روانشناسی دختر 17 ساله

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روانشناسی دختر 17 ساله می‌تواند کمی دشوار باشد، چراکه هر دختر نوجوانی در سن هفده سالگی دارای نقاط عطف متفاوتی است اما همه دختران در این سن برخی ویژگی‌های مشترک دارند. دختران در سن هفده سالگی از دوره کودکی و دوره نوجوانی عبور کرده‌اند و کم کم وارد دوره بزرگسالی می‌شوند. در این مرحله دختران از نظر فیزیکی تغییرات زیادی را تجربه کرده‌اند، اما در حال تغییر از نظر ذهنی، اجتماعی و عاطفی می‌باشند. والدین می‌توانند به کمک روانشناسی دختر هفده ساله ضمن کسب شناخت بیشتری نسبت به این بازه سنی فرزندشان، رفتار مناسبی را جهت ارتباط با او اتخاذ کنند. در ادامه این مقاله مطالبی پیرامون روانشناسی دختر 17 ساله و نحوه برخورد با دختران در این سن ارائه کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با این سنین حتما مشاوره نوجوان دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی دختر 17 ساله می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

روانشناسی دختر 17 ساله

روانشناسی دختر 17 ساله

سن 17 سالگی در دختران، سنی است که دوره بحران نوجوانی به پایان رسیده است و در آستانه ورود به دوره بزرگسالی قرار گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این سن مطرح می‌شود این است که دختران در سن هفده سالگی بیشتر از هر زمان دیگری به توجه و حمایت والدین خود نیاز دارند.

والدین می‌توانند در سن 17 سالگی به فرزند خود کمک کنند تا با بالابردن اعتماد به نفس، نقاط ضعف خود را جبران کند. در ادامه به روانشناسی دختر 17 ساله پرداخته‌ایم.

برای آشنایی با اصول رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

روانشناسی دختران 17 ساله بر اساس وضعیت جسمی و بلوغ

روانشناسی دختر 17 ساله از نظر سلامت جسمی نیز بسیار اهمیت دارد. رشد دختران در سن 17 سالگی از نظر جسمی کامل می‌شود، به گونه‌ای که معمولا تمامی آن‌ها در این سن، قاعدگی را تجربه کرده‌اند و قدشان به طور کامل رشد کرده است.

در واقع بلوغ دختران در این سن تکمیل می‌شود، اما با این حال نیز سن 17 سالگی در دختران پایان نشانه‌های بلوغ نیست و برخی نشانه‌ها همچون جوش‌های صورت و یا اضافه وزن وجود دارد.

دختران در سن 17 سالگی به ظاهر خود اهمیت بسیاری می‌دهند و تمایل دارند از سوی دیگران ظاهر و چهره آن‌ها تایید شود. همیشه نگران این هستند که با ظاهری نامناسب کسی آن‌ها را ببیند و نظرش راجب چهره او تغییر نکند. به همین دلیل سعی می‌کنند همیشه به خودشان برسند و مطابق مد و روال جامعه پیش بروند.

معمولا دختران در سن هفده سالگی با چالش‌هایی در مورد آرایش کردن و نحوه لباس پوشیدن مواجه هستند و تمایل دارند از نظر ظاهری و لباس همیشه بهترین باشند و زیبا به نظر برسند.

لازم است والدین نسبت به نیازهای دختر خود در این سن شناخت بیشتری داشته باشند و اگر او دوست دارد تغییراتی در ظاهر و یا لباس پوشیدن خود ایجاد کند، با او همدلی کنند. همدلی کردن با دختر 17 ساله به این معنا است که او را بابت کارهایش شماتت نکنند و به او آموزش دهند که ویژگی‌های ظاهری مهم است اما مهم‌ترین مسئله زندگی نیست و نباید به یک چالش تبدیل شود.

اگر دختر شما در این سن جوش می‌زند، سعی کنید با کمک متخصص پوست او را راهنمایی کنید و یا اگر دچار اضافه وزن شده است، عادات غذایی سالم را به او آموزش دهید و او را به ورزش کردن تشویق کنید.

بلوغ فکری

اشاره کوتاهی کردیم که دختران در سن 17 سالگی از نظر جسمی به طور کامل رشد می‌کنند، اما از نظر فکری هنوز نیازمند زمان هستند. بسیاری از دختران در این سن فکر می‌کنند بزرگ شده‌اند و می‌توانند مثل یک آدم بزرگسال عاقل و بالغ تصمیم گیری کنند اما در واقع اینطور نیست و مغز آن‌ها به زمان بیشتری برای رشد کردن نیاز دارد. از همین جهت باید به روانشناسی دختر 17 ساله پرداخت.

دختران در سن 17 سالگی بیشتر از گذشته به آینده خود فکر می‌کنند و همانند یک بزرگسال برای آن برنامه ریزی دارند. در اکثر مواقع رفتارهای منطقی از خود نشان می‌دهند، به طوری که می‌توان از برخی رفتارهای غیرمنطقی و از روی هیجان آن‌ها چشم پوشی کرد.

توانایی‌های شناختی دختران هفده ساله

سن 17 سالگی در واقع سنی است که شما باید به عنوان والدین نسبت به تقویت توانایی‌های شناختی فرزندتان اقدام کنید. برای روانشناسی دختر 17 ساله، راهکارهای بسیاری وجود دارد که در ادامه به صورت موردی به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • می‌توانید دختر 17 ساله خود را تشویق به مطالعه کنید. مطالعه کردن در جهت پرورش ذهن و کسب اطلاعات بیشتر به او کمک می‌کند.
  • می‌توانید به فرزندتان بگویید که متناسب با علاقه مندی خود یک زبان جدید یاد بگیرد.
  • اگر مساله و مشکلی برای فرزندتان پیش آمد، اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد و مشکلاتش را با کمک و راهنمایی شما حل کند.
  • اگر مشکلاتی در خانواده وجود دارد، حتما نظر دختر 17 ساله خود را نیز بپرسید تا او هم بتواند در این زمنیه راهکاری ارائه دهد و تصمیم گیری را بیاموزد.
  • در خانه مسئولیت‌های بیشتری را به فرزندتان بدهید تا او بتواند ضمن آشنایی با وظایفش در جهت رشد توانایی‌های ذهنی خود نیز قدم بردارد.

توجه به مهارت‌های اجتماعی دختر 17 ساله

با رسیدن دختران به سن 17 سالگی مهارت‌های اجتماعی آن‌ها رشد پیدا می‌کند، به گونه‌ای که وارد گروه‌های دوستانه مختلف می‌شوند و دوستی‌های پایداری تشکیل می‌دهند.

معمولا دختران در سن 17 سالگی تمایل زیادی برای بودن در گروه‌های دوستانه دارند و دوست یابی و صمیمت برایشان بسیار مهم است. در واقع روانشناسی دختر 17 ساله نیز این موضوع را تایید می‌کند.

تمایل به داشتن دوستان بیشتر و گذراندن زمان زیادی با آن‌ها در دختران 17 ساله طبیعی است، به طوری که حتی وقتی در خانه هستند به جای بودن در کنار خانواده ترجیح می‌دهند با دوستان خود صحبت کنند و این موارد ناشی از احساس استقلال طلبی در آن ها می‌باشد.

در این شرایط والدین فقط باید تلاش کنند به آرامی و با ملایمت با فرزند خود صحبت کنند و نظارت داشته باشند که دوستی‌های فرزندشان در چهارچوب دوستی‌های سالم شکل بگیرد، برای اینکار می‌توانند با دوستان دخترشان آشنا شوند و آن‌ها را بشناسند.

اگر از نظر شما دوستان دخترتان مناسب او نبودند، سعی نکنید با پرخاش و بدگویی از او بخواهید که به دوستی خود با این دسته از افراد خاتمه دهد، چراکه ممکن است شرایط را بدتر کند. در هر حال شما باید آرامش خود را حفظ کنید و بر روی رفتارهای خود کنترل داشته باشید و در عین آرامش و با دلایل منطقی او را از دوستی‌های ناسالم خارج کنید.

?روابط عاطفی

از مهم‌ترین جنبه‌های رشد اجتماعی در دختران 17 ساله این است که آن‌ها تمایل به برقراری ارتباط عاطفی دارند و دوست دارند ارتباط عاشقانه و رمانتیک با جنس مخالف داشته باشند.

مطابق فرهنگ ایرانی ارتباط با دختر 17 ساله با جنس مخالف چندان امر مطلوب و شایسته‌ای نیست. اگر در خانواده شما نیز این امر امکان پذیر نیست بهتر است به دختر و فرزندتان بگویید که با توجه به اعتقادات و فرهنگ ما چنین روابطی در این سن تعریف نشده است.

اما اگر از نظر شما مشکلی ندارد که دخترتان در سن هفده سالگی با یک پسر در ارتباط باشد، بهتر است در این مورد نیز با فرزندتان صحبت کنید تا او دلیلی برای پنهان کاری نداشته باشد و اینگونه شما نظارت کافی بر روی رابطه او داشته باشید. روانشناسی دختر 17 ساله این موضوع را بیان می‌کند که باید از جوانان حمایت کرد و در کنار آنها بود تا عوارض جانبی این سن به حداقل برسد.

لازم است در این جهت که او از نیازهای جنسی و … مطلع شده است، راجب برقراری ارتباط جنسی و مشکلات پس از آن، بهداشت، بیماری‌های مقاربتی ( STD ) و همینطور آزار جنسی با او صحبت کنید.

برای آشنایی با روش های تربیت نوجوان کلیک کنید.

کلیات روانشناسی دختر 17 ساله

کلیات روانشناسی دختر هفده ساله

به طور کلی از نظر روانشناسی دختر 17 ساله، در این سنین دختران تغییرات زیادی را تجربه می‌کنند. این فرایند احتمالا با سختی های زیادی همراه بوده و خانواده را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از مواردی که اطرافیان و خانواده در این سنین باید به آنها توجه داشته باشند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

✨از نظر اجتماعی

دختر نوجوان به دلیل تغییرات ظاهری و ناگهانی، مدام در تعارض با خود و همچنین اجتماع است. در واقع او علاقه دارد تا با دیگران ارتباط داشته و در جامعه حضور یابد؛ اما به دلیل عدم اعتماد به نفس قادر به اینکار نیست. همچنین گاهی جامعه نیز فشارهای زیادی را بر نوجوانان اعمال کرده و از آنها انتظارات زیادی دارد. به همین دلیل روانشناسی دختر 17 ساله در چنین شرایطی بسیار می‌تواند به او کمک کند.

✨استفاده از اینترنت و ابزارهای ارتباطی

نوجوانان به دلیل روحیه هیجان خواهی که در این دوران دارند؛ طبیعی است که علاقه زیادی به استفاده از اینترنت داشته و از رسانه های اجتماعی استفاده کنند. در واقع در زندگی امروزی، این شبکه ها جزو راه های اصلی ارتباط با دیگران محسوب می‌شود. اما از نظر دیدگاه روانشناسی دختر 17 ساله، فرد باید بسیار محتاطانه در این فضا عمل کرده؛ چرا که احتمال برونز آسیب های زیادی وجود دارد.

✨تصویر بدنی

طبیعی است که نوجوانان در این سنین، تصویر بدنی خوبی از خود نداشته و از ظاهر خود شرمسار باشند. ظاهر بی قواره آنان به این دلیل است که رشد آنها هنوز کامل نشده و نیازی به نگرانی نیست. برخی از والدین فشار زیادی از این بابت به نوجوانان خود می‌آورند که همین موضوع از دید روانشناسی دختر 17 ساله می‌تواند او را در معرض مشکلات زیادی قرار دهد.

سخن آخر

می‌توان گفت سن هفده سالگی برای دختران از سنین حساس است، چراکه آن‌ها درگیر چالش‌های نوجوانی نیستند اما هنوز به طور کامل بزرگسال نیز نشده‌اند.

والدین باید در زمینه‌های مختلف به فرزندشان کمک کنند تا بتواند وارد دوره بزرگسالی شود. برای اینکار باید از روانشناسی دختر هفده ساله مطلع باشند و بدانند که چگونه باید با فرزندشان ارتباط برقرار کنند تا ضمن اینکه با او دوست باشند، بتوانند به صورت نامحسوس نیز آن‌ها را کنترل کرده و بر روی کارهای‌شان نظارت داشته باشند.

اگر شما از آن دسته از والدین هستید که نمی‌توانید بر روی رفتار خود با فرزندتان کنترل داشته باشید و یا در این زمنیه با چالش‌هایی مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره روانشناسان مجرب در زمینه روانشناسی دختر 17 ساله، در مرکز مشاوره ذهن نو کمک بگیرید و حتما مقاله روانشناسی نوجوان را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی دختر 17 ساله می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره