بی احترامی به مادر چه آثاری در پی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی احترامی به مادر شاید در سال‌های اخیر بیشتر از پیش رواج یافته باشد، اما هرگز نمی‌توان آن را با دلایل کوچک و بزرگ توجیه کرد. شاید در طی اختلافات‌تان مادر هم متوجه مقصر بودنش بشود، اما هیچ کدام از این ها نمی‌تواند دلیلی بر بی احترامی به او باشد. ارزش و جایگاه مادر در خانواده‌ها و نقشی که در پرورش فرزندان دارند، بر کمتر فردی پوشیده مانده است. ازآنجاکه مادر نسبت به پدر خانواده، رابطه عاطفی صمیمی‌تری با کودکان دارند معمولاً در معرض بی‌احترامی‌های بیشتری از جانب آن‌ها قرار می‌گیرند. لذا فراگرفتن روش‌هایی برای برخورد صحیح با این رفتارها بسیار ضرورت دارد. در صورتی که خانواده شما با چنین مساله ای روبه‌رو است، حتما مشاوره خانواده دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی احترامی به مادر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بی احترامی به جایگاه و ارزش مادر در خانواده

در بسیاری از مکاتب روان‌شناختی، از جایگاه و ارزش بالای مادر در خانواده صحبت شده است. عشق و محبت بی‌قیدوشرط مادر به همسر و فرزندانش باعث ایجاد فضایی گرم و صمیمی در خانه می‌گردد. همچنین شکل‌گیری دل‌بستگی ایمن در کودکان که جلو گیرنده از بروز بسیاری از مشکلات روانی ازجمله افسردگی و اضطراب است، بستگی زیادی به مادر دارد.

ازاین‌رو هرگونه توهین و تحقیر نقش مادر توسط اعضای خانواده، به‌ویژه فرزندان نه‌تنها باعث ناراحتی مادر می‌گردد، بلکه تأثیرات سوء زیادی در شکل‌گیری شخصیت کودکان نیز می‌شود. این اثرات ممکن است تداوم‌یافته و بر روابط فرد در آینده و سایر افراد مهم زندگی نیز تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از دعوا با پدر و مادر کلیک کنید.

بی احترامی به مادر و بحران احترام

پیامد بی احترامی به مادر

امروزه اکثر والدین ازجمله والدینی که فرزندان نوجوان و کودک دارند، از بدرفتاری و بی‌احترامی کودکان خود شکایت می‌کنند. طبق تحقیقات دانشگاهی عده بسیار زیادی از بزرگ‌سالان، نوجوان امروزی را بسیار بی‌ادب، غیرمسئولیت و بدرفتار می‌دانند. این ویژگی‌ها پدیده‌ای است که دانشمندان آن را «بحران احترام» می‌نامند.

فروشگاه آرامیس

این بی‌احترامی از سوی کودک و نوجوان به والدین تحمیل می‌گردد. ازآنجایی‌که در اکثر خانواده‌ها، جایگاه پدر هنوز هم به‌عنوان مرجع قدرت در نظر گرفته می‌شود، بخش زیادی از این بدرفتاری‌ها گریبان مادر خانواده را می‌گیرد؛ چراکه مادران اغلب رابطه عاطفی و صمیمی‌تری با فرزندان خود دارند. برای رفع اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

نمونه هایی از بی احترامی فرزندان به مادر

  • ابراز احساس تنفر
  • کوبیدن در اتاق
  • نگاه های اهانت آمیز (گوشه چشم آمدن)
  • تقلید تمسخر آمیز صدا و حرفهای مادر
  • داد زدن
  • فحاشی و استفاده از الفاظ سخیف در صحبت مادر
  • بی توجهی به مادر
  • نادیده گرفتن حرف ها و خواسته ها
  • پرت کردن وسایل
  • درگیری فیزیکی
  • غرغر کردن بابت هر مساله کوچک و بزرگی

دلایل بی احترامی فرزندان به مادر

ازجمله عواملی که در شکست والدین جهت تربیت کودکان باادب نقش دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی‌احترامی والدین به کودک

ازآنجاکه هر عملی، عکس‌العملی نیز به دنبال دارد؛ در روابط والد فرزندی نیز بی‌احترامی و توهین به کودک در سبک فرزندپروری والدین، بی‌احترامی و رفتار بی‌ادبانه از سوی کودکشان را در پی خواهد داشت.

پژوهشگران معتقدند که از مهم‌ترین عناصر پرورش احترام در شخصیت کودکان، داشتن رابطه‌ای گرم و صمیمی میان آن‌ها و والدین‌شان است. ازآنجاکه بخش زیادی از تربیت فرزندان به عهده مادران است، باید به آن‌ها آموزش داده شود که چطور در عین حفظ روابط عاطفی با کودک، قاطعانه از جایگاه خود به‌عنوان والد و بزرگ‌تر دفاع کرد.

کم شدن نزاکت در اطرافیان و جامعه

امروزه در بین مردم استفاده از الفاظ رکیک و فحاشی‌های پرخاشگرانه رواج بسیار زیای یافته است. کودکان و نوجوانان نیز که در همین جامعه زندگی می‌کنند، قبح الفاظ رکیک برای‌شان از بین رفته است. ازنظر بسیاری از نوجوانان، همرنگ جامعه بودن نقش بسیار زیادی در پذیرفته شدن خودشان به‌عنوان عضوی از گروه‌های جامعه ایفا می‌کند؛ بنابراین آن‌ها یاد می‌گیرند که برای کاهش خشم خود، به‌سادگی با همین کلمات و رفتار ناپسند خود را آرام کنند.

بی احترامی به مادر به دلیل کمبود الگوهای مناسب

داشتن الگوهای شخصیتی مناسب نقش بسیار زیادی در رشد خصوصیات اخلاقی صحیح در کودکان ایفا می‌کند؛ اما متأسفانه این الگوها در جامعه امروزی بسیار معدود و انگشت‌شمار گشته‌اند.

بروز جرم و فساد و افزایش بی‌بندوباری‌های عده زیادی از افراد مشهور و سلبرتی‌ها و نیز مقامات دولتی و رسمی، سبب کمبود جامعه در مورد چهره‌های سرمشق و الگو برای جوانان و نوجوانان گشته است.

تأثیر رسانه‌ها در بی احترامی به مادر

تأثیر رسانه‌های جمعی را در روند پرورش کودکان نباید فراموش کرد. عجیب نیست که گاهی والدین از کلمات بی‌ادبانه‌ای که فرزندشان به کار می‌برند شوکه می‌شوند. آن‌ها تعجب می‌کنند که فرزندشان چنین الفاظی را از چه کسانی آموخته است.

برنامه‌های بسیار زیاد و متنوع این رسانه‌ها شیوه‌های نوینی از پرخاشگری، خشونت و سایر رذایل اخلاقی را به شیوه مستقیم و غیرمستقیم آموزش می‌دهند. تمام این برنامه‌ها روی کودکان و نحوه دیدگاه آن‌ها به اجتماع تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی

راهکارهایی برای کاهش رفتار بی‌ادبانه فرزندان نسبت به مادر

1- دل گیر نشوید

رفتارهای بی احترامانه او به خودتان را به پای شخصیت خودتان نگذارید. هر حرف و رفتار اشتباهی که او می‌کند به خاطر شخصیت خودش است. شما با درونی کردن آن ها دچار احساس خشم بیشتری خواهید شد. در عوض با او حرف بزنید و به او بفهمانید که از رفتارش خوشتان نیامده و صحنه را ترک کنید. برای مثال به او بگویید “اصلا ازین طرز حرف زدنت خوشم نمیاد”.

و اگر قرار است پیامدی شامل حالش شود این گونه بگویید “قرار نیست به همه خواسته هات برسی، باید یاد بگیری تحت هر شرایطی با همه محترمانه صحبت کنی. اینکه خیلی دلت یه چیزی رو میخواد دلیل نمیشه به خودت اجازه بدی فحش بدی. برای اینکه بهم نشون بدی میتونی درست رفتار کنی برای دو ساعت موبایلت رو من میدی و اگر تو این دو ساعت درست رفتار نکنی دوساعت از اول شروع میشه”.

این که او در این زمان احساس بدی نسبت به شما دارد مهم نیست. باید بتوانید روی حرف خودتان بیایستید، کوتاه آمدن شما باعث می شود که درسش را نگیرد و در موقعیت های دیگر هم در مقابل تان بیایستد.

همه ما برای رشد نیاز به تجربه شکست هم داریم. پس قرار نیست آب تو دل فرزندتان تکون نخورد و شما همیشه یه والد دوست داشتنی باشید. گاه برای تربیت اعمال محدودیت ها ضروری است. فرزندتان برای یافتن مسیر درست به شما وابسته است.

2- بی احترامی به مادر | خود را آماده کنید

خیلی از بچه ها در دوران نوجوانی به اشکال مختلف با والدین مخالفت می‌کنند، پس تا حدودی طبیعی است که در این دوران بی احترامی کنند. خود را برای چنین برخوردهایی آماده کنید. می توانید مرز مشخص کنید و به او گوشزد کنید. اگر همین حالا هم بی احترامی به مادر رخ داده، باز هم می توانید مواضع تان را واضح مشخص کنید. قرار نیست بابت هر بحث و جدلی شما خود را ناراحت و درگیر کنید.

اگر بی احترامی رخ داده و شما قانون مشخصی در این باره نداشتید؛ باید محدودیت ها را برای او مشخص کنید و برای دفعات بعد گوشزد نمایید.

3- وارد جنگ قدرت نشوید

به هیچ عنوان وارد جنگ قدرت نشوید، در این روش قطعا شما بازنده اید. هرچند که او نیز به درستی نمی تواند به خواسته اش برسد. پس اگر فرزندتان با قلدری و ناسزا رفتار کرد چه باید کرد؟ همان ابتدا گفتیم که این رفتارها را به خودتان نگیرید.

برای اتخاذ رفتار مناسب باید به شخصیت و موقعیت توجه کنید. اگر شما هم از زور استفاده کنید او در دفعات بعدی بدتر خواهد کرد. پس برای بازخورد مناسب برنامه ریزی و مشاوره نوجوان دریافت کنید.

4- بی احترامی به مادر | قاطعانه برخورد کنید

اگر قانونی می گذارید، پای آن بیایستید. اگر حرفی می زنید از حرف تان بر نگردید. اما منطقی باشید. هر گفته و حرف شما ممکن است درست نباشد. پس در کنار قاطع بودن، حتما فضایی برای گفتمان ایجاد کنید. در صورتی که خواسته نوجوان و فرزند تان منطقی بود، لجبازی نکنید.

این طرز برخورد به او نشان می‌دهد که شما به خواسته های او توجه می کنید و صلاح او را می خواهید.

5- در جواب بی‌احترامی‌ها، بی‌احترامی نکنید

رفتارهای پرخاشگرانه، چه به‌صورت مستقیم در گفتارمان باشد و چه به‌طور غیرمستقیم از رفتار و طرز نگاه‌مان برداشت شود، همگی در یاد فرزندان می‌ماند. آن‌ها یاد می‌گیرند که از همین روش‌ها در آینده برای نشان دادن خشم خود استفاده کنند.

بنابراین به‌جای به کار بردن این برخوردها، به‌طور منطقی و در یک جو صمیمی و محترمانه با فرزندتان در مورد خطا و اشتباهی که از او سرزده صحبت کنید.

6- الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

حال که فرزندتان الگوی مناسبی در جامعه نمی‌یابد، خودتان برای او الگو شوید. لازم است والدین با توجه و مراقبت از رفتار و گفتاری که از خودشان سر می‌زند، نحوه برخورد مناسب در موقعیت‌های مختلف را به کودکان‌شان آموزش دهند.

درصورتی‌که در مورد تغییر و اصلاح برخی عادت‌های رفتاری نامناسب خودتان نیاز به کمک احساس می‌کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای و راهنمایی‌های مشاورین خانواده و روانشناسان بهره ببرید.

7- رفتارهای مناسب و خوب فرزندتان را تقویت کنید

بی‌توجهی به رفتارهای پسندیده کودکان باعث حذف و از بین رفتن این رفتار و ویژگی در آن‌ها می‌شود. به‌جای تأکید صرف بر نقاط ضعف و ناتوانی‌های کودکان، ویژگی‌های مثبت رفتاری آن‌ها را نیز، هرچقدر هم که کوچک باشد، در نظر گرفته و او را تشویق کنید.

8- کودکان را وادار به احترام گذاشتن نکنید

این‌که فرزند خود را مجبور کنید دست به رفتارهایی اجباری بزند، نه‌تنها باعث یادگیری او نمی‌شود بلکه سبب می‌گردد کودک از انجام آن رفتار بیزار گردد. در این حالت، او فقط در حضور شما دست به انجام آن رفتار می‌زند و هرگز آن‌ها را به جزئی از شخصیت خود بدل نمی‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی احترامی به مادر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره