مرگ فرزند پسر و دختر | زندگی بعد از فوت فرزند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مرگ فرزند بی‌شک از دردناک‌ترین اتفاقات ممکن است که خانواده را دچار تنش می‌کند. این حادثه تلخ که ممکن است به دلیل بیماری یا سوانح طبیعی فرزند رخ دهد اثرات روانی قابل توجهی بر اعضای دیگر خانواده می‌گذارد. با درک درست از آسیب‌های این رخداد می‌توان رفتار مناسب‌تری با خانواده‌های درگیر این مساله داشت. عدم توجه به این غم ممکن است حتی سبک زندگی و نگرش اعضای خانواده را تغییر دهد. در حالی که با دریافت حمایت و درمان می‌توانند از این بحران عبور کرده وبه طریقی سالم‌تر غم ناشی از مرگ فرزندشان را التیام دهند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ فرزند می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره رابطه تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مرگ فرزند و ضربه روحی به والدین

آثار مرگ فرزند

مشخصا فرزندان یک خانواده نماد امید، آرزو و ثمره تلاش‌های والدین هستند. بعضا معنای زندگی زوجین از طریق پرورش فرزندان تفسیر می‌شود. حالا تصور کنید والدینی فرزند خود را از دست بدهند. در صورت مرگ فرزند معنای زندگی آنان زیر سوال رفته و دچار ضربه روحی، خلا عاطفی و احساس پوچی می‌شوند. پدر و مادر حس می‌کنند تمام دارایی معنوی خود را از دست داده‌اند. بعضا دچار احساس گناه نسبت به سبک تربیتی خود می‌شوند و یا حس می‌کنند که پدر و مادر مناسبی نبوده‌اند، در حالی که لایق این احساس گناه نیستند.

آثار جسمانی ناشی از مرگ فرزند

فراموش نکنید در صورت تجربه طولانی مدت دوران سوگ، طبیعی است که سیستم ایمنی شما ضعیف شده و مشکلات جسمانی مختلفی را تجربه می‌کنید. در این شرایط معمولا افراد سریعتر مریض شده و همچنین مشکلات دیگری مانند اختلال در خواب و اشتها حتی اختلالات جنسی را نیز تجربه می‌کنند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

سن فرزند در دوران سوگواری موثر است؟

از دست دادن و مرگ فرزند همیشه سخت است. اما معمولا هرچه سن کودک کمتر باشد؛ والدین بعد از فوت او دچار آسیب و فشار بیشتری می‌شوند. چرا که معمولا از دوران کودکی، والدین برای فرزندان خود، امیدها و آرزوهای زیادی دارند. اما زمانی که آنان فوت می‌کنند؛ ضربه روانی ناشی از آن دوچندان می‌شود.

سوگ طولانی‌تر برای مرگ فرزند

براساس نظریات روانشناسی سوگ در مرگ فرزند، اندکی طولانی‌تر از سوگ‌های دیگر است. دلیل طول مدت این مساله این است که این حادثه غیرمعمول است و انتظار نمی‌رود فرزندی زودتر از والدین خود فوت کند. والدین سوگوار احتمالا تا چند سال با دیدن نشانه‌ای از فرزند خود داغ دلشان تازه می‌شود و بار غم عظیمی را به دوش می‌کشند. در نتیجه نباید از والدینی که سوگوار فرزند خود هستند توقع داشته باشید خیلی سریع به روال عادی زندگی بازگردند.

از دست دادن اعضای خانواده سخت و از دست دادن فرزند از هر کس سخت تر است. شاید هیچ وقت نتوانید او را فراموش کنید و مانند سابق بشوید. اما این جریان زندگی همچنان ادامه دارد و کسان دیگری هم هستند که به شما نیاز دارند. از کمک های اطرافیان خودتان را دریغ نکنید. اجازه دهید دیگران هم در سوگ شما سهیم باشند.

رابطه زناشویی بعد از مرگ فرزند

معمولا زوجین تا اتمام زمان سوگ مرگ فرزند رابطه زناشویی مناسبی از خود نشان نمی‌دهند. به ویژه اگر پدر و مادر از قبل اختلافاتی با یک دیگر داشته باشند. اما نباید از شانس مجدد زوجین برای از نو ساختن رابطه‌شان با یکدیگر نیز غافل شد. از نو ساختنی که می‌تواند صمیمت و همدلی بیشتری را نسبت به قبل برای طرفین در بر داشته باشد.

آسیب های روانی والدین بعد فوت فرزند

والدینی که مرگ فرزند خود را دیده‌اند بیشتر از والدین‌های دیگر در معرض خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب فراگیر قرار دارند. بیشتر آن‌ها احساساتی  زیر را تجربه می‌کنند.

  • خشم
  • ناامیدی
  • احساس گناه
  • احساس ناامیدی
  • تنهایی
  • ناچاری
  • بی حوصلگی

تاثیر مرگ فرزند بر دیگر فرزندان را چطور کاهش دهیم؟

گاهی والدین به قدری در سوگواری خود برای مرگ فرزند غرق می‌شوند که دیگر فرزندان خود را فراموش می‌کنند. حتی گاهی به طور موقتی علاقه خود را نیز به آنها از دست می‌دهند. اما فراموش نکنید که آنان خود بسیار ناراحت هستند و همچنین احساس تنهایی می‌کنند. از طرفی نیاز به توجه و محبت دارند. به همین دلیل در این دوران نباید آنان را فراموش کرد. پس حتما اقدامات زیر را انجام دهید.

  • همراه با هم سوگواری کنید. طبیعتا حوصله حضور در جمع را ندارید. اما نباید اجازه بدهید این احساس به شما و خانواده غلبه کند.
  • با دیگر بچه ها درباره خواهر یا برادر فوت شده صحبت کنید. با این کار به آن ها کمک میکنید تا هیجانات شان را ابراز کنند.
  • هر کدام از بچه های شما منحصر به فرد هستند پس سعی نکنید جای فرزند فوت شده را برایتان بگیرند.
  • اگر توانایی لازم برای وقت گذرانی با فرزندانتان را ندارید، از دوستان و آشنایان بخواهید در این روزهای سخت در کنارتان باشند.
  • اجازه ندهید که مرگ فرزند تان باعث وسواس مراقبت از دیگر بچه هایتان شود.

برای برگرداندن زندگی و برآورده کردن ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

مراحل تجربه مرگ فرزند

تجربه احساسات ناشی از مرگ فرزند، مراحل مختلفی دارد. به طور کلی افراد سوگوار این مراحل را تا رسیدن به بهبودی پشت سر می‌گذارند. این مراحل شامل انکار، خشم، چانه زنی، افسردگی و در نهایت پذیرش است. پشت سر گذاشتن این مراحل با اینکه دشوار است؛ اما در آخر باعث می‌شود تا افراد برخورد درست تری نسبت به این موضوع داشته باشند.

راه های گذر و کنار آمدن با مرگ فرزند چیست؟

مواجهه با مرگ فرزند

برای مقابله با مشکلات ناشی از مرگ فرزند، راهکارهای مختلفی وجود دارد. افراد بهتر است از این روش ها استفاده کرده و حتما از یک روانشناس نیز در این مورد کمک بگیرند. در این قسمت به بررسی این راهکارها می‌پردازیم.

1️⃣ همدلی دیگران را بپذیرید

عضویت در گروه درمانی‌ها و انجمن‌هایی که مشمول افرادی مثل شماست می‌تواند باعث هموار شدن مسیر بروز احساسات‌تان شود. صحبت کردن در مورد مرگ فرزند در جمع کسانی که آن‌ها نیز شرایط شما را تجربه کرده‌اند از بار غم و احساس گناه شما در قبال فرزند از دست رفته‌تان می‌کاهد و احساس تنها نبودن در این مساله را برای شما به ارمغان می‌آورد.

2️⃣ مرگ فرزند تان را بپذیرید

انکار مرگ فرزند کمکی به شما نمی‌کند. تنها مانعی می‌شود برای طی نکردن مناسب مسیر سوگ. البته مقداری از انکار به ویژه در ابتدای مواجه با سوگ طبیعی است، ولی در صورت ادامه‌دار شدن این مساله، باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

3️⃣ به زمان اعتماد کنید

نقش گذر زمان در هموار کردن سوگ مرگ فرزند بسیار قابل توجه است. گذر زمان به مرور شما را به زندگی برمی‌گرداند. نباید توقع داشته باشید که خیلی زود به روند قبلی زندگی‌تان برگردید. روند بازگشت‌تان نیازمند زمان است. همچنین طی کردن روند سوگ نیز زمانبر است و این مساله کاملا طبیعی است. پس برای گذر از این ناراحتی به خودتان یا عزیزتان فرصت دهید.

4️⃣ از مشاور در مورد مرگ فرزند کمک بگیرید

از آنجایی که گاها همزمان با مرگ فرزند و متحمل شدن سوگ مشکلات دیگری مثل تعارضات زناشویی یا مشکلات فرزندان دیگر پر رنگ می‌شود، کمک گرفتن از یک مشاور برای هموار شدن مسیر ایده خوبی است. پس از اینکه از مشاور کمک می‌گیرید شرمسار نباشید. شما برای بهتر شدن حال‌تان تلاش می‌کنید و این مساله ارزشمند و مقبول است.

5️⃣ خانواده تان را دریابید

با مرگ یکی از فرزندان علاوه بر پدر و مادر فزندان دیگر نیز مستعد آسیب‌های روانی می‌شوند. اینکه مرگ فرزند سانحه بسیار دردناک است شکی نیست ولی نباید اجازه دهید به خاطر این مساله کل خانواده‌تان را از دست بدهید! پس باید به سایر فرزندان کمک کنید که راحت‌تر احساسات خود را ابراز کنند. آن‌ها را در آغوش بکشید و با زبان کودکانه مساله از دست دادن خواهر یا برادرشان را برای‌شان توضیح دهید. به آن‌ها اطمینان بدهید ما هنوز یک خانواده هستیم و با حمایت از یکدیگر می‌توانیم این مساله را پشت سر بگذاریم. برای آشنایی با روش توضیح مفهوم مرگ برای کودک کلیک کنید.

مشکلات ناشی از مرگ فرزند چقدر طول می‌کشد؟

به طور کلی نمی‌توان زمان دقیقی پشت سر گذاشتن احساسات ناشی از مرگ فرزند تعیین کرد؛ اما بهتر است افراد فشار زیادی به خود وارد نکنند. همچنین اطرافیان نیز چنین توقعی را از آنان نداشته باشند. کنار آمدن با این موضوع شاید حتی تا سالها طول بکشد. از این رو باید در این مدت در کنار افراد سوگوار بود و از آنان حمایت کرد.

سخن آخر

از مرگ فرزند می‌تواند دردناک‌ترین اتفاق زندگی یک والدین باشد. قطعا گذر از آن سخت و زمانبر است. سعی کنید به خودتان و دیگر اعضای خانواده فرصت دهید. احساسات خود را ابراز کنید، در گروه درمانی‌ها شرکت کنید و با تقویت رابطه تان با اعضای دیگر خانواده مسیر گذر از این مساله را هموارتر کنید. برای شروع مقاله تحمل مرگ عزیزان را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ فرزند می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره رابطه تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره