ابراز عشق و محبت در خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ابراز عشق و محبت در خانواده یکی از فاکتورهای مهم در استحکام کانون خانواده است. افزایش محبت اعضای خانواده به یکدیگر باعث ایجاد خانواده‌ای با نشاط و موفق می‌شود. افراد زیادی هستند که با وجود علاقه زیاد به اعضای خانواده‌شان توانایی ابراز محبت خود را ندارند. معمولا در چنین خانواده‌هایی نمی‌توان تکیه‌گاهی ایمن یافت و اعضا برای دریافت محبت به خارج از خانه روی می‌آورند. در صورتی که در خانواده‌تان چنین خلائی احساس می‌کنید، حتما از خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

تقویت روابط اعضای خانواده با عشق و محبت

یکی از زیباترین و قوی ترین هیجان هایی که باعث ایجاد انگیزه در انسان ها می‌شود هیجانی به نام عشق است. براساس تئوری مثلث عشق که اولین بار دانشمندی به نام استنبرگ آن را مطرح کرد عشق از سه مولفه مهم تشکیل می‌شود. صمیمیت، تعهد و اشتیاق اضلاع مثلث عشق هستند. هر کدام از این مولفه ها با مولفه دیگر همپوشانی دارد و تقویت یکی باعث تقویت دیگری و در نهایت تقویت عشق می‌شود. برای مثال اگر شما برای افزایش صمیمیت در محیط خانواده تلاش کنید در واقع در حال افزایش تعهد و صمیمیت و در نهایت عشق نیز هستید.

بیشتر بخوانید : آرامش در خانواده

انواع ابراز عشق در محیط خانواده

عشق زناشویی

عشق در محیط خانواده به سه شاخه دارد که شامل عشق بین زن و شوهر، عشق بین والدین و فرزندان و رابطه دوستانه بین فرزندان می‌باشد. در عشق بین زن و شوهر نکته حائز اهمیت گرم نگه داشتن رابطه عاطفی و عاشقانه از طریق افزایش صمیمت، درک متقابل، همدلی، تعهد و رابطه جنسی است. در رابطه عاطفی بین زن و شوهر  هر دوی آنها باید یکدیگر را اولویت قرار دهند و به نیازهای یکدیگر توجه کنند و از این طریق به ابراز عشق و علاقه بپردازند.

عشق والدین به فرزندان

رابطه عاشقانه میان فرزندان و والدین از آن جهت اهمیت دارد که اگر والدینی موفق به ایجاد دلبستگی مناسب در فرزندشان نشوند احتمال آن که فرزندان در آینده در روابط خود دچار مشکل شوند افزایش می‌یابد. حمایت عاطفی مناسب، ایجاد رابطه صمیمی با او و وقت گذاشتن برای رفع نیازهای او از عوامل مهم و اصلی ایجاد رابطه مناسب با فرزندان هستند. همچنین والدین باید در مورد دوران بلوغ و نوجوانی و دست و پنجه نرم کردن نوجوانان با بحران هویت اطلاعات کافی کسب کنند تا ضمن همراهی با نوجوان در حل تعارض‌ها و درک او، به شکل گیری شخصیت مستقل او کمک کنند.

روابط دوستانه بین فرزندان

رابطه بین فرزندان به مقدار قابل توجهی به سبک فرزندپروری والدین بستگی دارد. در واقع رابطه فرزندان با یکدیگر انعکاسی از رابطه والدین با یکدیگر خواهد بود. اگر والدین در رابطه خود عدم احترام متقابل و پرخاشگری را به نمایش گذارند بی شک فرزندان نیز همین رفتارهای آسیب زا را از خود نشان می‌دهند و این فرزندان در آینده در برقراری ارتباط سالم با دیگران به مشکل می‌خورند.

تکنیک های ابراز عشق در محیط خانواده

ابراز محبت به شکل کلامی و غیر کلامی در خانواده

خطاب کردن اعضای خانواده با القاب مناسب و زیبا، خرید هدیه، ارسال پیام‌های محبت آمیز، بغل کردن، بوسیدن، تقدیر و تشکر و حتی نوشتن نامه از راه‌های افزایش محبت‌های کلامی و غیرکلامی است. انجام این اعمال ممکن است در وهله اول دشوار به نظر برسد اما نگران نباشید شما می‌توانید با تکرار مرتب، آن‌ها را به شکل عادات مثبت برای خود ایجاد کنید. در صورت نیاز برای ساختن این عادات مفید و موثر با مشاوران خانواده مشورت کنید.

صحبت کردن درمورد احساسات

صحبت کردن در مورد احساساتی که تجربه می‌کنید در محیط خانواده در افزایش همدلی و حس حمایت خانوادگی موثر است. نکته مهم در بیان احساسات‌تان این است که از کلمات و عبارات مناسب برای ابراز احساسات منفی خود استفاده کنید. اگر قصد انتقاد یکی از اعضای خانواده‌تان را دارید به جای زیر سوال بردن کل شخصیت او و در نتیجه تخریب عزت نفس او، صرفا از رفتار او انتقاد کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله اهمیت خانواده را بخوانید.

گوش کردن فعالانه

یکی از خلاهای موجود در روابط بین اعضای خانواده عدم ایجاد فضای گفتگو با یکدیگر است. وقتی علت را می‌پرسیم معمولا افراد بیان می‌کنند که چرا باید صحبت کنم در حالی که کسی به حرفم گوش نمی‌دهد؟ مهارت گوش دادن فعال یکی از بنیادی‌ترین مهارت‌های ایجاد ارتباط مطلوب با دیگران است. زمانی که یکی از اعضای خانواده با شما صحبت می‌کند با تمرکز به صحبت‌هایش گوش دهید. وسط حرف او نپرید. اجازه دهید صحبتش را تمام کند و بعد از اتمام آن با او همدردی کنید. تکان دادن سر، برقراری تماس چشمی و انعکاس عاطفی از تکنیک‌های تقویت مهارت گوش کردن فعال هستند.

شناخت روحیات اعضای خانواده

اولین گام برای خوشحال کردن دیگران و جاری کردن محبت در محیط خانواده شناخت اعضای خانواده است. ممکن است یک شاخه گل همسر شما را خوشحال کند.اما فرزند اول‌تان با رفتن به کافه و فرزند کوچکترتان با بازی کردن شادی را تجربه کنند. شناخت شما از روحیات و اخلاقیات اعضای خانواده نقش مهم و موثری را در ایجاد نشاط در آن‌ها ایفا می‌کند.

سخن آخر

یکی از عوامل سردی روابط بین اعضای خانواده ناتوانی در ابراز محبت و علاقه می‌باشد. کسب توانایی ابراز عشق به تمرین مستمر نیاز دارد. در این مقاله سعی کردیم ضمن بررسی انواع عشق در محیط خانه و خانواده به بیان تکنیک‌های لازم برای ابراز علاقه در این محیط بپردازیم. در صورت نیاز می‌توانید از متخصصین و روان شناسان این حوزه نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره