دعوای پدر و پسر و راه های آشتی دادن آن ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دعوای پدر و پسر نوجوان در برخی از خانواده‌ها معمولا با ورود به دوره نوجوانی آغاز می‌گردد. دیگر اعضای خانواده دائم در میان این بگو مگوها احساس ناامنی و دوگانگی پیدا خواهند کرد. این تعارضات پدر و پسر معمولا با عبور فرزند از دوره نوجوانی کمرنگ‌تر شده و به مرور فراموش می‌شود، اما اگر با راهکارهای مناسبی کنترل نشود، ممکن است زمینه بروز آسیب‌های بسیاری را فراهم کند. علل زیادی در درگیری پدر و پسر نوجوان دخیل هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اختلاف نظر و عقیده اشاره کرد که باعث ایجاد دلخوری در هر دو طرف می‌گردد. آنچه که اهمیت دارد این است که صرف نظر از دلایل ایجاد درگیری، اختلافات میان پدر و پسر بهبود پیدا کند. در صورتی که در خانواده شما این شرایط روز به روز بدتر می‌شود، حتما مشاوره نوجوان و خانواده دریافت نمایید.

دعوای پدر و پسر

علت دعوای پدر و پسر

دعوای پدر و پسر به اشکال مختلف دیر یا زود رخ می دهد. در نقاط مختلف زندگی پسران با پدر خود در تقابل قرار می گیرند. از نظر فروید (بنیان گذار روانکاوی) یک فرایند رشد محسوب می شود. فروید رابطه پسر، مادر و پدر را یک مثلث ادیپی می دانست. برای آشنایی بیشتر حتما مقاله عقده ادیپ را بخوانید.

در این رابطه پسر تلاش می کند تا پدر را از سر راه بردارد و خود به جای او مادر (ابژه) را بدست بیاورد. البته این امیال در عمیق ترین بخش های ناخودآگاه فرد وجود دارد و او خود هرگز نسبت به این امیال آگاهی ندارد.

روانشناسان دیگری چون آدلر با تبیین اصل برتری خواهی این تقابل را توجیه کرد. البته شاید شما با خواندن این مفاهیم ارتباط چندانی بین مشکل خانواده خود و این نظریه نیابید. اما باید خاطر نشان کنیم که علم روانشناسی نه به سطح هشیاری بلکه به ناهشیار شما می پردازد. بنابراین طبیعی است که این گفته ها از نظرتان غیر عادی بیاید. شما می توانید برای تحلیل و استفاده از خدمات روانشناسی جهت رفع مسائل خانوادگی و دعوای پدر و پسر تان با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از دعوا با پدر و مادر کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

دلایل درگیری و دعوای پدر و پسر نوجوان

دلالیل دعوای پدر و پسر

وقتی پسر خانواده در سنین کودکی است، در بسیاری از موارد وابسته و تابع پدر و مادر خود می‌باشد و تمامی فعالیت‌های او محدود به خانه و خانواده است و اختلافی با اعضای خانواده خود ندارد. دعوای پدر و پسر معمولا از دوران نوجوانی آغاز می شود.

با بزرگ شدن کودک و ورود او به سن نوجوانی، خلق و خو و رفتارهای او متناسب با جسم و روان او دستخوش تغییراتی می‌گردد. همین تغییرات گاها چالش‌هایی را برای خانواده ایجاد می‌کند و زمینه درگیری و دعوای پدر و پسر نوجوان فراهم می‌شود. در ادامه دلایل اصلی و رایج دعوای پدر و پسر نوجوان را بررسی کرده و توضیح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید : روانشناسی نوجوان

اختلاف سلیقه و نسل

میان برخی از فرزندان و والدین آن‌ها اخلاف سنی بسیاری وجود دارد. اختلاف سن در معنای کلی باعث ایجاد اختلاف نسل و سلیقه می‌شود.

وجود اختلاف سلیقه میان پدر و پسر باعث می‌شود که آن‌ها درک درستی از حرف‌ها و نیازهای یکدیگر نداشته باشند و دچار اختلاف نظر شوند. دعوای پدر و پسر خیلی اوقات ریشه در این اختلاف سلیقه ها دارد.

تفاوت سلیقه در بسیاری از موارد جزئی همچون نحوه لباس پوشیدن، نحوه کوتاه کردن مو و … شروع می‌شود و باعث ایجاد درگیری میان پدر و پسر نوجوان و ایجاد مشکلات جدی‌تر شامل اختلاف عقاید در اصول زندگی می‌گردد.

در این زمینه به دلیل اینکه پسر درگیر چالش‌های دوران نوجوانی است، پدر باید سعی کند از راهکارهای مناسب جهت ارتباط با فرزندش کمک بگیرد، تا بتواند ضمن متقاعد کردن پسرش و پیش بردن زندگی در مسیر درست، اختلاف‌ها را نیز کمرنگ‌تر کند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

دعوای پدر و پسر به دلیل تلاش برای تربیت

پسران باید به گونه‌ای تربیت شوند که در آینده توانایی تشکیل خانواده و مدیریت آن را داشته باشند. همین موضوع باعث ایجاد حساسیت پدر در تربیت پسرشان می‌شود.

سختگیری‌های پدر بر پسر نوجوان جهت تربیت او باید به شیوه صحیح انجام شود، چرا که اگر بیش از حد متعارف صورت بگیرد باعث ایجاد کدورت و دعوای پدر و پسر خواهد شد.

در حوزه تربیت جنسیتی آنچه که اهمیت دارد و تجربه نشان داده که تاثیر بیشتری بر روی نوجوانان می‌گذارد این است که در این موارد پسران از پدر خود الگوبرداری می‌کنند و کافی است پدر با رفتار خود، الگوی مناسبی برای پسرش باشد.

از طرفی دیگر اگر پدری اصرار بر آموزش و تربیت پسرش در مسئولیت پذیری دارد، می‌تواند به تدریج انجام برخی کارها را بر عهده او بگذارد تا او کم کم این مسائل را یاد بگیرد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های تربیت نوجوان کلیک کنید.

استقلال طلبی

وقتی پسری دوره کودکی را پشت سر می‌گذارد، اولین موردی که در دوره نوجوانی او بسیار پررنگ جلوه می‌دهد، احساس استقلال طلبی و اثبات هویت مستقلش می‌باشد.

احساس استقلال طلبی در نوجوانان بدین معنی است که آن‌ها می‌خواهند نشان دهند که بزرگ شده‌اند و در انجام کارها نیازی به کمک و راهنمایی والدین خود ندارند. همین موضوع باعث نگرانی والدین می‌شود و تلاش برای کنترل و نظارت بیشتر موجب درگیری خواهد شد.

برای آشنایی با راه های جلوگیری یا جبران بی احترامی به پدر کلیک کنید.

دعوای پدر و پسر نوجوان چه آسیب هایی به همراه دارد؟

همان طور که اشاره کردیم دعوای پدر و پسر معمولا با بزرگ شدن فرزند و عبور از دوره نوجوانی کمتر می‌شود، اما این درگیری‌ها آسیب‌های خود را نیز به همراه دارد.

معمولا درگیری‌هایی که میان پدر و پسر شکل می‌گیرد،در سطح‌های مختلفی ‌است و از یک مشاجره و بحث مختصر شروع شده و به جاهای باریکی می‌رسد که حتی اگر بعدها نیز فراموش شود، سردی میان پدر و پسر باقی می‌گذارد که باعث دوری آن‌ها از یکدیگر خواهد شد.

دور شدن پسر از خانواده به خصوص پدر، باعث می‌شود او در زمان سختی و داشتن مشکلات از او کمک نگیرد که خود زمینه ساز دیگر آسیب‌های اجتماعی است. پیشنهاد می‌شود مقاله رفتار صحیح با نوجوان را بخوانید.

راهکارهایی برای پایان دادن به دعوای پدر و پسر

پدر و پسر با هر چالشی که روبه رو هستند، بهتر است با هر موضوعی با یکدیگر بحث نکنند، چرا که باعث سردی رابطه پدر و پسری و سخت‌تر شدن حل مسائل می‌شود. برای کمتر شدن دعوای پدر و پسر و از بین رفتن اختلافات روش‌های زیر را به کار بگیرید.

1- درباره اختلافات خود با آرامش صحبت کنید

صحبت کردن در عین داشتن آرامش حلال مشکلات است، چراکه شما می‌توانید با صحبت کردن، احساسات و خواسته‌های خود را به یکدیگر بگویید و سطح انتظار و توقعات‌تان را از یکدیگر مشخص کنید.

زمانی که از نظر جسمی و روانی در آرامش هستید، سعی کنید برای صحبت با فرزندتان آماده شوید و اگر اختلافی نیز وجود دارد آن را برطرف نمایید.

2- برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مشترک

به عنوان پدر زمان‌هایی را بر گذراندن وقت با پسر خود انتخاب کنید. فعالیت مشترکی که دلخواه هر دوی شما باشد را تعیین کرده و سعی کنید با مشارکت یکدیگر آن کار را انجام دهید.

3- از فرزندتان نظرخواهی کنید

می‌توانید در جایگاه پدر و برای تشویق احساس استقلال طلبی فرزندتان، در برخی امور نظر او را بپرسید و با راهنمایی و نظارت خودتان، نظر او را اعمال کنید.

این کار باعث می‌شود فرزندتان فکر کند خواسته‌ها و نظراتش برای شما مهم است و او هم در انجام کارهای خود نظر شما را خواهید پرسید.

نکات پایانی

تغییرات جسمی و روانی نوجوان نیاز به صبوری والدین و در عین حال راهنمایی و نظارت آن‌ها دارد. اگر والدین اشتباهاتی در این دوران از زندگی فرزند نوجوان خود انجام دهند، باعث ایجاد آسیب‌هایی از جمله درگیری پدر و پسر نوجوان و همینطور سردی رابطه‌شان خواهد شد. در ادامه بهتر است برای بهبود روابط پدر و پسر به این نکات توجه داشته باشید.

  • اگر راهکارهای ارائه شده در این مطلب نمی‌تواند برای بهبود روابط شما با فرزندتان موثر باشد، حتما متناسب با شرایط خود از مشاور کمک بگیرید.
  • برای عبور فرزندتان از دوره نوجوانی نیاز است که صبوری کرده و آرامش خود را در برابر واکنش‌های مختلف او حفظ کنید.
  • سعی در تحمیل دیدگاه‌ها و نظرات خود بر فرزند نوجوان‌تان نداشته باشید و با او در عین داشتن آرامش صحبت کنید.
  • لازم است گاهی هم به عنوان والدین دیدگاه‌ها و نظرات فرزندتان را بشنوید و بپذیرید.
  • اگر دعوای میان پدر و پسر باعث شده بین شما اختلافاتی به وجود آید، سعی کنید قبل از عمیق شدن‌شان، کدورت‌ها را برطرف کنید.

نقش مشاوران ذهن نو هنگام دعوای پدر و پسر

شاید مدت ها در خانواده تان دعوای پدر و پسر ادامه داشته باشد. اما برای آن هیچ اقدام جدی نکرده باشید. شما باید بدانید که این روند بدون مداخله به احتمال زیاد حل نخواهد شد. پس به عنوان پدر یا فرزند یا مادر خانواده و حتی دیگر فرزندان می توانید برای پایان دادن به این اختلافات اقدامی انجام دهید. در این خصصو باید بدانید که خانواده یک سیستم است و درون این سیستم هر کدام از اعضا بر یکدیگر تاثیر می گذارند. پس نقش خود را کوچک نشمارید. برای برگرداندن آرامش به خانواده با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درگیری و دعوای پدر و پسر نوجوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره