جلوگیری از فرار از منزل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جلوگیری از فرار از منزل برای بسیاری از والدین تبدیل به کاری نشدنی شده است. فرار دختران و پسران نوجوان از خانه یکی از مشکلات بسیار شایع است. درواقع نوجوانان به دلیل ظرفیت روانی کم یا به دلیل مشکلات بیش‌ازحد توان تصمیم به فرار می‌گیرند. با توجه به عواقب بسیار منفی این کار باید برای جلوگیری از فرار از منزل فکری کرد. روانشناسان معتقدند مهم‌ترین دلیل فرار از خانه شرایط بد خانواده است. سختگیری‌های والدین نسبت به نوجوانان و بدرفتاری با آن‌ها مهم‌ترین دلایل تصمیم برای فرار از خانه هستند. به همین خاطر اولین راهکار برای جلوگیری از فرار از منزل بهبود شرایط خانواده است. اما بسیاری از والدین نمی‌دانند کجای کار اشتباه است؛ یا چطور باید مشکلات را برطرف کنند؛ اگر شما هم در این شرایط قرارگرفته‌اید بهتر است راجع به آن از یک متخصص و مشاوره خانواده کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از فرار از منزل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

راهکارهایی برای جلوگیری از فرار از منزل

متاسفانه خیلی از والدین با وجود مشاهده و شنیدن نشانه های فرار از منزل فرزندشان هیچ اقدامی برای جلوگیری از فرار از منزل انجام نمی‌دهند. پیامدهای جبران ناپذیر این مساله، روش های جلوگیری از فرار از منزل را ضروری تر می‎کند. بنابراین توصیه می شود که حتما اقدامات زیر را اجرا کنید و با مشاوران نوجوان و خانواده نیز مشورت نمایید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

✅ محیط خانه را امن و سالم نگه دارید

همان‌طور که گفتیم فضای نامناسب خانواده مهم‌ترین دلیل برای فرار از خانه است. والدین مستبد گاهی اوقات شرایط را برای فرزندانشان سخت می‌کنند. نوجوانان بیش از هر چیز به دنبال پیدا کردن استقلال خود هستند. وقتی رفتار والدین همیشه این استقلال را از بین می‌برد و به نوجوان اجازه نظر دادن نمی‌دهد یکی از راهکارهایی که به ذهن آن‌ها می‌رسد ترک کردن این شرایط برای همیشه است. انتقادهای بیش‌ازحد، کمال‌گرایی والدین یا بحران‌هایی که در یک خانه اتفاق می‌افتد همگی می‌توانند دلیلی برای فرار از خانه باشند.

فروشگاه آرامیس

به خاطر داشته باشید که ذهن نوجوانان هنوز به‌اندازه یک بزرگ‌سال رشد نکرده است. به همین خاطر آن‌ها بیش از آنکه به دنبال راهی برای حل کردن مسائل باشند به فرار از شرایط فکر می‌کنند. پس اولین قدم برای جلوگیری از فرار از خانه این است که فضای خانواده را در یک شرایط بهتری قرار بدهید. برای رسیدن به این هدف بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

✅ برای جلوگیری از فرار از منزل اجازه صحبت کردن بدهید

بسیاری از نوجوانان از اینکه بخواهند با خانواده خود صحبت کنند می‌ترسند. آن‌ها احساس می‌کنند والدین حرف‌هایشان را نمی‌فهمند؛ یا حتی ممکن است انتهای صحبت کردن به بحث و دعوا برسد. به همین خاطر به‌طورکلی از صحبت کردن دوری می‌کنند. این در حالی است که صحبت کردن شما را تا حد زیادی در جریان افکار نوجوان قرار می‌دهد.

گاهی اوقات نوجوانان درگیر مشکلاتی می‌شوند که اگر راجع به آن‌ها صحبت کرده بودند به‌راحتی قابل‌حل بود. اما به دلیل ترسی که از صحبت دارند سعی می‌کنند به‌تنهایی راهکاری برای مشکلشان پیدا کنند.

این کار گاهی شرایط را آن‌قدر پیچیده می‌کند که آن‌ها احساس می‌کنند دیگر راهی به‌غیراز فرار برایشان باقی نمانده است. درواقع آن‌ها از برخورد شما پس از شنیدن مشکل می‌ترسند. و به همین خاطر به فرار فکر می‌کنند.

برای جلوگیری از فرار از منزل سعی کنید صحبت درباره مشکلات را به فرزندتان یاد بدهید. هر بار که اتفاقی می‌افتد از آن‌ها بخواهید راجع به آن صحبت کنند. به‌علاوه سعی کنید خودتان هم راه‌های گوش دادن فعال را یاد بگیرید. اگر می‌خواهید فرزندتان به صحبت از مشکلاتش تشویق شود باید نتیجه خوبی از این کار بگیرد. سعی کنید به‌خوبی سخنان نوجوان را گوش کنید، با آن‌ها همدلی داشته باشید و بدون اینکه از صحبت‌هایشان عصبانی یا مضطرب شوید با هم یک راهکار منطقی پیدا کنید.

✅ به فرزندتان نشان بدهید که او را دوست دارید

یکی از نیازهای اساسی همه ما این است که دیگران ما را دوست داشته باشند. این دوست داشته شدن باید به‌گونه‌ای باشد که احساس کنیم لازم نیست جلوی طرف مقابل نقش بازی کنیم. به عبارتی همه ما می‌خواهیم یک نفر ما را همان‌طور که هستیم دوست داشته باشد. این نیاز در نوجوانان نیز وجود دارد و والدین مهم‌ترین کسانی هستند که باید آن را برطرف کنند.

اگر می‌خواهید فرزندتان محیط خانه را جای امنی احساس کند و باید بتوانید احساس دوست‌داشتنی بودن را حتی وقتی خطایی کرده به او بدهید. این روش برای جلوگیری از فرار از منزل بسیار کاربردی است. خیلی موقع‌ها فرار از خانه به این خاطر اتفاق می‌افتد که نوجوان نسبت به احساس والدین در مورد خودش شک می‌کند. برای اینکه جلوی آن را بگیرید به فرزندتان نشان بدهید که همیشه و هر طور که باشد برای شما عزیز است. در این صورت آن‌ها هم اگر اشتباهی کنند شهامت پذیرش آن را دارند و دیگر به دلیل ترس از پیامدها به فرار از خانه فکر نمی‌کنند.

✅ برای جلوگیری از فرار از منزل در بحران‌ها از فرزندتان مراقبت کنید

هر خانواده‌ای ممکن است گاهی اوقات با مشکلات خاصی روبه‌رو بشود. بیماری یا مرگ یکی از اعضا، بحران‌های مالی و بسیاری از مسائل دیگر ممکن است خانواده را در شرایط نامطلوبی قرار دهد. بسیاری از نوجوانان در این زمان‌ها تحمل فشار را ندارند و ممکن است هر رفتاری از آن‌ها سر بزند. یکی از راهکارها برای جلوگیری از فرار از منزل این است که در بحران‌ها با فرزندتان صحبت کنید؛ و به او نشان دهید که هنوز هم حواس‌تان به او هست.

یکی از این بحران‌ها طلاق است. بسیاری از مواقع از بین رفتن خانواده نوجوان و همین‌طور ازدواج مجدد پدر یا مادر باعث می‌شود که نوجوانان به فکر فرار از خانه بیفتند. همان‌طور که گفتیم در این شرایط والدین وظیفه دارند در کنار تمامی مشکلاتی که با آن مواجه شده‌اند از فرزند خود نیز مراقبت کنند. برای آشنایی با روش‌های حل اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

✅ با نوجوان همدلی داشته باشید

تصور کنید در شرایطی قرار گرفته‌اید که هیچ‌کس حرف‌های شما را نمی‌فهمد؛ چقدر می‌توانید بودن در چنین شرایطی را تحمل کنید؟ همه ما دیر یا زود از بودن در چنین وضعیتی خسته می‌شویم و تصمیم می‌گیریم که جمع را ترک کنیم. این اتفاق برای بسیاری از نوجوانان هم خواهد افتاد. وقتی آن‌ها احساس کنند هیچ‌کس متوجه احساسات و خواسته‌هایشان نیست و یا برای افکار آن‌ها ارزشی قائل نمی‌شوند تصمیم می‌گیرند که محیط خانه را ترک کنند.

پس اگر می‌خواهید از فرار فرزندتان جلوگیری کنید یکی از راهکارها این است که با او همدلی داشته باشید. احساسات فرزندتان را درک کنید؛ و به آن‌ها به‌درستی پاسخ دهید. سعی کنید در کارهای مختلف نظر آن‌ها را بپرسید و همین‌طور به آن‌ها اجازه بدهید برای بسیاری از مسائل خودشان تصمیم بگیرند.

✅ برای جلوگیری از فرار از منزل تهدیدها را جدی بگیرید

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از فرار از خانه این است که به تهدیدهای فرزندتان توجه داشته باشید. اگرچه بسیاری از مواقع صحبت‌های آن‌ها تنها برای جلب‌توجه است بااین‌حال دقت داشته باشید که یکی از نشانه‌های فرار از خانه در آینده این است که فرزندتان از آن صحبت می‌کند. در چنین شرایطی بهتر است با او صحبت کنید و ببینید دلیلش برای مطرح کردن این حرف‌ها چیست. سپس سعی کنید با کمک یکدیگر راهکار منطقی برای شرایط پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : فرار دختران از خانه

جلوگیری از فرار از منزل و اهمیت مشاوره

تحقیقات نشان می‌دهد فرار از منزل در خانواده‌هایی که از یک مشاور متخصص کمک می‌گیرند به‌مراتب کمتر از خانواده‌هایی است که از این روش استفاده نمی‌کنند. در حقیقت یک مشاور باتجربه می‌تواند بسیاری از نشانه‌ها و زنگ خطرها برای فرار از خانه را شناسایی کند؛ و کاری کند تا قبل از جدی شدن مشکلات آن‌ها را از بین ببرید. ازجمله این اقدامات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

بیماری‌های روانی

بسیاری از فرارهای از خانه به دلیل بیماری‌های روحی اتفاق می‌افتند. گاهی افسردگی و اضطراب نوجوان آن‌قدر شدید می‌شود که قدرت بررسی درست واقعیت را ندارد. گاهی اوقات هم پای مشکلاتی مانند ناتوانی در کنترل تکانه، اختلال سلوک یا انواع اختلالات شخصیت و بیماری‌های روانی جدی در میان است. روانشناسان قبل از اینکه مشکلی برای فرزندتان پیش بیاید احتمال این بیماری‌ها را در او بررسی می‌کنند و اگر لازم باشد برای درمان آن‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

آموزش مهارت‌ها برای جلوگیری از فرار از منزل

اگر روانشناس احساس کند که نوجوان در مهارت‌هایی مثل مدیریت بحران یا حل مسائل مشکل دارد این مهارت‌ها را به او آموزش می‌دهد. با یادگیری این مهارت‌ها نوجوان خواهد توانست مشکلاتش را از راه‌های سالم‌تر و بهتری حل کند.

خانواده‌درمانی

گاهی اوقات هم انگیزه فرار نوجوانان مشکلاتی است که در خانواده وجود دارد. در این شرایط مشاورین با برگزاری جلسات خانواده‌درمانی به شما کمک می‌کنند این مشکلات را به شکل بهتری حل کنید. برای آشنایی با روش‌های حل اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

سخن آخر

خیلی از خانواده ها از دید خود شرایط مناسبی برای فرزندانشان ایجاد کرده اند. حال آن که هرگز خود را جای فرزند نوجوان شان نگذاشته و نیازهای او را درک نمی‌کنند. عدم درک متقابل منجر به بالا گرفتن اختلافات می شود، شما باید در هر دوره‌ای از رشد فرزندتان آگاهی خود را درباره نیازها و توانایی های شناختی او نیز بالا ببرید. اینگونه بدون آن که بدانید اقدامات لازم را هم برای جلوگیری از فرار از منزل انجام داده اید. اگر در خانه شما مشکلاتی وجود دارد که اعضای خانواده از هم فاصله می گیرند حتما برای رفع آن ها از خدمات مشاوره استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از فرار از منزل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

بهترین راهکار برای جلوگیری از فرار منزل نوجوان چیست؟

اصلی‌ترین راه برای جلوگیری از فرار از منزل این است که سعی کنید با فرزندتان ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنید و فضای خانه را تبدیل به یک شرایط امن و صمیمانه کنید.

فرزندم من را تهدید می‌کند که روزی از خانه خواهد رفت چطور به این رفتار او واکنش نشان بدهم؟

بهتر است با او صحبت کنید و ببینید چه چیزی در محیط خانه او را تا این حد ناراحت کرده است. سپس باهم برای تغییر شرایط یک راهکار منطقی پیدا کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره