ترس از رانندگی یا آمکسوفوبیا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از رانندگی یا آماکسوفوبیا یکی از انواع فوبیا بوده که در آن فرد ترس زیادی از رانندگی کردن دارد. در بیشتر موارد این ترس ناشی از تجربیات بدی است که فرد در گذشته داشته است. اما گاهی کاملا بدون دلیل و از آغاز آموزش رانندگی بروز می‌کند. در هر دو صورت، فرد را در شرایط سختی قرار داده و اضطراب زیادی به او وارد می‌کند. چرا که رانندگی یکی از مهارت های مهمی است که هر فردی باید قادر به انجام آن برای انجام کارهای شخصی اش باشد. اما زمانی که او چنین ترسی دارد؛ نه تنها قادر به انجام برخی از کارهای خود نیست؛ بلکه به فوبیاهای دیگر نیز مبتلا می‌شود. از این رو بسیار اهمیت دارد که افراد ریشه این ترس خود را شناخته و به آن غلبه کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از رانندگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ترس از رانندگی

ترس از رانندگی برای برخی از افراد به قدری حاد و شدید می‌شود که حتی نمی‌توانند در ماشین بنشینند و در این شرایط نشانه های شدید جسمی و روانی را تجربه می‌کنند. به طور کلی فوبیاها ترس های مرضی هستند که به طور کلی زندگی افراد را فلج می‌کنند. از این رو درمان آنها بسیار اهمیت دارد. جالب است بدانید که این نوع از فوبیا شیوع زیادی میان افراد داشته و بیشتر در زنان دیده می‌شود. این موضوع آنان را از انجام بسیاری از کارها منصرف کرده و یا حتی آنان را وابسته به دیگران می‌کند. اما با کسب اطلاعاتی در این زمینه و یا انجام برخی از تمرینات، غلبه بر این فوبیا امکانپذیر است. برای آشنایی با انواع فوبیا کلیک کنید.

نشانه های ترس از رانندگی

نشانه های ترس از رانندگی

همانطور که پیش تر در مورد آن صحبت کردیم؛ ترس از رانندگی با بروز برخی از نشانه های جسمانی و روانی همراه است. که این نشانه ها حتی در صورت فکر کردن به رانندگی و یا دیدن عکس و فیلم هایی در این زمینه نیز بروز می‌کند. البته این در موارد حاد اتفاق می‌افتد. اما به طور کلی قرار گیری در چنین موقعیتی برای این افراد آزاردهنده است. برخی از علائم همراه با این ترس شامل موارد زیر است.

سرگیجه و سردرگمی

فروشگاه آرامیس

بالا رفتن ضربان قلب

تعریق

بروز تیک و ضربان در برخی از نقاط بدن

خشکی دهان

از یاد بدن جهت های جغرافیایی

تنگی نفس

دلایل داشتن ترس از رانندگی

همچنین پیدا کردن دلیل ترس از رانندگی نیز می‌تواند در برطرف کردن این موضوع بسیار موثر باشد. در برخی از موارد هیچ دلیل خاصی برای این موضوع وجود ندارد؛ اما گاهی به دلیل تجربیات گذشته است که افراد دچار چنین حالتی می‌شوند. برای مثال افرادی که در گذشته تصادفات شدیدی داشته و یا به درستی آموزش ندیده اند در آینده بیشتر احتمال دارد که ترس شدیدی را از رانندگی تجربه کنند. همچنین ابتلا به برخی دیگر فوبیاها نیز می‌تواند فرد را در معرض موضوعی قرار دهد. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

اختلالات همزمان با ترس از رانندگی

در بیشتر موارد ترس از رانندگی با فوبیاهای دیگر همزمان می‌شود. برای مثال آگروفوبیا یا بازارهراسی، کلاسروفوبیا، اضطراب عملکرد، ترس از تصادف، ترس از سفر کردن و یا ترس از مراجع قدرت، همگی از مواردی هستند که یا ترس از رانندگی را تشدید می‌کند و یا در اثر آن ایجاد می‌شوند. به همین دلیل پیگیری و درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اطلاع از راه های درمان فوبیا کلیک کنید.

مقابله با ترس از رانندگی

مقابله با ترس از رانندگی

برای مقابله با ترس از رانندگی راه های مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند با استفاده از آنها بر این موضوع غلبه کنند. البته از بین بردن فوبیاها نیاز به مداخله روانشناس دارد و افراد باید حتما از متخصص کمک بگیرند. در این قسمت به توضیح برخی از این روش ها می‌پردازیم.

🔸تمرین کردن در جاهای خلوت

در ابتدا افراد می‌توانند تمرینات خود را از مکان های خلوت آغاز کرده و در این شرایط با راحتی بیشتری رانندگی کنند. برخی تصور می‌کنند که از همان ابتدا باید در مکان های شلوغ رفته تا این مهارت را یادبگیرند. اما اینکار اشتباه بوده و آنان را دچار فشار روانی بیشتری می‌کند.

🔸پیشرفت تدریجی

همچنین برای مواجهه با ترس از رانندگی باید به صورت قدم به قدم پیش بروید. پیشرفت های کوچک خود را جشن گرفته و به صورت مرحله ای این موضوع را پشت سر بگذارید. با اینکه اینکار نیاز به زمان بیشتری دارد. اما به طور کلی در این حالت، افراد راحت تر رانندگی را آغاز می‌کنند.

کمک گرفتن از دیگران

در مورد ترس از رانندگی بهتر است افراد در ابتدا از افراد با تجربه تر کمک بگیرند. در واقع با آنان تمرینات خود را آغاز کرده و در مراحل بعدی تنهایی در ماشین بنشینند. این موضوع باعث می‌‍شود تا اطمینان خاطر بیشتری پیدا کنند.

🔸مراجعه به روانشناس

از اصلی اقدامات در زمینه غلبه بر ترس از رانندگی مراجعه به روانشناس است. مشاور در ابتدا علت این ترس را پیدا کرده و با ارائه راهکارهایی این موضوع را در شما حل می‌کند. البته این فرایند نیازمند همکاری خود افراد نیز هست.

🔸خواندن در مورد اتومبیل

بهتر است قبل از هرچیز اطلاعاتی ابتدایی در مورد اتومبیل خود داشته باشید؛ تا در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید. برای مثال برخی از افراد از اینکه اتومبیل آنها به صورت ناگهانی خراب شود؛ هراس دارند. اما با داشتن اطلاعاتی جزئی دیگر از این بابت دچار اضطراب نمی‌شوید.

🔸رعایت کردن نکات ایمنی

در حین رانندگی حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و هیجانات خود را کنترل کنید. بستن کمربند ایمنی و یا حتی رانندگی با سرعت مناسب می‌تواند باعث آرامش و اعتماد به نفس بیشتری گردد.

🔸تصویرسازی ذهنی

حتی در مورد ترس از رانندگی می‌توانید برخی از صحنه ها را در ذهن خود تصور کرده تا در صورت مواجهه با آنها آماده تر باشید. این بدان معنا نیست که به صورت مکرر در این مورد فکر کنید. اما باید از لحاظ ذهنی برای آن آماده باشید.

🔸گوش کردن به موسیقی

برای اینکه استرس خود را در مورد ترس از رانندگی کنترل کنید؛ می‌توانید از راه های دیگری مانند گوش کردن به موزیک استفاده نمایید. البته گاهی برخی از افراد در این شرایط دچار حواسپرتی می‌شوند. اما اینکار می‌تواند تا حدی موثر باشد.

🔸تمرین تنفس و آرام سازی عضلانی

یکی دیگر از راه های غلبه بر ترس از رانندگی، تمرین تنفس و آرام سازی عضلانی در این شرایط است. با این روش ها، افراد استرس و اضطراب کمتری را در ماشین تجربه می‌کنند. با مراجعه به روانشناس می‌توانید این روش را بیاموزید.

🔸صحبت کردن با خود و آواز خواندن

مکانیسم دفاعی برخی دیگر در مورد ترس از رانندگی، صحبت کردن با خود و آواز خواندن در ماشین است. اگر فکر می‌کنید اینکار می‌تواند به شما کمک کند؛ می‌توانید از آن استفاده کرده و استرس خود را کاهش دهید.

سخن پایانی

ترس از رانندگی در برخی افراد به قدری شدید است؛ که آنان را به طور کلی از انجام اینکار منصرف کرده و اعتماد به نفس آنان را خدشه دار می‌کند. اما این موضوع نباید باعث شود تا زندگی شخصی افراد مختل گردد. از این رو بهتر است با استفاده از این روش ها و کمک گرفتن از روانشناس بر این ترس غلبه کرده و آن را کنترل نمایند. حتی در صورت عدم وجود این نوع فوبیا، رانندگی فعالیتی اضطراب آور است. به همین دلیل افراد باید تلاش کنند تا این موضوع را کنترل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از رانندگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره استرس از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

روش‌های درمانی ترس از رانندگی شامل چه مواردی می‌باشد؟

امروزه متخصصان از روش‌های مختلفی برای درمان ترس ازرانندگی بهره می‌برند که درمان شناختی رفتاری، حساسیت زدایی منظم و مواجهه درمانی از موثرترین و اثر بخش‌ترین آن‌ها می‌باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره