بخشیدن همسر با جمله های معجزه آسا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بخشیدن همسر برای بعضی‌ها کار بسیار سختی است. هنگامی‌که رفتارهای یک نفر ناراحت‌مان کرده بخشیدن او غیرممکن به نظر می‌رسد. بااین‌حال همه ما این را می‌دانیم که زندگی مشترک بدون بخشیدن اشتباهات یکدیگر ادامه پیدا نمی‌کند. همه زوجین دیر یا زود درگیر اختلاف و دعوا می‌شوند؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که چطور اختلافات را حل می‌کنیم؟ بخش مهمی از حل کردن اختلافات و از سر گرفتن زندگی به این بستگی دارد که بتوانید همسرتان را ببخشید. بنابراین بخشیدن نوعی مهارت محسوب می‌شود که به رابطه شما با همسرتان کمک زیادی می‌کند در ادامه اهمیت بخشیدن همسر و راه های انجام این کار را شرح داده‌ایم. در صورتی که موانعی وجود دارد که مانع از حل مساله می‌شود، حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بخشیدن همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

لزوم بخشیدن همسر

احتمالاً اولین سؤال شما این است که اصلاً چرا باید همسرم را ببخشم؟ طبیعتاً بخشیدن کسی که ناراحت‌مان کرده کار آسانی نیست. بااین‌حال همان‌طور که گفتیم شما برای ادامه دادن زندگی مشترک خود ناچار به بخشیدن اشتباهات همسر خود هستید. بخشیدن همسر علاوه بر این دلایل و مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

📌بخشیدن را به یک اصل در زندگی به همسر تان تبدیل کنید

همه ما گاهی در زندگی اشتباه می‌کنیم؛ و نیاز داریم از طرف کسانی که دوستشان داریم بخشیده شویم؛ وقتی همیشه در مقابل اشتباهات همسرتان سخت‌گیرانه برخورد کرده باشید نمی‌توانید از او انتظار محبت و بخشش داشته باشید. به همین خاطر روانشناسان خانواده معمولاً توصیه می‌کنند با بخشیدن همسر این رفتار را به او نیز یاد بدهید. وقتی از اشتباهات دیگری می‌گذرید بخشش را به‌عنوان یک اصل در رابطه خود جا خواهید انداخت. پس یکی از مزایای بخشش این است که وقتی شما هم اشتباه کردید می‌توانید روی بخشش همسرتان حساب باز کنید.

📌یاد دادن بخشش به کودکان

فرزندان شما بیش از هر چیز از رفتارهای‌تان یاد می‌گیرند. به همین خاطر اگر صاحب فرزند هستید در رابطه خود با همسرتان به این موضوع دقت کنید که کودکان همیشه با دقت در حال بررسی رفتار شما هستند. اگر آن‌ها پرخاش و سختگیری را در رفتار شما ببینند احتمالاً در آینده یا حتی از همین سنین درست مثل شما با اطرافیان برخورد می‌کنند. به همین دلیل در حضور آنها بخشیدن همسر را بیشتر از هر زمان دیگری انجام دهید. برای اطلاع از راه های آشتی با همسر کلیک کنید.

آیا بخشیدن همسر دشوار است؟

به طور کلی بخشیدن کار آسانی نیست. مخصوصا اگر اشتباه از طرف یکی از عزیزان و یا نزدیکان باشد. به همین دلیل نباید به دلیل احساسی که دارید خود را سرزنش کنید. بهتر است کمی به خود و همسر زمان داده، سپس در این زمینه اقدام کنید. همچنین یکی از موضوعاتی که بخشیدن همسر را سخت می‌کند؛ فکر کردن به ادامه زندگی مشترک و یا حتی احتمال تکرار اشتباه از طرف همسر است. در واقع افراد به دلیل انتظاری که همسر خود دارند در این مورد دچار مشکلاتی می‌شوند.

راهکارهایی برای بخشیدن همسر

راه های بخشیدن همسر

برای بخشیدن همسر راه های مختلفی وجود دارد. افراد می‌توانند با استفاده از این روش ها راحت تر با موضوع پیش آمده برخورد کرده و همسر خود را ببخشند.

🔽بگذارید شرایط کمی آرام‌تر شود

بخشیدن همسر موضوعی است که نیاز به گذشت زمان دارد. به همین خاطر از خودتان انتظار نداشته باشید که اندکی پس از اختلاف و دعوا بتوانید او را ببخشید. بهترین راهکار این است که مدتی به خود و همسرتان زمان بدهید. روانشناسان توصیه می‌کنند در این شرایط سعی کنید احساسات منفی خود را کاهش دهید. برای این کار ببینید معمولاً چه چیزهایی شما را آرام می‌کنند. برای مثال شاید صحبت کردن با یک دوست یا گوش دادن به موسیقی ناراحتی شما را کمتر بکند. پس بهتر است برای این کارها وقت بگذارید. هنگامی‌که حالتان بهتر شد به بخشیدن همسر یا صحبت کردن با او فکر کنید. برای آشنایی با نحوه برخورد در حین دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

🔽دلایل اختلاف و سهم هرکدام‌تان را مشخص کنید

برای بخشیدن همسر باید تصویر واقع‌بینانه‌ای از شرایط به دست آورید. سعی کنید با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که دلیل اختلاف شما چیست؟ آیا واقعاً همه تقصیرات به عهده همسرتان است؟ آیا شما هیچ نقشی در به وجود آمدن این اختلاف نداشته‌اید؟ وقتی بتوانید سهم هرکدامتان را از اختلاف پیش‌آمده مشخص کنید و متوجه تقصیرات خودتان هم بشوید بهتر خواهید توانست همسرتان را ببخشید. اما نکته اینجاست که برای انجام این تمرین باید منصفانه و بدون جانب‌داری به شرایط نگاه کنید. در غیر این صورت همسرتان را مقصر همه‌چیز خواهید دانست.

🔽برای بخشیدن دنیا را از دریچه دید همسر تان ببینید

سعی کنیدبرای بخشیدن همسر از زاویه دید همسرتان به شرایط پیش‌آمده نگاه کنید؛ ببینید همسرتان از شرایط موجود چه احساسی دارد؟ یا چه موضوعاتی باعث ناراحتی او شده که این اختلاف را میان شما ایجاد کرده است؟ یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بخشیدن دیگران به شما کمک می‌کند این است که متوجه احساسات آن‌ها بشوید. از این طریق شما بهتر متوجه شرایط می‌شوید و می‌توانید آن را تحت کنترل داشته باشید.

🔽اولویت خود را در زندگی مشخص کنید

مشاورین خانواده معتقدند که زندگی مشترک توانایی‌های خاصی را لازم دارد. یکی از این توانایی‌ها این است که نسبت به رفتارهای همسرتان گذشت داشته باشید و بتوانید برای ادامه یافتن زندگی مشترک خود بعضی مسائل کم‌اهمیت‌تر را کنار بگذارید. به همین خاطر یکی از راهکارهای موثر در زمینه بخشیدن همسر که خیلی می‌تواند به شما کمک کند این است که اولویت‌های خود را مشخص کنید.

به دنبال چه چیزی هستید؟ آیا می‌خواهید زندگی مشترک موفقی داشته باشید یا صرفاً به دنبال این هستید که در رقابت با همسرتان پیروز شوید؟ با مشخص کردن اولویت‌ها و اهداف اصلی تا حد زیادی شرایط برای خودتان هم مشخص می‌شود.

🔽برای بخشیدن همسر راجع به ناراحتی‌هایتان صحبت کنید

بسیاری از خانم‌ها یا آقایان از این گلایه دارند که همسرشان علی‌رغم ناراحتی آن‌ها به رفتار اشتباهش ادامه می‌دهد. این کار ظرفیت شما را برای بخشیدن همسر تا حد زیادی پایین می‌آورد. اما بسیاری از مواقع وقتی در زندگی این زوج‌ها دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها راجع به ناراحتی خود با همسرشان صحبت نمی‌کنند یا حداقل روش‌های صحیح صحبت کردن را بلد نیستند. یادتان باشد صحبت کردن اولین و بهترین راهکار برای حل اختلافات است. با همسرتان راجع به چیزی که شما را ناراحت کرده و احساسی که از آن دارید صحبت کنید و با کمک یکدیگر به یک نتیجه مناسب برسید.

🔽اهمیت دادن به خود

فراموش نکنید در مورد بخشیدن همسر ، خود را فراموش نکنید. در واقع از خود در مقابل آسیب های احتمالی محافظت کرده و جوانب مختلف این موضوع را در نظر داشته باشید. بهتر است در این مورد به خود فشار نیاورده و حتی از همسر برای فکر کردن در این مورد زمان بخواهید.

🔽شما هم به بخشش نیاز دارید

این موضوع را در مورد بخشیدن همسر در نظر داشته باشید که شما هم روزی به بخشش همسر خود نیاز پیدا می‌کنید. چرا که همه افراد دچار خطاهایی در زندگی خود می‌شوند. در واقع باید ببخشید تا بخشیده شوید. از همین رو در مورد اشتباهات همسر خود سخت گیری نکرده و یا به دنبال انتقام گیری نباشید.

🔽بخشیدن همسر اجباری نیست

در بخشیدن همسر تنها اجباری نیست و تنها یک تصمیم است. حتی می‌توان موضوعی را همواره به یاد داشت اما آن را نبخشید. بعضی از اشتباهات هیچوقت قابل بخشش نیستند و یا خود افراد توانایی بخشیدن آنها را ندارند. اما بهتر است افراد در ای مورد خود را اجبار نکنند و یا حتی به طرف مقابل نیز فشاری نیاورند. این موضوع در ادامه یافتن زندگی مشترک بسیار اهمیت دارد.

چرا برای بخشیدن همسر باید از مشاور کمک بگیریم؟

بخشیدن همسر و اهمیت مشاوره

اختلاف در زندگی زناشویی چیزی نیست که بتوانید از آن جلوگیری کنید. اختلافات همیشه در زندگی ما هستند. اما آنچه اهمیت دارد این است که چطور از پس مدیریت شرایط بربیاییم. بخشیدن همسر یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مسئله است. برای همه ما سخت خواهد بود که وقتی ناراحت هستیم به جای اینکه دیگران با ما همدلی داشته باشند مجبور بشویم آن‌ها را ببخشیم یا جوری وانمود کنیم که انگار هیچ مشکلی پیش نیامده است.

به میزانی که ناراحتی شما از همسرتان بر سر موضوع جدی‌تری باشد یا رفتارهای نامناسب او برای مدت بیشتری طول بکشد بخشیدن همسر کار سخت‌تری خواهد شد. در این شرایط شاید بهتر باشد از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. ازجمله اقدامات مشاورین در این شرایط عبارت است از:

🔷آیا مشکل شما قابل‌حل است؟

اولین سؤالی که باید به آن جواب داد این است که اختلاف میان شما و همسرتان چیست؟ و آیا این اختلاف قابل‌حل است و یا بخشیدن همسر ممکن است؟ برای مثال گاهی اوقات مشخص می‌شود که مشکلات رفتاری همسر شما ناشی از یک بیماری روانی به‌خصوص اختلالات شخصیت هستند. در این شرایط شما باید بپذیرید که رفتار همسرتان هرگز تغییر نمی‌کند. و طبیعتاً باید تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید با این شرایط کنار بیایید و یا باید تصمیم دیگری برای رابطه‌تان بگیرید؟ برای آشنایی با نحوه جلوگیر از اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

🔷راهکارهایی برای کاهش اختلافات

اصلی‌ترین اقدام روانشناسان در زمینه بخشیدن همسر این است که به شما کمک کنند اختلاف‌هایی که با همسرتان دارید را برطرف کنید و از بروز مجدد آن‌ها جلوگیری کنید. درواقع روانشناسان روش‌هایی را برای داشتن رابطه باکیفیت، حل مسئله صحیح و مدیریت هیجان‌ها به شما آموزش می‌دهند.

🔷درمان آسیب‌های خانواده

اختلاف و دعوا همیشه آسیب‌هایی را به دنبال دارد. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نکاتی که یک روانشناس باید در نظر داشته باشد این است که بتواند اختلافاتی که میان شما و همسرتان پیش آمده را شناسایی کند و برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ای داشته باشد. همچنین شما را برای بخشیدن همسر تشویق کند.

سخن پایانی

بخشیدن همسر یکی از موضوعات مهم در زندگی زناشویی است که باید در مورد آن موضوعاتی را در نظر داشت. به طور کلی افراد بهتر است از یکدیگر بگذرند و همچنین اشتباه خود را دیگر تکرار نکنند. این مورد در بخشیدن افراد بسیار تاثیر دارد. همچنین گاهی بخشیدن برخی از اشتباهات نتایج بدتری در پی دارد. از این رو بهتر است در این مورد با همسر خود صحبت کرده و حتما از یک مشاور در این مورد کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بخشیدن همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم همسرم را ببخشم؟

سعی کنید دنیا را از دریچه دید همسرتان نگاه کنید و به او نیز برای شرایط پیش‌آمده حق بدهید. یکی از بهترین راهکارها این است که با همسرتان صحبت کنید و با کمک یکدیگر به یک راه‌حل مناسب برسید.

بخشیدن همسر چه اهمیتی دارد؟

شما با بخشیدن همسرتان در درجه اول گذشت و محبت را به فرزندانتان یاد می‌دهید. علاوه بر این همسرتان نیز یاد می‌گیرد که در شرایط مشابه شما را ببخشد و از این راه زندگی باکیفیت‌تری خواهید داشت.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره