انتقام از عشق سابق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انتقام از عشق سابق ممکن است به فکر کسانی که در یک رابطه عاطفی آسیب دیده و شکست عشقی خورده‌اند، خطور کند. مخصوصا اگر رابطه با دلایلی همچون خیانت به پایان رسیده باشد. پس از اتمام رابطه، کسی که شکست عشقی خورده، توانایی کنترل احساسات خود را ندارد و همین عامل باعث بروز برخی ناهنجاری‌های روانی در او می‌شود. گاها فشارهای روانی سبب می‌شود که فرد تصمیم به انتقام از عشق سابق خود بگیرد تا این گونه صدمات روحی خود را جبران کند. در حالی که انتقام گرفتن باعث آسیب‌های بیشتر به خود شخص می‌شود و نشان دهنده این است که او نتوانسته اتفاقی که افتاده را درک و باور کند. در ادامه این مطلب به دلایل انتقام از عشق سابق و راهکارهایی برای عبور از این افکار ارائه کرده‌ایم.

دلایل انتقام بعد از شکست عشقی

شکست عشقی و یا جدایی از معشوق، ضربه روحی سختی وارد می‌کند. دلایلی که برای انتقام از عشق سابق مطرح می‌شود گاه هوشیارانه و گاه از روی احساسی است. برخی از آن‌ها عبارتند از؛

  • اگر فردی پس از اتمام یک رابطه، از نظر روحی بهبود پیدا نکرده باشد و هنوز نسبت به آن شخص احساساتی داشته باشد، تمایل دارد به او آسیب برساند و به نوعی با او در ارتباط باشد.
  • شکست عشقی، درد و رنج بسیاری را از خود بر جای می‌گذارد و همین درد و رنج، عامل محرکی برای حرکت در جهت انتقام گرفتن از عشق سابق است.
  • اگر فرد بر این باور باشد که طرف مقابل از او سوء استفاده عاطفی کرده و سپس او را ترک کرده، تمایل دارد برای جبران انتقام بگیرد.
  • اگر پایان رابطه برای کسی که آسیب دیده با احساس حقارت همراه باشد، او تمایل دارد این احساس را تلافی کند.

روش های انتقام بعد از شکست عشقی

روش‌های مختلفی برای انتقام از عشق سابق استفاده می‌شود، متاسفانه گاه با آسیب‌های جسمی و درگیری های فیزیکی همراه است. اما به طور معمولا زنان و مردان برای انتقام از روش‌های زیر استفاده می‌کنند.

  • افشای برخی موضوعات شخصی زندگی فرد مورد نظر در مقابل دوستان و آشنایان و بدنام کردن او
  • مطرح کردن موضوع و بیان حقیقت برای خانواده طرف مقابل
  • ارتباط عاطفی داشتن با دوستان نزدیک فرد مقابل با قصد خیانت و آزار دادن
  • تهدید نامزد جدید فرد و درگیری با او
  • به اجرا گذاشتن مهریه پس از اتمام رابطه زناشویی از سوی خانم‌ها و ایجاد مشکلات مالی
  • تهدید به پخش کردن عکس‌های خصوصی به خصوص از جانب آقایان
  •  و …

علت گرایش به انتقام از عشق سابق

اتمام یک رابطه و شکست عشقی باعث ایجاد هیجانی شدید در فرد می‌شود که در روزهای ابتدایی رنج زیادی را برای او به همراه دارد. نتیجه این درد و رنج در نهایت باعث افسردگی و انزوا طلبی می‌شود.

با گذشت روزهای بیشتر واکنش‌های اولیه تغییر کرده و به احساس خشم تبدیل می‌شود. این احساس خشم می‌تواند در برخی از افراد با حس انتقام جویانه همراه باشد. برخی از این افراد که دارای تفکر انتقام جویانه هستند اما نمی‌توانند اقدامی کنند، در نهایت به خودکشی فکر می‌کنند.

در واقع آنچه که باعث می‌شود فرد به انتقام گرفتن فکر کند، این است که او نمی‌تواند موضوعی که اتفاق افتاده است را باور کند و توانایی کنترل هیجانات و خشم خود را نیز ندارد.

فروشگاه آرامیس

در واقع این دسته از افراد گمان می‌کنند با انتقام گرفتن از عشق سابق از درد و ناراحتی آن‌ها کم خواهد شد؛ در حالی که انتقام گرفتن مشکلات روحی آن‌ها را بیشتر نیز می‌کند. صحبت با یک روانشناس می‌تواند برای این افراد کمک کننده باشد.

پیامدهای انتقام برای خود فرد

همانطور که اشاره کردیم بر خلاف تصور کسانی که در یک رابطه عاطفی شکست خورده‌اند، آسیب‌های انتقام از عشق سابق به خود فرد ضربه می‌زند.

انتقام گرفتن از عشق سابق هیچ تاثیری در کاهش درد و رنج ناشی از شکست عشقی ندارد و حتی می‌تواند مقدار آن را بیشتر کند. از طرفی دیگر کسی که دارای افکار انتقام جویانه از عشق سابقش هست، خود را در برابر مسائل حقوقی و جزایی صدماتی كه به فرد مقابل نیز وارد کرده است، قرار می‌دهد.

بنابراین انتقام گیرنده ضربه‌های پس از انتقام را متحمل می‌شود و بهتر آن است که فرد نسبت به احساسات، هیجان و افکار خود کنترل بیشتری داشته باشد. پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله مراحل شکست عشقی را بخوانید.

بهترین راه برای انتقام گرفتن از عشق سابق

شکست عشقی فشار روانی بسیاری را برای فرد به همراه دارد که هر گونه اقدامات در جهت انتقام از عشق سابق، می‌تواند این فشار روانی را تشدید کند.

انجام اقدامات اصولی پس از شکست عشقی باعث کمتر شدن فشارهای روانی و همینطور بهبودی فرد می‌شود.

بهتر است پس از شکست عشقی حتی اگر قلب و غرورتان شکسته است، برای به آرامش رسیدن از فکر انتقام دور شوید و انرژی خود را صرف کارهای مثبت و مفیدتری کنید.

بهترین انتقام شما از عشق سابق تان این است که شاد و خوشحال زندگی کنید و برای آینده‌ای بهتر تلاش کنید. زندگی‌تان را برای خوشبخت شدن خودتان تغییر دهید.

برای اینکار شما باید فقط بر روی خوشبختی خودتان متمرکز شوید و گذشته را فراموش کنید. سعی نکنید اینکار را برای برانگیختن حسادت و آزار دادن او نظر انجام دهید، چرا که اینگونه نیز زندگی خودتان تحت الشعاع قرار می‌گیرد. فقط کافی است بر روی خودتان و اهداف و خواسته هایتان متمرکز شوید. حتما مقاله رابطه جدید بعد از جدایی را بخوانید.

اهمیت دریافت مشاوره به جای انتقام از عشق سابق

اشاره کوتاهی کردیم که یکی از دلایلی که باعث افکار انتقام از عشق سابق می‌شود، عدم کنترل هیجان و خشم است. اگر شما شکست عشقی خورده‌اید برای اینکه این دوره را زودتر به پایان برسانید باید از راهکارهای موثری که می‌تواند در جهت مقابله با احساسات و افکار منفی موثر باشد، مطلع شوید تا مبتلا به افسردگی و سایر ناراحتی‌های روحی … نگردید.

بنابراین می‌توانید از کمک روانشناس برای رهایی از افکار مزاحم و جلوگیری از ابتلا به افسردگی کمک بگیرید. روانشناس می‌تواند با ارائه راهکار های موثر از میزان فشار های روانی و استرس های شما کم کند. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

سخن آخر

شکست عشقی تلخ و رنج آور است و شما باید برای بهبودی به خودتان زمان بدهید. نباید با تصمیم گیری های احساسی سعی کنید به طرف مقابل آسیب بزنید و در نهایت نیز در برابر صدمه‌های انتقام جویانه خودتان قرار بگیرید.

بنابراین توصیه می‌شود به جای فکر کردن به افکار آسیب زننده انتقام، سعی کنید به خودتان اهمیت دهید و برای شروع یک زندگی تازه و آینده‌ای بهتر، برای رشد فردی خودتان تلاش کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط با جنس مخالف می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره