ترس از تنها بیرون رفتن از خانه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از بیرون رفتن نوعی از ترس است که فرد از قرار گرفتن به تنهایی، در موقعیتی خارج از خانه هراس دارد. ترس از بیرون رفتن چنانچه ترس از موقعیت باشد چه به صورت تنهایی و چه همراهی دیگران agoraphobia نام دارد. این ترس در سنین مختلف می‌تواند در یک فرد ایجاد شود. بسیاری از نوجوانان از بیرون رفتن برای انجام برخی کارهای ساده همچون پیاده روی و یا خرید کردن ترس دارند. این دسته از ترس نوجوانان به دلیل مقاومت در برابر استقلال پیدا کردن می‌باشد که تا حدودی تاثیر گرفته از تربیت والدین است. از آنجا که استرس ناشی از بیرون رفتن طبیعی نیست، حتما در ادامه این مقاله با ما همراه باشید ویا برای درمان فوبیا اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از بیرون رفتن از خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از بیرون رفتن از خانه

ترس از بیرون رفتن از خانه به ترسی گفته می‌شود که فرد از قرار گرفتن از یک موقعیت خاص هراس دارد. به عنوان مثال وقتی فرد به تنهایی از خانه بیرون می‌رود، از اینکه گیر بیفتد و یا در مقابل دیگران بی پناه باشد، می‌ترسد. کسانی که شدت بیشتری این ترس را دارند حتی از بودن در وسایل نقلیه و جمعیت زیاد نیز ترس دارند.

گاهی علت ترس از بیرون رفتن از خانه در افراد با سنین مختلف agoraphobia می‌باشد. این فوبی با نشانه های زیر شناسایی می‌شود.

  • ترس از بیرون رفتن و به تنهایی در بیرون از خانه بودن
  • هراس از قرار گرفتن در هر گونه شلوغی و جمعیت
  • قرار گرفتن در فضاهای محدود مثل تالار، سینما و یا حتی آسانسور
  • به تنهایی استفاده کردن از وسایل حمل‌ و نقل عمومی مانند اتوبوس، قطار یا هواپیما

کسی که به اختلال اضطرابی‌agoraphobia مبتلا است، با قرار گرفتن در محیط های نامبرده دچار استرس و اضطراب می‌شود. نگرانی آن‌ها به هیچ وجه با موقعیتی که در آن قرار دارند، تناسب ندارد.

پس به طور کلی این افراد تمایلی به بیرون رفتن از خانه ندارند و ترجیح می‌دهند برای دوری از اضطراب و ترس‌هایی که به سراغ آن‌ها می‌آید، در خانه بمانند.

عوامل تشدید کننده ترس از بیرون رفتن

ترس از بیرون رفتن، ممکن است از کودکی در فرد وجود داشته باشد. ولی معمولا کسانی که به این اختلال مبتلا می‌شوند در سنین نوجوانی تا اواسط جوانی قرار دارند. همینطور میزان ابتلا به این ترس در زنان بیشتر از مردان است.

برخی از عواملی که باعث می‌گردد یک فرد به این ترس مبتلا شود و از بیرون رفتن به تنهایی هراس داشته باشد، به شرح زیر است:

  • ابتلا به اختلال هراس یا پنیک
  • داشتن سایر انواع فوبیا
  • ترس بیش از حد از قرار گرفتن در یک موقعیت خاص
  • تجربه قبلی وقایع پراسترس در زندگی مانند مورد سواستفاده قرار گرفتن و یا مرگ والدین
  • پیشینه فامیلی ابتلا به این فوبیا
ترس از بیرون رفتن از خانه به مرور زمان ایجاد می‌شود. اما وقتی که شدت زیادی پیدا کند شما دیگر نمی‌توانید بدون اضطراب و تجربه حملات وحشت زدگی خانه را ترک کنید و یا در محیطی دور از خانه باشید.

عوارض ترس از بیرون رفتن از خانه

بخشی از فعالیت‌های هر فردی شامل تحصیل، کار و … بیرون از خانه انجام می‌شود. ترس از بیرون رفتن باعث می‌گردد که فرد نتواند تمامی فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهد.

کسانی هستند که با ترس خود مواجه نشده و آن را درمان نمی‌کنند، حتی ممکن است ترجیح دهند سال‌ها خانه نشین شوند و یا برای انجام کارهای خود در بیرون از خانه به دیگر افراد در زندگی خود وابسته می‌شوند. در صورتی که ترس از بیرون رفتن در فرد درمان نشود می‌تواند عوارض زیر را برای او در پی داشته باشد:

تاثیر نوع تربیت والدین در ترس نوجوانان از بیرون رفتن

همانطور که اشاره کردیم ترس ازتنهابیرون رفتن در میان نوجوانان نیز دیده می‌شود. نوجوانان از سنین 12 تا 18 سالگی از نظر شخصیتی نیاز دارند تا برای انجام برخی کارهای خود استقلال داشته باشند.

متاسفانه شیوه تربیتی برخی از والدین به صورتی است که این بخش از رشد فرزند خود را نادیده می‌گیرند و سعی می‌کنند کودک خود را دائما در خانه نگه دارند و کارهای او را نیز خودشان انجام دهند.

این دسته از نوجوانان که از کودکی، پدر و مادر برایشان تصمیم گرفته‌اند، معمولا نمی‌توانند بدون حضور والدین نیز برای انجام برخی کارهای ساده همچون خرید از سوپر مارکت و یا پیاده روی از خانه خارج شوند.

در واقع برای اینکه رشد شناختی یک نوجوان از همان ابتلا شکل بگیرد، والدین باید به او فرصت تصمیم گیری، برنامه ریزی، هدف گذاری و… بدهند.

دلایل ترس از بیرون رفتن نوجوانان

نوجوانانی که دارای ترس ازتنهابیرون رفتن هستند، معمولا دچار وسواس ذهنی می‌باشند. اینکه یک نوجوان از قرار گرفتن به تنهایی در بیرون خانه هراس داشته باشد، طبیعی نیست و ممکن است زمینه دیگر مشکلات را نیز برای او فراهم کند.

در بسیاری از موارد علت ترس نوجوان از تنهابیرون‌رفتن می‌تواند موارد زیر باشد. تا زمانی که این موارد از بین نرود ترس او نیز از بین نخواهد رفت.

  • خجالتی بودن
  • اعتماد به نفس پایین
  • اضطراب اجتماعی
  • ترس‌هایی نظیر گم کردن راه خانه
  • مورد تمسخر قرار گرفتن
  • و …

عواقب ترس از بیرون رفتن در نوجوانان

اگر ترس ازتنهابیرون رفتن در نوجوانان درمان نشود، به مرور بر این ترس‌ها اضافه می‌شود و مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. از مهم‌ترین عواقب ترس از تنها بیرون رفتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معمولا نوجوانی که در محیط خانه محدود هستند، برای فرار از تنهایی به فضای مجازی پناه می‌برند. از عوارض ترس ازتنهابیرون رفتن می‌تواند به حضور دائمی در فضای مجازی و اعتیاد به اینترنت اشاره کرد.
  • ترس از تنهابیرون رفتن باعث پراکندگی هویت در نوجوان نیز می‌شود. بدین معنی که او را به فردی که مستقل نیست و دچار بحران هویت است، تبدیل می‌کند.
  • نوجوانی که دارای ترس ازتنهابیرون رفتن است، نمی‌تواند به درستی تعاملات و ارتباطات اجتماعی برقرار کند و در آینده در پیدا کردن همسر و کار نیز با مشکل مواجه می‌شود.
  • ممکن است با افزایش ترس ازتنهابیرون رفتن در نوجوان، او دچار وسواس فکری، اختلال روانی و اختلال شخصیت شود.

راه های مقابله با ترس از تنها بیرون رفتن

درمان قطعی ترس از بیرون رفتن از خانه

در نوجوانان و کسانی که ترس از تنهابیرون رفتن در آن‌ها در حالت شدید وجود دارد، استفاده از برخی روش‌های درمانی می‌تواند این ترس‌ها را از بین ببرد. در ادامه به برخی روش‌های درمانی ترس ازتنهابیرون رفتن اشاره کرده‌ایم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

✔️روان‌ درمانی

در جلسات روان درمانی که برای از بین بردن ترس از تنها بیرون رفتن توسط روانشناس برگزار می‌شود، هدف یادگیری برخی مهارت‌های عملی برای کاهش استرس و اضطرابی است که فرد پس از قرار گرفتن در آن موقعیت خاص احساس می‌کند.

رفتار درمانی

رفتار درمانی یکی از کاربردی ترین روش ها برای کاهش و از بین بردن ترس از بیرون رفتن از خانه است. درمان ترس از بیرون رفتن با روش رفتار درمانی حتما باید تحت نظر متخصص روانشناسی صورت بگیرد. متخصص ابتدا یک جدولی از واکنش ها، موقعیت های اضطراب‌زا، شدت و اقدامات شما را تهیه می‌کند. سپس برای تغییر واکنش ها به شما تمریناتی ارائه می‌دهد.

ریلکسیشن

خود آرام سازی از جمله تکنیک هایی است که برای حفظ درمان به افراد آموزش داده می‌شود. خیلی اوقات پس از پایان دوره درمان احتمال بازگشت ترس از بیرون رفتن از خانه وجود دارد. با تکرار تمرین های ریلکسیشن و سایر تکنیک هایی که متخصص به شما یاد داده می‌توانید در هر موقعیتی بر ترس خود غلبه کنید.

می توانید همین حالا برای دریافت خدمات مشاوره استرس کلیک کنید.

✔️ استفاده از داروها

در موارد شدیدتر ترس از بیرون رفتن از خانه، معمولا پزشکان برخی داروهای ضد افسردگی یا ضداضطراب را تجویز می‌کنند.

در صورتی که ترس از بیرون رفتن از خانه در فرد به خاطر اختلال هراس و یا پنیک باشد، از داروهای مهارکنندگان انتخابی بازجذب سروتونین برای این بیماران استفاده می‌شود.

داروهای ضد افسردگی مثل داروهای سه حلقه ای ها، مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI)، مهارکننده های بازجذب سروتونین_نوراپی نفرین (SNRI)

داروهای ضد اضطراب مثل کلونازپام، لورازپام و آلپرازولام

البته همه متخصصان حوزه سلامت همیشه با وجود تجویز داروهای ذکر شده، تاکید می‌کنند که این روش برای درمان نبوده و بیمار برای درمان قطعی باید به دنبال تغییر سبک زندگی و دریافت حمایت های خانواده و روانشناسان باشد.

هیچ دارویی برای درمان قطعی ترس از بیرون رفتن از خانه وجود ندارد. داروها تنها به کاهش نشانه ها کمک می‌کنند. داروها کمک می‌کنند تا روش های رواندرمانی بتواند اجرا شود و با پیشرفت درمان، داروها قطع خواهد شد.

✔️ تغییر در سبک زندگی

در بسیاری از موارد فردی که دچار ترس از تنها بیرون رفتن است، می‌تواند با تغییر سبک زندگی از استرس‌ها و اضطراب‌هایی که برای او ایجاد می‌شود دوری کند. رعایت نکات زیر برای کاهش ترس ازبیرون رفتن موثر است.

  • اگر برای درمان ترس ازتنهابیرون رفتن به پزشک مراجعه کرده‌اید، سعی کنید به برنامه درمانی پایبند باشید.
  • سعی کنید برای رهایی از ترس ازتنها بیرون رفتن، از قرار گرفتن در موقعیت استرس‌زا فرار نکنید و با ترس خود روبه رو شوید.
  • یادگیری برخی مهارت‌های آرام شدن و ریلکسیشن این ترس را از بین می‌برد.
  • داشتن خواب کافی، ورزش روزانه، تغذیه سالم و … تا حد زیادی می‌تواند این دسته از ترس‌ها را از بین ببرد.
  • در صورت نیاز و نظر متخصص در درمان های گروهی شرکت کنید.
  • به پیشنهاد اطرافیان برای مصرف الکل یا مواد نه بگویید.

✔️ درمان گیاهی

بخش اصلی ترس از تنها بیرون رفتن از خانه به باورهای فردی در مورد یک موقعیت و خطرات آن برمی‌گردد. اما در پی این افکار منفی بدن نیز پاسخ هایی می دهد که میتواند موجب تشدید ترس و واکنش های مرتبط با آن بشود. بنابراین یکی از راه های غلبه بر این ترس جلوگیری از پاسخ های فیزیکی به ترس است. مصرف داروها نیز به همین منظور توصیه می‌شود. اما در برخی موارد می‌توان از داروهای گیاهی برای کاهش این پاسخ ها استفاده کرد. در ادامه برخی از داروهای گیاهی موثر را معرفی کرده‌ایم.

قرص لاویگل

لاویگل دارای ترکیبی از عصاره سنبل و اسطوخودس است. مصرف این دارو به تقویت اعصاب، کاهش ترس و از بین رفتن افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. طبق گزارشات بر روی کیفیت خواب نیز اثر مثبت داشته. خوشبختانه قرص لاویگل برخلاف داروها عوارض جانی و احتمال وابستگی ندارد.

مصرف شربت مفرح ابریشمی

ترکیبات شربت مفرح ابریشمی شامل ابریشم، ساذج هندی، دارچین، زعفران، مصطکی و ……. است. به طور چشم گیری این دارو در کاهش فشار عصبی و استرس تاثیر دارد. می‌توانید بدون نگرانی از عوارض داروها از شربت مفرح ابریشمی مصرف کنید چرا که هیچ نوع داروی شیمیایی در آن وجود ندارد.

دارو والی فور

گل ساعتی و سنبل از ترکیبات اصلی قرص والی فور هستند. از این داروی گیاهی می‌توانید برای کاهش اضطراب، افسردگی و بیماری های عصبی استفاده کنید.

سخن آخر

ترس از بیرون رفتن از خانه معمولا در کنار سایر مشکلات اضطرابی رخ می‌دهد. با این حال وقتی این ترس تشدید یابد؛ به طور جدی زندگی فرد را مختل می‌کند. عدم درمان ترس از بیرون رفتن از خانه منجر به بروز افسردگی می‌شود. شاید این فرایند یک روزه ایجاد نشود، اما می‌تواند به قدری در زندگی فرد ریشه بدواند که تمام جوانب زندگی او را در بربگیرد. مجموعه ذهن نو برای کمک به این افراد خدمات خود را به صورت تلفنی و اینترنتی نیز ارائه می‌دهد. برای هماهنگی کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از بیرون رفتن از خانه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام من به دلیل انجام خودارضایی ترس و استرس شدید گرفتم و به جسمم هم حتی زده و باعث خرابی روح و روانم شده به صورتی که که چندین ماهه که از خونه بیرون نرفتم و…

    1. سلام و درود این مساله میتونه آینده شما رو تحت تاثیر قرار بده. ترس از بیرون رفتن از خانه جزو فوبیاهای شایعی هست که با روش های مختلفی قابل درمانه. پس کافی است برای درمان به مراکز معتبر روانشناسی درخواست بدید.

    2. سلام من همه این مواردی که نام برده شد دارم ترس از خانه بیرون رفتن میخوام بدونم آیا می‌شود درمان شد یا نه

      1. سلام روز به خیر بله خوشبختانه برای فوبیا درمان های موثری وجود داره که میتونید با کمک درمانگران روانشناسی از اونها بهره مند بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره