اختلاف بر سر بچه دار شدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلاف بر سر بچه دار شدن یکی از درگیری‌هایی است که بین زن و شوهر پیش می‌آید. یکی از اهداف همه ما از ازدواج این است که صاحب فرزند شویم. اما همیشه قرار نیست شما و همسرتان در این مورد شبیه به هم فکر کنید. گاهی اوقات یکی از ما دلش می‌خواهد هرچه سریع‌تر پدر یا مادر شدن را تجربه کند؛ اما دیگری به هر دلیلی برای این شرایط جدید آماده نیست. گاهی اوقات هم ممکن است شما یا همسرتان بر سر تعداد فرزندان با یکدیگر دچار اختلاف شوید. بعضی از ما دلمان می‌خواهد بیش از یک‌بار این خاطره شیرین را تجربه کنیم.

درحالی‌که ممکن است مشکلات اقتصادی یا فشار مسئولیت‌ها باعث شوند همسرتان با شما بر سر این موضوع مخالفت داشته باشد.با توجه به اینکه داشتن فرزند یک نقطه عطف در زندگی هرکدام از ماست اختلاف بر سر بچه دار شدن یکی از موضوعات بسیار جدی است. به همین خاطر بهتر است هر چه سریع‌تر برای آن فکری بکنید. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید اختلاف‌تان را به‌تنهایی حل کنید شاید بهتر باشد مشاوره تلفنی خانواده دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف بر سر بچه دار شدن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

دلایل اختلاف بر سر بچه دار شدن

دلایل اختلاف بر سر بچه دار شدن برای هر زوجی می تواند منحصر به فرد باشد. اما گاه این اختلاف ها زمانی شروع می‌شود که یک از طرفین تغییر عقیده داده باشد. مرد یا زنی ممکن است در ابتدای ازدواج نسبت به بچه دار شدن نظر مثبت یا منفی داشته باشد. خیلی از زوج ها در ابتدای رابطه عقیده یکسانی دارند. اما بعد از گذشت زمان، هر کسی ممکن است تغییر عقیده دهد. حال برای درک متقابل و حفظ خانواده شما بهتر است به ابتدا دلایل طرف مقابل را در نظر بگیرید. در ادامه به رایج ترین آن ها پرداخته‌ایم.

برای آشنایی با معیارهای یک خانواده سالم کلیک کنید.

▪️ نداشتن آمادگی فردی

شاید دلیل اینکه همسرتان تمایلی به داشتن فرزند ندارد این باشد که او خود را آماده این شرایط جدید نمی‌بیند. پدر یا مادر شدن مسئولیت بزرگی است که شما باید از هر نظر برای آن آماده باشید. گاهی اوقات نداشتن آمادگی یک موضوع حقیقی است و گاهی اوقات چیزی است که تنها در ذهن شما یا همسرتان می‌گذرد. بااین‌حال تربیت یک فرزند موضوع مهمی است که آمادگی شما را در تمام شرایط طلب می‌کند. به همین خاطر بهتر است با دقت بسیاری به این موضوع توجه کنید.

▪️ اختلاف بر سر بچه دار شدن به دلیل شرایط مالی نامناسب

این روزها تولد فرزند در یک خانواده هزینه‌های بسیاری دارد. هرچقدر هم که بخواهید از هزینه‌های اضافی کم کنید بازهم به معنای این نیست که به‌راحتی از پس هزینه نگهداری و تربیت برخواهیدآمد. به همین خاطر نگرانی‌های مالی تبدیل به یک دلیل اصلی برای اختلاف بر سر بچه دار شدن شده است. اگر این موضوع بین شما و همسرتان هم اختلاف ایجاد کرده شاید بهتر باشد یک برنامه‌ریزی صحیح برای این کار داشته باشید.

▪️ ترس از مسئولیت پدر یا مادر شدن

در سال‌های اخیر آن‌قدر راجع به اهمیت روش تربیت والدین و شکل‌گیری شخصیت کودکان صحبت شده که بسیاری از زوجین از بچه‌دار شدن می‌ترسند. درواقع نگرانی آن‌ها از این است که نتوانند پدر یا مادر خوبی برای فرزندشان باشند. این شرایط اگرچه برای همه نگران‌کننده است اما بعضی‌ها را بیش از دیگران می‌ترساند. در این حالت بهتر است با همسرتان همراهی کنید و به او نشان دهید که در تمام این سختی‌ها همراهش هستید.

▪️ اختلاف بر سر بچه دار شدن به دلیل کوچک بودن فرزندان

گاهی اوقات هم اختلاف بر سر تولد نخستین فرزند نیست. در این شرایط ممکن است همسر شما و به‌خصوص خانم‌ها به خاطر اینکه فرزند دیگرشان هنوز بسیار کوچک است احساس کنند که آمادگی لازم برای تولد فرزند دیگری را ندارند. با توجه به اینکه تربیت و نگه‌داری از فرزندان موضوع سخت و البته بسیار حساسی است شاید بهتر باشد در این شرایط حق را به همسرتان بدهید.

▪️ اختلاف بر سر تعداد فرزندان یک خانواده

اختلاف بر سر بچه دار شدن بسیاری از مواقع بر سر دوباره بچه‌دار شدن است. ممکن است بخواهید بیش از یک‌بار طعم شیرین پدر یا مادر شدن را تجربه کنید اما همسرتان به هر دلیلی با این موضوع موافق نباشد. درواقع این موضوع خودش می‌تواند دلایل دیگری مثل ترس از مسئولیت سنگین‌تر یا مشکلات اقتصادی داشته باشد. بهتر است در این شرایط به‌خوبی به صحبت‌های همسرتان گوش دهید و دلیل اصلی مخالفت او را پیدا کنید.

▪️ اختلاف بر سر بچه دار شدن به دلیل مشکلات دوران کودکی

تحقیقات نشان داده بیشتر زنان یا مردانی که در دوران کودکی خود مشکلاتی را تجربه کرده‌اند به‌نوعی از اینکه بخواهند صاحب فرزند شوند می‌ترسند. درواقع آن‌ها با تمام وجود درک می‌کنند که مشکلات خانواده تا چه حد می‌تواند روی شخصیت و زندگی فرزندان تأثیر بگذارد؛ به همین خاطر از اینکه خودشان هم درگیر این شرایط بشوند می‌ترسند. اگر تصمیم به نداشتن فرزند دارید، حتما مقاله زندگی بدون فرزند را نیز بخوانید.

راهکارهایی برای حل اختلاف بر سر بچه دار شدن

با وجود تمام دلایل ذکر شده ویا توافقات قبلی که کرده‌اید؛ باز هم امید خود را برای حل اختلاف بر سر بچه دار شدن از دست ندهید. در ادامه روش های صلح آمیزی برای رفع این موضوع آورده ایم. با این وجود نظر متخصصین خانواده و ازدواج نیز به حل هر چه ساده‌تر این مساله کمک می‌کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

مشاوره قبل از ازدواج

یکی از اولین و بهترین راهکارها برای این‌که از اختلاف بر سر بچه‌دار شدن پیشگیری کنید مشاوره پیش از ازدواج است. کمک گرفتن از این مشاوره‌ها به شما آموزش می‌دهد که قبل از ازدواج راجع به مسائل مهم زندگی مشترک با یکدیگر صحبت کنید و به یک نتیجه برسید.

متأسفانه بسیاری از دختران و پسران نمی‌دانند که در جلسات آشنایی قبل از ازدواج باید راجع به چه مسائلی صحبت کنند. کمک گرفتن از مشاوره‌ها علاوه بر اینکه راجع به این موضوعات به شما آگاهی می‌دهد کمک خواهد کرد تا در صحبت‌هایتان نیز به یک نتیجه منطقی برسید.

برای حل اختلاف بر سر بچه دار شدن با یکدیگر صحبت کنید

اگر پس از ازدواج، راجع به بچه‌دار شدن با همسرتان دچار مشکل شده‌اید بهترین راهکار این است که با یکدیگر صحبت کنید. دقت کنید که صحبت کردن آداب خاص خودش را دارد. اگر شما به این قواعد بی‌توجه باشید نمی‌توانید از حرف‌های‌تان نتیجه خوبی بگیرید.

برای صحبت کردن سعی کنید از جبهه گرفتن و تمرکز روی خواسته‌های خودتان خودداری کنید. حرف‌های طرف مقابل را بشنوید و به او نشان دهید که صحبت‌هایش را می‌فهمید. سپس سعی کنید احساسات و خواسته‌های خودتان را مطرح کنید. یادتان باشد اگر همسرتام حس نکند که متوجه احساسات او هستید صحبت‌هایتان نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

لیستی از نگرانی‌ها و راهکارتان برای آن‌ها تهیه کنید

وقتی متوجه نگرانی‌های خود و همسرتان شدید همه آن‌ها را روی کاغذ بنویسید. نوشتن این افکار به حل اختلاف بر سر بچه دار شدن خیلی کمک می کند. پس حتی اگر چیز دیگری هم به ذهنتان می‌رسد روی این کاغذ اضافه کنید. سپس سعی کنید ناراحتی‌های واقعی و غیرواقعی را از هم جدا کنید. برای نگرانی‌هایی که واقعاً جای فکر کردن دارند راهکاری پیدا کنید. از این طریق شما می‌توانید از نگرانی‌های همسرتان کم کنید و تا حدی او را با خودتان موافق کنید.

برای بچه‌دار شدن برنامه‌ریزی داشته باشید

یکی از راهکارها برای اینکه اختلاف بر سر بچه دار شدن را کمتر کنید این است که زمانی را برای آن در نظر بگیرید؛ و از همسرتان بخواهید که با کمک هم برای بچه‌دار شدن در آن زمان برنامه‌ریزی کنید. از این طریق اولاً شما می‌توانید به همسرتان کمک کنید در یک زمان طولانی‌تر با شرایط کنار بیاید و از طرف دیگر می‌توانید با برنامه‌ریزی برای این کار بسیاری از مشکلات و ناآمادگی‌ها را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید : زندگی مشترک موفق

با سایر زوجین صحبت کنید

آیا در اطراف شما زوجی هستند که به‌تازگی دارای فرزند شده باشند؟ صحبت کردن با این افراد می‌تواند دید واقعی‌تری نسبت به شرایط ایجاد کند. از این طریق می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید و بسیاری از اختلافات و نگرانی‌هایی که شما یا همسرتان دارید را با دقت بیشتری بررسی کنید.

از یک مشاور کمک بگیرید

گاهی اوقات ممکن است احساس کنید شما و همسرتان اصلاً حرف‌های هم را نمی‌فهمید. یا هر کاری که کرده‌اید اختلاف تان بر سر بچه دار شدن حل نشده است. در این شرایط شاید بهتر باشد از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از ویژگی‌های شخصیتی شما و همسرتان راه‌هایی را برای صحبت کردن موفق به شما آموزش می‌دهند. همین‌طور مشاور با آموزش تکنیک‌هایی مثل تصمیم‌گیری و حل مسئله به شما و همسرتان کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را راجع به بچه‌دار شدن و زمان آن بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف بر سر بچه دار شدن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

همسرم دوست ندارد صاحب فرزند شویم. چطور می‌توانم نظرش را عوض کنم؟

اولین و بهترین راه این است که با همسرتان صحبت کنید. سعی کنید نظرات او را هم بشنوید و با کمک هم برای نگرانی‌ها راهکار پیدا کنید.

چه دلایلی برای ترسیدن از پدر یا مادر شدن وجود دارد؟

آماده نبودن برای قبول مسئولیت، مشکلات مالی یا فردی و همین‌طور ضربه‌های دوران کودکی می‌توانند ازجمله دلایل ترس از پدر و مادر شدن باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره