کمک به همسر در خانه و بیرون منزل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کمک به همسر از آن دسته مسائلی است که می‌تواند کیفیت زندگی مشترک شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد. همه ما نیاز داریم احساس کنیم از جانب اطرافیانمان حمایت می‌شویم و اگر مشکلی پیش بیاید می‌توانیم روی کمک آن‌ها حساب کنیم. وقتی همسرتان احساس کند که شما همراه او هستید و تنهایش نمی‌گذارید طبیعتاً بیش از قبل نسبت به زندگی مشترک‌تان دلگرم می‌شود. کمک خانم برای خرج زندگی و کمک مردان در امور منزل نمونه کمک‌هایی هستن که تاثیر زیادی بر رابطه زن و شوهر دارد. در صورتی که در ارتباط با همسرتان دچار مشکل شده‌اید حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمک به همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دلیل کمک کردن به همسر

روانشناسان خانواده همیشه سعی می‌کنند این نکته را به زوجین یادآوری کنند که زندگی مشترک متعلق به هردوی شماست. در حقیقت همان‌طور که از نام آن پیداست همه‌چیز در این زندگی مشترک است. پس می‌توان گفت کارهای خانه، نگهداری از فرزندان، همین‌طور مسائل مربوط به درآمد خانواده و کمک به همسر به هردوی شما ارتباط پیدا می‌کند.

اگر با این دیدگاه به موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید که کمک به همسر نه‌تنها یک لطف نیست بلکه وظیفه شماست. به خاطر داشته باشید که هردوی شما می‌بایست برای بهبود شرایط زندگی تلاش کنید و این یعنی هرکدام از شما باید تمام آن کاری که از دستش برمی‌آید را انجام بدهد. برای آشنایی با نشانه های خانواده موفق کلیک کنید.

اگر به همسرتان کمک نمی کنید و یا همسرتان از کمک به شما سر باز می‌زند، باید انتظار شکاف در رابطه تان را داشته باشید. شما یا همسرتان باید در این خصوص اقدامی بکنید. حتی اگر شده درباره آن صحبت کنید و به دنبال راه حل باشید. مشاوران خانواده در این خصوص به شما راهکارهای خیلی کاربردی ارائه می دهند.

مزایا و اهمیت کمک به همسر

مزایای کمک به همسر

قطعا کمک به همسر دارای فواید بسیاری است که تاثیر آن را چه در زندگی زناشویی و یا حتی زندگی اجتماعی و حرفه ای افراد نیز می‌توان مشاهده کرد. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم

◀بهبود کیفیت زندگی

اولین و مهم‌ترین تأثیری که کمک به همسر روی زندگی شما می‌گذارد بهتر شدن کیفیت رابطه عاطفی شماست. کمک‌های شما باعث می‌شود که همسرتان احساس کند شما به او علاقه دارید و خستگی یا خوشحالی او برای‌تان مهم است. همین موضوع احساس قدرشناسی را در همسرتان نیز افزایش می‌دهد. به‌علاوه او نیز تلاش خواهد کرد تا در کارها به شما کمک کند و درنتیجه کیفیت زندگی عاطفی شما تا حد زیادی بهتر خواهد شد.

◀پیشرفت بیشتر با کمک به همسر

طبیعتاً هرکدام از ما وقتی کاری را با کمک دیگران انجام می‌دهیم بهتر از وقتی خواهد بود که مجبوریم به‌تنهایی کار کنیم. به همین خاطر همیشه بر اهمیت کار گروهی تأکید می‌شود. کار گروهی به شما کمک می‌کند از ایده و توان دیگران نیز کمک بگیرید. این موضوع شما را در شرایطی قرار می‌دهد که بتوانید با سرعتی بالاتر در زندگی خود پیشرفت کنید.

◀آموزش فرزندان

رفتار شما و همسرتان با یکدیگر یکی از مهم‌ترین منابع آموزشی برای فرزندان‌تان است. آن‌ها هر چیزی را در رفتار شما ببینند یاد می‌گیرند و دیر یا زود به آن عمل می‌کنند. به همین خاطر اگر می‌خواهید اصول مهمی مثل کمک کردن و همکاری را به فرزندان خود آموزش بدهید، یکی از بهترین راهکارها کمک کردن به همسر در خانه است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

چطور به همسرم کمک کنم؟

چگونگی کمک به همسر

برای کمک به همسر راه های مختلفی وجود دارد. اگر چه به عنوان همسر شما وظیفه دارید که در هر زمینه ای حمایتگر باشید. اما بهتر است در ابتدا از حوزه هایی مطلع شوید که در آنها همسر نیاز به کمک دارد.

📌از همسرتان سؤال کنید

اولین راهکار این است که در مورد کمک به همسر از خود او سوال کنید. توانایی‌ها و نیازهای هرکدام از ما متفاوت است. به همین خاطر بهترین کسی که می‌تواند به این سؤال جواب بدهد همسرتان است. برای مثال ممکن است خانمی در کارهای خانه نیاز به کمک نداشته باشد اما برای تربیت و مسائل درسی فرزندان‌تان از شما کمک بخواهد. یا ممکن است یک آقا در مسائل مالی نیاز به کمک نداشته باشد اما برای مدیریت مسائل خانواده به همفکری شما نیاز داشته باشد.

یکی از بهترین راهکارها برای کمک به همسر این است که با یکدیگر صحبت کنید. توانایی‌ها و نقاط ضعف یکدیگر را به‌خوبی مشخص کنید و هرکس بر اساس توانایی‌هایی که دارد بخشی از کارها را به عهده بگیرد. برای آشنایی با روش‌های حمایت از همسر کلیک کنید.

📌کمک های فکری به همسر

کمک به همسر همیشه هم به این صورت نیست که کاری برای او انجام بدهید. همه ما گاهی اوقات نیاز داریم کسی به صحبت‌هایمان گوش دهد و برای پیدا کردن راه‌حل به ما کمک کند. این شرایط به‌خصوص برای آقایان پیش می‌آید. یکی از ویژگی‌های شخصیتی آقایان این است که خیلی کم راجع به مسائل و به‌خصوص مشکلات‌شان صحبت می‌کنند. در این شرایط وظیفه خانم است که برای کمک کردن به همسر خود سر صحبت را باز کند و راجع به مسائلی که همسرش نیاز به کمک دارد به او مشورت بدهد.

📌تشکر از همسر

اگر احساس می‌کنید به هر دلیلی توانایی کمک به همسر را ندارید بهتر است از او بابت کارهایی که انجام می‌دهد تشکر کنید. وقتی شما از همسرتان قدردانی می‌کنید این پیام را به او منتقل کرده‌اید که متوجه زحماتش هستید. همین تشکر ساده شما می‌تواند تا حد زیادی باعث دلگرمی همسرتان باشد.

📌اطلاع از مسئولیت های او

بهتر است برای کمک به همسر در ابتدا مسئولیت های او را در حوزه های مختلفی بشناسید. در این شرایط به طور موثرتری می‌توانید به او کمک کنید. برای مثال او در قبال خانواده خود مسئولیت هایی دارد؛ پس بهتر است زمانی که او در حال رسیدگی به خانواده اش است شما نیز در این زمینه به او کمک کنید. برای اطلاع از نحوه تقسیم وظایف در خانواده کلیک کنید.

📌خودتان را جای او بگذارید

همچنین برای کمک به همسر باید گاهی خود را جای او بگذارید. طبیعی است که در برخی موارد احساس خشم کرده و واکنش های تندی از خود نشان دهید. اما زمانی که تنها برای مدت زمانی کوتاه خود را به جای او تصور کنید؛ رفتار منطقی تری با او داشته می‌توانید به او کمک کنید.

📌کمک به همسر به صورت فعالانه

باید برای کمک به همسر به صورت فعالانه عمل کنید. بدین معنی که منتظر نمایند تا او تقاضایی از شما داشته باشد بلکه خودتان به او توجه کرده و نیازها و مسئولیت های او را بشناسید. در واقع هرکاری که از دستتان برمی‌آید هرچند کوچک و بی اهمیت در مورد او انجام دهید.

📌کمک به همسر با محبت کردن

یکی دیگر از راه های کمک به همسر، محبت کردن به اوست. در واقع زمانی که افراد تحت فشار روانی زیادی هستند؛ به توجه و محبت بیشتری نیاز دارند. چرا که احساس آسیب پذیری می‌کنند. از همین رو در کنار آنها بوده و به صورت کلامی و فیزیکی به آنها محبت کنید.

📌کمک به همسر با فضا دادن به او

گاهی برای کمک به همسر باید به او فضای کافی برای فکر کردن دهید. وقتی شما نیز او را تحت فشار قرار دهید؛ عملکردش مختل شده نمی‌تواند به درستی رفتار کند. از این رو در صورت لزوم مدتی او را تنها گذاشته و به او اجازه فکر کردن دهید.

📌فرستادن انرژی های مثبت برای همسر

بسیاری از افراد به انرژی های مثبت دیگران و یا حتی دعا معتقد هستند. از این رو می‌توانید برای کمک به همسر اگر کاری از شما ساخته نیست؛ دعا کرده و برای فرد انرژی های مثبت بفرستید.

📌تشویق کردن او

مشوق بودن در مورد کمک به همسر بسیار موثر است. در واقع در برخی موارد می‌توان در مورد ایده های مختلف همسر را تشویق کرده و او را برای تلاش بیشتر ترغیب کرد. به طور کلی واکنش های همسر و تشویق های او در مورد مسائل مختلف بسیار اثربخش هستند.

📌برنامه ریزی برای کمک به همسر

گاهی افراد به دلیل نداشتن مهارت برنامه ریزی به مشکل می‌خورند. به همین دلیل همسران باید در این زمینه اقدام کرده و برای دیگری برنامه ریزی کنند. کمک به همسر در این شرایط با برنامه ریزی و نظم دهی به مسائل پیرامونی و ذهنی افراد صورت می‌گیرد.

📌او را تحت فشار قرار ندهید

تحت فشار قرار ندادن همسر خود راه دیگری برای کمک به همسر است. گاهی با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد؛ همسر نیز مزید بر علت شده و باعث فشار بیشتری می‌شود. اما برای کمک به همسر باید آرامش را برای او محیا کرده در کنار او بود.

📌 کمک به همسر با پیشنهاد دادن

روش دیگری که می‌توان برای کمک به همسر از آن استفاده نمود؛ پیشنهاد دادن است. اگر راه حلی به ذهن شما می‌رسد و یا روش دیگری را می‌شناسید؛ بهتر است به همسر خود پیشنهاد دهید. همفکری و کمک کردن به یکدیگر در مشکلات و شرایط بحرانی منجر به حل شدن سریع تر مسائل می‌گردد.

کمک به همسر و استفاده از خدمات روانشناس خانواده

بسیاری از خانم‌ها یا آقایانی که برای مشاوره خانواده مراجعه می‌کنند از این شکایت دارند که همسرشان به آن‌ها کمک نمی‌کند. این عدم کمک کردن به همسر خیلی اوقات برای طرف مقابل این‌گونه معنی می‌شود که شما او را نمی‌بینید یا متوجه زحماتی که برای زندگی می‌کشد نیستید. اگر همسر شما درگیر چنین احساسی شود مشکلات بسیاری در زندگی شما ایجاد خواهد شد که مهم‌ترین آن‌ها سرد شدن رابطه عاطفی میان شما است. برای آشنایی با راه ها و مسئولیت های مربوط به مدیریت خانواده کلیک کنید.

به همین خاطر کمک کردن به همسر و یا قدردانی کردن از زحمات او ازجمله نکاتی است که مشاورین خانواده تأکید زیادی روی آن دارند. متأسفانه کمک نکردن یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که زوجین با آن درگیر می‌شوند. این موضوع دلایل مختلفی مثل تربیت اشتباه یا نداشتن شناخت کافی از جنس مخالف و نیازهای او دارد. اگر احساس می‌کنید زندگی مشترک شما نیز دچار این مشکل شده بهتر است از یک روانشناس خانواده برای حل کردن مشکل کمک بگیرید.

سخن پایانی

از آنجایی که کمک به همسر موضوع بسیار مهمی در زندگی زناشویی است؛ هر دو نفر باید در این زمینه تلاش کرده و در کنار دیگری باشند. در واقع همکاری یکی از مهم ترین اصل ها در زندگی مشترک است. همچنین گاهی افراد واقعا تمایل به کمک کردن دارند؛ اما چگونگی آن را نمی‌دانند. در این شرایط می‌توانند علاوه بر روش هایی که گفته شد؛ از روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم به همسرم کمک کنم؟

بهترین راه این است که با همسرتان صحبت کنید و از او بپرسید که به چه نوع کمکی نیاز دارد. مشورت دادن و کمک‌های فکری یکی از بهترین کمک‌ها برای آقایان هستند. در کنار آن انجام دادن بعضی از کارهای خانه یا فرزندان می‌تواند کمک مناسبی برای خانم‌ها باشد.

همسرم هرگز به من کمک نمی‌کند؛ چطور می‌توانم این موضوع را برطرف کنم؟

با همسرتان صحبت کنید و خواسته‌ها و احساسات خود را برای او توضیح دهید. یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که وقتی او به شما کمک می‌کند تشویقش کنید. اگر این راه‌ها به شما نتیجه نمی‌دهد بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام
    مستقیم مطرح کردن این‌ موضوع به زنم برام سخته مخصوصا در مورد پول چیکار باید بکنم به نظرتون؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره