ترس از آمپول زدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از آمپول یک نوع فوبیا است که شامل ترس و هراس شدید از هر گونه اقدام پزشکی، به خصوص تزریق آمپول مرتبط است. در واقع افرادی که دارای سوزن هراسی هستند از هر گونه سوزن و تزریق‌های زیر پوستی می‌ترسند. معمولا ترس از آمپول از کودکی آغاز می‌شود اما ممکن است به دلایل مختلفی همچون مشاهده و یا داشتن خاطرات نامطلوب، تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند.

لزوم استفاده از آمپول در برخی موارد پزشکی، می‌تواند افرادی را که ترس از آمپول دارند را با مشکل مواجه کند. شناخت راهکارهای موثر در جهت رفع ترس از آمپول، می‌تواند از شدت ترس این دسته از افراد کم کند. در ادامه به علت های ترس از آمپول و راهکارهایی که در غلبه بر این ترس موثر است، اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با سایر انواع فوبیا کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از آمپول زدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از آمپول

ترس از آمپول چیست؟

ترس از آمپول (ترس از سوزن) با نام تریپانوفوبیا (در گذشته با نام ایکموفوبیا) نیز شناخته می‌شود. طبق مطالعاتی که متخصصان انجام داده‌اند، ترس از آمپول از جمله ترس‌های شایع در میان بزرگسالان و کودکان در سراسر جهان می‌باشد. کسانی که دارای ترس از آمپول هستند از سوزن آمپول و تزریق آن زیر پوست، خون و جراحی هراس دارند و صرفا ترس آن‌ها هراس از هر نوع سوزنی نیست.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علائم و نشانه های ترس از آمپول

کسانی که دارای ترس شدیدتری از آمپول هستند، حتی با شنیدن اسم آمپول نیز استرس می‌گیرند. از نشانه های ترس از آمپول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

? غش کردن

? حمله عصبی یا پانیک

?بالا رفتن تپش قلب

? بالا رفتن فشار خون

? سرگیجه

?اضطراب

? بی‌خوابی

? حالت تهوع

? لرز

? افزایش تنفس

? هیجان بالا

از آنجایی که انسان‌ها ممکن است برای انجام اقدامات پزشکی مختلفی همچون دندانپزشکی، دریافت برخی خدمات و مراقبت‌های پزشکی و … نیاز به تزریق آمپول داشته باشند، ترس از آمپول می‌تواند زندگی این افراد را مختل کند. به همین دلیل اطلاع از راهکارهای رفع این ترس از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی همزمان با این ترس کلیک کنید.

شیوع ترس از آمپول

ترس از آمپول اغلب در بین کودکان وجود دارد. بر اساس تحقیقات؛ از هر 3 کودک، 2 نفر از آنها می‌ترسند. این ترس و فوبیا در بسیاری از افراد بهبود می‌یابد اما عده ای در سن بزرگسالی نیز ترس از آمپول دارند. و از هر 10 بزرگسال، 16 درصد از آنها به این ترس مبتلا هستند.

علت ترس از آمپول

علت ترس از آمپول در افراد مختلف دقیقا مشخص نیست؛ پزشکان و روانشناسان به یک نتیجه واحدی نرسیده‌اند. اما در ادامه به برخی دلایل ترس ازآمپول می‌پردازیم.

? نظریه ها

برخی از روانشناسان بر این باور هستند که ترس از آمپول ریشه تاریخی دارد. انسان ها در طول سالیان طولانی که تکامل یافته‌اند، در دوره‌های مختلفی از ابزارهایی نظیر نیزه، تیغ و … استفاده می‌کرده‌اند.

هر کدام از این ابزارها ضمن اینکه وسیله‌ای برای دفاع استفاده می‌شده است، نشانه‌ای برای جنگ و تهدید نیز بوده است. این دسته از روانشناسان معتقدند که ترس از آمپول انسان‌ها در این دوره، به ترس آن‌ها از ابزارهای دفاعی در سال‌های گذشته برمی‌گردد.

? ریشه در کودکی

دسته دوم روانشناسان نیز بر این باور هستند که ترس از آمپول در افراد مختلف، ریشه در کودکی آن‌ها دارد. ممکن است فرد در کودکی تجربه تلخی از آمپول زدن کسب کند و همین تجربه را تا بزرگسالی به یاد داشته باشد. داشتن تجربه مرگ یکی از نزدیکان در بیمارستان نیز می‌تواند باعث ایجاد ترس از آن محیط و هرگونه اقدامات پزشکی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره استرس کلیک کنید.

? الگو برداری

به عقیده برخی دیگر از روانشناسان، ترس‌ها و تمامی تفکرات انسان‌ها در نتیجه یادگیری آن‌ها ایجاد می‌شود. این گفته به این معنی است که اگر والدین در برابر کودک خود درباره ترس از آمپول صحبت کنند، همین باعث می‌شود که کودک نیز نسبت به آمپول زدن هراس داشته باشد و همان رفتارها را حتی تا بزرگسالی ادامه دهد.

? دلایل ژنتیکی

متخصصان ژنتیک علت سوزن هراسی را دلایل ژنتیکی می‌دانند. در واقع علت ترس از آمپول به عقیده این متخصصان، حساسیت‌های ژنتیکی است و این دسته از افراد نسبت به درد حساس هستند.

? ترس از ابتلا به بیماری

بسیاری از افراد نیز نگران‌اند به برخی بیماری‌هایی که از طریق تزریق منتقل می‌شوند، مبتلا شوند. دلیل ترس از آمپول در برخی از افراد ترس از ابتلا به ویروس ایدز از این طریق نیز می‌باشد.

? دیگر دلایل

? اختلال اضطراب (اختلال وسواس فکری عملی و اضطراب فراگیر)

? تجربه منفی از آمپول

?ترس های مربوط به بیماری و اقدامات پزشکی مانند هیپوکندری یا ژرمافوبیا

راه های غلبه بر ترس از آمپول

برای غلبه بر ترس از آمپول، راهکارهای مختلفی وجود دارد. اگر شما جزء دسته‌ای از افراد هستید که از آمپول و تزریق زیرپوستی می‌ترسید، می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید.

➰ سعی کنید قبل از حاضر شدن برای آمپول زدن، با نفس‌های عمیق، آهسته و شمرده بدن خود را آرام کنید و برای احساس درد کمتر قبل از آمپول زدن نفس خود را حبس نمایید.

➰ پرت کردن حواس در زمان تزریق آمپول تا حد زیادی کاهنده درد است. می‌توانید با گوش دادن به موسقی و یا صحبت کردن با پرستار، بر روی موضوع دیگری تمرکز کنید.

➰حتما پزشک و یا پرستار را از این ترس مطلع کنید تا او برای آمپول زدن ملاحظه بیشتری داشته باشد.

➰ اگر ترس شما ازآمپول زدن منجر به غش کردن شما می‌شود، سعی کنید دراز بکشید و سر خود را پایین نگه دارید و همینطور پاهای خود را از زانو به بالا خم کنید. اینکار باعث جلوگیری از غش کردن می‌شود.

➰ انسان‌ها در بسیاری از موارد به صورت ناخودآگاه نسبت به یک موضوعی ترس دارند. ممکن است ترس ازآمپول نیز یک ترس ناخودآگاه باشد. در صورتی که علت‌های ترس شناسایی و برطرف شود، تا حد زیادی می‌تواند منجر به غلبه فرد بر ترس‌هایش شود. اگر خودتان نمی‌توانید ریشه های ترس ازآمپول را شناسایی کنید، حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.

تشخیص ترس از آمپول

ترس از آمپول نوعی فوبیا است که با بروز نشانه ها قابل تشخیص است. پزشک با پرسیدن سوال های زیر به تشخیص این فوبیا می‌پردازد.

? علائم شما به مدت 6 ماه باید وجود داشته باشد.

? هنگام مشاهده آمپول چه علائمی دارید؟

? چه مدت از آمپول می‌ترسید؟

?علائم شما تا چه مدت زمان می‌برد؟

? آیا ترس شما در فرایند درمان اختلال ایجاد می‌کند؟

درمان ترس از آمپول

درمان ترس از آمپول

در درمان ترس از آمپول و یا تریپانوفوبیا باید ریشه و دلیل اصلی ترس شناسایی و برطرف شود. ممکن است روانشناس برای درمان هر فردی متناسب با علت به وجود آمدن این ترس، از یک روش درمانی متفاوت استفاده کند. به طور کلی برای درمان ترس ازآمپول، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان فوبیا کلیک کنید.

? رفتار درمانی شناختی

یکی از روش های درمان ترس از آمپول، رفتار درمانی شناختی است. طی روش رفتار درمانی شناختی، روانشناس سعی می‌کند در جلسات مختلف به فرد بیاموزد که چگونه با ترس خود کنار بیاید. تغییر تفکر فرد نسبت به ترس می‌تواند تا حد زیادی سوزن هراسی را در فرد از بین ببرد.

? درمان از طریق مواجهه

یکی از روش‌هایی که برای درمان بسیاری از ترس‌ها از جمله ترس از آمپول، بسیار کاربردی است؛ مواجهه با ترس به صورت تدریجی و یا کامل می‌باشد. مواجهه با موضوعی که برای فرد ترسناک است، باید با استفاده از روش‌ها و تکنیک های مختلف و با احتیاط انجام شود و حتما باید برای اینکار روانشناس تکنیک‌های لازم را به فرد آموزش دهد.

در این روش درمانگر سعی می‌کند متناسب با شدت ترس در فرد، او را به صورت کامل و یا تدریجی در مواجهه با افکار ترس از آمپول قرار دهد و واکنش‌های ذهنی و جسمی او را نسبت به این موضوع تغییر دهد.

?هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم روشی برای درمان ترس است که در بیماران خاصی که شدت بیماری آن‌ها در میزان بالایی است، انجام می‌شود. به همین دلیل ترس از آمپول با روش هیپنوتیزم درمانی قابل درمان است.

? مصرف دارو

در صورتی که فرد دارای ترس بسیاری نسبت به آمپول باشد و روش‌های گفته شده نیز برای او کارساز نباشد، پزشک داروهای ضداضطراب و آرامبخش برای او تجویز می‌کند. این داروها باعث آرام شدن بدن و مغز فرد می‌شود و در نهایت علائم ترس در او کاهش می‌یابد. از جمله داروهای ضداضطراب که به عنوان یک روش دارویی برای درمان ترس از آمپول به کار گرفته می‌شود، داروهای ضداضطراب همچون بنزودیازپین‌ها و خواب آورهای آرامبخش مانند زولپیدم می‌باشند.

? استفاده از بی حس کننده

یکی از علت‌های ترس از آمپول احساس درد در قسمت تزریق است. استفاده از بی حس کننده‌ها می‌تواند محل تزریق را بی حس کند و در این صورت بیمار متوجه درد و وارد شدن سوزن به پوست خود نخواهد شد.

نکات مهم جهت کاهش ترس از آمپول

برخی از روش ها وجود دارد که به کاهش ترس از آمپول منجر می‌شود. در این بخش مقاله به این نکات اشاره کرده ایم.

◼ قبل از تزیق، بخواهید که از مواد بی حسی برای شما استفاده کنند.

◼ از تماشای آمپول زدن و خود آمپول پرهیز کنید.

◼ به شخص تزریق کننده؛ فوبیای خود را اعلام کنید.

◼ در نوبت آمپول خود همراه ببرید.

◼ برای کاهش درد، عضلات خود را شل کنید.

◼ با تکان دست، پا، حرف زدن و مشاهده تصاویر زیبا حواس خود را از آمپول زدن پرت کنید.

◼ تکنیک تنفس عمیق را بدانید و هنگام تزریق استفاده کنید.

◼ هنگام تزریق دراز بکشید. (مخصوصا زمانی که سابقه غش یا سرگیجه دارید)

برای ترس از آمپول کودکان چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد؛ ترس از آمپول در کودکان شایع است. به همین دلیل هر پدر و مادری باید راه های درمان این فوبیا را بداند. در ادامه به روش های مقابله با ترس از آمپول در کودکان اشاره کرده ایم.

? صادق باشید و بگویید که این درد طولانی نیست.

? به کودک کمک کنید که روی چیزهای دیگری تمرکز کند.

?بر اهمیت سلامتی تاکید کنید.

? حواس کودک خود را پرت کنید.

? از روش ایجاد لرزش استفاده کنید. ناحیه تزریق را ماساژ دهید تا از درد کاسته شود.

?خونسرد باشید تا آرامش به کودک منتقل شود.

? از روانشناس راهنمایی بگیرید.

روش های مقابله با ترس از آمپول زدن در نوزادان

نوزادان نیز با ترس از آمپول مواجهه می‌شوند. برای کاهش این درد و ترس باید برخی از روش ها را انجام دهید. در ادامه به این روش ها اشاره کرده ایم.

? نوزاد را قنداق کنید و تنها یک پای او را بیرون بگذارید.

? به او شیر دهید تا هنگام تزریق مشغول مکیدن باشد.

?به آرامی در گوش نوزاد آواز بخوانید و حرف بزنید.

? نوزاد را در آغوش بگیرید و به پوست خود نزدیک کنید.

سخن آخر

ترس از آمپول یک نوع فویبا است که در افراد مختلف به شدت‌های مختلفی دیده می‌شود. برای از بین بردن انواع ترس‌ها از روش‌های مختلفی همچون شناخت درمانی، حساسیت زدایی منظم، مواجهه درمانی و … استفاده می‌شود. در صورتی که شما هم جزء کسانی هستید که از آمپول می‌ترسید می‌توانید قبل از حاد شدن این مشکل و عدم توانایی در کنترل ترس، مشاوره تلفنی دریافت نمایید.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از آمپول می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. وااای من دقیقا فوبیای آمپوول دارمممم
    یعنی حاضررم هفته هاااا تو‌رختخواب باشممم اما دکتر نرممم

    1. فوبی امپول اگر به قدری شدید باشه که از زدن واکشن ها و درمان های ضروری جلوگیری بکنه حتما نیاز به مداخله و درمان داره. اما آنچه که باید درباره فوبیا ها بدونید اینه که پیشرونده هستن یعنی به مرور زمان شدیدتر میشن و حتی باعث بروز اختلالات دیگه ای هم میشن پس حتما برای کنترل و درمان اقدام کنید.

    1. برای کنترل فوبیا رواندرمانی، حساسیت زدایی منظم، ریلکسیشن، مواجهه درمانی و…. خیلی کاربردیه . حالا با توجه شرایطتون ممکنه درمان خاصی براتون موثر باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره