دعوا با خانواده همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دعوا با خانواده همسر شاید آخرین چیزی باشد که هرکدام از ما در زندگی مشترک می‌خواهیم. اما متأسفانه زوج‌های بسیاری هستند که درگیر این اختلاف و دعواها می‌شوند. تفاوت‌های فرهنگی، دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین یا وابستگی بیش‌ازحد به پدر و مادر ازجمله دلایلی هستند که باعث اختلاف می‌شود. جدای از اینکه دلیل اختلاف شما با خانواده همسرتان چه باشد این موضوع می‌تواند تأثیر بسیاری روی کیفیت زندگی مشترک‌تان و همین‌طور سلامت روان خود شما داشته باشد.

فهرست مطالب

حتی بسیاری از مواقع دیده شده که این اختلاف‌ها می‌تواند کار زندگی مشترک شما را به سمت طلاق پیش ببرد. به همین خاطر باید بتوانید راهکاری برای مدیریت آن پیدا کنید. اما گاهی اوقات ما به‌تنهایی نمی‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم. در این شرایط بهترین راه این است که از مشاوره خانواده تلفنی برای تغییر شرایط استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا و اختلاف با خانواده همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

چطور دعوا با خانواده همسر را حل کنیم؟

اقدامات لازم هنگام دعوا با خانواده همسر

1️⃣ فارغ از هر موضوعی پشت همسرتان باشید

حتی اگر همسرتان هم مقصر باشد، در هنگام دعوا شما باید پشت همسرتان را بگیرید. زمان کافی برای فهماندن اشتباهش در خلوت خود خواهید داشت. پشتیبانی نکردن شما به او احساس عدم اطمینان و تنهایی در مقابل کل فامیل تان را می‌دهد. اگر او بداند که همسرش همیشه پشتش است، فردای روز باز هم قلبا در کنار شما در جمع های خانوادگی حاضر می‌شود.

2️⃣ به یاد بیاورید که برای چه کسی تلاش می کنید

شنیده اید که می‌گویند “حیا را خورده آبرو را قی کرده”. هنگام دعوا نباید روزهای خوب و کارهای نیکوی طرف مقابل و به خصوص همسرتان را فراموش کنید. هر مساله ای هم که باشد، همسرتان و زندگی مشترکی که دارید، ارزشش به قدری است که نیاز به گذشت شما هم دارد. پس قبل از هر واکنشی به همسر و فرزندانتان بیاندیشید.

فروشگاه آرامیس

3️⃣ سعی در قانع کردن خانواده همسر تان نداشته باشید

اختلاف نظرات زیادی بین آدم ها در خصوص مسائلی مثل ورزش، مهاجرت، سیاست، مدیریت مالی و…. وجود دارد. اگر دعوا با خانواده همسر ریشه در این مسائل دارد، بهتر است شنونده باشید. لازم نیست عقیده خود را (هر چند درست) به آن‌ها تحمیل کنید.

4️⃣ کاری نکنید که احترام تان از بین برود

“جواب های، هوی است”؛ شما هر رفتاری که داشته باشید، روی بازخوردهای اطرافیان تاثیر دارد. پس همانطور که انتظار دارید به شما احترام بگذارند، شما نیز به آن ها احترام بگذارید. اگر احساس کردید کسی وارد حریم شما شده، باید از خود بپرسید چطور به خودش همچین اجازه ای داده؟

5️⃣ به نظرات آن ها گوش دهید بعد ابراز عقیده کنید

یکی از راه های حل اختلاف و دعوا با خانوده همسر، مباحثه است. شما بدون فریاد و بی احترامی، می‌توانید آرام به نظرات و دلایل آن ها گوش دهید. مطمئن باشید وقتی این گونه منطقی برخورد کنید، پاسخی منطقی خواهید گرفت.

6️⃣ در دعوا با خانواده همسر، جلوی همسرتان قد علم نکنید

هرگز در دعوا با خانواده همسر، برای همسر خود قدرت نمایی نکنید. او را تهدید نکنید. شاید در خانه خود حرفی بزنید و بعدا از دل همدیگر دربیاورید، اما در ارتباط با خانواده همسر حرف های شما در مقابل همسرتان خیلی راحت تبدیل به کینه می‌شود.

7️⃣ کاهش احتمال دعوا با خانواده همسر با پایبندی به اصل دوری و دوستی

هنوز هم خیلی از زوج های جوان در نزدیکی و حتی در یک منزل با خانواده ها زندگی می‌کنند. این در هم تنیدگی اعضای خانواده باعث ایجاد تنش و پیچیدگی در روابط می‌شود. پس اگر امکانش هست، حتما منزل خود را از خانواده همسر جدا کنید.

8️⃣ در تنهایی تان هم پشتیبان همسرتان باشید

بعد از دعوا با خانواده همسر، خیلی از مردان و زنان در خلوت خودشان شروع به مشاجره برای دفاع از خانواده شان می‌کنند. این وضعیت موجب بدتر شدن روابط می‌شود. بهتر است احساسات یکدیگر را درک کرده و درباره علت دعواها صحبت کنید.

دلایل دعوا با خانواده همسر

1- تفاوت‌های فرهنگی و رفتاری

یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه شما با خانواده همسرتان به اختلاف برمی‌خورید تفاوت‌های فرهنگی هستند. هرگز نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دیگران کاملاً شبیه ما باشند. بااین‌حال هرچقدر فاصله بیشتر باشد احتمال اختلاف و دعوا هم بیشتر می‌شود.

تفاوت‌های فرهنگی به این معنی هستند که شما راجع به مسائل مختلف به شکل متفاوتی فکر می‌کنید؛ و حتی شاید تعاریف متفاوتی از خوب و بد اتفاقات داشته باشید. این موضوع می‌تواند تبدیل به یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف میان عضو تازه‌وارد و خانواده همسر باشد. به همین خاطر مشاورین خانواده توصیه می‌کنند که اگر تفاوت‌های میان شما و همسرتان زیاد است برای مدیریت شرایط از مشاوره‌های پیش از ازدواج استفاده کنید.

2- دعوا با خانواده همسر به خاطر دخالت‌های بی‌دلیل

دخالت خانواده همسر در زندگی مشترک شما می‌تواند دلیل اختلافات بسیاری باشد. همه ما استقلال را دوست داریم و هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد دیگران برایش تصمیم بگیرند. بااین‌حال بعضی از خانواده‌ها هستند که فکر می‌کنند باید همه‌چیز زندگی فرزندشان را بدانند و راجع به آن نظر بدهند. اگر همسر شما نتواند به‌خوبی رفتارهای والدینش را مدیریت کند دیر یا زود اختلاف میان‌تان شروع خواهد شد. برای آشنایی با تعیین حدود رابطه با خانواده همسر کلیک کنید.

3- سوگیری در قضاوت

گاهی اوقات هم دختران یا پسران از همان روز اول رابطه‌شان را با پیش‌داوری شروع می‌کنند. تصورات اشتباهی که به‌خصوص راجع به مادر همسر در کشور ما وجود دارد از این دسته هستند. وقتی شما با پیش‌داوری به رفتارهای دیگران نگاه می‌کنید خیلی اوقات رفتارهای ساده آن‌ها را هم بد برداشت می‌کنید؛ و این موضوع می‌تواند تبدیل به دلیلی برای بسیاری از اختلافات شود.

4- دعوا با خانواده همسر به خاطر توقع‌های بی‌دلیل

یکی از دلایلی که باعث دعوا با خانواده همسر می‌شود این است که تصور دارید آن‌ها موظفند کاری را برای شما انجام بدهند. برای مثال خیلی اوقات پیش آمده که عروس یا داماد یک خانواده از آن‌ها تقاضا داشته باشد که در مسائل مالی یا هر موضوع دیگری به او و همسرش کمک بشود. طبیعتاً وقتی طرف مقابل شما این انتظارات را برآورده نکند زمینه برای بسیاری از اختلافات ایجاد خواهد شد. در شرایط این‌چنینی بهتر است به خاطر داشته باشید که دیگران مجبور نیستند برای شما کاری انجام بدهند و این شما هستید که باید توقعات‌تان را کمتر کنید.

5- وابستگی به خانواده

تشکیل زندگی مشترک به این معناست که شما و همسرتان احساس می‌کنید به این توانایی رسیده‌اید که مستقل از خانواده خود زندگی کنید. بااین‌حال متأسفانه بعضی از خانم‌ها یا آقایان حتی پس از ازدواج نیز به خانواده اول خود وابسته هستند. پرسیدن نظر پدر و مادر در مورد تمام مسائل زندگی یا رفت‌وآمدهای بیش‌ازحد از آن دسته مسائلی است که باعث می‌شود مرزهای میان خانواده اولیه و زندگی مشترک شما شکسته شود؛ و این می‌تواند خطر بروز اختلاف میان همسر و خانواده شما را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی

پیشگیری از دعوا و حل اختلافات با خانواده همسر

الف: اهمیت دوره آشنایی

یکی از مهم‌ترین فایده آشنایی‌های پیش از ازدواج این است که با خانواده همسرتان و رفتار و باورهای آن‌ها آشنا می‌شوید. بسیاری از اختلافاتی که بین خانواده‌ها و عضو تازه‌وارد پیش می‌آید به این خاطر است که آن‌ها شناخت درستی از یکدیگر ندارند. به همین خاطر لازم است که در دوره نامزدی به این موضوع نیز دقت کافی داشته باشید.

بسیاری از مواقع وقتی شناخت ما از یک نفر بیشتر می‌شود بسیاری از سوءتفاهم‌ها و اختلافات نیز تمام می‌شوند. بااین‌حال متأسفانه بسیاری از دختران و پسران از اهمیت جلسات آشنایی غافل هستند یا در بعضی مواقع اصلاً نمی‌دانند که باید به چه نکاتی توجه کنند. به همین خاطر مشاورین همیشه روی استفاده از جلسات مشاوره پیش از ازدواج تأکید می‌کنند.

ب: پشت همسرتان را خالی نکنید

همه ما از اینکه حرمت پدر و مادرمان شکسته شود ناراحت می‌شویم. به همین خاطر احتمالاً هربار که اختلافی میان همسر و خانواده‌تان پیش بیاید شما طرف خانواده‌تان را می‌گیرید. این کار شما به‌تدریج باعث می‌شود همسرتان احساس کند در زندگی‌تان ارزشی ندارد و این می‌تواند شروعی برای اختلاف‌های بزرگ میان شما و همسرتان باشد.

به همین خاطر هنگامی‌که بین همسر و خانواده شما اختلافی پیش می‌آید سعی کنید به همان اندازه که از خانواده‌تان حمایت می‌کنید به همسرتان هم نشان بدهید که متوجه ناراحتی او هستید و احساساتش را درک می‌کنید.

ج: همسرتان را در معذوریت قرار ندهید

بسیاری از ما وقتی با خانواده همسرمان دچار اختلاف می‌شویم دوست داریم که او از ما طرفداری کند. حتی شاید این موضوع را بارها مطرح کرده باشیم که همسرمان باید بین ما و خانواده‌اش یکی را انتخاب کند. مشاورین خانواده معتقدند این کار یکی از اشتباه‌ترین رفتارهایی است که شما در زندگی مشترک انجام خواهید داد. به خاطر داشته باشید که همسرتان به همان اندازه که شما را دوست دارد به خانواده خود هم علاقه دارد و هرگز نباید او را در این دوراهی قرار دهید.

د: حدومرزها را نگه دارید

اگر می‌خواهید از دعوا با خانواده همسر پیشگیری کنید یکی از بهترین راهکارها این است که همیشه حدومرز رابطه را نگه دارید. رفت‌وآمدهای بیش‌ازحد، دخالت در مسائل خانواده همسر یا حتی محبت‌هایی که دلیلی برای انجام آن وجود ندارد همگی باعث می‌شود حدومرز رابطه شما از آن چیزی که باید باشد فاصله بگیرد. و احتمالاً در آینده به‌سختی می‌توانید شرایط را به حالت عادی برگردانید.

حتی بسیاری از مشاورین خانواده توصیه می‌کنند که از ابتدای زندگی مشترک با همسرتان راجع به اینکه چند بار در هفته و برای چه مدت به خانواده‌ها سر بزنید نیز صحبت کنید. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله عواقب قطع رابطه با خانواده همسر را بخوانید.

ه: راجع به مشکلات صحبت کنید

اگر احساس می‌کنید دلخوری یا ناراحتی میان شما و خانواده همسرتان اتفاق افتاده و این موضوع ممکن است در آینده مشکلات بیشتری را در رابطه شما ایجاد کند بهتر است هرچه سریع‌تر برای برطرف کردن آن برنامه‌ریزی کنید. بهترین راه برای حل اختلافات این است که با خانواده همسرتان راجع به آنچه در ذهنتان می‌گذرد صحبت کنید.

صحبت کردن در فضایی آرام و منطقی به شما کمک می‌کند به‌خوبی متوجه دیدگاه و احساس دیگران بشوید و آن‌ها هم متوجه ناراحتی شما می‌شوند. با استفاده از این راهکار می‌توانید در کنار هم یک راه‌حل منطقی برای شرایط پیدا کنید. برای آشنایی با روش‌های رفع دعواهای خانوادگی کلیک کنید.

و: افکارتان را تغییر بدهید

گاهی اوقات باید برای جلوگیری از اختلاف و دعوا افکار خودتان را تغییر بدهید. حساسیت بیش‌ازاندازه نسبت به رفتار دیگران یا تلاش برای تغییر دادن آن‌ها راهکارهایی هستند که نه‌تنها فایده‌ای برای شما ندارند بلکه باعث آسیب دیدن شرایط روحی شما هم خواهند شد. پس بهتر است برای برطرف کردن اختلاف‌ها کمی هم به خودتان مراجعه کنید. با خود به این سؤال پاسخ بدهید که چه ویژگی‌هایی در شما باعث بروز این اختلافات می‌شود؟ سعی کنید برای برطرف کردن آن راهکاری پیدا کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

دعوا با خانواده همسر و اهمیت مشاوره

گاهی اوقات چه بخواهیم و چه نخواهیم اختلاف میان ما و خانواده همسر اتفاق خواهد افتاد. واقعیت این است که این اختلاف‌ها بیش از هرکس و هر چیزی دامن زندگی مشترک شما را خواهد گرفت. به همین خاطر اولین کسی که باید به فکر برطرف کردن این اختلافات باشد شما هستید.

بسیاری از ما وقتی در این شرایط قرار می‌گیریم دلمان می‌خواهد از دیگران و تجربه آن‌ها برای حل کردن مشکل استفاده کنیم. اما متأسفانه اطرافیان گاهی اوقات به دلیل علاقه‌ای که به ما دارند جانب‌دارانه صحبت می‌کنند. این راهکارهای جانب‌دارانه احتمالاً نمی‌تواند زندگی شما را نجات بدهد. به همین خاطر بهتر است از یک مشاور متخصص درزمینهٔ خانواده کمک بگیرید. مشاورین به این خاطر که با شما یا همسرتان وابستگی ندارند به‌خوبی می‌توانند به شما برای حل کردن اختلافات کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا و اختلاف با خانواده همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور به اختلافی که با خانواده همسرم پیدا کرده‌ام پایان بدهم؟

اولین راهکاری که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که راجع به اوضاع پیش‌آمده و آنچه احساس می‌کنید با خانواده همسرتان صحبت کنید. در کنار آن سعی کنید ضعف‌های خودتان را بشناسید و برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره