بی احترامی به پدر چه عواقبی دارد ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی احترامی به پدر خیلی اوقات با پشیمانی و دلشکستگی خود فرزندان همراه هست. توهین به پدر مساوی با توهین به پایه‌های اصلی خانواده به حساب می‌آید. به علاوه بی احترامی هیچ دردی را دوا نمی‌کند و باعث بدتر شدن شرایط خواهد شد. معمولا درگیری‌ها از دوره نوجوانی شروع می‌شود، عدم درک متقابل اصلی‌ترین دلیل درگیری بین فرزندان و پدر است، اما این به معنای موجه بودن بی احترامی به پدر خانواده نیست. به منظور حل مسائل باید به دنبال راهی برای از بین بردن این فاصله کرد. در ادامه نحوه برخورد و واکنش نسبت به این رفتارها به والدین در جهت بهبود رفتارهای فرزندان‌شان آورده‌ایم. در صورتی که این راهکارها موثر نبود حتما مشاوره خانواده دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی احترامی به پدر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بی احترامی به پدر و ارزش او در خانواده

بی احترامی به پدر

نقش پدر در خانه بسیار ارزشمند و حیاتی است. برای ساختن فضای محترمانه و صمیمانه در خانه، وجود مؤثر پدر به‌ عنوان مدیر بسیار اهمیت دارد. ایجاد صمیمیت و احترام متقابل میان والدین و فرزندان از وظایف پدران جامعه است. پرورش فرزندانی که از اعتماد به‌ نفس کامل برخوردار باشند بدون وجود نقش پدر، تقریبا غیر ممکن است.

طبق مطالعه‌ ای در وزارت دادگستری آمریکا، پدر مهم‌ ترین عاملی است که تعیین می‌کند آیا کودک در آینده دست به قانون‌ شکنی و ارتکاب جرم خواهد زد یا خیر؟ این پژوهش نشانه دهنده اهمیت بسیار زیاد پدران در آموزش و فرزند پروری کودکان خود است. نقشی که پدر خانواده در قانون‌مند کردن و احترام به نظم و هنجار اجتماعی دارد، با هیچ عامل دیگری قابل جبران نیست. تمام این موارد ارزش و اهمیت وجود پدر را در خانواده‌ ها به‌خوبی مشخص می‌کند. لذا جایگاهی چنین مهم نباید توسط هیچ‌ یک از اعضای خانواده و در هیچ برهه‌ ای از زمان، مورد توهین و بی‌ احترامی قرار گیرد. بی احترامی به پدر باعث ساختار شکنی خانواده خواهد شد و نتایج خوبی برای تمامی اعضای خانه به همراه نخواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دعوا با پدر و مادر کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

علت بی احترامی های فرزندان به پدر

برخی اشتباهات در نحوه تربیت و فرزندپروری والدین باعث تقویت و مداومت رفتارهای نادرست در کودکان می‌گردد. بی احترامی به پدر علت های مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

🔹 بی‌توجهی و نادیده گرفتن رفتارهای بی‌ادبانه کودکان

🔹 واکنش‌های عادی و بدون سرزنش والدین به رفتارهای بی‌ادبانه فرزندان

🔹نا آگاهی از نحوه مناسب برخورد با این‌گونه رفتارهای ناخوشایند کودکان

🔹 جایز شمردن بدرفتاری‌های کودکان در واکنش به اتفاقات مختلف

در برخی موارد نیز با وجود تمام تلاش‌ های والدین برای تربیت صحیح فرزندانشان، باز هم در این راه شکست می‌خورند. گاهی اختلالاتی همچون بیش فعالی، اختلالات سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ ای از پیش در کودک شکل‌گرفته است.

در این حالت، تغییر دادن رفتارهای فرزند بسیار سخت و طاقت‌ فرسا است. پیشنهاد می‌شود در این مواقع، از راهنمایی‌های مشاوران و روانشناسان حوزه کودک و نوجوان بهره بگیرید. با این کار می‌توان با روش‌ هایی علمی و تأییدشده در جهت بهبود رفتارهای کودک جهت بی احترامی به پدر گام برداشت. پیشنهاد می‌شود برای درک بهتر مقاله اختلافات خانوادگی را نیز بخوانید.

نتایج بی احترامی به پدر

از منظر دیدگاه‌های روانکاوی، پدر مظهر قدرت و قانون است. این حضور پدر است که باعث تربیت به هنجار و اجتماعی شدن صحیح کودک می‌گردد. از منظر فروید (پدر روانکاوی)، در صورتی‌ که جایگاه و نقش پدر در خانواده و به‌ ویژه از سوی کودکان مورد حمله و بی‌ حرمتی قرار گیرد آسیب‌ های شخصیتی زیادی گریبان گیر فرزندان می‌شود. بی احترامی به پدر نتایج آسیب زایی به همراه دارد که در ادامه راجع به آن صحبت کرده ایم.

🔸 شکل‌گیری شخصیت هنجارشکن

🔸 ادامه‌دار و عادت شدن بدرفتاری‌ها از سوی فرزندان

🔸تعمیم بدرفتاری با پدر به سایر مراجع قدرت در جامعه

🔸 افزایش احتمال شکل‌گیری اختلال نافرمانی مقابله‌ای در فرزندان

🔸 در موارد بسیار شدید، زمینه‌سازی برای شکل‌گیری شخصیت ضداجتماعی

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

🟡 نمونه‌هایی از بی احترامی فرزندان

در فرهنگ‌ های مختلف، رفتار های متفاوتی از فرزندان به‌ عنوان رفتار بی‌ ادبانه فرض می‌شود؛ اما در مورد برخی رفتارهای بی‌ادبانه، تمامی آن‌ها توافق نظر دارند. برخی از رفتارها در حضور والدین و به‌ خصوص پدر بی‌احترامی محسوب می‌گردد. در ادامه به نمونه هایی از بی احترامی به پدر اشاره کرده ایم.

🔻 داد زدن کودک بر سر پدر

🔻 گفتن ناسزا و کلمات رکیک

🔻تمسخر برخی سنت‌های خانوادگی

🔻 توهین به برخی از ارزش‌های موردقبول پدر

🔻 بی‌توجهی چشمگیر نسبت به توصیه‌های پدر

اکثر این رفتار ها در نتیجه همان علت‌ هایی است که در بالا اشاره شد، از جمله بی‌اعتنایی به رفتارهای ناپسند کودک و عادی انگاشتن این‌گونه رفتارها. اغلب کودکان این نحوه برخورد را از طریق یادگیری مشاهده‌ای و الگوگیری از همسالان و سایر اطرافیان و نیز والدین یاد می‌گیرند.

درصورتی‌که در همان ابتدا که این رفتارهای ناپسند و بی احترامی به پدر در کودک به چشم خورد، برخوردی قاطع با او و در فرصتی مناسب صورت گیرد، این‌گونه رفتار ها تقویت نمی‌گردد. در این حالت رفتارهای بی‌ادبانه بعد از چند بار تکرار، از دایره رفتاری کودک حذف ‌شده و تداوم پیدا نمی‌کند.

واکنش‌های مناسب برای برخورد با بی‌احترامی‌های فرزند

واکنش‌های مناسب برای برخورد با بی‌احترامی‌های فرزند

بی احترامی به پدر نیازمند برخورد و واکنش مناسب است. زمانی که فرزند شما شروع به بی احترامی کرد؛ باید برخورد قاطعانه با او داشته باشید. در این بخش مقاله راجع به واکنش های مناسب برای برخورد با بی احترامی های فرزند اشاره کرده ایم.

💢 با آرامش ولی قاطعانه در مورد بد بودن رفتار کودک به او تذکر دهید.

💢دلایل بد و ناپسند بودن رفتار کودک را به او توضیح دهید و به‌صورت منطقی با او رفتار کنید.

💢 به‌جای رفتار ناپسند، رفتاری مناسب را به‌عنوان جانشین به او پیشنهاد دهید.

💢 تا زمانی که کودک رفتار مناسب را جایگزین نکرده، اعلام رضایت و خوشنودی نکنید.

توجه داشته باشید که جایگزین کردن یک رفتار به‌ جای رفتار دیگر، نیازمند تکرار و تکرار است. نباید انتظار داشت که در یک بازه زمانی چند روزه، کودک موفق به ترک برخورد بی‌ادبانه‌اش باشد. در این وضعیت صبوری و واکنش درست و متناسب والدین است که اهمیت می‌یابد تا برخورد مناسب را به‌طور مکرر به کودک یادآوری کنند.

درصورتی‌که شدت رفتار ناپسند به حدی بود که کنترل و تغییر آن به‌تنهایی از عهده والدین خارج بود، بهتر از مشاوره‌های متخصصین حوزه رفتار کودک بهره‌مند شوند. پیشنهاد می‌شود مقاله اختلاف با پدر و مادر را مطالعه نمایید.

داستان بی احترامی به پدر

حضرت یوسف (علیه السلام) بعد از فراز و نشیب هایی که داشت به مقام فرمانروایی مصر رسید. حضرت یعقوب (علیه السلام) که پدر حضرت یوسف بود، سال ها با رنج، مشقت، فراق و دوری پسرش را تحمل کرده بود در نهایت توان جسمانی خود را از دست داده بود. زمانی که مطلع شد حضرت یوسف (علیه السلام) فرمانروای مصر شده است؛ شادمان با کاروان به سوی مصر حرکت کرد. حضرت یوسف (علیه السلام) نیز با شکوهی خاص در حالی که بر مرکب سوار شده بود به استقبال پدر رفت. هنگامی که چشمانش به پدر برخورد، قصد پیاده شدن داشت اما سلطنت اجازه پیاده شدن را به او نداد.

بعد از اینکه مراسم به پایان رسید؛ جبرئیل از سوی خداوند به نزد حضرت یوسف (علیه السلام) آمد و گفت: چرا به احترام پدر پیاده نشده ای، اینک دستانت را باز کن! زمانی که یوسف دستان خود را باز کرد، نور از میان انگشتان او برخاست و به سوی آسمان رفت. حضرت یوسف (علیه السلام) در تعجب گفت این چه نوری بود که از دستم خارج شد؟ جبرئیل پاسخ داد: این نور نبوت بود که به دلیل پیاده نشدن از مرکب به احترام پدر، از نسل تو خارج می‌شود و دیگر تو نسلی از پیامبری نخواهی داشت.

در واقع حضرت یوسف (علیه السلام) به پدر بی احترامی نکرد؛ بلکه به پدر خود کم احترامی کرد. ما همین کم احترامی به پدر تاوان سنگینی برای او داشت.

کلام آخر

بی احترامی به پدر یک رفتار اشتباه و قابل سرزنش است. زمانی که فرزندان با والدین خود رفتار اشتباهی داشته باشند؛ عواقب شدیدی را تجربه خواهند کرد. اما پدر و مادران نیز باید روش های بازخورد با فرزندان خود را بدانند. آگاهی از این روش ها به آنها کمک خواهد کرد تا فرزندشان را با اصول تربیتی مناسبی پرورش دهند. برای آگاهی از این اصول حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده و همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره