جنسی بر اثر عوامل بیولوژیکی به وجود می‌آیند، این متخصصان با دارودرمانی سعی بر حل این مشکلات می‌کنند.

اما عده کثیر دیگری از متخصصان حوزه جنسی، اختلال میل جنسی به کودکان یا پدوفیلیا را تحت تاثیر عوامل روانی می‌دانند. این عوامل می‌تواند شامل: اختلالات روانی مثل داشتن شخصیت ضداجتماعی، افسردگی، جنون و … باشد یا از یک خاطره تلخ در کودکی فرد سرچشمه بگیرد مثلا خاطره تجاوز یا روسپی گری مادر.

اکثر افراد مبتلا به پدوفیلیا عزت نفس پایینی دارند، خانواده‌های آن‌ها معمولا پر از مشکلات جسمی، روانی و اقتصادی و فرهنگی بوده‌اند، به همین دلیل ریشه مشکل این افراد اغلب در خانواده است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

تشخیص اختلال میل جنسی به کودکان

برای تشخیص دقیق پدوفیلیا (اختلال میل جنسی به کودکان)، افراد باید به متخصص مربوطه که در این زمینه روانشناس و یا روانپزشک است؛ مراجعه کنند. طبق آخرین نسخه کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روان، علاقه این افراد به صنعت پورنوگرافی کودکان، یکی از شاخصه های اصلی، برای شناسایی این افراد است.

همچنین سیستم دیگری که در این زمینه استفاده می‌شود AASI-3 خواهد بود؛ که معمولا برای اختلالات جنسی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش دیگر برای اینکار، وصل کردن ابزاهایی به آلت تناسلی مردان و زنان است. در این حین تصاویری از کودکان به آنها نشان داده می‌شود؛ تا میزان جریان خون در این نواحی را به متوجه شده و این اختلال را تشخیص دهند.

درمان پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان

مبتلایان به پدوفیلیا به خاطر ترس از قانون یا قضاوت دیگران معمولا اقدامی برای درمان نمی‌کنند. اما این افراد باید بدانند تا زمانی که دست به عمل تجاوز نزده باشند مجرم نیستند و صرف بیمارند، روانشناسان با افراد مبتلا به این بیماری مثل دیگر بیماران رفتار می‌کنند و همانطور که یک پزشک بیمار قلبی خود را صرفا به عنوان یک بیمار می‌بیند روانشناسان به بیماران روحی روانی خود نیز این گونه نگاه می‌کنند. برای اطلاع از راه های درمان اختلالات جنسی کلیک کنید.

متدهای درمانی مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به روان کاوی، رفتار درمانی، شناخت درمانی، دارو درمانی، هیپنوتیزم، الکترو شوک درمانی و .. اشاره کرد.

معمولا درمانی که آمیخته‌ای از چند متد درمانی باشد می‌تواند موفق‌تر عمل کند. مثلا روانشناس می‌تواند به کمک روانکاوی فرویدی مشکلات فرد را در کودکی حل کنید، سپس به کمک درمان شناختی رفتاری اعمال و افکار او را تصحیح نماید. در این پروسه نیز به کمک داروها خلق و میل جنسی فرد را به تثبیت برساند. معمولا داروهایی که برای درمان اختلال میل جنسی به کودکان تجویز می‌شوند؛ داروهایی هستند که باعث کاهش میل جنسی افراد شده و یا آرامبخش هستند. همچنین تنظیم میزان هورمون های این افراد نیز در جریان درمان موثر است.

نکته قابل توجه در درمان پدوفیلیا این است که این درمان باید مادام العمر یا با کمک ناظر انجام بگیرد تا تاثیر خودش را از دست ندهد.

قضاوت درباره بیماران پدوفیلیایی

با تمام آنچه گفته شد نمی‌توان افراد مبتلا به اختلال پدوفیلیا را شرور و شیطان دانست چرا که این افراد کنترلی بر بیماری خود ندارند و ممکن است خود یکی از قربانیان تجاوز باشند. این افراد مثل تمام بیماران دیگر باید تحت درمان قرار بگیرند تا سلامت خود را به دست آورند.

تفاوت اختلال میل جنسی به کودکان با افبوفیل

گاهی افراد اختلال میل جنسی به کودکان یا پدوفیلی را با افبوفیل اشتباه می‌گیرند. افرادی که مبتلا به پدوفیلی هستند؛ معمولا به کودکان زیر سن بلوغ علاقه داشته ولی افرادی که افبوفیلیک هستند، از لحاظ جنسی، به نوجوانان علاقه دارند. درمان آنها با افرادی مبتلا به پدوفیلی متفاوت است. همچنین علائم مختلفی را نیز از خود نشان می‌دهند. این دو اختلال را نباید به یکدیگر یکی دانست؛ چرا که به طور کلی روند اختلال و عوامل موثر بر آنها متفاوت است. برای اطلاع از روش های جلوگیری از بهره کشی جنسی از کودک کلیک کنید.

رابطه پدوفیلی با کودک آزاری

رابطه اختلال میل جنسی به کودکان با تجاوز

نمی‌توان رابطه بین پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان را با کودک آزاری به صورت مستقیم دانست. به طور کلی هر گونه لمس غیرعادی کودکان توسط بزرگسالان، که منجر به لذت جنسی شود؛ کودک آزاری محسوب می‌شود. و صرفا نباید فرد مبتلا به پدوفیلی باشد. همچنین حتی افرادی که مبتلا به این اختلال هم هستند؛ صرفا رفتارهای آزارگرانه از خود نشان نمی‌دهند. در واقع حتی خیالپردازی در این مورد هم پدوفیلی محسوب می‌شود. پدوفیلیا همیشه یک رفتار نیست و می‌تواند صرفا یک فانتزی جنسی محسوب شود. اما کودک آزاری یک رفتار است که پیامدهای بدی نیز برای خود فرد و کودک، خواهد داشت.

سخن پایانی

اختلال میل جنسی به کودکان، یکی از انواع پارافیلیا ها محسوب می‌شود. پارافیلیا، یکی از اختلالات جنسی است که طیف وسیعی از فانتزی و رفتارهای جنسی را در بر می‌گیرد. عوامل مختلفی در این زمینه موثر هستند و افراد و جوامع در برابر آن واکنش های مختلفی نشان می‌دهند. این اختلال نشانه های مختلفی داشته و  این افراد قطعا نیاز به درمان دارند. به طور کلی داشتن اطلاعات در این زمینه و محافظت از کودکان در مقابل چنین آسیب هایی، بسیار مهم است. از طرفی افراد می‌توانند با کمک گرفتن از روانشناس، پیامدهای ناشی از این موضوع را کاهش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال میل جنسی به کودکان یا پدوفیلیا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چطور می توان فهمید کودکی مورد تجاوز قرار گرفته ؟

کودکان قربانی تجاوز اغلب رفتار های مشخصی از خودشان نشان نمی‌دهند اما به طور کلی کیفیت خواب و اشتهای آن‌ها به هم می‌ریزد، مدام کابوس می‌بینند و از همه چیز می‌ترسند، از مدرسه یا مهد کودک فراری‌اند و التماس می‌کنند پیش شما بمانند، خلق آن‌ها بسیار تغییر می کند یا پرخاشگر می‌شوند یا منزوی و افسرده، اضطراب دارند، از لمس و بوسیده شدن فرار می‌کنند، اغلب حرف‌های عجیبی می‌زنند یا سوالاتی در حوزه جنسی می‌پرسند.

چطور می توان از کودک خود در برابر افراد پدوفیلی محافظت کرد؟

حدالامکان کودکان خود را خودتان نگه داری کنید و آن‌ها را جز به مراکز معتبر یا یا به افراد معتبر نسپارید.
به آشنایان یا حتی فامیل به راحتی اعتماد نکنید و به نزدیک شدن‌های عجیب یک سری افراد دقت کنید.
فکر نکنید چون یک فرد خودش بچه دارد فرد مطمئنی است، اکثر افراد مبتلا به پدوفیلی متاهل و صاحب بچه‌اند.
به کودکان خود یاد بدهید که چطور از اندام های جنسی خودشان محافظت کنند یا اگر کسی قصد آزار جنسی آن‌ها را داشت حتما به شما اطلاع دهند. پس حتما مقاله آموزش نقاط خصوصی به کودکان را بخوانید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره