علت دیدن خواب تکراری چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت دیدن خواب تکراری چیست ؟ همه انسان‎ها وقتی به مرحله خواب رم می‌روند، رویا می‌بینند. پس از بیداری برخی خواب‌ها در ذهن می‌ماند اما برخی دیگر به طور کلی فراموش می‌شوند. خواب‌های انسان متنوع است به طوری که برای برخی از افراد خواب دیدن، یک تجربه ترسناک است؛ چراکه نشان دهنده یک اتفاق تلخ بوده و حتی ممکن است بارها تکرار شود. تکرار خواب‌ها به معنای این است که ذهن ناخودآگاه سعی دارد یک پیام و موضوعی را به بیننده خواب انتقال دهد. خواب‌های تکراری دارای انواع مختلفی است که مضمون آن‌ها وابسته به مشکلات و استرس‌های فرد است. در ادامه پیرامون خواب‌های تکراری، انواع آن و کنترل این دسته از خواب‌ها اطلاعاتی ارائه کرده‌ایم. برای شروع درمان اضطراب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیدن خواب تکراری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خواب تکراری چه معنایی  دارد؟

خواب تکراری به این معناست که شخص هر بار خواب‌هایی را با محتوای یکسان ببیند. این دسته از خواب‌ها می‌تواند با توجه به موضوعی که دارند مثل شرکت در یک امتحان، افتادن دندان، سقوط و … برای فرد آزار دهنده باشند.

معمولا خواب‌های تکراری نشان دهنده یک موضوع منفی هستند که اضطراب و استرس را برای فرد به دنبال دارند. همین موضوع می‌تواند به این معنی باشد که خواب‌های تکراری می خواهند یک موضوع و نگرانی که در زندگی شما وجود دارد را بازتاب دهند.

خواب‌های تکراری ممکن است باعث بیداری فرد در نیمه شب شده و همینطور موجب ایجاد درگیری فکر و ذهن او شود. معمولا تمامی افراد خواب‌های تکراری می‌بینند اما دیدن کابوس‌های تکراری در کودکان بیشتر است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

علت دیدن خواب تکراری

همانطور که اشاره کردیم بسیاری از انسان‌ها پس از بیداری نمی‌توانند هر آنچه که در خواب دیده‌اند را به یاد بیاورند و تفسیر کنند. عدم یادآوری و تفسیر خواب‌ها باعث می شود که ذهن سعی کند پیام خود را در قالب خواب‌های تکراری ارسال کند. در ادامه به مهم‌ترین علت های دیدن خواب تکراری اشاره کرده‌ایم.

  • خواب‌های تکراری به دلیل مشکلات و اختلافاتی که در زندگی فرد وجود دارد و هیچگاه حل نشده است، اتفاق می‌افتد.
  • گاهی خواب‌های تکراری ناشی از مصرف یک دارو و یا قطع ناگهانی آن، شوک‌های عاطفی در زندگی و یا حوادث ناگوار می‌باشد.
  • برخی از روانشناسان معتقدند وجود یک اتفاق در گذشته فرد باعث دیدن خواب‌های تکراری می‌شود. کسانی که در گذشته خود دچار یک آسیب و یا حادثه ناگوار شده‌اند و هنوز اثرات آن آسیب در جسم و روان‌شان وجود دارد، در خواب رویاهای تکراری می‌بینند.
  • مسائل حل نشده و احساساتی که طی سالیان سرکوب کرده‌اید و یا نگرانی‌هایی که از جانب خانواده و افراد مهم زندگی به‌تان وارد شده، باعث بروز خواب‌های تکراری می‌شود.
بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

راهکار رهایی از خواب‌ تکراری

همانطور که اشاره کردیم خواب تکراری در واقع پیامی است که ذهن ناخودآگاه در حال ارسال آن به شما است و تا زمانی که نسبت به آن خواب تفسیری نداشته باشید، این خواب‌ها ادامه پیدا می‌کند.

به عقیده روانشناسان بهترین راه حل برای رهایی از خواب‌های تکراری این است که شما تفسیر و تعبیر آن‌ها را بدانید. در واقع اگر پیام ذهن (ناخودآگاه) را دریافت کنید، دیگر ناخودآگاه‌تان از ارسال پیام در قالب خواب‌های تکراری دست می‌کشد.

پس از درک و تفسیر خواب های تکراری باید سعی کنید که مشکلی که در آن وجود دارد را برای خود حل کنید. توجه داشته باشید حتی اگر تفسیر خواب های خود را بدانید اما مشکلی که باعث تکرار این خواب ها می شود را حل نکنید، کابوس های شبانه شما را رها نخواهد کرد.

معمولا درمان خواب‌های تکراری زیر نظر و توسط یک درمانگر انجام می‌شود. فرد باید واقعیات زندگی خود را که مرتبط با خواب‌های تکراری او است، برای درمانگر شرح دهد و سپس با شناسایی و فهمیدن مشکل به این خواب‌ها پایان داده می‌شود.

خواب های تکراری در بیشتر موارد در پی یک حادثه ناگوار رخ می‌دهد. اما این خواب ها را ممکن است بدون هیچ تجربه بدی هم ببینید. در این موارد باید به دغدغه ها و نگرانی هایی که فرد را محاصره کرده‌اند توجه کرد.

مراحل رهایی از خواب‌ تکراری

در این قسمت از مقاله به چند راهکار برای دریافت پیام خواب‌های تکراری و حل مشکلاتی که باعث بروز آن می‎‌شوند، ارائه کرده‌ایم.

  • از یک دفتر خاطرات برای نوشتن خواب‌های خود استفاده کنید. از آنجایی که پس از بیداری بسیاری از جزئیات خواب‌ها از ذهن پاک می‌شود، می‌توانید دفترتان را نزدیک خود قرار دهید و به محض بیدار شدن تمامی جزئیاتی که از خواب‌تان به یاد دارید شامل اشیاء، اشخاص و … را بر روی آن بنویسید تا به مرور بتوانید پیام‌هایی که این خواب قصد دارد به شما برساند را درک کنید.
  •  پس از اینکه تمامی جزئیات خواب خود را در دفتر خاطرات‌تان ثبت کردید، سعی کنید به کمک یک روانشناس، خواب خود را تحلیل کنید و پیام آن را متوجه شوید (علت دیدن خواب تکراری شما می‌تواند به دلایل مختلفی همچون شکست عاطفی، یک اتفاق تلخ در گذشته، مشکلات و … باشد).
  • در این مرحله که معنی خواب تکراری خود را متوجه شده‌اید، حالا باید مشکلی که باعث بروز این خواب‌ها می شود را شناسایی و حل کنید. مثلا اگر به دلیل استرس و فشار کاری هر شب خواب‌های تکراری می‌بینید، سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید و از حجم کاری خود کم کنید. به مرور خواهید دید که خواب های تکراری شما کمتر خواهد شد.
  • سعی کنید در طول روز آرامش بیشتری داشته باشید، برای این کار می‌توانید از تمرینات مدیتیشن کمک بگیرید و یا زیر نظر پزشک دارو مصرف کنید. این اقدامات با کاهش استرس و اضطراب باعث ایجاد آرامش در شما خواهد شد. البته در موارد شدیدتر پزشک برای فرد داروهای مهارکننده‌های MAO را تجویز می‌کند که باعث توقف خواب های تکراری می‌شود.

در مواردی که تشخیص اختلال استرس پس از سانحه داده شود، درمان تخصصی و طولانی تری نیاز است.

تعبیر دیدن خواب تکراری

همه انسان ها ممکن است پس از به خواب رفتن، خواب و رویاهای مختلفی را ببینند که برخی واضح و برخی بی ربط باشد. در هر حالت خواب‌ها نشان دهنده نکات مهمی از شخصیت فرد هستند و هر کدام دارای معنایی می‌باشند.

خواب تکراری می‌تواند با موضوعات متفاوت و متناسب با زندگی هر کس اتفاق بیفتد اما معمولا برخی از آن‌ها برای تمامی آدم‌ها تکرار می‌شوند. در ادامه به تعبیر چند نوع از خواب های تکراری پرداخته‌ایم. برای دریافت تعبیر خواب خود کلیک کنید.

✔️ خواب سقوط از بلندی

سقوط از بلندی و افتادن ناگهانی از یک جای مرتفع در خواب، تقریبا برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد. معمولا سقوط از بلندی از آن دسته از خواب های تکراری است که از کودکی تا بزرگسالی در خواب تکرار می‌شود.

افتادن از بلندی در خواب به این معنی است که فرد در تلاش است تا همه امور را تحت کنترل بگیرد و نمی‌تواند به سادگی از مسائل عبور کند.

وقتی فرد در جایی از زندگی احساس کند که اوضاع از کنترل او خارج شده و یا نسبت به خود و دیگران انتقاد شدید دارد، این خواب را می‌بیند.

برای رهایی از خواب تکراریِ افتادن از بلندی فقط باید قبول کنید که زندگی پر از موضوعات کوچک و بزرگ است که شما نمی‌توانید همه آن را در اختیار بگیرید و مدیریت کنید.

✔️ خواب تکراری درباره افتادن دندان

شاید همواره در خواب خود ببینند که ناگهان دندان‌تان می‌افتد و این نوع خواب دائم تکرار می‌شود. اگر خواب افتادن دندان برای یک فرد دائم تکرار شود، به این معنی است که او از آن دسته از اشخاص است که شایعه پراکنی می‌کند.

شاید از نظر خود فرد او مسائل مهمی را به دیگران منتقل نمی‌کند اما برای رهایی از دیدن این خواب تکراری باید سعی کند در انتقال داستان‌هایی که از خود ساخته است کمی فکر کند و از این کار دست بکشد.

می توانید درباره تعبیر خواب دندان بیشتر بخوانید.

✔️ خواب تکراری درباره لخت شدن در مقابل دیگران

کسانی که خواب تکراری با مضمون لخت شدن یا برهنه بودن در مقابل دیگران می‌بینند، دارای اعتماد به نفس پایینی هستند. در واقع ذهن ناخودآگاه با ارسال پیامی به فرد در قالب خواب تکراری لخت شدن به او می‌گوید که “تو آزاد هستی و نباید از انجام برخی کارها در مقابل دیگران خجالت بکشی”.

برای آشنایی با تعبیر خواب برهنگی کلیک کنید.

✔️ خواب داشتن قدرت های فرا انسانی

برخی از افراد در خواب‌های تکراری خود دارای قدرت‌های فرا انسانی مثل پرواز کردن هستند. این دسته از خواب‌ها به اعتماد به نفس بالا و شخصیت قوی فرد بیننده خواب اشاره دارد.

کسانی که خواب می‌بینند دارای قدرت فرا انسانی هستند، افرادی ماجراجو هستند که دیگران نیز به آن‌ها توجه زیادی دارند. البته این خواب‌ها در تعبیری دیگری به انسان‌های مغرور و خودخواه نیز اشاره دارد.

✔️ خواب فجایع طبیعی

برخی از افراد همواره در خواب‌های خود فجایع طبیعی همچون زلزله، سیل و … را می‌بینند. معمولا دلیل دیدن این دسته از خواب‌ها داشتن درگیری ذهنی است.

درگیری ذهنی که باعث می‌شود این دسته از خواب‌ها مدام تکرار شود، شامل این است که فرد شخصیت واقعی خود را پنهان می‌کند و سعی دارد شخصیتی را که دوست دارد همگان از او ببینند را نشان دهد. برای اتمام این دسته از خواب های تکراری بهتر است بر روی شخصیت خود کار کنید و مجبور نباشید آن را از دیگران مخفی کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیدن خواب تکراری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من همه‌ش خواب میبینم گم شدم و دارم دنبال خونه، اتاقم یا کلا یه جایی که مد نظرمه میگردم. آخرش هم یا پیدا نمیکنم یا میرسم یه جای دیگه یا میبینم اونجایی که میخواستم برم تغییر کرده!

  2. مقاله جالبی بود
    من خوابای تکراری زیاد میبینم نمیدونستم دلیلش میتونه اتفاقاتی باشه که برای افتاده همش فکر میکردم دارم آینده رو میبینم همین خیلی منو میترسوند خدایی خیلی میترسم ازین که خوابام واقعی باشن

    1. همونطور که تو متن مقاله توضیح دادیم این خواب ها ممکنه ارتباطی با گذشته و اتفاقاتی باشه که براتون رخ داده. اما الزاما نه همون اتفاق . ذهن تمایل داره که خطرات رو شناسایی کنه تا راهی برای ادامه حیات خودش پیدا کنه. با شاخ و برگ دادن به اتفاقات و خطرناک جلوه دادنشون به صورت ناخودآگاه در واقع نوعی مکانیزم دفاعی هست که از عمیق ترین بخش های روانی شما ارسال میشه. به دلیل نبود هیچ نوع کنترلی روی این خواب ها هر نوع تمایلات و ترس هایی که از کودکی تا به امروز تجربه کردید ممکنه در محتوای رویاها نمایان بشه. تکرار یه خواب ازار دهنده اس و اگر کیفیت خوابتون رو تحت تاثیر قرار داده حتما برای توقف شون از مشاور کمک بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره